Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
- Johann Gottfried Walther
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Waarom blijven hier mensen op het forum ongehoorzaamheid aan de synode en aan synodebesluiten goedpraten ?
En zelfs negatief praten over gemeenten die zich wel aan de synodebesluiten willen houden...
En zelfs negatief praten over gemeenten die zich wel aan de synodebesluiten willen houden...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Waar praat ik het goed?
De kern van zijn schrijven zit hier wat mij betreft:
Het is een terechte constatering dat men een inhoudelijke andere weg kiest voor de omgang met revisie. (Overigens een van de redenen dat een br. niet langer als afgevaardigde zijn plek kon innemen.)Als [een bezwaarde partij vanuit de Bijbel het tenzij uit artikel 31 KO] naar haar beste inzicht heeft bewezen, moet het worden weerlegd door de synode. Dat is meer dan dat [de synode] haar eigen standpunt onderbouwt, zoals tot op heden gangbaar is. Als dat weerleggen niet gebeurt, blijft voor de bezwaarde partij haar eigen Schriftverstaan de norm.
Het komt echt niet meer goed met de CGK. De revisies zijn behandeld volgens de CGK regels vastgelegd in de IRRA. Nu de uitslag niet bevalt zoekt men sluipweggetjes die er niet zijn.MidMid schreef: ↑Gisteren, 13:07De kern van zijn schrijven zit hier wat mij betreft:Het is een terechte constatering dat men een inhoudelijke andere weg kiest voor de omgang met revisie. (Overigens een van de redenen dat een br. niet langer als afgevaardigde zijn plek kon innemen.)Als [een bezwaarde partij vanuit de Bijbel het tenzij uit artikel 31 KO] naar haar beste inzicht heeft bewezen, moet het worden weerlegd door de synode. Dat is meer dan dat [de synode] haar eigen standpunt onderbouwt, zoals tot op heden gangbaar is. Als dat weerleggen niet gebeurt, blijft voor de bezwaarde partij haar eigen Schriftverstaan de norm.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Deze opmerking toont toch juist het gelijk van Loonstra?
Volgens mij wil hij iets zeggen als: de regels zijn gevolgd, maar daarmee is het gedane beroep op de Schrift niet automatisch weerlegd. Echt broederlijk met elkaar omgaan is elkaars onderzoeken van de Schriften serieus nemen en daar het gesprek over voeren. En zolang het niet lukt om tot een gezamenlijk verstaan te komen, dan ook uiterst voorzichtig zijn in besluiten op onderhavige thema's. Want anders gaat de regel of regeling heersen over de Schrift.
We hebben sinds 1998 uiterst voorzichtig, broederlijk en wijs gehandeld en besloten over v&a. Juist die voorzichtigheid en broederlijke zorgvuldigheid wordt ons nu verweten. We hadden blijkbaar keiharde uitspraken moeten doen want de broederlijke toon van de besluiten is aangepakt als reden om ongehoorzaam te kunnen zijn. Zeggen dat op grond van de Schrift de ambten de vrouw niet toekomt is blijkbaar niet genoeg. Dan mag je ongestraft ongehoorzaam zijn .MidMid schreef: ↑Gisteren, 14:32Deze opmerking toont toch juist het gelijk van Loonstra?
Volgens mij wil hij iets zeggen als: de regels zijn gevolgd, maar daarmee is het gedane beroep op de Schrift niet automatisch weerlegd. Echt broederlijk met elkaar omgaan is elkaars onderzoeken van de Schriften serieus nemen en daar het gesprek over voeren. En zolang het niet lukt om tot een gezamenlijk verstaan te komen, dan ook uiterst voorzichtig zijn in besluiten op onderhavige thema's. Want anders gaat de regel of regeling heersen over de Schrift.
Ik zei het al eerder dat de beoordeling van de situatie in onze kerken tegengesteld lijkt te zijn. Kun jij je niet indenken dat tienduizenden leden van de CGK het niet kunnen begrijpen dat er kerkenraden bewust ongehoorzaam zijn aan zorgvuldig genomen besluiten. Besluiten die genomen zijn met een open Bijbel en daar hun fundament in vinden?
Deze leden zien hun kerkverband afglijden naar een pluriform en in hun ogen vrijzinnig kerkverband. Spreek jij deze bezorgde leden wel eens?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Misschien ook ingaan op de argumentatielijn?huisman schreef: ↑Gisteren, 15:02We hebben sinds 1998 uiterst voorzichtig, broederlijk en wijs gehandeld en besloten over v&a. Juist die voorzichtigheid en broederlijke zorgvuldigheid wordt ons nu verweten. We hadden blijkbaar keiharde uitspraken moeten doen want de broederlijke toon van de besluiten is aangepakt als reden om ongehoorzaam te kunnen zijn. Zeggen dat op grond van de Schrift de ambten de vrouw niet toekomt is blijkbaar niet genoeg. Dan mag je ongestraft ongehoorzaam zijn .MidMid schreef: ↑Gisteren, 14:32Deze opmerking toont toch juist het gelijk van Loonstra?
Ik zei het al eerder dat de beoordeling van de situatie in onze kerken tegengesteld lijkt te zijn. Kun jij je niet indenken dat tienduizenden leden van de CGK het niet kunnen begrijpen dat er kerkenraden bewust ongehoorzaam zijn aan zorgvuldig genomen besluiten. Besluiten die genomen zijn met een open Bijbel en daar hun fundament in vinden?
Deze leden zien hun kerkverband afglijden naar een pluriform en in hun ogen vrijzinnig kerkverband. Spreek jij deze bezorgde leden wel eens?
Het punt is niet de vraag om 'keiharde uitspraken' of het niet genoeg zijn van 'zeggen dat op grond van de Schrift de ambten de vrouw niet toekomt'. Het punt is dat er een andere visie naar voren wordt gebracht en dat daar dan in moet worden aangewezen waarom argumenten, vertaal- of exegetische keuzes wel of geen hout snijden.
Leden die stellen dat we afglijden naar een vrijzinnig of pluriform kerkverband kom ik ook wel eens tegen. Al vind ik dit persoonlijk zwaar overtrokken. Daar waar de verzoening door Christus ter discussie staat, vind je mij meteen aan je zij. Maar dat kom ik in onze kerken - in de hele breedte - niet tegen. En die pluriformiteit is er al jaar en dag. Misschien dat leden nu gaan zien dat de kerken waar ze lid van zijn groter zijn dan de eigen kring? Zwolle, maar ook Urk, Groningen, etc. ze zijn al jaar en dag lid van onze kerken. En vanaf het ontstaan zit daar al verschil tussen hoe dingen worden verwoord, beleefd en liturgisch ingevuld.
En geen onbelangrijke p.s. of al die gemeenteleden net zo denken als hu kerkenraad, durf ik sterk te betwijfelen.
Geen enkel begrip dus….jammer.MidMid schreef: ↑Gisteren, 15:36Misschien ook ingaan op de argumentatielijn?huisman schreef: ↑Gisteren, 15:02We hebben sinds 1998 uiterst voorzichtig, broederlijk en wijs gehandeld en besloten over v&a. Juist die voorzichtigheid en broederlijke zorgvuldigheid wordt ons nu verweten. We hadden blijkbaar keiharde uitspraken moeten doen want de broederlijke toon van de besluiten is aangepakt als reden om ongehoorzaam te kunnen zijn. Zeggen dat op grond van de Schrift de ambten de vrouw niet toekomt is blijkbaar niet genoeg. Dan mag je ongestraft ongehoorzaam zijn .MidMid schreef: ↑Gisteren, 14:32Deze opmerking toont toch juist het gelijk van Loonstra?
Het punt is niet de vraag om 'keiharde uitspraken' of het niet genoeg zijn van 'zeggen dat op grond van de Schrift de ambten de vrouw niet toekomt'. Het punt is dat er een andere visie naar voren wordt gebracht en dat daar dan in moet worden aangewezen waarom argumenten, vertaal- of exegetische keuzes wel of geen hout snijden.
Leden die stellen dat we afglijden naar een vrijzinnig of pluriform kerkverband kom ik ook wel eens tegen. Al vind ik dit persoonlijk zwaar overtrokken. Daar waar de verzoening door Christus ter discussie staat, vind je mij meteen aan je zij. Maar dat kom ik in onze kerken - in de hele breedte - niet tegen. En die pluriformiteit is er al jaar en dag. Misschien dat leden nu gaan zien dat de kerken waar ze lid van zijn groter zijn dan de eigen kring? Zwolle, maar ook Urk, Groningen, etc. ze zijn al jaar en dag lid van onze kerken. En vanaf het ontstaan zit daar al verschil tussen hoe dingen worden verwoord, beleefd en liturgisch ingevuld.
En geen onbelangrijke p.s. of al die gemeenteleden net zo denken als hu kerkenraad, durf ik sterk te betwijfelen.
Of al de leden zo denken als hun kerkenraad is natuurlijk een open deur. Nee niet al de leden denken als hun kerkenraad. Dat is van links tot rechts een waarheid als een koe. Wat mij opvalt in de gesprekken met ‘gewone’ leden is dat ze veel minder geduld hebben dan hun kerkenraden. De vraag : Waarom zetten jullie die ongehoorzame gemeenten er niet uit heb ik talloze keren moeten beantwoorden.
Op de gemeenteavonden die in veel ‘Rijnsburgse’ gemeenten zijn gehouden over situatie kerkverband was trouwens veel eensgezindheid. Daar waren we dankbaar voor.
- Johann Gottfried Walther
Wat mijn wel eens bezighoud is dat deze scheuring echt niet netjes in gemeenten zal gaan, maar door gemeenten heen.
Zoals wel genoemd wordt lang niet alle leden denken zoals hun kerkenraad.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik vraag me af of dat in veel gemeenten speelt.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 16:15 Wat mijn wel eens bezighoud is dat deze scheuring echt niet netjes in gemeenten zal gaan, maar door gemeenten heen.
Het is zoals Huisman aangeeft:
Op de gemeenteavonden die in veel ‘Rijnsburgse’ gemeenten zijn gehouden over situatie kerkverband was trouwens veel eensgezindheid. Daar waren we dankbaar voor.
In de meeste gemeenten viel geen onvertogen woord over de koers die de kerkenraad gaat. Of het moet de opmerking zijn dat men er veel te lang mee gewacht heeft.
Maar die wordt dan ook positief bedoeld.
'k Neem aan dat de inhoudelijke reactie nog later volgt?huisman schreef: ↑Gisteren, 15:58Geen enkel begrip dus….jammer.MidMid schreef: ↑Gisteren, 15:36Misschien ook ingaan op de argumentatielijn?huisman schreef: ↑Gisteren, 15:02We hebben sinds 1998 uiterst voorzichtig, broederlijk en wijs gehandeld en besloten over v&a. Juist die voorzichtigheid en broederlijke zorgvuldigheid wordt ons nu verweten. We hadden blijkbaar keiharde uitspraken moeten doen want de broederlijke toon van de besluiten is aangepakt als reden om ongehoorzaam te kunnen zijn. Zeggen dat op grond van de Schrift de ambten de vrouw niet toekomt is blijkbaar niet genoeg. Dan mag je ongestraft ongehoorzaam zijn .MidMid schreef: ↑Gisteren, 14:32
Deze opmerking toont toch juist het gelijk van Loonstra?
Of al de leden zo denken als hun kerkenraad is natuurlijk een open deur. Nee niet al de leden denken als hun kerkenraad. Dat is van links tot rechts een waarheid als een koe. Wat mij opvalt in de gesprekken met ‘gewone’ leden is dat ze veel minder geduld hebben dan hun kerkenraden. De vraag : Waarom zetten jullie die ongehoorzame gemeenten er niet uit heb ik talloze keren moeten beantwoorden.
-
Verschillende berichten gaan over het verschil tussen kerkenraad en gemeente.
Ik weet alleen van twee gemeenten waarvan de kerkenraad naar Rijnsburg is gegaan en waar de gemeente er niet blij mee was.
De middengemeenten die ik ken, zijn eigenlijk eensgezind in hun standpunt om niet naar Rijnsburg te gaan, uiteraard enkele leden daargelaten. Waar er nog twijfel was is die grotendeels verdwenen na de notitie van De Hek en Zondag is mijn indruk. De meer behoudende middengemeenten zoals Nunspeet en Veenendaal Pniël zullen gewoon gaan volgens mij.
Ik weet alleen van twee gemeenten waarvan de kerkenraad naar Rijnsburg is gegaan en waar de gemeente er niet blij mee was.
De middengemeenten die ik ken, zijn eigenlijk eensgezind in hun standpunt om niet naar Rijnsburg te gaan, uiteraard enkele leden daargelaten. Waar er nog twijfel was is die grotendeels verdwenen na de notitie van De Hek en Zondag is mijn indruk. De meer behoudende middengemeenten zoals Nunspeet en Veenendaal Pniël zullen gewoon gaan volgens mij.
-
@huisman - en wat antwoord je dan op deze vraag?De vraag: Waarom zetten jullie die ongehoorzame gemeenten er niet uit heb ik talloze keren moeten beantwoorden.
Een kerkordelijk antwoord. Wordt trouwens lang niet altijd begrepen. Ze begrijpen niet dat de ongehoorzaamheid kan blijven bestaan. Dan horen ze ook nog van diverse uitwassen. B.v, het voor laten gaan van een vrouwelijke predikant, het beleggen van regenboogdiensten, het zegenen van een ‘huwelijk’ van mensen van hetzelfde geslacht in een kerkdienst. Kun jij je je dan zo’n vraag niet voorstellen?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:31@huisman - en wat antwoord je dan op deze vraag?De vraag: Waarom zetten jullie die ongehoorzame gemeenten er niet uit heb ik talloze keren moeten beantwoorden.
Verder zie ik in jouw reactie dat je bent begonnen met tellen. Deze middengemeente komt wel en die middengemeente komt niet naar het convent. Laat dat toch los. Het gaan of niet gaan is geheel aan de plaatselijke gemeente. Alle gemeenten waarvan ik weet dat ze komen hebben een gemeenteavond gehouden waar heel de gemeente vragen kon stellen over de gang van zaken.
Die avonden waren verhelderend en samenbindend.
-
Het gaat mij niet om het tellen. Het gaat mij erom dat het fijn is om te horen wat anderen doen en wat hun argumenten zijn, of ze nu wel of niet naar Rijnsburg gaan. Je bent ten slotte deel van een kerkverband en dan doet het ertoe wat andere gemeentes doen. Je bent oprecht geïnteresseerd in elkaars standpunten. Daarom hoop ik ook dat de classisvergaderingen doorgaan.huisman schreef: ↑Gisteren, 18:46Een kerkordelijk antwoord. Wordt trouwens lang niet altijd begrepen. Ze begrijpen niet dat de ongehoorzaamheid kan blijven bestaan. Dan horen ze ook nog van diverse uitwassen. B.v, het voor laten gaan van een vrouwelijke predikant, het beleggen van regenboogdiensten, het zegenen van een ‘huwelijk’ van mensen van hetzelfde geslacht in een kerkdienst. Kun jij je je dan zo’n vraag niet voorstellen?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:31@huisman - en wat antwoord je dan op deze vraag?De vraag: Waarom zetten jullie die ongehoorzame gemeenten er niet uit heb ik talloze keren moeten beantwoorden.
Verder zie ik in jouw reactie dat je bent begonnen met tellen. Deze middengemeente komt wel en die middengemeente komt niet naar het convent. Laat dat toch los. Het gaan of niet gaan is geheel aan de plaatselijke gemeente. Alle gemeenten waarvan ik weet dat ze komen hebben een gemeenteavond gehouden waar heel de gemeente vragen kon stellen over de gang van zaken.
Die avonden waren verhelderend en samenbindend.
Onze gemeente is niet begonnen met de vraag of we wel of niet naar Rijnsburg gaan. Maar met de vragen of we gehoorzaam willen blijven aan en binnen de bestaande structuur en of we de kerkelijke weg willen volgen. Op beide vragen was het unanieme antwoord: ja. Daaruit volgt dan dat we niet naar het convent gaan. In die volgorde.