Erdee
- FlyingEagle
- Berichten: 3188
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Erdee
Waar gaat dit nu precies over?
-
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
- Locatie: henkjrefoforum@gmail.com
Re: Erdee
Snap je punt niet, als je hem te duur vindt ga je er toch niet heen? Ken wel meer bedrijven waar ik niet zou komen vanwege de prijs. En het RD heeft al maanden een serie met daarin allerlei mkb ondernemers. Dat is gewoon een leuk inkijkje in de zaak, geen vergelijkend onderzoek.
-
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Erdee
College Style deed dit de 2e keer, maar verloor daardoor ook klanten. Het is uitdagend om zowel een niche als het grote publiek te bedienen.Zita schreef: ↑07 okt 2025, 21:06Ik begrijp niet helemaal waarom refo's alleen aan refo's zouden willen leveren. Bij een boekwinkel die zich specialiseert in bevindelijke theologie kan ik er nog wel bij (maar hee, de vaste boekenprijs, daar is het dus helemaal niet nodig). Maar bij keukenzaken, kledingzaken enzovoorts richt je je toch op een bredere markt dan alleen de refo's?
Re: Erdee
Het lijkt erop dat Wim Kranendonk in een soort feitelijke rapportage pleit voor het wettelijk toestaan van conversietherapie.
In een tijd waarin het RD wel wordt beticht van linkse hobby's is dat wel een opmerkelijk artikel. Wat mij betreft, is conversietherapie heel kwestieus. Of het nu perse verboden moet zijn, dat weet ik niet, maar dat je een goede relevante opleiding moet hebben en een wetenschappelijk verantwoorde therapie, lijkt me wel passend.
In een tijd waarin het RD wel wordt beticht van linkse hobby's is dat wel een opmerkelijk artikel. Wat mij betreft, is conversietherapie heel kwestieus. Of het nu perse verboden moet zijn, dat weet ik niet, maar dat je een goede relevante opleiding moet hebben en een wetenschappelijk verantwoorde therapie, lijkt me wel passend.
Re: Erdee
Heb je de link van het artikel?DDD schreef: ↑08 okt 2025, 15:36 Het lijkt erop dat Wim Kranendonk in een soort feitelijke rapportage pleit voor het wettelijk toestaan van conversietherapie.
In een tijd waarin het RD wel wordt beticht van linkse hobby's is dat wel een opmerkelijk artikel. Wat mij betreft, is conversietherapie heel kwestieus. Of het nu perse verboden moet zijn, dat weet ik niet, maar dat je een goede relevante opleiding moet hebben en een wetenschappelijk verantwoorde therapie, lijkt me wel passend.
Overigens wel een grappige woordkeuze: "linkse hobby's". Waar vroeger linkse partijen stonden voor de arbeider en zijn rechten, is dat blijkbaar nu vervangen door een focus op Gaza, stikstof en open grenzen. Of bedoel je met "linkse hobby's" wat anders?
Re: Erdee
Ik heb mij toch enigszins verbaasd over dit artikel:
www.rd.nl/artikel/1123408-fred-van-lieb ... rpsgenoten
Alsof dr. Janse de positieve kanten van de Biblebelt moest benoemen en Van Lieburg de negatieve kanten. Ook bijzonder dat beide heren "kenner van de Biblebelt" worden genoemd.
Ik vond dr. Janse een tweetal vreemde uitspraken doen. Allereerst deze uitspraak:
Als refo’s zich met de beste bedoelingen vestigen in bijvoorbeeld een seculiere stad, ligt het gevaar van verwereldlijking op de loer, tekent Janse aan. „In grote steden zijn vanouds orthodoxe groepen uit gereformeerde kring veelal meer geseculariseerd dan gereformeerden op het toch nog meer kerkelijke platteland.”
Ik herken dat beeld niet. In Rotterdam zijn bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten vrijwel onveranderd qua ligging. Dr. Janse geeft geen toelichting op wat hij verstaat onder verwereldlijking.
Daarnaast de volgende uitspraak:
Critici kunnen zeggen dat refo’s niet op een kluitje horen te zitten, maar een zoutend zout moeten zijn en het Evangelie dienen uit te dragen in een seculiere omgeving. Hoe ziet Janse dat? „De teksten in de evangeliën over zoutend zout worden nogal eens slordig uitgelegd. De kern van die teksten is niet: je moet je als christen verspreiden over de wereld, maar wel: word de wereld niet gelijkvormig. Het zout mag niet smakeloos worden. Ik begrijp heel goed dat refo’s in een omgeving van gelijkgezinden willen wonen en bijvoorbeeld reformatorisch onderwijs voor hun kinderen kiezen. Ouders weten dat zo de kans het grootst is dat hun kind een vriendje of vriendinnetje van dezelfde kerkelijke richting krijgt. Je ziet trends als in Barneveld ook bij andere minderheden. Zo is de orthodox-Joodse gemeenschap vooral geconcentreerd rond Amsterdam. Daar vinden Joden nog koosjere winkels.”
Ik begrijp ook best dat gezinnen wegtrekken uit de grote stad. Ik betwijfel of hij de tekst hier correct uitlegt. Van het zoutend zout mag je verwachten dat het uitstraalt naar de omgeving. Is het dan de juiste weg om te vertrekken uit de stad en bij elkaar te kruipen? Hoewel begrijpelijk, betwijfel ik of dat de Bijbelse weg is.
www.rd.nl/artikel/1123408-fred-van-lieb ... rpsgenoten
Alsof dr. Janse de positieve kanten van de Biblebelt moest benoemen en Van Lieburg de negatieve kanten. Ook bijzonder dat beide heren "kenner van de Biblebelt" worden genoemd.
Ik vond dr. Janse een tweetal vreemde uitspraken doen. Allereerst deze uitspraak:
Als refo’s zich met de beste bedoelingen vestigen in bijvoorbeeld een seculiere stad, ligt het gevaar van verwereldlijking op de loer, tekent Janse aan. „In grote steden zijn vanouds orthodoxe groepen uit gereformeerde kring veelal meer geseculariseerd dan gereformeerden op het toch nog meer kerkelijke platteland.”
Ik herken dat beeld niet. In Rotterdam zijn bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten vrijwel onveranderd qua ligging. Dr. Janse geeft geen toelichting op wat hij verstaat onder verwereldlijking.
Daarnaast de volgende uitspraak:
Critici kunnen zeggen dat refo’s niet op een kluitje horen te zitten, maar een zoutend zout moeten zijn en het Evangelie dienen uit te dragen in een seculiere omgeving. Hoe ziet Janse dat? „De teksten in de evangeliën over zoutend zout worden nogal eens slordig uitgelegd. De kern van die teksten is niet: je moet je als christen verspreiden over de wereld, maar wel: word de wereld niet gelijkvormig. Het zout mag niet smakeloos worden. Ik begrijp heel goed dat refo’s in een omgeving van gelijkgezinden willen wonen en bijvoorbeeld reformatorisch onderwijs voor hun kinderen kiezen. Ouders weten dat zo de kans het grootst is dat hun kind een vriendje of vriendinnetje van dezelfde kerkelijke richting krijgt. Je ziet trends als in Barneveld ook bij andere minderheden. Zo is de orthodox-Joodse gemeenschap vooral geconcentreerd rond Amsterdam. Daar vinden Joden nog koosjere winkels.”
Ik begrijp ook best dat gezinnen wegtrekken uit de grote stad. Ik betwijfel of hij de tekst hier correct uitlegt. Van het zoutend zout mag je verwachten dat het uitstraalt naar de omgeving. Is het dan de juiste weg om te vertrekken uit de stad en bij elkaar te kruipen? Hoewel begrijpelijk, betwijfel ik of dat de Bijbelse weg is.
Re: Erdee
Fred van Lieburg zegt daarentegen ware woorden: "Oordelen over anderen is in reformatorische kring best wel een ding, of het nu gaat om geloof of om gender. Ik denk dat de refokring wat betreft acceptatie van anderslevenden nog een lange weg te gaan heeft.”Konijntje schreef: ↑08 okt 2025, 19:20 Ik heb mij toch enigszins verbaasd over dit artikel:
www.rd.nl/artikel/1123408-fred-van-lieb ... rpsgenoten
Alsof dr. Janse de positieve kanten van de Biblebelt moest benoemen en Van Lieburg de negatieve kanten. Ook bijzonder dat beide heren "kenner van de Biblebelt" worden genoemd.
Ik vond dr. Janse een tweetal vreemde uitspraken doen. Allereerst deze uitspraak:
Als refo’s zich met de beste bedoelingen vestigen in bijvoorbeeld een seculiere stad, ligt het gevaar van verwereldlijking op de loer, tekent Janse aan. „In grote steden zijn vanouds orthodoxe groepen uit gereformeerde kring veelal meer geseculariseerd dan gereformeerden op het toch nog meer kerkelijke platteland.”
Ik herken dat beeld niet. In Rotterdam zijn bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten vrijwel onveranderd qua ligging. Dr. Janse geeft geen toelichting op wat hij verstaat onder verwereldlijking.
Daarnaast de volgende uitspraak:
Critici kunnen zeggen dat refo’s niet op een kluitje horen te zitten, maar een zoutend zout moeten zijn en het Evangelie dienen uit te dragen in een seculiere omgeving. Hoe ziet Janse dat? „De teksten in de evangeliën over zoutend zout worden nogal eens slordig uitgelegd. De kern van die teksten is niet: je moet je als christen verspreiden over de wereld, maar wel: word de wereld niet gelijkvormig. Het zout mag niet smakeloos worden. Ik begrijp heel goed dat refo’s in een omgeving van gelijkgezinden willen wonen en bijvoorbeeld reformatorisch onderwijs voor hun kinderen kiezen. Ouders weten dat zo de kans het grootst is dat hun kind een vriendje of vriendinnetje van dezelfde kerkelijke richting krijgt. Je ziet trends als in Barneveld ook bij andere minderheden. Zo is de orthodox-Joodse gemeenschap vooral geconcentreerd rond Amsterdam. Daar vinden Joden nog koosjere winkels.”
Ik begrijp ook best dat gezinnen wegtrekken uit de grote stad. Ik betwijfel of hij de tekst hier correct uitlegt. Van het zoutend zout mag je verwachten dat het uitstraalt naar de omgeving. Is het dan de juiste weg om te vertrekken uit de stad en bij elkaar te kruipen? Hoewel begrijpelijk, betwijfel ik of dat de Bijbelse weg is.
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
- Locatie: henkjrefoforum@gmail.com
Re: Erdee
De reformatorische gezindte zal de levenswandel van praktiserende homoseksuelen altijd afwijzen dus dat zal men nooit zien als volledige acceptatie. Dat blijft een kloof, dat zie je ook weer rondom de scholen.
Re: Erdee
https://www.rd.nl/artikel/1123375-thera ... e-grondwetKonijntje schreef: ↑08 okt 2025, 19:10Heb je de link van het artikel?DDD schreef: ↑08 okt 2025, 15:36 Het lijkt erop dat Wim Kranendonk in een soort feitelijke rapportage pleit voor het wettelijk toestaan van conversietherapie.
In een tijd waarin het RD wel wordt beticht van linkse hobby's is dat wel een opmerkelijk artikel. Wat mij betreft, is conversietherapie heel kwestieus. Of het nu perse verboden moet zijn, dat weet ik niet, maar dat je een goede relevante opleiding moet hebben en een wetenschappelijk verantwoorde therapie, lijkt me wel passend.
Overigens wel een grappige woordkeuze: "linkse hobby's". Waar vroeger linkse partijen stonden voor de arbeider en zijn rechten, is dat blijkbaar nu vervangen door een focus op Gaza, stikstof en open grenzen. Of bedoel je met "linkse hobby's" wat anders?
Re: Erdee
En daarom is het opmerkelijk dat het rd de privémening van een hoogleraar geschiedenis onder het mom van een sociologische wetenschappelijke opvatting in de krant laat zetten. Ze hadden beter een straatinterview met Henk J kunnen afnemen.

-
- Berichten: 3433
- Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
- Locatie: henkjrefoforum@gmail.com
Re: Erdee
Haha, dan moet je ze wel tegenkomen, zo vaak loop ik in Barneveld niet over straat.
En Vrouwke, denk dat het prima wonen is in Barneveld hoor, je moet je alleen een beetje voegen naar de gebruiken. Maar dat heb je overal, en je krijgt er veel gemeenschapszin voor terug. Hoewel ik liever in een dorp woon, Barneveld is best groot geworden.