Ontwikkelingen HHK

Herman
Moderator

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Konijntje schreef: Gisteren, 17:54 Overigens lijkt het mij ook een uitdaging om 2 predikanten te hebben: je kunt over het algemeen maar 1 kapitein op het schip hebben.
Daarvoor zijn constructies van roulerend voorzitterschap geregeld.

Bijbelser inspiratie is echter dat de Heere Jezus de discipelen leert dat diegene die de ander dient, de meeste zal zijn in het koninkrijk.
DDD

Bericht door DDD »

Een voorzitter van een kerkenraad is iemand die de orde bewaakt en het beleid van het bestuur vertegenwoordigt. Niet een soort bestuurder met een raad van toezicht.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ieder dominee heeft ook een eigen kerkenraad. Vaak zijn er binnen die gemeente 2 wijken.
CBG

Bericht door CBG »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 16:46
Henk J schreef:
Konijntje schreef: Gisteren, 14:00 Toch aardig wat gemeenten met meerdere predikanten. Zijn daar ook regels voor? Of is het simpelweg aan de gemeente of die een extra predikant kan betalen?
Je moet inderdaad aan kunnen tonen dat je het hebben van eigen predikant financieel kunt dragen. Verder zijn er niet echt regels voor volgens mij. Het is aan gemeenten zelf om te bepalen of ze een tweede predikantsplaats willen. Ridderkerk is bijvoorbeeld kleiner dan Elspeet of Genemuiden waar ze 'maar' één predikant hebben. Staphorst is met afstand de grootste gemeente in de HHK maar ook daar is er één predikant.
In Staphorst wel een hulppredikant.. ;) . Het zou ze sieren, mijns inziens, om die ook te bevestigen als predikant.
Als ik me niet vergis is de hulppredikant in Staphorst een emeritus (meerdere zelfs), en die kan je volgens mij niet meer als gemeentepredikant bevestigen.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Job schreef:
Konijntje schreef: Gisteren, 09:10 www.rd.nl/artikel/1119820-ds-kater-doet ... ridderkerk

Zijn er meer gemeenten in de HHK met 2 predikanten? Ik meen Barneveld en Lunteren? Zijn er daarnaast nog andere gemeenten?
Zijn er nog plannen in Ridderkerk om te splitsen?
Voorlopig wordt de gemeente opnieuw ingedeeld in wijken. Ds van der Bas zal zich voornamelijk richten als predikant op de kerkgangers uit Ridderkerk, en dominee Kater op de kerkgangers uit Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht. Dominee Kater woont dan ook in een pastorie in Hendrik-Ido-Ambacht, en dominee van der Bas in Ridderkerk. We blijven als gemeente gewoon 3 diensten hebben, en de predikanten hopen om beurten voor te gaan. De catechisaties worden door beide predikanten gegeven. Hoe het verder nog allemaal in z'n werk gaat, dat horen we nog. De kerk zat gisteren stampvol, dus ik denk dat er wel gezien kon worden dat de nood hoog was, en we zijn uiteraard heel blij, dankbaar en verwonderd dat er een nieuwe predikant bij komt. Dominee van der Bas is natuurlijk al 65, dus die had een zware taak op zich met ruim 1200 gemeenteleden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk

newton

Bericht door newton »

Herman schreef:
Konijntje schreef: Gisteren, 17:54 Overigens lijkt het mij ook een uitdaging om 2 predikanten te hebben: je kunt over het algemeen maar 1 kapitein op het schip hebben.

Bijbelser inspiratie is echter dat de Heere Jezus de discipelen leert dat diegene die de ander dient, de meeste zal zijn in het koninkrijk.
Moet een ds überhaupt voorzitter zijn van een kerkenraad?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

newton schreef: Gisteren, 23:04
Herman schreef:

Nee. De kerkorde schrijft dat nergens voor. Enerzijds verstandig omdat predikanten soms slecht kunnen voorzitten. Anderzijds zijn predikanten voorbijgangers en hebben de meeste afstand tot de gemeente en kunnen daardoor het meest onpartijdig voorzitten.
MGG

Bericht door MGG »

Gezien een ds vaak fulltime voor de gemeente werkt, zal hij vaak ook het beste overzicht hebben.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb echter niet het idee dat er veel dominees zijn met bestuurlijke talenten.
Job

Bericht door Job »

Mauries06 schreef: Gisteren, 22:59
Job schreef:
Konijntje schreef: Gisteren, 09:10 www.rd.nl/artikel/1119820-ds-kater-doet ... ridderkerk

Zijn er meer gemeenten in de HHK met 2 predikanten? Ik meen Barneveld en Lunteren? Zijn er daarnaast nog andere gemeenten?
Zijn er nog plannen in Ridderkerk om te splitsen?
Voorlopig wordt de gemeente opnieuw ingedeeld in wijken. Ds van der Bas zal zich voornamelijk richten als predikant op de kerkgangers uit Ridderkerk, en dominee Kater op de kerkgangers uit Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht. Dominee Kater woont dan ook in een pastorie in Hendrik-Ido-Ambacht, en dominee van der Bas in Ridderkerk. We blijven als gemeente gewoon 3 diensten hebben, en de predikanten hopen om beurten voor te gaan. De catechisaties worden door beide predikanten gegeven. Hoe het verder nog allemaal in z'n werk gaat, dat horen we nog. De kerk zat gisteren stampvol, dus ik denk dat er wel gezien kon worden dat de nood hoog was, en we zijn uiteraard heel blij, dankbaar en verwonderd dat er een nieuwe predikant bij komt. Dominee van der Bas is natuurlijk al 65, dus die had een zware taak op zich met ruim 1200 gemeenteleden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk
:super
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

newton schreef: Gisteren, 23:04
Herman schreef:

Artikel 37 lid 3 van de GG-kerkorde zegt: 3. De kerkenraad komt als regel eens per maand samen. De predikant zit de vergadering voor en heeft de leiding. Bij het ontbreken van een predikant vervult een door de kerkenraad benoemde ouderling deze functie.

Dus, ja het is een 'moeten' in de zin dat de kerkorde daar iets van vind.
DDD

Bericht door DDD »

Maar het gaat hier over de HHK toch?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: Vandaag, 08:20 Maar het gaat hier over de HHK toch?
Dit was een antwoord met toepassing op de kerkelijke omgeving van newton :-)

In de HHK is trouwens geregeld dat je op de eerste vergadering van het jaar altijd een moderamen kiest in een kerkenraad. Het gevoelen dat een predikant dat moet zijn, is in de HHK overigens niet weg, ook al schrijft de kerkorde dat sinds 1951 niet meer voor.
newton

Bericht door newton »

De onderwerpen raken elkaar wel vaker. Ik heb zo mijn vraagtekens bij een ds als voorzitter van de kerkenraad. In principe is een kerkenraad een collegiaal bestuur, alle leden gelijkwaardig in verantwoordelijkheid. Maar naar buiten toe is die uitstraling soms toch anders.
Ik wist niet dat dit in onze kerkorde is vastgelegd. Mooie gedachte is wel dat de ds in principe een voorbijganger is en daarom wat onafhankelijker kan staan tov de rest van het college.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: Gisteren, 19:20

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Tegelijkertijd laat de praktijk zien dat het een stuk ingewikkelder ligt.

Zoals bijvoorbeeld recent in de Maranathakerk van Rotterdam. Daar waren 2 predikanten deeltijd in dienst. De samenwerking verliep tussen beide predikanten slecht.

En uiteindelijk heeft dat invloed op de gemeente. In dit geval zijn er in deze gemeente veel mensen vertrokken. En de gemeente was al niet groot.
Plaats reactie