Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zou mezelf beslist niet kritiekloos willen noemen, maar we zijn, denk ik, wel alert wat er gepreekt wordt. Er zullen er, ik vrees, veel zijn die deze vorm van kritiekloosheid wel hebben. Dat wijst de praktijk wel uit. Kritiek mag er zijn maar moet echter nooit uit een ongezonde bron spruiten.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA- schreef: ↑Vandaag, 10:44 Ik zou mezelf beslist niet kritiekloos willen noemen, maar we zijn, denk ik, wel alert wat er gepreekt wordt. Er zullen er, ik vrees, veel zijn die deze vorm van kritiekloosheid wel hebben. Dat wijst de praktijk wel uit. Kritiek mag er zijn maar moet echter nooit uit een ongezonde bron spruiten.

Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar het is toch tamelijk triest dat nadat onlangs een jonge vrouw tot bekering kwam de gehele rechtszinnige vriendengroep die bekering bekritiseerde. Van een hooggeroemde eenheid van de kleine gereformeerde kerken blijft maar weinig over als je op het niveau van twintigers blijkbaar het standpunt huldigt 'dat je in de hervormde kerk' niet bekeerd kun worden. Alle teksten die hierboven aan zulk gedrag bijdragen, hekel ik ten zeerste.
@GGlinks, Ik heb het idee dat er meerdere factoren meespelen. 1. Het overlijden van ds. G.H. Kersten. Hij was een zeer samenbindend persoon. Hij zocht de eenheid en de vrede. 2. De onaangename ontwikkelingen met ds. R.Kok en dr. C. Steenblok 3. Vroeger waren de GGers eenvoudige laagopgeleide mensen, arbeiders en middenstanders, anno 2025 zijn er vele hoogopgeleiden die gewend zijn om hun mening onder woorden te brengen en die een bredere ontwikkeling hebben. 4. Op reformatorische scholen zitten vogels van diverse pluimage. Van evangelisch tot uitgetreden. Daar is ongetwijfeld sprake van beïnvloeding.5. De komst van het RD 6. Maatschappelijke welvaart. Er wordt gepreekt over een 'arm en ellendig volk' maar als je rondkijkt op de parkeerplaats van een GG dan zie je dat dat arm en ellendig in ieder geval niet letterlijk genomen moet worden.
Misschien is de belangrijkste oorzaak van de diversiteit aan meningen dat we geen arme zondaars meer willen zijn die van genade moeten leven. Als het de vraag van je leven is: hoe verschijn ik rechtvaardig voor God, dan heb je het minder druk met een ander.
-
Ik heb de discussie niet gevolg, maar wil graag een verhaaltje kwijt.... om vervolgens met een nietszeggende zin af te sluiten. Wat is het nut van reageren als je een discussie niet volgt?Herman schreef: ↑Vandaag, 11:17 Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar het is toch tamelijk triest dat nadat onlangs een jonge vrouw tot bekering kwam de gehele rechtszinnige vriendengroep die bekering bekritiseerde. Van een hooggeroemde eenheid van de kleine gereformeerde kerken blijft maar weinig over als je op het niveau van twintigers blijkbaar het standpunt huldigt 'dat je in de hervormde kerk' niet bekeerd kun worden. Alle teksten die hierboven aan zulk gedrag bijdragen, hekel ik ten zeerste.
Ik vraag me wel eens af of het niet makkelijker is om vanuit de wereld tot geloof en bekering te komen, dan binnen een afgescheiden reformatorische kerk. Want daar lijkt het soms gewoon gevaarlijk te zijn. En krijg je juist de kerkmensen en soms ook ambtsdragers tegen je. Of omdat het te makkelijk zou zijn gegaan. Of omdat het niet genoeg te zien zou zijn. Of omdat de HEERE tegenwoordig niet meer zo (door) zou werken als vroeger. Dus wat je vertel is verdacht en schud je vast uit je mouw. Leven zoals verwoord in de eerste vraag en antwoord van de HC is verdacht. Maar naar mijn idee kan het toch niet met minder. Het is een samenvatting van heel de catechismus.Herman schreef: ↑Vandaag, 11:17 Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar het is toch tamelijk triest dat nadat onlangs een jonge vrouw tot bekering kwam de gehele rechtszinnige vriendengroep die bekering bekritiseerde. Van een hooggeroemde eenheid van de kleine gereformeerde kerken blijft maar weinig over als je op het niveau van twintigers blijkbaar het standpunt huldigt 'dat je in de hervormde kerk' niet bekeerd kun worden. Alle teksten die hierboven aan zulk gedrag bijdragen, hekel ik ten zeerste.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Als dit echt is gebeurd dan is dat zeer betreurenswaardig. Ik heb echt het idee dat dit in minder behoudende GG's niet gebeurd.Herman schreef: ↑Vandaag, 11:17 Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar het is toch tamelijk triest dat nadat onlangs een jonge vrouw tot bekering kwam de gehele rechtszinnige vriendengroep die bekering bekritiseerde. Van een hooggeroemde eenheid van de kleine gereformeerde kerken blijft maar weinig over als je op het niveau van twintigers blijkbaar het standpunt huldigt 'dat je in de hervormde kerk' niet bekeerd kun worden. Alle teksten die hierboven aan zulk gedrag bijdragen, hekel ik ten zeerste.
Daar is de grote groep veel kritischer op het eigen functioneren binnen de GG. Zoals avondmaalsmeiding, visie op de Doop. Gebruik van de HSV, aanbod van genade etc.
Het bekritiseren van andermans bekering komt daar niet, of veel minder voor. Waar haal je trouwens het lef vandaan.
Het is zeker over het algemeen waar dat de grootste vijanden van de Kerk altijd de meest nabijkomende zijn. Als deze van hun gronden worden verdreven ontsteekt men niet zelden in heftige woede. Een helder Bijbels voorbeeld is hoe de geestelijke leiders in de dagen van Jezus' omwandeling op de aarde Hem tegenstonden. Deze mensen verdroegen het niet dat hun leer werd ondergraven.Vrouwke schreef: ↑Vandaag, 11:45Ik vraag me wel eens af of het niet makkelijker is om vanuit de wereld tot geloof en bekering te komen, dan binnen een afgescheiden reformatorische kerk. Want daar lijkt het soms gewoon gevaarlijk te zijn. En krijg je juist de kerkmensen en soms ook ambtsdragers tegen je. Of omdat het te makkelijk zou zijn gegaan. Of omdat het niet genoeg te zien zou zijn. Of omdat de HEERE tegenwoordig niet meer zo (door) zou werken als vroeger. Dus wat je vertel is verdacht en schud je vast uit je mouw. Leven zoals verwoord in de eerste vraag en antwoord van de HC is verdacht. Maar naar mijn idee kan het toch niet met minder. Het is een samenvatting van heel de catechismus.Herman schreef: ↑Vandaag, 11:17 Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar het is toch tamelijk triest dat nadat onlangs een jonge vrouw tot bekering kwam de gehele rechtszinnige vriendengroep die bekering bekritiseerde. Van een hooggeroemde eenheid van de kleine gereformeerde kerken blijft maar weinig over als je op het niveau van twintigers blijkbaar het standpunt huldigt 'dat je in de hervormde kerk' niet bekeerd kun worden. Alle teksten die hierboven aan zulk gedrag bijdragen, hekel ik ten zeerste.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En wat wil je hiermee zeggen ? Dat de vriendengroep van de desbetreffende vrouw misschien wel gelijk heeft ? Jezus is de enige die in het hart kon/kan kijken. Een menselijk oordeel over iemands bekering komt ons nooit toe.-DIA- schreef: ↑Vandaag, 12:20Het is zeker over het algemeen waar dat de grootste vijanden van de Kerk altijd de meest nabijkomende zijn. Als deze van hun gronden worden verdreven ontsteekt men niet zelden in heftige woede. Een helder Bijbels voorbeeld is hoe de geestelijke leiders in de dagen van Jezus' omwandeling op de aarde hem tegenstonden. Deze mensen verdroegen het niet dat hun leer werd ondergraven.Vrouwke schreef: ↑Vandaag, 11:45Ik vraag me wel eens af of het niet makkelijker is om vanuit de wereld tot geloof en bekering te komen, dan binnen een afgescheiden reformatorische kerk. Want daar lijkt het soms gewoon gevaarlijk te zijn. En krijg je juist de kerkmensen en soms ook ambtsdragers tegen je. Of omdat het te makkelijk zou zijn gegaan. Of omdat het niet genoeg te zien zou zijn. Of omdat de HEERE tegenwoordig niet meer zo (door) zou werken als vroeger. Dus wat je vertel is verdacht en schud je vast uit je mouw. Leven zoals verwoord in de eerste vraag en antwoord van de HC is verdacht. Maar naar mijn idee kan het toch niet met minder. Het is een samenvatting van heel de catechismus.Herman schreef: ↑Vandaag, 11:17 Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar het is toch tamelijk triest dat nadat onlangs een jonge vrouw tot bekering kwam de gehele rechtszinnige vriendengroep die bekering bekritiseerde. Van een hooggeroemde eenheid van de kleine gereformeerde kerken blijft maar weinig over als je op het niveau van twintigers blijkbaar het standpunt huldigt 'dat je in de hervormde kerk' niet bekeerd kun worden. Alle teksten die hierboven aan zulk gedrag bijdragen, hekel ik ten zeerste.
Volgens mij juist het tegenovergestelde..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
- J.C. Philpot
Een lichtvaardig of onbijbels oordeel, komt ons niet toe. Wel een oordeel op basis van duidelijk verkeerde vruchten. Jezus zegt immers: Aan hun vruchten zult gij hen kennen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik neem aan dat je refereert naar de 9 vruchten van de Geest. Als ik eerlijk ben dan vind ik dat best moeilijk om dat toe te passen. Ik ken zat mensen die hieraan voldoen maar die geen christen zijn. Dan kom je bij termen uit als: 2 mensen kunnen hetzelfde doen maar het is toch anders. Ik ken ook mensen die zeggen het geloof te hebben maar die op al deze punten een zware onvoldoende scoren dan wordt er gezegd: ja maar Gods volk kent maar een klein beginsel. Ik heb daar niets mee. Een kind van God vult die goed zijn belastingpapieren in of niet ?J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 13:14Een lichtvaardig of onbijbels oordeel, komt ons niet toe. Wel een oordeel op basis van duidelijk verkeerde vruchten. Jezus zegt immers: Aan hun vruchten zult gij hen kennen.
Ik stel m'n mening dus iets bij dat uit de manier van leven e.e.a. kan blijken. Maar dat gaat mijns insziens niet over allerlei farizeistische zaken.
- J.C. Philpot

En eens met je laatste opmerking.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Ja, maar vaak wakkeren predikanten zo'n cultuur ook aan door te zeggen dat je maar eens langs moet gaan om te horen hoe zo iemand bekeerd is geworden. Dat zorgt er voor dat iemand in de kerk zich moet verantwoorden voor zijn bekering aan de "onbekeerden". De "onbekeerden" mogen dan de meetlat langs de bekering leggen, want tegenwoord komt men soms wel heel snel en makkelijk aan het "wildbraad". Het is de wereld op z'n kop; de onbekeerden beoordelen de bekeerden. Beetje hetzelfde als een psycholoog de bouwkundige gaat beoordelen op z'n werk.Herman schreef: ↑Vandaag, 11:17 Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar het is toch tamelijk triest dat nadat onlangs een jonge vrouw tot bekering kwam de gehele rechtszinnige vriendengroep die bekering bekritiseerde. Van een hooggeroemde eenheid van de kleine gereformeerde kerken blijft maar weinig over als je op het niveau van twintigers blijkbaar het standpunt huldigt 'dat je in de hervormde kerk' niet bekeerd kun worden. Alle teksten die hierboven aan zulk gedrag bijdragen, hekel ik ten zeerste.
Dit is toch wel een beetje karikaturaal denk en hoop ik.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 16:38Ja, maar vaak wakkeren predikanten zo'n cultuur ook aan door te zeggen dat je maar eens langs moet gaan om te horen hoe zo iemand bekeerd is geworden. Dat zorgt er voor dat iemand in de kerk zich moet verantwoorden voor zijn bekering aan de "onbekeerden". De "onbekeerden" mogen dan de meetlat langs de bekering leggen, want tegenwoord komt men soms wel heel snel en makkelijk aan het "wildbraad". Het is de wereld op z'n kop; de onbekeerden beoordelen de bekeerden. Beetje hetzelfde als een psycholoog de bouwkundige gaat beoordelen op z'n werk.Herman schreef: ↑Vandaag, 11:17 Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar het is toch tamelijk triest dat nadat onlangs een jonge vrouw tot bekering kwam de gehele rechtszinnige vriendengroep die bekering bekritiseerde. Van een hooggeroemde eenheid van de kleine gereformeerde kerken blijft maar weinig over als je op het niveau van twintigers blijkbaar het standpunt huldigt 'dat je in de hervormde kerk' niet bekeerd kun worden. Alle teksten die hierboven aan zulk gedrag bijdragen, hekel ik ten zeerste.