Afscheid en intrede [2]

Henk J

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Henk J »

Goede diensten gehad.
Vanmiddag preekte ds. Kleiberg over 'Predikt het Woord' uit 2 Timotheüs 4.
Vanavond intrede met als tekst 'een zaaier ging uit om te zaaien'. Het mooie bij een intrededienst is dat een dominee wat meer in zijn hart laat kijken, o.a. over zijn tijd als lid in onze gemeente ten tijde van ds. Veldman.
Het gebed mag zijn of de Heere een gezegende bediening wil geven. De Heere zal zorgen dat het gestrooide zaad vrucht zal dragen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:Goede diensten gehad.
Vanmiddag preekte ds. Kleiberg over 'Predikt het Woord' uit 2 Timotheüs 4.
Vanavond intrede met als tekst 'een zaaier ging uit om te zaaien'. Het mooie bij een intrededienst is dat een dominee wat meer in zijn hart laat kijken, o.a. over zijn tijd als lid in onze gemeente ten tijde van ds. Veldman.
Het gebed mag zijn of de Heere een gezegende bediening wil geven. De Heere zal zorgen dat het gestrooide zaad vrucht zal dragen.
Rinus, hij moest altijd even naar onze rieten kap kijken als hij kwam. Veel zegen voor jullie gemeente toegewenst onder zijn bediening.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Dank! Toen de dominee pas even langs kwam keek hij vol interesse naar de rieten kap :)
Job

Bericht door Job »

Mooi dat de Gereformeerde Gemeente Lisse vandaag weer een dominee krijgt. Het is hen gegund, evenals de classis. De intrededienst is net begonnen en mee te kijken.
MichelT

Bericht door MichelT »

Ja idd fijn voor de gemeente Lisse en classis Amsterdam
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wij kunnen hier in onze gemeente live meeluisteren.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Je kunt via Gergeminfo ook gewoon meekijken.

Het valt mij nog niet mee. Naamvallen, en 'wij'. Ik ben benieuwd hoe dat verder zal gaan.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: Gisteren, 19:32 Je kunt via Gergeminfo ook gewoon meekijken.

Het valt mij nog niet mee. Naamvallen, en 'wij'. Ik ben benieuwd hoe dat verder zal gaan.
Wij zijn des te meer verheugd des avonds naar Lisse gegaan om in het midden der gemeente ons plaatsje in te nemen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat was dan helemaal niet de bedoeling, behalve dan als je een uitnodiging had. Dat heeft zelfs nog in de krant gestaan: alleen genodigden en eigen gemeenteleden. :D

Sowieso moet je dan snel hebben gereden, als je pas na 18.00 uur vertrok. :)
Job

Bericht door Job »

Zo'n openbaar zaadje van twijfel strooien vind ik niet prettig. De man begint net en dat ook nog eens in een gemeente waar veel gebeurd is. Het is de tijdgeest, zoals die ouderling ook aangaf, om overal wat van te vinden en om het allemaal beter te weten. Hopelijk is de man wat rust gegund.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Job schreef: Gisteren, 23:57

Zo'n openbaar zaadje van twijfel strooien vind ik niet prettig. De man begint net en dat ook nog eens in een gemeente waar veel gebeurd is. Het is de tijdgeest, zoals die ouderling ook aangaf, om overal wat van te vinden en om het allemaal beter te weten. Hopelijk is de man wat rust gegund.
Je geeft veel te veel eer aan zo'n opmerking van DDD. Als het alleen over enigszins ouderwets taalgebruik gaat is er niks aan de hand. De Gereformeerde Gemeenten zijn niet anders gewend.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee over welke ouderling je het hebt, maar ik vond het eerste stukje ook niet prettig om te beluisteren. Dat is heel persoonlijk. Een ander kan het geweldig vinden. Het is verder geen wezenlijk punt, maar goed, dat geldt voor zoveel dingen die toch in het oog kunnen springen.

Als een ouderling naar aanleiding van de preek al commentaar voorzag, dan is dat wijs om te benoemen inderdaad.

En of iemand net begint, dat maakt niet uit, en zeker niet als het over dit soort stijldingen gaat. Het spreekt je aan, of het spreekt je minder aan. Natuurlijk kun je ook aan vervelende dingen wennen, maar daar ging het nu niet om.

Een goed begin is het halve werk, zegt het spreekwoord.

En dat er in een gemeente veel gedoe was, lijkt me ook geen reden om er niets van te vinden, integendeel. De HHE is niet ontstaan omdat men vond dat de dominees te gewoontjes spreken.
Rido91

Bericht door Rido91 »

De ouderling zei in de toespraak dat hij niet hoopte dat als het stof weer wat neergedaald was en de dominee een tijdje in de gemeente staat 'die vragen weer komen, ik zal er een paar noemen:
-Dat stuk van de ellende is dat niet wat overgeaccentueerd in de prediking?
-Hebben de beloften wel de plaats die ik vind dat ze moeten hebben?
-Wordt het aanbod van genade wel onvoorwaardelijk gepredikt?'

Tja, stel je toch eens voor dat je als gemeentelid de preek aan het Woord toetst. Als er met zo'n houding met zulke vragen wordt omgegaan snap ik heel goed dat een gedeelte van de gemeente een HHG heeft opgericht.
DDD

Bericht door DDD »

Wat een nare toespraak dan! Tenzij natuurlijk de ouderling hoopte dat de dominee voor zulke vragen geen aanleiding zal geven. Het luistert allemaal wel nauw, in zo'n geval. Ik zal dat zeker nog eens beluisteren en de kerkbodes de komende weken goed in de gaten houden.
Henk J

Bericht door Henk J »

Rido91 schreef: Vandaag, 00:59 De ouderling zei in de toespraak dat hij niet hoopte dat als het stof weer wat neergedaald was en de dominee een tijdje in de gemeente staat 'die vragen weer komen, ik zal er een paar noemen:
-Dat stuk van de ellende is dat niet wat overgeaccentueerd in de prediking?
-Hebben de beloften wel de plaats die ik vind dat ze moeten hebben?
-Wordt het aanbod van genade wel onvoorwaardelijk gepredikt?'

Tja, stel je toch eens voor dat je als gemeentelid de preek aan het Woord toetst. Als er met zo'n houding met zulke vragen wordt omgegaan snap ik heel goed dat een gedeelte van de gemeente een HHG heeft opgericht.
Even voor de helderheid, werden deze vragen zo door de ouderling benoemd of is dat jouw interpretatie? Want dat is mij niet duidelijk.
Plaats reactie