Bezet gebied?

merel

Re: Bezet gebied?

Bericht door merel »

Aan jou ook de vraag; zijn wij als Lamech die riep 70x7 zal ik mij werken of behoren wij als christenen de houding te hebben van 70x7 vergeven?
Het antwoord van Netanyahu is duidelijk. Wat is jouw antwoord?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 10 sep 2025, 20:02 Aan jou ook de vraag; zijn wij als Lamech die riep 70x7 zal ik mij werken of behoren wij als christenen de houding te hebben van 70x7 vergeven?
Het antwoord van Netanyahu is duidelijk. Wat is jouw antwoord?
Dat is niet het antwoord van Israël. Israël vecht een oorlog met een vijand die de staat Israël en haar inwoners wil vernietigen. Deze vernietiging wordt de Palestijnse kinderen al geleerd vanaf groep 1. From the river to the sea heeft maar één betekenis en dat is het uitroeien van de Joodse bevolking binnen Israël. Dat gaat na de holocaust niet meer gebeuren vandaar deze strijd.

Jouw Bijbeltekst heeft geen enkele referentie met de gebeurtenis op 7 oktober. Ik zou Jozua 10 : 38-43 kunnen citeren en dat op deze situatie toepassen maar ook dat zou nergens op slaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Profesto

Bericht door Profesto »

huisman schreef: 10 sep 2025, 19:50
Profesto schreef: 10 sep 2025, 19:11 Noodzakelijk geweld is iets anders dan wat op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook gebeurt. Ik kan me nog een discussie op dit forum herinneren waarin @huisman verdedigde dat Israël een perimeter moest hebben en dat de vernietigingen een bufferzone zouden moeten vormen en dat het geweld en de systematische vernietiging van de woningen van de Palestijnse bevolking dus gerechtvaardigd was.
Intussen is er voor de Palestijnen slechts 20% van het grondgebied over. En nog wordt hier de term noodzakelijk geweld gebezigd. Sterker nog, er wordt door sommigen openlijk, zonder enige gêne gefantaseerd over de verdrijving van alle Palestijnen.

Ik vind dat schokkend en verre van christelijk.

Het past wel in een trend waarin een deel van refo-nederland zich steeds meer inlaat met de eigen-volk-eerst-mentaliteit van extreem- en radicaalrechts. Vanwege de gevoelde verbondenheid met het Joodse volk identificeert zich men met de Israëlische regering en volgt kritiekloos alles wat zij zeggen. Ik vind dat ongehoord.
Ik vind het schokkend dat jij met geen woord rept over:
1. De gijzelaars
2. De doctrine van Hamas, Hezbollah en Iran die Israël en zijn inwoners wil vernietigen
3. De wijze van oorlogvoeren van Hamas in dichtbevolkt gebied.

Jij praat links-populistische praatjes na en helaas zijn die regelmatig antisemitisch. Wat jij allemaal de refo’s in de schoenen schuift is lachwekkend. Je praat met mij en ik vertegenwoordig mijn gedachtengoed. Als je hebt opgelet zou je kunnen weten dat ik op asiel en migratie aardig links ben. Dus eigen volk eerst heb ik een afkeer van. Bescherm ons Joodse volksdeel tegen het snel groeiende antisemitisme is voor mij wel cruciaal.
Ik vind het dan weer schokkend dat jij verwacht dat ik fundamenteel anders denk dan jij over die punten. En dat je opnieuw verkapt antisemitisme in deze discussie fietst, terwijl we daar eerder al over gesproken hebben en je heel goed weet hoe ik daar in sta en wat ik daar van vind.

En het tweede deel van mijn bericht was niet primair aan jou gericht, wie de schoen past...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

https://www.telegraaf.nl/binnenland/sch ... 15335.html

Hier nog een link - ik kan het artikel niet lezen maar de kop zegt genoeg - over de media die @Profesto aanbeveelt.
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: 11 sep 2025, 08:15 https://www.telegraaf.nl/binnenland/sch ... 15335.html

Hier nog een link - ik kan het artikel niet lezen maar de kop zegt genoeg - over de media die @Profesto aanbeveelt.
Bizar. En wat dacht je hier van : https://nos.nl/l/2581974. De bordjes voor Joden verboden worden weer afgestoft en opgehangen.

En dan zijn er ook op dit forum die beweren dat kritiek op Israël niet vaak gepaard gaat met pure antisemitisme.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Profesto

Bericht door Profesto »

Wim Anker schreef: 11 sep 2025, 08:15 https://www.telegraaf.nl/binnenland/sch ... 15335.html

Ik kan me niet herinneren dat ik SchoolTV heb aanbevolen. ::bye
Profesto

Bericht door Profesto »

huisman schreef: 11 sep 2025, 08:30

Bizar. En wat dacht je hier van : https://nos.nl/l/2581974. De bordjes voor Joden verboden worden weer afgestoft en opgehangen.

En dan zijn er ook op dit forum die beweren dat kritiek op Israël niet vaak gepaard gaat met pure antisemitisme.
Ik kan me niet herinneren dat dit gezegd is op refoforum
Profesto

Bericht door Profesto »

De Volkskrant heeft een verhaal over kinderen uit Gaza, jongeren dan 15, die overleden zijn aan gerichte schoten in borst of hoofd. Er wordt in deze gevallen niet meer dan een kogel aangetroffen.
In het artikel wordt gesproken over 114 gevallen.
De kogels komen van scherpschutters of van drones.

Maar vertel vooral verder over de humaniteit van het Israëlische leger. :jongle

Het artikel bevat schokkende afbeeldingen.
huisman

Bericht door huisman »

Profesto schreef: Vandaag, 09:56 De Volkskrant heeft een verhaal over kinderen uit Gaza, jongeren dan 15, die overleden zijn aan gerichte schoten in borst of hoofd. Er wordt in deze gevallen niet meer dan een kogel aangetroffen.

Knap onderzoeksjournalistiek van achter je bureau in Amsterdam. :jongle Ze praten gewoon een bericht van Hamas na. Trieste krant…Charlie Kirk is trouwens wel met een gericht schot vermoord en daar maakt links Nederland zich vrolijk over. Lees de comments op Joop.NL (van BNN/VARA). Verwacht dat jij daar ook misselijk van wordt. De nicknames die dat posten zie je trouwens ook terug op de antisemitische comments op Israël. Voorbeelden zijn te walgelijk om hier te herhalen.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: Vandaag, 09:56 De Volkskrant heeft een verhaal over kinderen uit Gaza, jongeren dan 15, die overleden zijn aan gerichte schoten in borst of hoofd. Er wordt in deze gevallen niet meer dan een kogel aangetroffen.

Kijk wat er in Afghanistan gebeurde of recenter toen een Amerikaanse eenheid Noord-Koreaanse burgers doden. In de oorlog tegen IS zijn ook handen vuil gemaakt.

In de kern blijf ik bij het standpunt dat Israël haar best doet. Het zou een fluitje van een cent zijn om het dodental x10 te laten gaan. Neemt niet weg dat ik veel keuzes niet steun en Israël teveel colecterol damage accepteert. Het is vrij bizar dat de Mossad een aanval in Quarar weigert en het leger dit dan maar uitvoert. Verder lijkt het erop dat het zelfreinigend vermogen weg is waardoor oorlogsmisdadigers niet gestraft worden.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: Vandaag, 10:10

Knap onderzoeksjournalistiek van achter je bureau in Amsterdam. :jongle Ze praten gewoon een bericht van Hamas na. Trieste krant…Charlie Kirk is trouwens wel met een gericht schot vermoord en daar maakt links Nederland zich vrolijk over. Lees de comments op Joop.NL (van BNN/VARA). Verwacht dat jij daar ook misselijk van wordt. De nicknames die dat posten zie je trouwens ook terug op de antisemitische comments op Israël. Voorbeelden zijn te walgelijk om hier te herhalen.
Whataboutism werkt hier niet.

Ik vermoed dat in Gaza men in deze gevallen niet erg voorzichtig was. Dat men niet kinderen wilde doden, maar op scherp stond en inderdaad gericht schoot voordat men goed en wel wist op wie men schoot. Dat is natuurlijk ook echt slecht.

Als je dan toch Charlie Kirk er bij wil halen: zijn kritiek op de acties in Gaza was m.i. terecht. Wat wil Israel bereiken? Hoeveel draagt nu doorgaan in Gaza daaraan bij? Hoeveel levens is de mogelijke voortgang richting de doelen waard? Hoeveel geef je om internationale steun en is dat waard? Kijk vrienden met Iran, Pakistan, Ierland of Zuid-Afrika zal Israel niet worden. Maar Duitsland, Nederland, VAE en de VS steeds meer tegen je krijgen is geen goed idee.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto

Bericht door Profesto »

huisman schreef: Vandaag, 10:10

Het hele artikel is gebaseerd op getuigenissen van artsen. Er worden foto's getoond. Er staat een uitgebreide journalistieke verantwoording bij.

Stop nou eens met de regering van Israël nababbelen.
Stop met 'als je dit erg vindt, moet je iets anders ook erg vinden'.
Stop met journalistiek werk afdoen als Hamaspropaganda. New York Times, Haaretz en de BBC hebben (eerder) vergelijkbare verhalen gehad.

Of eigenlijk:
Stop met je oren dichtdoen en heel hard lalalala roepen omdat de werkelijkheid niet bij je wereldbeeld past.
merel

Bericht door merel »

Ik begrijp niet zo goed waarom huisman en anderen ontkennen dat er genocide plaatsvindt. Dat is immers ruimschoots bewezen. Dat is ook de vraag niet. Is het vanuit Israël te rechtvaardigen? Denk hierbij aan 7 oktober en de toekomst. Ieder kind minder is een mogelijk Hamasstrijder in de toekomst minder. Waarom zegt niemand dat? Dat is immers het doel vanuit Israël.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: Vandaag, 10:32 Ik begrijp niet zo goed waarom huisman en anderen ontkennen dat er genocide plaatsvindt. Dat is immers ruimschoots bewezen. Dat is ook de vraag niet. Is het vanuit Israël te rechtvaardigen? Denk hierbij aan 7 oktober en de toekomst. Ieder kind minder is een mogelijk Hamasstrijder in de toekomst minder. Waarom zegt niemand dat? Dat is immers het doel vanuit Israël.
Genocide is niet bewezen. En zeker niet van het niveau zoals decennia geleden het begrip werd gebruikt. Dat er dingen niet volgens internationaal recht gebeuren is duidelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

Ik heb het vaker gepost maar sneeuwt in het gehakketak over wel/geen genocide onder. Kijk de documentaire van een paar jaar geleden ban Raoul Heertje en Bromet over Israël over dit conflict. Naarmate de documentaire vorderde vond ik het steeds moeilijker om een standpunt in dit conflict te vormen.
Plaats reactie