De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
22%
Het maakt me helemaal niets uit.
3
4%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
23
31%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
32
43%

Totaal aantal stemmen: 74

J.C. Philpot

Re: De wolf in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Kennissen van kennissen hadden in Elspeet hun peuter in de tuin laten spelen. Op de beveiligingscamera zagen ze dat een wolf door de tuin liep, en het kind op een meter passeerde. Dit filmpje plaatsten ze op Whatsapp - heel bizar om te zien.

Ik kan me dus voorstellen dat het een onveilig gevoel geeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

Maandagmorgen bij vrienden van mij in Woudenberg vlak bij de doorgaande weg en woonhuizen een schaap doodgebeten door een wolf. Vastgesteld door de wolvenexpert.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Terri

Bericht door Terri »

Best wel bezorgd hierover. Wanneer gaat het echt een keer goed mis? Want ze bevinden zich niet alleen meer in de bossen en heide, maar komen op het erf van boerderijen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

En middenin de dorpen..
Arja

Bericht door Arja »

Vrouwke schreef: 25 sep 2025, 21:51 En middenin de dorpen..
In de tijd van Karel de Grote moest elk district twee wolvenjagers hebben die met honden, vallen en speren de wolven te lijf gingen. In de 16e en 17e eeuw werd het nog veel serieuzer aangepakt: burgers kregen zelfs premie voor gevangen welpen, er werden drijfjachten georganiseerd onder leiding van jonkers in Gelderland. Wie wegbleef kreeg een boete.

Wat kijken we er nu anders tegen aan.
https://mijngelderland.nl/inhoud/verhal ... gelderland
refo

Bericht door refo »

Het wapenschild van Diedenshausen is een wolfsangel. Zal nu wel niet meer gebruikt mogen worden.

Afbeelding
Terri

Bericht door Terri »

Pas kwam ik in een boek de associatie wolf met Hitler tegen.

Ik zocht op internet en vond dit:

Persoonlijke associatie en pseudoniem

Eigen fascinatie: Hitler had een persoonlijke interesse in wolven, wat zijn betrokkenheid bij de wolf symboliek verklaarde.
"Wolf" als pseudoniem: Hij gebruikte "Wolf" als pseudoniem en ondertekende er in zijn beginjaren brieven mee, onder andere in privé-situaties.

Hoofdkwartieren en operaties

Wolfsschanze: De naam van Hitlers hoofdkwartier in Polen, de "Wolf's Lair", werd afgeleid van zijn pseudoniem "Wolf".
Wolfsschlucht: Er waren nog twee andere hoofdkwartieren met deze naam (Wolfsschlucht I en II).
Werwolf: De nazi's hadden een organisatie van strijders genaamd Werwolf (Weerwolf), die terreuraanslagen pleegde achter de geallieerde linies.
Plaats reactie