Gelezen, gedacht, gehoord...

Hoopvol

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hoopvol »

Verzaakten de discipelen dus Christus en werden ze toch weer hersteld? Dan mogen gelovigen verzekerd zijn, dat zij, ofschoon zij tijdelijk vervallen kunnen, zij toch bewaard zullen worden voor een totale afval en ondergang. Het nieuwe schepsel kan ziek zijn, maar het kan niet sterven. Heiligen mogen zinken, maar zij zullen weer bovenkomen. 'Verblijdt u niet over mij, o mijn vijandin. Wanneer ik gevallen ben, zal ik weder opstaan' (Micha 7:8). De hoogste vloed van natuurlijke ijver en voornemens mag ebben en geheel opdrogen. 'Maar zaligmakende genade is een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven' (Joh. 4:14). Gods onveranderlijke verkiezing, de vastheid van het nieuwe verbond, de verdienstelijke en alles bij God vermogende voorbidding van Jezus Christus, geven de gelovige overvloedige zekerheid tegen het gevaar van een algehele en totale afval. Christus zegt: 'Mijn Vader, Die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders' (Joh. 10:29). En wij lezen: 'Evenwel het vaste fundament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn' (2 Tim. 2:19). Iedere persoon, die door de Vader aan Christus gegeven is, zal door Hem tot de Vader gebracht worden en er zal niet één gemist worden.

J. Flavel
helma

Bericht door helma »

https://youtu.be/Z3bHYFnAiZs?si=MQKWiUtBwjxrqMLZ

Je zingt dit lied voortaan altijd anders.. .
DDD

Bericht door DDD »

Heel mooi. Ontroerend.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Hij zonderde Zich voor u af en voor geen anderen, gelovigen! Wilt gij u ook niet in het bijzonder voor Christus afzonderen om van Hem en van geen ander te zijn? Verdeel uw hart niet tussen Christus en de wereld. Laat de wereld niet in uw hart stappen en zeggen: 'Half voor mij'. U zult Christus nooit recht doen, noch Zijn genade beantwoorden, totdat u kunt zeggen (Ps. 73 : 25), 'Wie heb ik nevens U in de hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde'. 'Niemand dan Christus, niemand dan Christus', is een motto dat bij een christen past.

Hij verliet de hoogste en beste vreugde en genietingen, namelijk, die Hij in de schoot van Zijn Vader had en zonderde Zich af om voor u te lijden en te sterven. Bent u gewillig om uw beste en zoetste genietingen, die u in de wereld hebt te verlaten om Hem te dienen? Als u innerlijk en wezenlijk, wanneer u er toe geroepen wordt, niet gewillig bent, vader, moeder, vrouw, kinderen, ja zelfs uw leven te verlaten om Hem te dienen, dan bent u Hem niet waardig (Matth. 10 : 37). Hij was zo volkomen opgenomen in Zijn werk voor u, dat Hij het ergste en het moeilijkste daarvan niet ontweek. Zijn liefde tot u maakte Zijn zuchtende, bloedige, stervende arbeid zoet voor Hem. Kunt u dit ook zeggen? Acht u de versmaadheid van Christus meerdere rijkdom te zijn dan de schatten van Egypte? (Hebr. 11 : 26).
J.Flavel
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zij die snel en zonder tegensprekne te dulden de geloofsstaat van anderen bepalen, zijn doorgaans niet meer dan armzalige rechters en gevaarlijke raadgevers in zaken aanaande de ziel. Zij beroemen zichzelf op hun buitengewone gave van waarneming en onderscheiding in deze grote aangelegenhede, alsof alles voor hen open lag en duidelijk was. Zij verraden zichzelf door een van deze drei dingen: Of ze hebben maar weinig ervaring, of zij kunnen slecht oordelen, of zij bezitten een groete mate van trots en zelfvertrouwen, en dus weinig zelfkennis. Wijze en ervaren mensen gaan in deze zaken met grote voorzichtigheid te werk.

Jonathan Edwards - Religieuze gevoelens.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Bij zulke vragen ben ik dan soms ook wel benieuwd naar het antwoord van een predikant die zelf ook altijd gelijk zulke mitsen en maren zet bij de oproep tot geloof en bekering
Job

Bericht door Job »

...maar Christus is alles in allen (Col. 3:11b)

Volk van God, u bent niets en Christus is alles. Dat is wonderlijk, dat is troostelijk, dat is heerlijk. U bent in alles wat u deed, doet en doen zult, in uw beste daden en gelukkigste gestalten, toch in uzelf niet meer dan een grote nul. Maar Christus is het dierbare cijfer vóór de nul Die daaraan een onberekenbare waarde geeft. Neem één nul of neem er twee, drie of vijf, het blijven altijd maar enige nullen, die met elkaar geen enkele waarde hebben. Maar als u er een ééntje, een klein recht streepje voor plaatst, dan maakt die nietige verzameling van vijf nullen dadelijk het getal uit van honderdduizend. Dat ééntje geeft de waarde aan de nietige nullen en uw dierbare Jezus geeft de waarde aan van honderdduizenden nietige zondaren.
O!, wees en blijf maar steeds een nietige nul. Hoger toch mag u zich nimmer beginnen te schatten. Maar plaats er door het geloof die nodige en grote Eén voor, dan hebt u verwondering en troost voor uzelf en God wordt in u verheerlijkt en grootgemaakt.
U bent niets en Christus is alles. Ga, arme, blinde worm, met grote vrijmoedigheid tot Hem. U behoeft niet beschroomd te zijn, want Jezus ontvangt zondaars en eet met hen. (...)

- Wulfert Floor
Bijbels dagboek 'Uit het zaaivat'
29 september
Plaats reactie