Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Tiberius
Administrator

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Tiberius »

Evangelist schreef: Waar @huisman ook een punt heeft, is dat de oorspronkelijke CGK (lees preken van 130-40 jaar geleden) het meest terug te vinden is in de klassieke CGK kerken. (Dat is breder dan Bewaar het Pand.)
Wanneer je deze uitspraak werkelijk serieus wilt nemen, is nauwkeurig onderzoek nodig door (een statistisch gezien correcte selectie van) alle CGK preken van 130-140 jaar terug te onderzoeken; en idem van huidige preken, zowel binnen als buiten Bewaar het Pand.
Misschien is een tip voor Arie van der Knijff.
HHR

Bericht door HHR »

Volgens mij bedoeld Evangelist de preken in de tijdspanne 130 tot 40 jaar terug. (ipv 130-140)
HHR

Bericht door HHR »

MidMid schreef: 25 aug 2025, 11:26

Dit is toch ontzettend gekleurd? Het zal vooral te maken hebben binnen welk deel van de kerken men zich beweegt. Die sympathie voor de BhP kom ik veel minder tegen. Wat ik vooral hoor is dat ze nu dé kans zien om hun visie door te drukken. Als ik onomwonden hoor zeggen dat men maar een CGBeraad heeft opgericht als BhP light, omdat BhP in de kerken niet zo lekker ligt, dan is het één en al strategie.

Als cgkér herken ik mij juist niet in de prediking zoals die klinkt in de BhP gemeenten. Daar wordt enerzijds de deur opengezet, het heil ruim aangeboden, maar aan het eind alsnog keihard dichtgezet onder de klem van het verkoren zijn. Daarin naderen ze in de praktijk heel dicht de GG lijn en wijken ze af van het cgk-eigene van de drie-verbonden. Zoek maar op bijv. refoweb en je zult zien dat cgk-predikanten daar die twee/drie verbonden ook nuanceren. En toeval of niet, zo lees ik ook het onderschrift van @huisman. Hoewel voluit waar is wat daar staat, torn je met het nivelleren van de verbondsleer aan het specifieke cgk eigene.
Ik zie niet in waarom dit gekleurd is. Het is precies wat je aangeeft, in welk deel van de kerken beweeg je je. En die delen groeien al jaren, zo niet decennia uit elkaar. En blijkbaar leven we in verschillende werelden, de genoemde geluiden hoor je in groep Rijnsburg, helemaal niet.

Wat je opmerking over de prediking betreft dat is mi te generaliserend . Als je zegt dat er een overlap is met de prediking ter linkerzijde van de GG, dan kan ik dat beamen. Ook daar is zicht op het verbond en krijgen de beloften een bijbelse plaats.
Dat je de verbonden tegenover de uitverkiezing wilt plaatsen begrijp ik dan weer niet zo.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 25 aug 2025, 11:44 Volgens mij bedoeld Evangelist de preken in de tijdspanne 130 tot 40 jaar terug. (ipv 130-140)
Klopt ja, zie ik.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Middenrefo schreef: 25 aug 2025, 11:25 Misschien iets met taalgebruik, actuele thema's in kerk en maatschappij, eenzijdige nadruk op slechts een paar Bijbelse thema's en Bijbelse onderwerpen die onderbelicht bleven?
Dat geldt vice versa ook voor alle preken van vandaag die niet de criteria van vroeger haalden. Een oude preek wijst je op de eenzijdigheid van vandaag. Actualiteiten kan je altijd ligt aanpassen of generaliseren en onderbelichte thema's kan je ondervangen door daar juist op te selecteren.
BSH

Bericht door BSH »

Alleen hedendaagse preken lezen leid tot inteelt. 'Ik heb gelijk want ik heb gelijk'.

Aldus de vrouw van wijlen Iz. Boot
Laatst gewijzigd door BSH op 25 aug 2025, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Inteelt is echt wat anders.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: 25 aug 2025, 11:26
HHR schreef: 25 aug 2025, 10:16 Al 'analyserend' denk ik dat het behoudende deel (BhP) al veel langer zag waar het op uit zou lopen maar anderen dat niet wilden zien.
BhP is jarenlang nog wat 'verdacht' gehouden door wat rechtsere midden gemeenten. Je ziet dat veel gemeenten die zich aansluiten bij groep Rijnsburg nu moeten concluderen dat BhP het toch wel juist gezien heeft.
Verschuivingen beginnen niet met v&a etc, dat zijn de gevolgen van een veel subtielere ontwikkeling, die ook, of misschien wel juist, in de prediking begon.

( zie terechte opmerking Herman:)
Herman schreef: 25 aug 2025, 09:59 Het kritische punt is hier de veronderstelde wedergeboorte en verbondsautomatisme. Dat zijn volgens mij zaken die wel ooit de kernidentiteit van de CGK raakten (vooral bij het ontstaan en de eerste periode daarna) maar die natuurlijk allang niet meer relevant zijn in veel preken van het niet behoudende deel.
Ik denk zelfs dat veel CGK'ers blij, misschien zelfs wel trots, waren op de veelkleurigheid en goede verhoudingen binnen het kerkverband, en dat echt inhoudelijke discussies om de lieve vrede wil niet werden gevoerd op het scherpst van de bijbelse snede.
De zogenaamde 'pappen en nathouden' cultuur is jarenlang tekenend geweest voor de CGK cultuur. En opzich heeft het ook veel gebracht. Een bepaalde veelzijdigheid is ook goed en mooi. De strakke systemen die men elders kennen paste ook niet bij de CGK. Maar uiteindelijk heeft men niet de bijbelse grenzen kunnen bewaken, zodat er een vorm van ongebreidelde vrijheid ontstaan is.

Ik denk wel dat de terechte vraag blijft staan: Heeft rechts CGK alleen gesignaleerd en daarop zich wat geïsoleerd. Of heeft men echt geprobeerd anderen van hun dwaalwegen af te brengen en terug te krijgen binnen de grenzen. Vermoedelijk alleen het eerste.
Deze vraag heeft ook wel geklonken de laatste GS zittingen met de erkenning dat dit anders had gemoeten.
Dit is toch ontzettend gekleurd? Het zal vooral te maken hebben binnen welk deel van de kerken men zich beweegt. Die sympathie voor de BhP kom ik veel minder tegen. Wat ik vooral hoor is dat ze nu dé kans zien om hun visie door te drukken. Als ik onomwonden hoor zeggen dat men maar een CGBeraad heeft opgericht als BhP light, omdat BhP in de kerken niet zo lekker ligt, dan is het één en al strategie.

Als cgkér herken ik mij juist niet in de prediking zoals die klinkt in de BhP gemeenten. Daar wordt enerzijds de deur opengezet, het heil ruim aangeboden, maar aan het eind alsnog keihard dichtgezet onder de klem van het verkoren zijn. Daarin naderen ze in de praktijk heel dicht de GG lijn en wijken ze af van het cgk-eigene van de drie-verbonden. Zoek maar op bijv. refoweb en je zult zien dat cgk-predikanten daar die twee/drie verbonden ook nuanceren. En toeval of niet, zo lees ik ook het onderschrift van @huisman. Hoewel voluit waar is wat daar staat, torn je met het nivelleren van de verbondsleer aan het specifieke cgk eigene.
Het vetgedrukte is een leugen. Ga naar de site van BhP daar staan talloze leespreken op en bewijs je stelling.
Mijn onderschrift is van een CGK hoogleraar. Benieuwd waarom hij het ‘eigene’ van de CGK zou ondermijnen. Ik ben voluit een drieverbonden mannetje zoals uit al mijn berichten over de doop blijkt maar de leer van de verbonden is niet vastgelegd als eigene van de CGK. Wij hebben geen leeruitspraken zoals de GG in 1931.
De strategie die jij blijkbaar ziet is ook een mythe. Maar ik wordt nooit zo geraakt door valse verwijten. Terechte verwijten doen mij veel meer. Daarom raakten de vreemde verwijten van Ad zaterdagavond mij ook niet. Ik liep niet weg maar meldde netjes dat ik zaterdagavond niet meer zou reageren. De reden daarvoor hoef ik toch hopelijk niet te delen op een openbaar forum?

Ik zou ook nog wel iets willen zeggen over de pluriformiteit die er altijd is geweest in de CGK. Ad, Wim en Tiberius vragen waarom dat nu blijkbaar anders is. Daar zijn veel antwoorden op te geven maar ik ga mij beperken.
1. De pluriformiteit is altijd synodaal vastgelegd. Bv gebruik verschillende vertalingen, het zingen van liederen in de eredienst enz.
Deze verscheidenheid is dus kerkordelijk gelegitimeerd.
2. Ik ben opgegroeid in een lichte CGK onder de volgende predikanten. Ds. T. Brienen, ds. J. Rebel, ds. W. Steenbergen, ds. K.J. Velema (niet te verwarren met zijn bekendere broers) ds. Soeters en ds. Plantinga. Deze predikanten gebruikten dezelfde gereformeerd hermeneutiek als de behoudende predikanten van toen. Zij kwamen dus ook niet uit bij het goedkeuren van homoseksueel samenleven.
De prediking was wel veel verbondsmatiger dan in bv Katwijk of Barendrecht. Maar uit onze gemeente ging toen elk jaar een bus vol naar de Bewaar het Panddag in Kampen. Er was veel meer herkenning zelfs in de prediking kerkbreed dan nu.. (Bij de laatste predikanten in dit rijtje al minder trouwens.)
3. Nu is het verschil dat men pluriformiteit zoekt buiten de kerkorde en de synodale afspraken en dat met toch echt een andere hermeneutiek is gaan hanteren. Als de HEERE zegt dat homoseksueel gedrag Hem een gruwel is kan een deel van onze kerken niet verdragen dat er kerkenraden zijn die het tegendeel gaan beweren.

De pluriformiteit in de CGK was dus altijd begrenst binnen de vierslag van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.

Ik kan begrijpen als je in een kerkverband zit (of eruit komt) waar pluriformiteit amper aanwezig is dat jullie tegen de CGK aankijken als een kerkverband waar toch altijd alles al mocht. Maar dat is toch echt te simpel gedacht.

Nog even hand in eigen boezem. Heeft ‘rechts’ niet te lang zijn ogen dichtgedaan voor de grote verschillen? Enerzijds niet want er is op classis niveau de afgelopen decennia regelmatig stevig gebotst en dat heeft geresulteerd in het niet meer vergaderen. Anderzijds is deze crisis ook een resultaat van te laat en te ‘zacht’ ingrijpen. Maar dat kan in deze fundamentele discussie geen reden zijn om nu maar weer te ‘zacht’ in te grijpen.

Ik zou zeggen schiet er maar weer op :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: 25 aug 2025, 13:25 De pluriformiteit is altijd synodaal vastgelegd. Bv gebruik verschillende vertalingen, het zingen van liederen in de eredienst enz. Deze verscheidenheid is dus kerkordelijk gelegitimeerd.
De pluriformiteit in de CGK was dus altijd begrenst binnen de vierslag van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.
Deze twee uitspraken zijn niet waar. Er zijn veel verschillen, altijd geweest, in cultuur, beleving, ambtskleding, kleding van kerkgangers, hoeden voor vrouwen, verschil in aandacht en nadruk binnen de drieslag ellende/verlossing/dankbaarheid, lengte van de dienst, uitnodigingsbeleid van predikanten, etc. Als je zegt dat de pluriformiteit is vastgelegd en begrenst door kerkorde en synodebesluiten dan verzet ik me daar echt tegen; het is gewoon niet waar.
BSH

Bericht door BSH »

Tiberius schreef: 25 aug 2025, 12:54 Inteelt is echt wat anders.
De bedoeling is duidelijk, denk ik.

De GG is homogener (of eenzijdiger) dan voor de oorlog.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef: 25 aug 2025, 08:59
Evangelist schreef: ... Maar nooit ging het zover dat de grenzen van het Schriftgezag overschreden werden. Dat gebeurt sinds een jaar of zes wel, en dan op een manier waarop het kerkelijke samenleven compleet ontwricht wordt.
Dit is waar de discussie over loopt en m.i.is dit niet waar. De voorbeelden heb ik gegeven en het enige verweer is dat het niet via een GS geformaliseerd is. Alsof iets pas aantasting van Schriftgezag als een synode het vind. De synode boven de Schrift blijkbaar en dan is een scheuring geoorloofd.

Evangelist schreef: Waar @huisman ook een punt heeft, is dat de oorspronkelijke CGK (lees preken van 130-40 jaar geleden) het meest terug te vinden is in de klassieke CGK kerken. (Dat is breder dan Bewaar het Pand.)
Ook dit is een wat gezochte redenering, tot voor 20 jaar hoorde ook niemand dat een scheuring nodig was omdat de preken van "vroeguh" niet meer overal gelezen worden en dat dat blijkbaar het criterium uitmaakt wat een echte CGK gemeente is en wat niet.
Ik zit dit even terug te lezen en dit vind ik een goede posting, waar ik het helemaal mee eens ben.
Momenteel hoor je veel mensen met een veelbetekenend gezicht roepen 'DE vierslag', terwijl dat m.i. iets heel nieuws is.
Waarom is Schrift en belijdenis niet meer voldoende?
In de kerkorde zie ik soms heel vreemde kronkels.
En kennelijk heeft men de synodeuitspraken nodig om de Bjibel te bekrachtigen. Maar dat is toch niet nodig?
Daar blijf ik steeds tegenaan hikken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BSH schreef: 25 aug 2025, 13:58
Tiberius schreef: 25 aug 2025, 12:54 Inteelt is echt wat anders.
De bedoeling is duidelijk, denk ik.

De GG is homogener (of eenzijdiger) dan voor de oorlog.
Homogeniteit lijkt me meer tot inteelt leiden dan pluriformiteit.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: 25 aug 2025, 13:51
huisman schreef: 25 aug 2025, 13:25 De pluriformiteit is altijd synodaal vastgelegd. Bv gebruik verschillende vertalingen, het zingen van liederen in de eredienst enz. Deze verscheidenheid is dus kerkordelijk gelegitimeerd.
Deze twee uitspraken zijn niet waar. Er zijn veel verschillen, altijd geweest, in cultuur, beleving, ambtskleding, kleding van kerkgangers, hoeden voor vrouwen, verschil in aandacht en nadruk binnen de drieslag ellende/verlossing/dankbaarheid, lengte van de dienst, uitnodigingsbeleid van predikanten, etc. Als je zegt dat de pluriformiteit is vastgelegd en begrenst door kerkorde en synodebesluiten dan verzet ik me daar echt tegen; het is gewoon niet waar.
Kleur van de kerkbanken, smaak van de koffie enz. Dat bedoelen wij natuurlijk niet met pluriformiteit. De CGK staat kerkordelijk een bepaalde pluriformiteit toe. Dat jij zenuwachtig wordt als dat benadrukt wordt dat dit nu op zeer belangwekkende thema’s anders is begrijp ik maar dit ontkennen gaat niets oplossen. Dat de prediking ook in het verleden verschillend was klopt natuurlijk maar het was wel verschillend binnen bepaalde grenzen. Dat kun je zelf onderzoeken als je wat oudere preken uit de levensbron gaat lezen. Bv uit de zestiger jaren van de vorige eeuw. Er waren ook toen verschillen vooral in de toepassing maar de toegepaste hermeneutiek was dezelfde.

Je bent vast bekend met de synodale kanselboodschap van 1953. Die kon toen kerkbreed de kerken ingaan. Zou willen dat die in een bijgewerkte versie maar met dezelfde inhoud opnieuw van alle kansels zou klinken.

https://www.bewaarhetpand.nl/PDF/Veenen ... diking.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Live op X (Hendrinadegraaf) een verslag van de rechtszaak
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Tiberius schreef: 25 aug 2025, 14:01
Wim Anker schreef: 25 aug 2025, 08:59
Evangelist schreef: ... Maar nooit ging het zover dat de grenzen van het Schriftgezag overschreden werden. Dat gebeurt sinds een jaar of zes wel, en dan op een manier waarop het kerkelijke samenleven compleet ontwricht wordt.
Dit is waar de discussie over loopt en m.i.is dit niet waar. De voorbeelden heb ik gegeven en het enige verweer is dat het niet via een GS geformaliseerd is. Alsof iets pas aantasting van Schriftgezag als een synode het vind. De synode boven de Schrift blijkbaar en dan is een scheuring geoorloofd.

Ook dit is een wat gezochte redenering, tot voor 20 jaar hoorde ook niemand dat een scheuring nodig was omdat de preken van "vroeguh" niet meer overal gelezen worden en dat dat blijkbaar het criterium uitmaakt wat een echte CGK gemeente is en wat niet.
Ik zit dit even terug te lezen en dit vind ik een goede posting, waar ik het helemaal mee eens ben.
Momenteel hoor je veel mensen met een veelbetekenend gezicht roepen 'DE vierslag', terwijl dat m.i. iets heel nieuws is.
Waarom is Schrift en belijdenis niet meer voldoende?
In de kerkorde zie ik soms heel vreemde kronkels.
En kennelijk heeft men de synodeuitspraken nodig om de Bjibel te bekrachtigen. Maar dat is toch niet nodig?
Daar blijf ik steeds tegenaan hikken.
Tja, zo kan je alle synodeuitspraken wel terzijde schuiven als onnodig, want Schrift en belijdenis zijn voldoende.

De synode is er om Schrift en belijdenis toe te passen op de praktijk. Of mag dat niet meer?
Plaats reactie