Dat is dan wel weer in lijn met vr/a 88 van de Heidelbergse Catechismus: de afsterving van de oude moet net zo waarachtig zijn als de opstanding van de nieuwe mens.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er moet immers wel gesepareerd worden

Het leven is voor sommigen eenvoudiger als je alles in hokjes en vakjes kunt stoppen. Dat levert een veilig en overzichtelijk wereldbeeld op.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Het lijkt er soms wel bijna op dat er een derde weg is: je kunt in Christus zijn, buiten Christus zijn of je bent een bekommerde die zich ergens tussen die twee wegen bevindt. De Bijbel maakt echter alleen onderscheid tussen in of buiten Christus. Het zou goed zijn als dat onderscheid gepreekt zou worden in plaats van allerlei weliswaar goed en pastoraal bedoelde wegen erbij te gaan zoeken om mensen een aai over de bol te geven en ze wat moed in te praten dat ze er zijn.
Waarom zo lelijk over zoeken zielen praten, alsof die allemaal alleen maar een aai over hun bol willen. Lekker pastoraal.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 10:24 Het lijkt er soms wel bijna op dat er een derde weg is: je kunt in Christus zijn, buiten Christus zijn of je bent een bekommerde die zich ergens tussen die twee wegen bevindt. De Bijbel maakt echter alleen onderscheid tussen in of buiten Christus. Het zou goed zijn als dat onderscheid gepreekt zou worden in plaats van allerlei weliswaar goed en pastoraal bedoelde wegen erbij te gaan zoeken om mensen een aai over de bol te geven en ze wat moed in te praten dat ze er zijn.
Nee. Als je je in een bepaald fenomeen verdiept, krijg je vanzelf een bepaald spraakgebruik om te dingen te verwoorden. Waarom zo ontzettend negatief daarover?
Dat zeg ik niet. Ik heb het over een prediking waarin dat gebeurt. Ik vind het in principe prima als er over of tegen bekommerden gesproken wordt in de prediking maar het moet niet als derde weg gepreekt worden. Meer dat zij zich herkennen en worden aangespoord om niet in hun bekommerde toestand te blijven maar worden aangespoord om tot Christus te gaanPosthoorn schreef: ↑Vandaag, 10:28Waarom zo lelijk over zoeken zielen praten, alsof die allemaal alleen maar een aai over hun bol willen. Lekker pastoraal.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 10:24 Het lijkt er soms wel bijna op dat er een derde weg is: je kunt in Christus zijn, buiten Christus zijn of je bent een bekommerde die zich ergens tussen die twee wegen bevindt. De Bijbel maakt echter alleen onderscheid tussen in of buiten Christus. Het zou goed zijn als dat onderscheid gepreekt zou worden in plaats van allerlei weliswaar goed en pastoraal bedoelde wegen erbij te gaan zoeken om mensen een aai over de bol te geven en ze wat moed in te praten dat ze er zijn.
Prima als je je wilt en kunt verwoorden in dat spraakgebruik. Als je anderen die niet hetzelfde spraakgebruik hanteren maar niet afschrijft. Daar ben ik negatief over. En daar slaat mijn hokjes-vakjes opmerking op.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 10:29Nee. Als je je in een bepaald fenomeen verdiept, krijg je vanzelf een bepaald spraakgebruik om te dingen te verwoorden. Waarom zo ontzettend negatief daarover?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
@Forummer. Mooi dat u mensen met een ander spraakgebruik niet afschrijft. Dat is positief. Toch denk ik dat we elkaar er op moeten wijzen dat veel dwalingen de kerk zijn ingeslopen door een subtiel gewijzigd taalgebruik. Als voorbeeld noem ik de remonstrantse en contra-remonstrantse twisten in 1618-1619. De remonstranten konden hun afwijkende ideeën en leringen zo mooi, zo vroom en zo geestelijk onder woorden brengen dat je er zo zou intuinen. Meer dan ooit is het anno 2025 nodig dat we in ons kerkelijk taalgebruik zeer dicht aansluiten bij de Schrift en bij de Belijdenissen.Forummer schreef: ↑Vandaag, 11:06Prima als je je wilt en kunt verwoorden in dat spraakgebruik. Als je anderen die niet hetzelfde spraakgebruik hanteren maar niet afschrijft. Daar ben ik negatief over. En daar slaat mijn hokjes-vakjes opmerking op.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 10:29Nee. Als je je in een bepaald fenomeen verdiept, krijg je vanzelf een bepaald spraakgebruik om te dingen te verwoorden. Waarom zo ontzettend negatief daarover?
Dat is zeker waar. Net zoals het hypercalvinisme ook heel vroom klinkt maar ook misleidend is. Daarom vind ik het belangrijker dan ooit om Gods Goede Boodschap te verwoorden in normaal Nederlands zodat iedereen het kan begrijpen. Al die geheimtaal krijg je maar misverstanden van.JanRap schreef: ↑Vandaag, 12:55@Forummer. Mooi dat u mensen met een ander spraakgebruik niet afschrijft. Dat is positief. Toch denk ik dat we elkaar er op moeten wijzen dat veel dwalingen de kerk zijn ingeslopen door een subtiel gewijzigd taalgebruik. Als voorbeeld noem ik de remonstrantse en contra-remonstrantse twisten in 1618-1619. De remonstranten konden hun afwijkende ideeën en leringen zo mooi, zo vroom en zo geestelijk onder woorden brengen dat je er zo zou intuinen. Meer dan ooit is het anno 2025 nodig dat we in ons kerkelijk taalgebruik zeer dicht aansluiten bij de Schrift en bij de Belijdenissen.Forummer schreef: ↑Vandaag, 11:06Prima als je je wilt en kunt verwoorden in dat spraakgebruik. Als je anderen die niet hetzelfde spraakgebruik hanteren maar niet afschrijft. Daar ben ik negatief over. En daar slaat mijn hokjes-vakjes opmerking op.