Eigenlijk ben ik dit wel met je eens. Behalve die laatste zin, maar dat begrijp je vast ook. Ik denk namelijk ook met ontroering dat ik links niet zou willen missen. Want ook voor het samen kerk zijn met de rechterflank is er balans nodig. Ik zou het erg vinden als de hele CGK een BHP signatuur zou krijgen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:08Het percentage is ook mijn voorlopige inschatting. Maar als 30 tot 40% van een kerkverband niet door kan noem ik dat samen metMiddenrefo schreef: ↑Vandaag, 08:43Ik vind dat wel heel fatalistisch. Een groot deel van de CGK voelt zich nog steeds met elkaar verbonden, een groot deel van de predikanten preekt in de breedte van de kerken. Het behoudende deel heeft zich los van de kwestie v&a al lange tijd afgezonderd van de rest, ook van het midden. Je noemt ds. Schenau; wanneer is die bij jullie voorgegaan? Dan moet je nu niet net doen alsof de rest zich van het behoudende deel heeft verwijderd. Mijn inschatting is dat 60-70% met elkaar door wil.huisman schreef: ↑Gisteren, 18:31Dat heb je goed. Het kerkverband is in ontbinding zei de preses (ds. Schenau) van de vorige GS al. Die ontbinding was al langer zichtbaar op het niveau van classes en Particuliere Synode en is nu ook zichtbaar geworden op het niveau van de Generale Synode. Die verdergaande ontbinding wordt niet stopgezet door het instellen van een roepende kerk.refo schreef: ↑Gisteren, 17:49 Maar al met al: er moet toch een roepende kerk zijn? Anders kan er nooit meer een Generale Synode bijeengeroepen worden. Als het moderamen geen roepende kerk aanwijst is het van tweeën een: de Generale Synode is nog niet gesloten en duurt dus voort of de roepende kerk van de vorige Generale Synode blijft als zodanig in functie.
Het lijkt me anders dat de CGK al uiteengevallen is in Particuliere Synodes, die nooit meer een mogelijkheid hebben om een Generale Synode bijeen te roepen.
Trouwens via classes en minimaal 2 PS’en kan een GS samengeroepen worden. Wat lastiger zonder roepende kerk maar zeker niet onmogelijk.
ds. Schenau ontbinding van het kerkverband. Verder is het percentage leden die ‘afhaakt’ hoger. (Alleen Urk is al meer dan 10% van het kerkverband) Ook leden die dan mee moeten met de ongehoorzame gemeenten en dat opeens moeten accepteren zullen soms individueel soms als groep de 60/70% verlaten.
De 60/70 % van gemeenten die dan overblijft zijn ook zeker geen harmonieuze eenheid. Er zijn er (volgens mij jij ook) die de kerkenraden die rondom homoseksualiteit een sterk afwijkend beleid voeren niet kunnen accepteren.
Verder zegt een predikant tegen mij die vrouwelijke ambtsdragers heeft dat hij zonder het behoudend deel zich zeer grote zorgen maakt waar het progressieve deel dan heen drijft. Nogal emotioneel zei hij tegen mij. Wij hebben jullie nodig want zonder jullie gaan we de NGK achterna.
Er zijn er ook aan de linkerkant die nu al plannen hebben voor de eerste synode zonder ‘rechts’ en een deel van het midden. Voorstellen voor een nauw samenwerken met de NGK op alle niveaus. Denk dat er uit de 60/70% nog veel grensverkeer zal zijn naar het behoudend/midden deel. Ik noem dat graag de oorspronkelijk CGK dat zul je begrijpen.
Rest de vraag wanneer ds. Schenau bij jullie is voorgegaan. Die vraag is van cruciaal belang, waarbij deze predikant staat voor alle dominees van het midden, als we samen één kerkverband zouden willen blijven.