Vraag (algemeen)

KDD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door KDD »

Dat kan je dus zo als je hier doet tegen die ouders uitleggen? Ik zou de veiligheid van de kind op eerste plaats zetten.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het kind voorop. Gewoon eerlijk zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
helma

Bericht door helma »

Ja precies.

Wat zou jij willen als het om jouw kind ging?

Leg de situatie eerlijk bij de ouders neer..
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat het eigenlijk al eerder begint. Kinderen horen in principe niet alleen bij andere volwassenen te komen, toch? Of het moet een enig kind zijn, bij opa of oma.

Daar zou je het gesprek over kunnen voeren. Dat kan met de ouders, maar ook met de beschuldigde in kwestie, als je die kent. Los daarvan vindt seksueel misbruik soms ook in groepen plaats, dus als bij een alleenstaande man steeds tien pubers rondhangen, dan zou ik dat ook zorgelijk vinden.
helma

Bericht door helma »

Bijles, blokfluitles, bijbaantje, oppas..noem maar op.
DDD

Bericht door DDD »

Bijles vind ik een twijfelgeval. Als dat een op een gebeurt, dan zou ik dat thuis laten gebeuren. Maar inderdaad, bij muziekles bij de docent thuis is dat ook een ding. Ik weet ook niet wat ik daar nu van moet vinden.

Ik zou zelf als ik docent was aanbieden dat ouders live kunnen meekijken, maar ik ben misschien wat wantrouwend, ook door mijn werk en ervaringen in mijn wijdere omgeving.

Oppas bij een alleenstaande man of vrouw is toch juist zolang diegene weg is? Dat vind ik wat anders, bovendien: oppassen doe je op een leeftijd dat je niet meer kwetsbaar bent, mag ik hopen. Een oppasmeisje van 14 vind ik in ieder geval helemaal onverantwoord. Bij ons thuis waren ze altijd 18 of ouder. Maar sommige mensen van 17 kunnen dat vast ook prima.
helma

Bericht door helma »

Oppassen bedoelde ik andersom: als een kind naar een oppas gaat en daar korter of langer blijft. Kan ook via PGB zijn.

Ik ken voorbeelden genoeg.

Het hoeft ook geen alleenstaande volwassene te zijn overigens.
DDD

Bericht door DDD »

Dan vind ik ook dat de oppas een VOG nodig heeft. Maar inderdaad: als kinderen naar een oppas gaan, dan is dat ook ingewikkeld. Ik zou liever kiezen voor een kinderdagverblijf, maar goed, als er meerdere kinderen bij een oppasgezin rondlopen, kan dat prima zijn. Ik vind dat nog iets anders dan ergens langsgaan.

Aan de andere kant zag ik pas de film Solitude, die dit punt mooi in beeld brengt. Je moet ook niet overal iets achter zoeken. En ik was het haast vergeten, maar eigenlijk had ik naar aanleiding daarvan juist bedacht dat er misschien ook prima situaties zijn waarin kinderen wel met een volwassene bevriend zijn, zonder dat daarbij iets gevaarlijks speelt. Het ligt er ook heel erg aan hoe zelfredzaam kinderen zijn. Maar bij ons in de kerk is er wel een geval geweest waarin dat wel erg is misgegaan, met meerdere jongeren.
merel

Bericht door merel »

Ik sta er hetzelfde in als DDD. Misschien paranoïde, maar te veel gezien op dit vlak. Om terug te komen op de vraag. Ik zou het zelf heel graag willen weten.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef: 16 sep 2025, 23:26 Dan vind ik ook dat de oppas een VOG nodig heeft. Maar inderdaad: als kinderen naar een oppas gaan, dan is dat ook ingewikkeld. Ik zou liever kiezen voor een kinderdagverblijf, maar goed, als er meerdere kinderen bij een oppasgezin rondlopen, kan dat prima zijn. Ik vind dat nog iets anders dan ergens langsgaan.

Aan de andere kant zag ik pas de film Solitude, die dit punt mooi in beeld brengt. Je moet ook niet overal iets achter zoeken. En ik was het haast vergeten, maar eigenlijk had ik naar aanleiding daarvan juist bedacht dat er misschien ook prima situaties zijn waarin kinderen wel met een volwassene bevriend zijn, zonder dat daarbij iets gevaarlijks speelt. Het ligt er ook heel erg aan hoe zelfredzaam kinderen zijn. Maar bij ons in de kerk is er wel een geval geweest waarin dat wel erg is misgegaan, met meerdere jongeren.
Een VOG zegt ook niet zoveel. Lieden die nooit gesnapt zijn, krijg je daarmee niet in het vizier.
helma

Bericht door helma »

Het aangrijpende bij misbruik is dat het heel vaak gaat over mensen die je vertrouwt. Mensen die door anderen ook vertrouwd worden.
Mensen die zelfs ná het misbruik nog vertrouwd worden.
Of ze worden onschuldig verklaard of hun schuldbelijdenis wordt al snel oprecht bevonden.
Het blijft een complex gebeuren.

merel

Bericht door merel »

refo schreef: Gisteren, 07:58
DDD schreef: 16 sep 2025, 23:26 Dan vind ik ook dat de oppas een VOG nodig heeft. Maar inderdaad: als kinderen naar een oppas gaan, dan is dat ook ingewikkeld. Ik zou liever kiezen voor een kinderdagverblijf, maar goed, als er meerdere kinderen bij een oppasgezin rondlopen, kan dat prima zijn. Ik vind dat nog iets anders dan ergens langsgaan.

Een VOG zegt ook niet zoveel. Lieden die nooit gesnapt zijn, krijg je daarmee niet in het vizier.
Klopt, een VOG vind ik ook een schijnvertoning. Het is helaas het enige dat je kan doen.
Plaats reactie