TULIP en de Drie Formulieren van Enigheid

Refojongere

Re: TULIP en de Drie Formulieren van Enigheid

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: Gisteren, 21:29
Refojongere schreef: Gisteren, 20:10
DDD schreef: Gisteren, 18:47 Dat boek heb ik in ieder geval staan.
En...scheert ds. C. Harinck ook langs de randen van het christendom, of leert hij geen particuliere verzoening?
Dat laatste weet ik niet precies, ik weet niet meer goed wat er in dat boek staat.

Hoewel mijn gevoel zegt dat hij er ruim binnen blijft, zegt mijn verstand dat hij op de grens bivakkeert. De grens naar het hypercalvinisme gaat hij niet over, in ieder geval.
Jouw lidmaatschap van de GG is living on the edge blijkbaar ;-)
DDD

Re: TULIP en de Drie Formulieren van Enigheid

Bericht door DDD »

Zeker. Want als je de leeruitspraken van 1931 verkeerd uitlegt, zou je kunnen stellen dat je daarin leest dat Jezus zijn alleen zijn leven gaf voor degenen die wezenlijk tot het verbond behoren.

Maar zo mag je dat mijns inziens niet uitleggen, want dat zou in strijd zijn met de Dordtse leerregels én met de Heidelbergse Catechismus. En het staat vast dat de leerregels niet beogen om af te wijken van de gereformeerde leer zoals vastgelegd in de gereformeerde belijdenisgeschriften. En daarnaast hoef je de leeruitspraken ook niet zo uit te leggen, want het volgt niet uit de tekst ervan.

Maar er zijn zeker wel predikanten binnen de GG die op dit punt mijns inziens het offer van Christus tekort doen. En hoewel dat dan geen afgoderij is, zoals de Mis, is dat wel een heel ernstige dwaling, mijns inziens. Een verkeerd beeld van God is óók ernstig. Waarbij ik begrijp dat ik zelf ook van alles verkeerd kan zien.
Plaats reactie