Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Marijn_M
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marijn_M »

Rido91 schreef: Gisteren, 20:52 Als een hoed vooral wordt gedragen om te pronken in een ‘refomodeshow’, dan is dat zeker niet beter dan iemand die ervoor kiest geen hoed te dragen. Ik ken ook wel wat voorbeelden van dames die zondag keurig met een hoed op in de kerk zaten maar die doordeweeks het hoofd van de man leken te zijn.
Soms zien we meer van elkaars hoed dan van elkaars hart. Echt waar.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5945
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Martijn schreef: Gisteren, 21:04
pierre27 schreef: Gisteren, 18:56
Martijn schreef: Gisteren, 18:43
Hoed schreef: Gisteren, 18:00 Ik weet niet of jij ooit Belijdenis des Geloofs hebt afgelegd in een kerkelijke gemeente, maar wat je hier durft te zeggen, gaat daar rechtstreeks tegenin. Gods Woord is geïnspireerd en als je dat dan durft te betwisten, is dat wel iets wat totaal niet door de beugel kan. Ik schrik hier wel erg van.
En hoe zit het met de jas/mantel van Paulus?
Ben je nu Gods Woord belachelijk aan het maken?
Waarom denk je dat?
Ik begrijp niet de link met de jas en mantel..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hoed
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 aug 2025, 12:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoed »

Rido91 schreef: Gisteren, 20:52 Ik denk persoonlijk dat je op basis van de genoemde Bijbelteksten niet anders kunt dan concluderen dat de hoofdbedekking voor de vrouw niet tijdgebonden is. Toch vind ik wat Bertiel en GG Links aandragen over het gebruik van de hoed in onze dagen minstens zo belangrijk. Vrouwen kunnen dan wel elke zondag met een hoed in de kerk zitten omdat het zo hoort, menend daarmee God te behagen – maar hoe is de gezindheid van hun hart? Als een hoed vooral wordt gedragen om te pronken in een ‘refomodeshow’, dan is dat zeker niet beter dan iemand die ervoor kiest geen hoed te dragen. Ik ken ook wel wat voorbeelden van dames die zondag keurig met een hoed op in de kerk zaten maar die doordeweeks het hoofd van de man leken te zijn.
Ik vind dit echt een hele vreemde redenering.
Je zegt daarmee dat een Bijbelse instelling die God aan ons heeft gegeven niet nodig hoeft te zijn als wij als refogezindte daar op een verkeerde manier invulling aangeven.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat, als anderen aan een door God gegeven leefregel niet op de juiste manier invulling geven, jij je er daarom niet aan hoeft te houden.

Ik vraag me af of je daar een Bijbelse grond voor kunt aandragen.

En je laatste zin is een dusdanige karikatuur en veroordeling, dat ik die verder maar laat rusten. Alsof een kijfachtige huisvrouw buiten jouw privédomein een argument is om dan maar geen hoofdbedekking te hoeven dragen. Ik zie de clou daarvan niet.
Bertiel
Berichten: 6087
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Dan heb je de teksten niet goed gelezen.
Een hoed dragen en tegelijkertijd heersen over de man is in contradictie met wat er staat.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW
Berichten: 3276
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef: Gisteren, 21:15
Martijn schreef: Gisteren, 21:04
pierre27 schreef: Gisteren, 18:56
Martijn schreef: Gisteren, 18:43
En hoe zit het met de jas/mantel van Paulus?
Ben je nu Gods Woord belachelijk aan het maken?
Waarom denk je dat?
Ik begrijp niet de link met de jas en mantel..
Dit zegt iets over de schrijver van deze vraag. Gelukkig dat er nu een andere zin staat.
Online
Rido91
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

Hoed schreef: Gisteren, 21:22
Rido91 schreef: Gisteren, 20:52 Ik denk persoonlijk dat je op basis van de genoemde Bijbelteksten niet anders kunt dan concluderen dat de hoofdbedekking voor de vrouw niet tijdgebonden is. Toch vind ik wat Bertiel en GG Links aandragen over het gebruik van de hoed in onze dagen minstens zo belangrijk. Vrouwen kunnen dan wel elke zondag met een hoed in de kerk zitten omdat het zo hoort, menend daarmee God te behagen – maar hoe is de gezindheid van hun hart? Als een hoed vooral wordt gedragen om te pronken in een ‘refomodeshow’, dan is dat zeker niet beter dan iemand die ervoor kiest geen hoed te dragen. Ik ken ook wel wat voorbeelden van dames die zondag keurig met een hoed op in de kerk zaten maar die doordeweeks het hoofd van de man leken te zijn.
Ik vind dit echt een hele vreemde redenering.
Je zegt daarmee dat een Bijbelse instelling die God aan ons heeft gegeven niet nodig hoeft te zijn als wij als refogezindte daar op een verkeerde manier invulling aangeven.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat, als anderen aan een door God gegeven leefregel niet op de juiste manier invulling geven, jij je er daarom niet aan hoeft te houden.

Ik vraag me af of je daar een Bijbelse grond voor kunt aandragen.

En je laatste zin is een dusdanige karikatuur en veroordeling, dat ik die verder maar laat rusten. Alsof een kijfachtige huisvrouw buiten jouw privédomein een argument is om dan maar geen hoofdbedekking te hoeven dragen. Ik zie de clou daarvan niet.

Mijn punt is niet dat ik de hoed af wil schaffen vanwege verkeerd gebruik in de refogezindte maar ik probeer duidelijk te maken dat de bijbelse instelling van het hoed dragen nogal ver afstaat van de reformatorische werkelijkheid en dat we, voor we wijzen op de 'zondaar' die geen hoed draagt, eerst ons eigen gedrag en motieven onder de loep mogen nemen.

Is de gezindheid van die (ogenschijnlijk) nette dame die om de haverklap een nieuwe hoed koopt om gezien te worden werkelijk de gezindheid die God van haar vraagt? Gaat het haar er dan om dat ze dit opvolgt vanuit liefde/eerbied voor God of maakt ze van de nood een deugd, een wat rekbaardere instelling dan de bijbelse instelling?

Dat is iets wat ik helaas bij veel kerken ter rechterzijde zie, breder dan de discussie over de hoed: men houdt zich braaf aan alle regels, niet uit liefde tot God maar slaafs, omdat dat nou eenmaal zo hoort, misschien zelfs om God te behagen. Maar God ziet het hart aan, niet de hoed (zoals wij dat dikwijls doen)

Raar dat je mijn laatste alinea als 'karikatuur' bestempeld. Maar hopelijk is dit omdat zulke praktijken in jouw gemeente niet voorkomen, ik ben dit wel bij mensen in diverse gemeenten tegengekomen helaas. Vind jij dat een vrouw die geen hoed draagt in de kerk meer tegen het geschrevene in 1 Korinthe 11 ingaat dan een vrouw die door haar gedrag in de praktijk de baas van de man blijkt te zijn?
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 156
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Quercus »

Rido91 schreef: Gisteren, 22:23
Hoed schreef: Gisteren, 21:22
Rido91 schreef: Gisteren, 20:52 Ik denk persoonlijk dat je op basis van de genoemde Bijbelteksten niet anders kunt dan concluderen dat de hoofdbedekking voor de vrouw niet tijdgebonden is. Toch vind ik wat Bertiel en GG Links aandragen over het gebruik van de hoed in onze dagen minstens zo belangrijk. Vrouwen kunnen dan wel elke zondag met een hoed in de kerk zitten omdat het zo hoort, menend daarmee God te behagen – maar hoe is de gezindheid van hun hart? Als een hoed vooral wordt gedragen om te pronken in een ‘refomodeshow’, dan is dat zeker niet beter dan iemand die ervoor kiest geen hoed te dragen. Ik ken ook wel wat voorbeelden van dames die zondag keurig met een hoed op in de kerk zaten maar die doordeweeks het hoofd van de man leken te zijn.
Ik vind dit echt een hele vreemde redenering.
Je zegt daarmee dat een Bijbelse instelling die God aan ons heeft gegeven niet nodig hoeft te zijn als wij als refogezindte daar op een verkeerde manier invulling aangeven.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat, als anderen aan een door God gegeven leefregel niet op de juiste manier invulling geven, jij je er daarom niet aan hoeft te houden.

Ik vraag me af of je daar een Bijbelse grond voor kunt aandragen.

En je laatste zin is een dusdanige karikatuur en veroordeling, dat ik die verder maar laat rusten. Alsof een kijfachtige huisvrouw buiten jouw privédomein een argument is om dan maar geen hoofdbedekking te hoeven dragen. Ik zie de clou daarvan niet.

Mijn punt is niet dat ik de hoed af wil schaffen vanwege verkeerd gebruik in de refogezindte maar ik probeer duidelijk te maken dat de bijbelse instelling van het hoed dragen nogal ver afstaat van de reformatorische werkelijkheid en dat we, voor we wijzen op de 'zondaar' die geen hoed draagt, eerst ons eigen gedrag en motieven onder de loep mogen nemen.

Is de gezindheid van die (ogenschijnlijk) nette dame die om de haverklap een nieuwe hoed koopt om gezien te worden werkelijk de gezindheid die God van haar vraagt? Gaat het haar er dan om dat ze dit opvolgt vanuit liefde/eerbied voor God of maakt ze van de nood een deugd, een wat rekbaardere instelling dan de bijbelse instelling?

Dat is iets wat ik helaas bij veel kerken ter rechterzijde zie, breder dan de discussie over de hoed: men houdt zich braaf aan alle regels, niet uit liefde tot God maar slaafs, omdat dat nou eenmaal zo hoort, misschien zelfs om God te behagen. Maar God ziet het hart aan, niet de hoed (zoals wij dat dikwijls doen)

Daarnaast bijzonder dat je mijn laatste alinea als 'karikatuur' bestempeld. Maar hopelijk is dit omdat zulke praktijken in jouw gemeente niet voorkomen, ik ben dit wel bij mensen in diverse gemeenten tegengekomen helaas
Maar dat is toch een totaal andere discussie? Nu zijn er twee losstaande vragen die totaal niks met elkaar te maken hebben:
1. Dragen van een hoofddeksel door vrouwen wel/niet in de samenkomsten?
2. Het (verkeerde) gebruik van een hoofddeksel.

Je kunt het tweede punt toch niet als een argument gaan gebruiken om kritiek te uiten op de voorstanders van het gebruik van een hoofddeksel?

Ten slotte staat punt 1 beschreven in de Bijbel. Punt 2 daarentegen (hoe een hoofddeksel gedragen moet worden, hoe duur deze is, en hoe deze eruit zou moeten zien), staat niet beschreven. Het spreekt vanzelf dat ieder voor zich een afweging moet maken wat een eerbare vorm is van een hoofddeksel (volgens 1 Thimotheüs 2:9). Maar daar is dan toch alles mee gezegd?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5945
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Quercus schreef: Gisteren, 22:59
Rido91 schreef: Gisteren, 22:23
Hoed schreef: Gisteren, 21:22
Rido91 schreef: Gisteren, 20:52 Ik denk persoonlijk dat je op basis van de genoemde Bijbelteksten niet anders kunt dan concluderen dat de hoofdbedekking voor de vrouw niet tijdgebonden is. Toch vind ik wat Bertiel en GG Links aandragen over het gebruik van de hoed in onze dagen minstens zo belangrijk. Vrouwen kunnen dan wel elke zondag met een hoed in de kerk zitten omdat het zo hoort, menend daarmee God te behagen – maar hoe is de gezindheid van hun hart? Als een hoed vooral wordt gedragen om te pronken in een ‘refomodeshow’, dan is dat zeker niet beter dan iemand die ervoor kiest geen hoed te dragen. Ik ken ook wel wat voorbeelden van dames die zondag keurig met een hoed op in de kerk zaten maar die doordeweeks het hoofd van de man leken te zijn.
Ik vind dit echt een hele vreemde redenering.
Je zegt daarmee dat een Bijbelse instelling die God aan ons heeft gegeven niet nodig hoeft te zijn als wij als refogezindte daar op een verkeerde manier invulling aangeven.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat, als anderen aan een door God gegeven leefregel niet op de juiste manier invulling geven, jij je er daarom niet aan hoeft te houden.

Ik vraag me af of je daar een Bijbelse grond voor kunt aandragen.

En je laatste zin is een dusdanige karikatuur en veroordeling, dat ik die verder maar laat rusten. Alsof een kijfachtige huisvrouw buiten jouw privédomein een argument is om dan maar geen hoofdbedekking te hoeven dragen. Ik zie de clou daarvan niet.

Mijn punt is niet dat ik de hoed af wil schaffen vanwege verkeerd gebruik in de refogezindte maar ik probeer duidelijk te maken dat de bijbelse instelling van het hoed dragen nogal ver afstaat van de reformatorische werkelijkheid en dat we, voor we wijzen op de 'zondaar' die geen hoed draagt, eerst ons eigen gedrag en motieven onder de loep mogen nemen.

Is de gezindheid van die (ogenschijnlijk) nette dame die om de haverklap een nieuwe hoed koopt om gezien te worden werkelijk de gezindheid die God van haar vraagt? Gaat het haar er dan om dat ze dit opvolgt vanuit liefde/eerbied voor God of maakt ze van de nood een deugd, een wat rekbaardere instelling dan de bijbelse instelling?

Dat is iets wat ik helaas bij veel kerken ter rechterzijde zie, breder dan de discussie over de hoed: men houdt zich braaf aan alle regels, niet uit liefde tot God maar slaafs, omdat dat nou eenmaal zo hoort, misschien zelfs om God te behagen. Maar God ziet het hart aan, niet de hoed (zoals wij dat dikwijls doen)

Daarnaast bijzonder dat je mijn laatste alinea als 'karikatuur' bestempeld. Maar hopelijk is dit omdat zulke praktijken in jouw gemeente niet voorkomen, ik ben dit wel bij mensen in diverse gemeenten tegengekomen helaas
Maar dat is toch een totaal andere discussie? Nu zijn er twee losstaande vragen die totaal niks met elkaar te maken hebben:
1. Dragen van een hoofddeksel door vrouwen wel/niet in de samenkomsten?
2. Het (verkeerde) gebruik van een hoofddeksel.

Je kunt het tweede punt toch niet als een argument gaan gebruiken om kritiek te uiten op de voorstanders van het gebruik van een hoofddeksel?

Ten slotte staat punt 1 beschreven in de Bijbel. Punt 2 daarentegen (hoe een hoofddeksel gedragen moet worden, hoe duur deze is, en hoe deze eruit zou moeten zien), staat niet beschreven. Het spreekt vanzelf dat ieder voor zich een afweging moet maken wat een eerbare vorm is van een hoofddeksel (volgens 1 Thimotheüs 2:9). Maar daar is dan toch alles mee gezegd?
Helder uiteengezet en ook een doorwrocht antwoord.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Rido91
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

Quercus schreef: Gisteren, 22:59
Rido91 schreef: Gisteren, 22:23
Hoed schreef: Gisteren, 21:22
Rido91 schreef: Gisteren, 20:52 Ik denk persoonlijk dat je op basis van de genoemde Bijbelteksten niet anders kunt dan concluderen dat de hoofdbedekking voor de vrouw niet tijdgebonden is. Toch vind ik wat Bertiel en GG Links aandragen over het gebruik van de hoed in onze dagen minstens zo belangrijk. Vrouwen kunnen dan wel elke zondag met een hoed in de kerk zitten omdat het zo hoort, menend daarmee God te behagen – maar hoe is de gezindheid van hun hart? Als een hoed vooral wordt gedragen om te pronken in een ‘refomodeshow’, dan is dat zeker niet beter dan iemand die ervoor kiest geen hoed te dragen. Ik ken ook wel wat voorbeelden van dames die zondag keurig met een hoed op in de kerk zaten maar die doordeweeks het hoofd van de man leken te zijn.
Ik vind dit echt een hele vreemde redenering.
Je zegt daarmee dat een Bijbelse instelling die God aan ons heeft gegeven niet nodig hoeft te zijn als wij als refogezindte daar op een verkeerde manier invulling aangeven.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat, als anderen aan een door God gegeven leefregel niet op de juiste manier invulling geven, jij je er daarom niet aan hoeft te houden.

Ik vraag me af of je daar een Bijbelse grond voor kunt aandragen.

En je laatste zin is een dusdanige karikatuur en veroordeling, dat ik die verder maar laat rusten. Alsof een kijfachtige huisvrouw buiten jouw privédomein een argument is om dan maar geen hoofdbedekking te hoeven dragen. Ik zie de clou daarvan niet.

Mijn punt is niet dat ik de hoed af wil schaffen vanwege verkeerd gebruik in de refogezindte maar ik probeer duidelijk te maken dat de bijbelse instelling van het hoed dragen nogal ver afstaat van de reformatorische werkelijkheid en dat we, voor we wijzen op de 'zondaar' die geen hoed draagt, eerst ons eigen gedrag en motieven onder de loep mogen nemen.

Is de gezindheid van die (ogenschijnlijk) nette dame die om de haverklap een nieuwe hoed koopt om gezien te worden werkelijk de gezindheid die God van haar vraagt? Gaat het haar er dan om dat ze dit opvolgt vanuit liefde/eerbied voor God of maakt ze van de nood een deugd, een wat rekbaardere instelling dan de bijbelse instelling?

Dat is iets wat ik helaas bij veel kerken ter rechterzijde zie, breder dan de discussie over de hoed: men houdt zich braaf aan alle regels, niet uit liefde tot God maar slaafs, omdat dat nou eenmaal zo hoort, misschien zelfs om God te behagen. Maar God ziet het hart aan, niet de hoed (zoals wij dat dikwijls doen)

Daarnaast bijzonder dat je mijn laatste alinea als 'karikatuur' bestempeld. Maar hopelijk is dit omdat zulke praktijken in jouw gemeente niet voorkomen, ik ben dit wel bij mensen in diverse gemeenten tegengekomen helaas
Maar dat is toch een totaal andere discussie? Nu zijn er twee losstaande vragen die totaal niks met elkaar te maken hebben:
1. Dragen van een hoofddeksel door vrouwen wel/niet in de samenkomsten?
2. Het (verkeerde) gebruik van een hoofddeksel.

Je kunt het tweede punt toch niet als een argument gaan gebruiken om kritiek te uiten op de voorstanders van het gebruik van een hoofddeksel?

Ten slotte staat punt 1 beschreven in de Bijbel. Punt 2 daarentegen (hoe een hoofddeksel gedragen moet worden, hoe duur deze is, en hoe deze eruit zou moeten zien), staat niet beschreven. Het spreekt vanzelf dat ieder voor zich een afweging moet maken wat een eerbare vorm is van een hoofddeksel (volgens 1 Thimotheüs 2:9). Maar daar is dan toch alles mee gezegd?

Mijn punt gaat over de praktijk en de motivatie waarmee een hoofdbedekking wordt gedragen. In 1 Korinthe 11 wordt beschreven waarom een vrouw een hoofdbedekking hoort te dragen, de motivatie is hierbij niet 'om van anderen gezien te worden' of uit modeoverwegingen.
Het dragen van een hoofdbedekking in de eredienst is alleen werkelijk zinvol wanneer het gebeurt uit eerbied en liefde voor Gods instellingen, met erkenning van de Bijbelse orde van gezag binnen huwelijk en gemeente, en niet puur uit gewoonte of uiterlijk vertoon. Een eenvoudig hoedje of hoofddoekje is dan dus al voldoende; grote hoeden met tierelantijntjes zijn niet nodig.
Ook 1 Timotheüs 2:9, met de kanttekeningen daarbij, spreekt over de verkeerde intenties die ik hierboven benoem. Het gaat er dus om dat het hart overeenkomt met de bedoeling van het gebod, niet om uiterlijke vormen.

Ik zie dat iedereen die kritische kanttekeningen plaatst bij de hoedentraditie in de reformatorische gezindte meteen wordt weggezet als tegenstander . Ik heb hierboven al gezegd dat ik zelf ook een voorstander ben van een hoofdbedekking op grond van de Bijbel. Je tweede alinea klopt dus niet
MGG
Berichten: 6098
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ik vind het bijzonder dat sommige goed lijken te weten waarom andere een bepaalde hoed dragen. Ik ben benieuwd of die mensen met dezelfde redenen bepaalde schoenen dragen.
Hoed
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 aug 2025, 12:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoed »

Rido91 schreef: Gisteren, 22:23
Hoed schreef: Gisteren, 21:22
Rido91 schreef: Gisteren, 20:52 Ik denk persoonlijk dat je op basis van de genoemde Bijbelteksten niet anders kunt dan concluderen dat de hoofdbedekking voor de vrouw niet tijdgebonden is. Toch vind ik wat Bertiel en GG Links aandragen over het gebruik van de hoed in onze dagen minstens zo belangrijk. Vrouwen kunnen dan wel elke zondag met een hoed in de kerk zitten omdat het zo hoort, menend daarmee God te behagen – maar hoe is de gezindheid van hun hart? Als een hoed vooral wordt gedragen om te pronken in een ‘refomodeshow’, dan is dat zeker niet beter dan iemand die ervoor kiest geen hoed te dragen. Ik ken ook wel wat voorbeelden van dames die zondag keurig met een hoed op in de kerk zaten maar die doordeweeks het hoofd van de man leken te zijn.
Ik vind dit echt een hele vreemde redenering.
Je zegt daarmee dat een Bijbelse instelling die God aan ons heeft gegeven niet nodig hoeft te zijn als wij als refogezindte daar op een verkeerde manier invulling aangeven.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat, als anderen aan een door God gegeven leefregel niet op de juiste manier invulling geven, jij je er daarom niet aan hoeft te houden.

Ik vraag me af of je daar een Bijbelse grond voor kunt aandragen.

En je laatste zin is een dusdanige karikatuur en veroordeling, dat ik die verder maar laat rusten. Alsof een kijfachtige huisvrouw buiten jouw privédomein een argument is om dan maar geen hoofdbedekking te hoeven dragen. Ik zie de clou daarvan niet.

Mijn punt is niet dat ik de hoed af wil schaffen vanwege verkeerd gebruik in de refogezindte maar ik probeer duidelijk te maken dat de bijbelse instelling van het hoed dragen nogal ver afstaat van de reformatorische werkelijkheid en dat we, voor we wijzen op de 'zondaar' die geen hoed draagt, eerst ons eigen gedrag en motieven onder de loep mogen nemen.

Is de gezindheid van die (ogenschijnlijk) nette dame die om de haverklap een nieuwe hoed koopt om gezien te worden werkelijk de gezindheid die God van haar vraagt? Gaat het haar er dan om dat ze dit opvolgt vanuit liefde/eerbied voor God of maakt ze van de nood een deugd, een wat rekbaardere instelling dan de bijbelse instelling?

Dat is iets wat ik helaas bij veel kerken ter rechterzijde zie, breder dan de discussie over de hoed: men houdt zich braaf aan alle regels, niet uit liefde tot God maar slaafs, omdat dat nou eenmaal zo hoort, misschien zelfs om God te behagen. Maar God ziet het hart aan, niet de hoed (zoals wij dat dikwijls doen)

Raar dat je mijn laatste alinea als 'karikatuur' bestempeld. Maar hopelijk is dit omdat zulke praktijken in jouw gemeente niet voorkomen, ik ben dit wel bij mensen in diverse gemeenten tegengekomen helaas. Vind jij dat een vrouw die geen hoed draagt in de kerk meer tegen het geschrevene in 1 Korinthe 11 ingaat dan een vrouw die door haar gedrag in de praktijk de baas van de man blijkt te zijn?
Ik zie dat iemand anders al iets nuttigs heeft gezegd op jouw reactie, maar ik wil dat ook nog graag doen.

Volgens mij kunnen jij en ik de motieven van anderen niet bepalen, en dus vanuit onze beperkte waarneming helemaal niet bepalen waarom sommigen een bepaalde hoed dragen. God ziet ook daarin het hart aan, en niet de hoed. Dus jouw opvatting over bepaalde hoeden, die jij niet mooi vind of die jij te duur of te overdressed vindt, kunnen voor iemand anders dat misschien helemaal niet zijn. Wie zegt bijvoorbeeld niet dat zo'n mevrouw het tweedehands bij de kringloopwinkel heeft gekocht? Daarnaast zie ik regelmatig vrouwen in onze gemeente die soms een hoofddeksel dragen waar ik ook weleens vraagtekens bij plaats. Maar ik vind dat een hele andere discussie. Het gaat er om waarom we géén hoofddeksel dragen. En als de ene een grote hoed draagt en de ander een bescheiden baretje, ga ik dus in de eerste plaats niet die persoon met een grote hoed (ver)oordelen. Want dat was de discussie helemaal niet. Het ging er juist over waarom we wel of niet tegen hoofdbedekking zijn. Dát is de discussiehoofdvraag. Die moet je dan niet vertroebelen met andere vragen die daar nu niets mee te maken hebben.

Verder vind ik je opmerking over slaafse vreze totaal niet juist. Het is een ernstige veroordeling van een groot deel van onze gezindte. Alsof jij in het hart kunt kijken van al die mensen die jij onder de rechterzijde van onze gezindte schaart en daar vanachter je scherm een oordeel over kunt vellen. Ik vind dat echt niet kunnen en ook wel een beetje gevaarlijk. Dus het geldt ook daarin: jij ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan!
Stel dat ik zou zeggen dat ik vind dat ter linkerzijde van onze gezindte men lak heeft aan alle kerkelijke tradities en men meent dat zonder al die kerkelijke regeltjes men ook God wel kan dienen? Hoe zou zo'n opvatting op jou overkomen?

Kortom: je plaatst kanttekeningen bij anderen en heel je reactie lijkt doordrenkt van allerlei aannames en veroordelingen óver anderen. Ik heb daar grote moeite mee. Prima dat we onszelf onderzoeken hoe wij persoonlijk gesteld zijn, maar laten we het niet invullen voor alle vrouwen in onze gezindte waarvan wij vinden dat ze de hoofdbedekking verkeerd invullen als het gaat om de soort hoed.

Je laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Ik kan zondags in de kerk niet zien of vrouwen in hun gedrag in de praktijk de baas van de man lijken te zijn. Dat is iets waarover ik dus ook geen oordeel of veroordeling wens uit te spreken.

O ja, en als ik voor het woord 'hoed' nu 'schoen' in zou vullen, zouden we dan opeens ook allemaal maar moeten stoppen met het dragen van schoenen, omdat andere mensen zulke dure schoenen aanhebben?
Laatst gewijzigd door Hoed op 20 aug 2025, 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Berichten: 939
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

pierre27 schreef: Gisteren, 21:15
Martijn schreef: Gisteren, 21:04
pierre27 schreef: Gisteren, 18:56
Martijn schreef: Gisteren, 18:43
En hoe zit het met de jas/mantel van Paulus?
Ben je nu Gods Woord belachelijk aan het maken?
Waarom denk je dat?
Ik begrijp niet de link met de jas en mantel..
Dat is nu net een zin waarvan je je afvraagt wat je er mee moet. Als reactie op het heftige verwijt wat gedaan werd.
Bertiel
Berichten: 6087
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Quercus schreef: Gisteren, 22:59
Rido91 schreef: Gisteren, 22:23
Hoed schreef: Gisteren, 21:22
Rido91 schreef: Gisteren, 20:52 Ik denk persoonlijk dat je op basis van de genoemde Bijbelteksten niet anders kunt dan concluderen dat de hoofdbedekking voor de vrouw niet tijdgebonden is. Toch vind ik wat Bertiel en GG Links aandragen over het gebruik van de hoed in onze dagen minstens zo belangrijk. Vrouwen kunnen dan wel elke zondag met een hoed in de kerk zitten omdat het zo hoort, menend daarmee God te behagen – maar hoe is de gezindheid van hun hart? Als een hoed vooral wordt gedragen om te pronken in een ‘refomodeshow’, dan is dat zeker niet beter dan iemand die ervoor kiest geen hoed te dragen. Ik ken ook wel wat voorbeelden van dames die zondag keurig met een hoed op in de kerk zaten maar die doordeweeks het hoofd van de man leken te zijn.
Ik vind dit echt een hele vreemde redenering.
Je zegt daarmee dat een Bijbelse instelling die God aan ons heeft gegeven niet nodig hoeft te zijn als wij als refogezindte daar op een verkeerde manier invulling aangeven.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat, als anderen aan een door God gegeven leefregel niet op de juiste manier invulling geven, jij je er daarom niet aan hoeft te houden.

Ik vraag me af of je daar een Bijbelse grond voor kunt aandragen.

En je laatste zin is een dusdanige karikatuur en veroordeling, dat ik die verder maar laat rusten. Alsof een kijfachtige huisvrouw buiten jouw privédomein een argument is om dan maar geen hoofdbedekking te hoeven dragen. Ik zie de clou daarvan niet.

Mijn punt is niet dat ik de hoed af wil schaffen vanwege verkeerd gebruik in de refogezindte maar ik probeer duidelijk te maken dat de bijbelse instelling van het hoed dragen nogal ver afstaat van de reformatorische werkelijkheid en dat we, voor we wijzen op de 'zondaar' die geen hoed draagt, eerst ons eigen gedrag en motieven onder de loep mogen nemen.

Is de gezindheid van die (ogenschijnlijk) nette dame die om de haverklap een nieuwe hoed koopt om gezien te worden werkelijk de gezindheid die God van haar vraagt? Gaat het haar er dan om dat ze dit opvolgt vanuit liefde/eerbied voor God of maakt ze van de nood een deugd, een wat rekbaardere instelling dan de bijbelse instelling?

Dat is iets wat ik helaas bij veel kerken ter rechterzijde zie, breder dan de discussie over de hoed: men houdt zich braaf aan alle regels, niet uit liefde tot God maar slaafs, omdat dat nou eenmaal zo hoort, misschien zelfs om God te behagen. Maar God ziet het hart aan, niet de hoed (zoals wij dat dikwijls doen)

Daarnaast bijzonder dat je mijn laatste alinea als 'karikatuur' bestempeld. Maar hopelijk is dit omdat zulke praktijken in jouw gemeente niet voorkomen, ik ben dit wel bij mensen in diverse gemeenten tegengekomen helaas
Maar dat is toch een totaal andere discussie? Nu zijn er twee losstaande vragen die totaal niks met elkaar te maken hebben:
1. Dragen van een hoofddeksel door vrouwen wel/niet in de samenkomsten?
2. Het (verkeerde) gebruik van een hoofddeksel.

Je kunt het tweede punt toch niet als een argument gaan gebruiken om kritiek te uiten op de voorstanders van het gebruik van een hoofddeksel?

Ten slotte staat punt 1 beschreven in de Bijbel. Punt 2 daarentegen (hoe een hoofddeksel gedragen moet worden, hoe duur deze is, en hoe deze eruit zou moeten zien), staat niet beschreven. Het spreekt vanzelf dat ieder voor zich een afweging moet maken wat een eerbare vorm is van een hoofddeksel (volgens 1 Thimotheüs 2:9). Maar daar is dan toch alles mee gezegd?
Je kan ook niet een halfslachtig of verkeerd gebruik aanwenden om anderen te oordelen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 6087
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Hoed schreef: Vandaag, 06:18
Rido91 schreef: Gisteren, 22:23
Hoed schreef: Gisteren, 21:22
Rido91 schreef: Gisteren, 20:52 Ik denk persoonlijk dat je op basis van de genoemde Bijbelteksten niet anders kunt dan concluderen dat de hoofdbedekking voor de vrouw niet tijdgebonden is. Toch vind ik wat Bertiel en GG Links aandragen over het gebruik van de hoed in onze dagen minstens zo belangrijk. Vrouwen kunnen dan wel elke zondag met een hoed in de kerk zitten omdat het zo hoort, menend daarmee God te behagen – maar hoe is de gezindheid van hun hart? Als een hoed vooral wordt gedragen om te pronken in een ‘refomodeshow’, dan is dat zeker niet beter dan iemand die ervoor kiest geen hoed te dragen. Ik ken ook wel wat voorbeelden van dames die zondag keurig met een hoed op in de kerk zaten maar die doordeweeks het hoofd van de man leken te zijn.
Ik vind dit echt een hele vreemde redenering.
Je zegt daarmee dat een Bijbelse instelling die God aan ons heeft gegeven niet nodig hoeft te zijn als wij als refogezindte daar op een verkeerde manier invulling aangeven.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat, als anderen aan een door God gegeven leefregel niet op de juiste manier invulling geven, jij je er daarom niet aan hoeft te houden.

Ik vraag me af of je daar een Bijbelse grond voor kunt aandragen.

En je laatste zin is een dusdanige karikatuur en veroordeling, dat ik die verder maar laat rusten. Alsof een kijfachtige huisvrouw buiten jouw privédomein een argument is om dan maar geen hoofdbedekking te hoeven dragen. Ik zie de clou daarvan niet.

Mijn punt is niet dat ik de hoed af wil schaffen vanwege verkeerd gebruik in de refogezindte maar ik probeer duidelijk te maken dat de bijbelse instelling van het hoed dragen nogal ver afstaat van de reformatorische werkelijkheid en dat we, voor we wijzen op de 'zondaar' die geen hoed draagt, eerst ons eigen gedrag en motieven onder de loep mogen nemen.

Is de gezindheid van die (ogenschijnlijk) nette dame die om de haverklap een nieuwe hoed koopt om gezien te worden werkelijk de gezindheid die God van haar vraagt? Gaat het haar er dan om dat ze dit opvolgt vanuit liefde/eerbied voor God of maakt ze van de nood een deugd, een wat rekbaardere instelling dan de bijbelse instelling?

Dat is iets wat ik helaas bij veel kerken ter rechterzijde zie, breder dan de discussie over de hoed: men houdt zich braaf aan alle regels, niet uit liefde tot God maar slaafs, omdat dat nou eenmaal zo hoort, misschien zelfs om God te behagen. Maar God ziet het hart aan, niet de hoed (zoals wij dat dikwijls doen)

Raar dat je mijn laatste alinea als 'karikatuur' bestempeld. Maar hopelijk is dit omdat zulke praktijken in jouw gemeente niet voorkomen, ik ben dit wel bij mensen in diverse gemeenten tegengekomen helaas. Vind jij dat een vrouw die geen hoed draagt in de kerk meer tegen het geschrevene in 1 Korinthe 11 ingaat dan een vrouw die door haar gedrag in de praktijk de baas van de man blijkt te zijn?
Ik zie dat iemand anders al iets nuttigs heeft gezegd op jouw reactie, maar ik wil dat ook nog graag doen.

Volgens mij kunnen jij en ik de motieven van anderen niet bepalen, en dus vanuit onze beperkte waarneming helemaal niet bepalen waarom sommigen een bepaalde hoed dragen. God ziet ook daarin het hart aan, en niet de hoed. Dus jouw opvatting over bepaalde hoeden, die jij niet mooi vind of die jij te duur of te overdressed vindt, kunnen voor iemand anders dat misschien helemaal niet zijn. Wie zegt bijvoorbeeld niet dat zo'n mevrouw het tweedehands bij de kringloopwinkel heeft gekocht? Daarnaast zie ik regelmatig vrouwen in onze gemeente die soms een hoofddeksel dragen waar ik ook weleens vraagtekens bij plaats. Maar ik vind dat een hele andere discussie. Het gaat er om waarom we géén hoofddeksel dragen. En als de ene een grote hoed draagt en de ander een bescheiden baretje, ga ik dus in de eerste plaats niet die persoon met een grote hoed (ver)oordelen. Want dat was de discussie helemaal niet. Het ging er juist over waarom we wel of niet tegen hoofdbedekking zijn. Dát is de discussiehoofdvraag. Die moet je dan niet vertroebelen met andere vragen die daar nu niets mee te maken hebben.

Verder vind ik je opmerking over slaafse vreze totaal niet juist. Het is een ernstige veroordeling van een groot deel van onze gezindte. Alsof jij in het hart kunt kijken van al die mensen die jij onder de rechterzijde van onze gezindte schaart en daar vanachter je scherm een oordeel over kunt vellen. Ik vind dat echt niet kunnen en ook wel een beetje gevaarlijk. Dus het geldt ook daarin: jij ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan!
Stel dat ik zou zeggen dat ik vind dat ter linkerzijde van onze gezindte men lak heeft aan alle kerkelijke tradities en men meent dat zonder al die kerkelijke regeltjes men ook God wel kan dienen? Hoe zou zo'n opvatting op jou overkomen?

Kortom: je plaatst kanttekeningen bij anderen en heel je reactie lijkt doordrenkt van allerlei aannames en veroordelingen óver anderen. Ik heb daar grote moeite mee. Prima dat we onszelf onderzoeken hoe wij persoonlijk gesteld zijn, maar laten we het niet invullen voor alle vrouwen in onze gezindte waarvan wij vinden dat ze de hoofdbedekking verkeerd invullen als het gaat om de soort hoed.

Je laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Ik kan zondags in de kerk niet zien of vrouwen in hun gedrag in de praktijk de baas van de man lijken te zijn. Dat is iets waarover ik dus ook geen oordeel of veroordeling wens uit te spreken.

O ja, en als ik voor het woord 'hoed' nu 'schoen' in zou vullen, zouden we dan opeens ook allemaal maar moeten stoppen met het dragen van schoenen, omdat andere mensen zulke dure schoenen aanhebben?
Wat staat er over schoenen in de bijbel?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 6098
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 48 minuten geleden
Hoed schreef: Vandaag, 06:18
Rido91 schreef: Gisteren, 22:23
Hoed schreef: Gisteren, 21:22
Ik vind dit echt een hele vreemde redenering.
Je zegt daarmee dat een Bijbelse instelling die God aan ons heeft gegeven niet nodig hoeft te zijn als wij als refogezindte daar op een verkeerde manier invulling aangeven.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat, als anderen aan een door God gegeven leefregel niet op de juiste manier invulling geven, jij je er daarom niet aan hoeft te houden.

Ik vraag me af of je daar een Bijbelse grond voor kunt aandragen.

En je laatste zin is een dusdanige karikatuur en veroordeling, dat ik die verder maar laat rusten. Alsof een kijfachtige huisvrouw buiten jouw privédomein een argument is om dan maar geen hoofdbedekking te hoeven dragen. Ik zie de clou daarvan niet.

Mijn punt is niet dat ik de hoed af wil schaffen vanwege verkeerd gebruik in de refogezindte maar ik probeer duidelijk te maken dat de bijbelse instelling van het hoed dragen nogal ver afstaat van de reformatorische werkelijkheid en dat we, voor we wijzen op de 'zondaar' die geen hoed draagt, eerst ons eigen gedrag en motieven onder de loep mogen nemen.

Is de gezindheid van die (ogenschijnlijk) nette dame die om de haverklap een nieuwe hoed koopt om gezien te worden werkelijk de gezindheid die God van haar vraagt? Gaat het haar er dan om dat ze dit opvolgt vanuit liefde/eerbied voor God of maakt ze van de nood een deugd, een wat rekbaardere instelling dan de bijbelse instelling?

Dat is iets wat ik helaas bij veel kerken ter rechterzijde zie, breder dan de discussie over de hoed: men houdt zich braaf aan alle regels, niet uit liefde tot God maar slaafs, omdat dat nou eenmaal zo hoort, misschien zelfs om God te behagen. Maar God ziet het hart aan, niet de hoed (zoals wij dat dikwijls doen)

Raar dat je mijn laatste alinea als 'karikatuur' bestempeld. Maar hopelijk is dit omdat zulke praktijken in jouw gemeente niet voorkomen, ik ben dit wel bij mensen in diverse gemeenten tegengekomen helaas. Vind jij dat een vrouw die geen hoed draagt in de kerk meer tegen het geschrevene in 1 Korinthe 11 ingaat dan een vrouw die door haar gedrag in de praktijk de baas van de man blijkt te zijn?
Ik zie dat iemand anders al iets nuttigs heeft gezegd op jouw reactie, maar ik wil dat ook nog graag doen.

Volgens mij kunnen jij en ik de motieven van anderen niet bepalen, en dus vanuit onze beperkte waarneming helemaal niet bepalen waarom sommigen een bepaalde hoed dragen. God ziet ook daarin het hart aan, en niet de hoed. Dus jouw opvatting over bepaalde hoeden, die jij niet mooi vind of die jij te duur of te overdressed vindt, kunnen voor iemand anders dat misschien helemaal niet zijn. Wie zegt bijvoorbeeld niet dat zo'n mevrouw het tweedehands bij de kringloopwinkel heeft gekocht? Daarnaast zie ik regelmatig vrouwen in onze gemeente die soms een hoofddeksel dragen waar ik ook weleens vraagtekens bij plaats. Maar ik vind dat een hele andere discussie. Het gaat er om waarom we géén hoofddeksel dragen. En als de ene een grote hoed draagt en de ander een bescheiden baretje, ga ik dus in de eerste plaats niet die persoon met een grote hoed (ver)oordelen. Want dat was de discussie helemaal niet. Het ging er juist over waarom we wel of niet tegen hoofdbedekking zijn. Dát is de discussiehoofdvraag. Die moet je dan niet vertroebelen met andere vragen die daar nu niets mee te maken hebben.

Verder vind ik je opmerking over slaafse vreze totaal niet juist. Het is een ernstige veroordeling van een groot deel van onze gezindte. Alsof jij in het hart kunt kijken van al die mensen die jij onder de rechterzijde van onze gezindte schaart en daar vanachter je scherm een oordeel over kunt vellen. Ik vind dat echt niet kunnen en ook wel een beetje gevaarlijk. Dus het geldt ook daarin: jij ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan!
Stel dat ik zou zeggen dat ik vind dat ter linkerzijde van onze gezindte men lak heeft aan alle kerkelijke tradities en men meent dat zonder al die kerkelijke regeltjes men ook God wel kan dienen? Hoe zou zo'n opvatting op jou overkomen?

Kortom: je plaatst kanttekeningen bij anderen en heel je reactie lijkt doordrenkt van allerlei aannames en veroordelingen óver anderen. Ik heb daar grote moeite mee. Prima dat we onszelf onderzoeken hoe wij persoonlijk gesteld zijn, maar laten we het niet invullen voor alle vrouwen in onze gezindte waarvan wij vinden dat ze de hoofdbedekking verkeerd invullen als het gaat om de soort hoed.

Je laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Ik kan zondags in de kerk niet zien of vrouwen in hun gedrag in de praktijk de baas van de man lijken te zijn. Dat is iets waarover ik dus ook geen oordeel of veroordeling wens uit te spreken.

O ja, en als ik voor het woord 'hoed' nu 'schoen' in zou vullen, zouden we dan opeens ook allemaal maar moeten stoppen met het dragen van schoenen, omdat andere mensen zulke dure schoenen aanhebben?
Wat staat er over schoenen in de bijbel?
De zoekfunctie van de GBS beantwoordt zulke vragen.
Plaats reactie