Bezet gebied?
Re: Bezet gebied?
Ik haak even aan op het punt 'vast zitten zonder proces'.
Er zaten gisteren tussen de vrijgelaten Palestijnen inderdaad lieden tussen die zonder proces vast zaten, maar daar moet bij worden opgemerkt dat 'zonder proces' niets anders is dan voorarrest en dus in afwachting van een proces, vandaar de naam administratieve detentie. En net zoals men dat in Nederland kent, blijft men bij ernstige verdenken in voorarrest tot de zaak tegen hen rond is. Dan gaat het hier expliciet om complexere daden dan een steen gooien, vandaar er ook tijd nodig is om een zaak rond te krijgen. Vastzitten zonder proces, of in betere bewoordingen, in voorarrest zitten, duurt in Israel overigens nooit langer dan twee jaar.
Nog wat cijfers over gisteren.
Onder de vrijgelaten figuren zaten 250 terroristen (o.a. lynchen van twee reservisten; een verkrachter en moordenaar van een 13-jarige jongen; verantwoordelijken voor zelfmoordaanslagen). 154 daarvan zijn door Hamas gedeporteerd naar Egypte.
De overige 1718 gevangen werden de afgelopen twee jaar opgepakt, niet voor hun rol op 7 oktober 2023 maar wel in het actief helpen van Hamas daarna.
Er zaten gisteren tussen de vrijgelaten Palestijnen inderdaad lieden tussen die zonder proces vast zaten, maar daar moet bij worden opgemerkt dat 'zonder proces' niets anders is dan voorarrest en dus in afwachting van een proces, vandaar de naam administratieve detentie. En net zoals men dat in Nederland kent, blijft men bij ernstige verdenken in voorarrest tot de zaak tegen hen rond is. Dan gaat het hier expliciet om complexere daden dan een steen gooien, vandaar er ook tijd nodig is om een zaak rond te krijgen. Vastzitten zonder proces, of in betere bewoordingen, in voorarrest zitten, duurt in Israel overigens nooit langer dan twee jaar.
Onder de vrijgelaten figuren zaten 250 terroristen (o.a. lynchen van twee reservisten; een verkrachter en moordenaar van een 13-jarige jongen; verantwoordelijken voor zelfmoordaanslagen). 154 daarvan zijn door Hamas gedeporteerd naar Egypte.
De overige 1718 gevangen werden de afgelopen twee jaar opgepakt, niet voor hun rol op 7 oktober 2023 maar wel in het actief helpen van Hamas daarna.
Ik zet overigens meteen iets recht met betrekking tot mijn bovenstaande post.Edelweiss schreef: ↑11 okt 2025, 15:31Opvallend, inderdaad, en ook pijnlijk.Wim Anker schreef: ↑11 okt 2025, 11:33 In de Volkskrant - en ook wel in andere media - wordt, mbt de vrede in Gaza gezegd "Zolang de grondoorzaken niet worden aangepakt....." is vrede nog ver weg of zoiets.
Grappig, dat tussenzinnetje. Want dat is van Poetin (en zijn secondanten) overgenomen. Die in elke uiting over de Oekraïne oorlog het over " grondoorzaken " heeft.
Er wordt in Gaza intussen maar weer eens duidelijk wie hier nu de werkelijke vijand van de Palestijnen is. Er gaan afschuwelijke, grafische video's rond van martelingen en executies van Gazanen door Hamas.
Bron: Ihab Hassan, een in Gaza geboren Palestijn.
Waar blijven Greta, Asha, Ouwehand, Denk, Guterres nu? O, wacht.
Greta heeft wel degelijk gereageerd en wel op de door de Doghmush-clan vermoordde bekende journalist/vechter/bloeddonor/patient/dokter/radioloog/enz Saleh al-Jafarawi, aka Mr Fafo. Het is de schuld van de genocide. Verwarrende tijden.
Laat t'em toch. @Parsifal weet dit alles zeer wel. De Nobelprijs voor het voorkomen van burgerslachtoffers zou Israël jaar na jaar toekomen ondanks dat hun strijd simpelweg om het naakte bestaan gaat.
Geen posting wijdt hij verder aan de executies nu in Gaza. Dan geen verontwaardiging over het ontbreken van een proces.
Geen posting wijdt hij verder aan de executies nu in Gaza. Dan geen verontwaardiging over het ontbreken van een proces.
Dat is een goede toevoeging. Gezien het aantal mensen dat een levenslang veroordeling had gehad zitten er echt veel zware misdadigers bij degenen die vrijgelaten zijn.Edelweiss schreef: ↑Gisteren, 12:43 Ik haak even aan op het punt 'vast zitten zonder proces'.
2 Jaar is wel lang trouwens, in Nederland is het maximaal rond de vier maanden dacht ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Maak je geen zorgen. Die verontwaardiging is er wel. Maar hier zijn weinig mensen die Hamas verdedigen. Volgens mij heb ik vaak genoeg aangegeven dat Israel's handelen van een heel andere orde is dan dat van Hamas (Hamas is veel en veel erger), maar het is een te lage lat om beter bezig te zijn dan Hamas.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 12:54 Laat t'em toch. @Parsifal weet dit alles zeer wel. De Nobelprijs voor het voorkomen van burgerslachtoffers zou Israël jaar na jaar toekomen ondanks dat hun strijd simpelweg om het naakte bestaan gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Er zitten inderdaad zware misdadigers tussen, wat de ruil in mijn ogen ook zo uitermate pijnlijk maakt: moordenaars vs festivalgangers. De negatieve kant van mij sluit overigens niet uit dat die gedeporteerde Gazanen best nog wel eens in Europa op zouden kunnen duiken, maar ik hoop en bid maar dat ik het grondig mis heb.
Twee jaar is overigens inderdaad lang, maar gezien de complexe situatie én het feit dat Israel de laatste twee jaar officieel in oorlog was, wijzigen prioriteiten en kan men evenmin het risico nemen op broddelwerk leveren of, nog erger, mensen op voorwaarden vrij te laten.
En Wim, ach ik begrijp je ergens wel. Ik ben vaker stil in dit topic dan dat ik iets post. Toch vind ik dat Parsifal over het algemeen een goed onderbouwde en genuanceerde mening heeft; dat waardeer ik en dan reageer ik graag. In gesprek blijven is denk ik het beste wat we kunnen doen

Ik begrijp dan weer niet waarom kritiek op Israël meteen als verdedigen / steunen van Hamas wordt opgevat.
Zoals parsifal al aangeeft, is er volgens mij in dit topic helemaal niemand die een hoge pet op heeft van Hamas en de intenties die deze terroristische organisatie heeft.
Helaas wordt dat er wel voortdurend bijgehaald als er terechte kritiek op Israël en het Israëlische leger wordt geleverd.
Zoals parsifal al aangeeft, is er volgens mij in dit topic helemaal niemand die een hoge pet op heeft van Hamas en de intenties die deze terroristische organisatie heeft.
Helaas wordt dat er wel voortdurend bijgehaald als er terechte kritiek op Israël en het Israëlische leger wordt geleverd.
De hypocrisie en de selectiviteit in de "kritiek" maakt het inderdaad onvervalst antisemitisme.Profesto schreef: ↑Gisteren, 16:00 Ik begrijp dan weer niet waarom kritiek op Israël meteen als verdedigen / steunen van Hamas wordt opgevat.
Het is sowieso de toon die de muziek maakt.Profesto schreef: ↑Gisteren, 16:00 Ik begrijp dan weer niet waarom kritiek op Israël meteen als verdedigen / steunen van Hamas wordt opgevat.
Maar we lijken niet meer in staat het midden te vinden.
De reacties zijn meestal; als jij aan de rechterkant van het bootje hangt met je mening, dan hang ik als tegenkanting helemaal naar links.
Als je bv van iemand niet zo'n hoge pet op hebt, ook w.b. z'n intenties, komt het op mij vrij neutraal over.
Als ik dat op een bepaald persoon betrek, heb ik m'n twijfels, maar meer ook niet. Geen radicale afwijzing. Dit is waar ik ten aanloop.
Ik hoop dat je me ( een beetje

Omdat deze kritiek rechtstreeks uit de Hamas PR koker komen. Daar zijn talloze voorbeelden van. Denk aan dat magere kindje dat als bewijs van de honger werd gezien. Bleek een kindje met ernstige afwijkingen wat niets te maken had met honger. BBC heeft daar zijn excuses voor aangeboden. De NOS heeft daar een melding van gemaakt maar enkele weken later publiceerden ze ongegeneerd de bewuste foto weer.Profesto schreef: ↑Gisteren, 16:00 Ik begrijp dan weer niet waarom kritiek op Israël meteen als verdedigen / steunen van Hamas wordt opgevat.
Gisteren zijn volgend dezelfde NOS 27 Palestijnen in Gaza vermoord door Hamas c.s.
Las weinig verontwaardiging in dit bericht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CIDI heeft een kort geding aangespannen tegen NOS vanwege eenzijdige / valse informatievoorziening, dat werd tijd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ja vanwege de herhaalde onjuistheden in berichtgeving over de aanvoer van goederen naar de Gazastrook vóór oktober 2023. De NOS meldde dat dagelijks 500 tot 600 vrachtwagens de grens passeerden, maar internationale cijfers spreken van een aanzienlijk lager aantal, waarvan slechts een klein deel voedsel vervoerde. Met de rechtszaak wil CIDI een rectificatie afdwingen en aandacht vragen voor het belang van feitelijke en zorgvuldige verslaggeving over het conflict.
https://www.cidi.nl/cidi-start-kort-ged ... over-gaza/
Een beetje.Terri schreef: ↑Gisteren, 16:22Het is sowieso de toon die de muziek maakt.Profesto schreef: ↑Gisteren, 16:00 Ik begrijp dan weer niet waarom kritiek op Israël meteen als verdedigen / steunen van Hamas wordt opgevat.
Maar we lijken niet meer in staat het midden te vinden.
De reacties zijn meestal; als jij aan de rechterkant van het bootje hangt met je mening, dan hang ik als tegenkanting helemaal naar links.
Als je bv van iemand niet zo'n hoge pet op hebt, ook w.b. z'n intenties, komt het op mij vrij neutraal over.
Als ik dat op een bepaald persoon betrek, heb ik m'n twijfels, maar meer ook niet. Geen radicale afwijzing. Dit is waar ik ten aanloop.
Ik hoop dat je me ( een beetje) begrijpt.
![]()
Ik gaf voor Hamas ook de term terroristisch, dat kun je moeilijk als neutraal opvatten toch?
En wellicht schat ik verkeerd in dat iedereen understatements, hyperbolen, ironie en sarcasme oppikt via geschreven tekst.
En wat betreft aan een kant van het bootje hangen: ik denk dat het ook heel vaak gebeurt dat degenen die aan een kant hangen heel graag de ander aan de andere kant zien hangen en diegene daar met heel veel verbaal geweld naartoe duwen.