Beroepingswerk discussie [7]

Henk J

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

HHKtE schreef: Gisteren, 16:16 Hoelang duurt het nog of zulke gemeenten gaan in zijn geheel over naar de HHK?
Waarom zouden zulke gemeenten over moeten gaan?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

hoe zou de GG er mee omgaan als kerken structureel regels niet navolgen?
Wat zou er gebeuren als de KR van Oostkapelle de HSV zou invoeren?
Laatst gewijzigd door Bertiel op 13 okt 2025, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JvW

Bericht door JvW »

Bertiel schreef: Gisteren, 16:38 hoe zou de GG er mee omgaan als kerken structureel regels niet navolgen?
Wat zou er gebeuren als de KR van Vlissingen de HSV zou invoeren?
Wat een onzinnige suggestie! Dat is totaal niet aan de orde en ik vind het stemmingmakerij.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Bertiel

Bericht door Bertiel »

nee het is geen suggestie, het is een vraag, n.a.v. de stelling van MGG, maar ik wil het gerust aanpassen naar een andere gemeente hoor
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Gisteren, 16:40 mee het is geen suggestie, het is een vraag, n.a.v. de stelling van MGG, maar ik wil het gerust aanpassen naar een andere gemeente hoor
Ik denk lang het gesprek voeren. Om voor zoiets een gemeente uit het kerkverband te zetten is ook zo wat. Aan de andere kant wordt de situatie in de CGK goed gevolgd. Eindeloos praten terwijl de verschuiving doorgaat is geen optie.

Hoe verwacht je dat de HHK zou reageren als gemeente de NBV of een andere vertaling gaan gebruiken?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

geen grote opschudding, wat geroep vanaf rechts, maar daar blijft het bij
DDD

Bericht door DDD »

Bobber schreef: Gisteren, 14:08
claus schreef: Gisteren, 13:32 Ger. Gem.: Tweetallen te:
14-10-2025 Lelystad Ds. P.J. de Raaf
Ds. J. van Rijswijk
20-10-2025 Oostkapelle Ds. G.J. Baan
Ds. P.J. de Raaf
20-10-2025 Vlissingen Ds. G.J. Baan
Ds. P.J. de Raaf

Opmerkelijk: weer al hetzelfde tweetal in Oostkapelle en Vlissingen, de zoveelste keer...
Je bedoelt dat Oostkapelle en Vlissingen exact hetzelfde tweetal hebben of dat deze gemeenten dit tweetal al meer hebben gesteld?
Ik ben vooral verbaasd dat een rechterflankpredikant in beide gemeenten op het tweetal staat.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Gisteren, 17:08
Bobber schreef: Gisteren, 14:08
claus schreef: Gisteren, 13:32 Ger. Gem.: Tweetallen te:
14-10-2025 Lelystad Ds. P.J. de Raaf
Ds. J. van Rijswijk
20-10-2025 Oostkapelle Ds. G.J. Baan
Ds. P.J. de Raaf
20-10-2025 Vlissingen Ds. G.J. Baan
Ds. P.J. de Raaf

Opmerkelijk: weer al hetzelfde tweetal in Oostkapelle en Vlissingen, de zoveelste keer...
Je bedoelt dat Oostkapelle en Vlissingen exact hetzelfde tweetal hebben of dat deze gemeenten dit tweetal al meer hebben gesteld?
Ik ben vooral verbaasd dat een rechterflankpredikant in beide gemeenten op het tweetal staat.
Het verbaast mij dat jij niet beide rechterflankpredikantem vindt :modo
DDD

Bericht door DDD »

Nee, ik denk dat ds. Van Rijswijk niet zo goed is in te delen en ds. Baan zou ik toch meer een linkerflankdominee noemen.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

DDD schreef: Gisteren, 17:46 Nee, ik denk dat ds. Van Rijswijk niet zo goed is in te delen en ds. Baan zou ik toch meer een linkerflankdominee noemen.
Wat maakt dat je ds. De Raaf rechtser inschaalt dan ds. Van Rijswijk?
DDD

Bericht door DDD »

Dat is een goede vraag. Ik weet niet of ik hier een antwoord op kan geven zonder dat de betrokkenen zich tekort gedaan voelen want ik ken hen geen van beiden persoonlijk, maar heb wel de nodige preken van beiden gehoord.

Ds. Van Rijswijk heeft voluit het bevindelijke van de rechterflank maar ook het milde van de linkerflank en daarnaast is zijn verbondsvisie in de prediking niet zo uitgesproken maar hij concentreert zich erg op de bijbeltekst en de bevindelijke en praktische toepassing daarvan, zonder in iedere preek een heel dogmatisch stelsel op te zetten om zich op de juiste plaats in het kerkverband te positioneren. Ds. de Raaf is niet zo gemoedelijk maar eerder erg rechtlijnig en heeft een uitgesproken rechtse gemeente/verbondsvisie, hamert daar ook erg op zelfs in een middengemeente als waar hij predikant is, en dat valt dan meer op.

Maar ik ben mij ervan bewust dat qua gemoedelijkheid en uitstraling ook een andere indeling denkbaar is.
Job

Bericht door Job »

Bertiel schreef: Gisteren, 16:27hoezo nog?
Of dat van beide zijden uit niet al een gepasseerd station is.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

DDD schreef: Gisteren, 18:17 Dat is een goede vraag. Ik weet niet of ik hier een antwoord op kan geven zonder dat de betrokkenen zich tekort gedaan voelen want ik ken hen geen van beiden persoonlijk, maar heb wel de nodige preken van beiden gehoord.

Ds. Van Rijswijk heeft voluit het bevindelijke van de rechterflank maar ook het milde van de linkerflank en daarnaast is zijn verbondsvisie in de prediking niet zo uitgesproken maar hij concentreert zich erg op de bijbeltekst en de bevindelijke en praktische toepassing daarvan, zonder in iedere preek een heel dogmatisch stelsel op te zetten om zich op de juiste plaats in het kerkverband te positioneren. Ds. de Raaf is niet zo gemoedelijk maar eerder erg rechtlijnig en heeft een uitgesproken rechtse gemeente/verbondsvisie, hamert daar ook erg op zelfs in een middengemeente als waar hij predikant is, en dat valt dan meer op.

Maar ik ben mij ervan bewust dat qua gemoedelijkheid en uitstraling ook een andere indeling denkbaar is.
Oké, dankjewel voor je toelichting! Het helpt altijd om te weten hoe je tot een bepaalde indeling komt. Ik heb preken gehoord van beide predikanten, maar ken hen onvoldoende om je inschatting te valideren.
Bobber

Bericht door Bobber »

Dan zijn het toch geen logische tweetallen?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: Gisteren, 18:17Ds. de Raaf is niet zo gemoedelijk maar eerder erg rechtlijnig en heeft een uitgesproken rechtse gemeente/verbondsvisie, hamert daar ook erg op zelfs in een middengemeente als waar hij predikant is, en dat valt dan meer op.
Wat maakt dan dat hij o.a. door Vlissingen, Houten en Kampen beroepen is in 2024 en 2025? Ik hen een tijd geleden ook wat preken van hem geluisterd, en ik kon daar als HHKer best goed naar luisteren. Ik zou deze predikant persoonlijk dus meer in het midden plaatsen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie