Het gaat in mijn optiek ook precies daarom: "Het hoofddeksel van de vrouw in de samenkomsten".Zita schreef: ↑Vandaag, 09:55Maar ook de meest behoudende reformatorische opvatting is toch dat vrouwen alleen tijdens de eredienst een hoed hoeven te dragen? Dan maak je er in onze tijdsgeest ook maar wat van, en streef je niet naar de meest letterlijke interpretatie. En sowieso: het lijkt me hoogmoedig om van jezelf te denken dat je niet beinvloed wordt door de tijdsgeest.Quercus schreef: ↑Vandaag, 09:49En dit is eigenlijk de kern van de discussie, want de hoed (ik zie dit niet als middelmatig) is maar één ding.GG links schreef: ↑Vandaag, 09:40Dat is dus een punt van discussie hoe Paulus het bedoeld heeft. Ik ben daar nog niet zo zeker van. Er moet iets specifieks in de gemeente van Korinthe geweest zijn. Ik hoor hem dit niet zeggen tegen de gemeente van Efeze of Galaten.Hoed schreef: ↑Vandaag, 09:24 Dat laatste is wel vreemd. Het is hier vrij om ergens over te discussiëren. Dus als je dat, om 'des lieve vredes' wil niet wil doen, moet je ook niet meedoen aan de discussie.
En ja, ik ben ook tegen theeschotels en vliegdekschepen op het hoofd, maar dat betekent niet dat ik daarmee de hoofdbedekking maar moet wegredeneren. Want dat is óók niet zoals Paulus het heeft bedoeld.
Nemen we het voor een gegeven aan wat er in de Schrift staat, of zijn we vrij om er in onze tijdsgeest wat van te maken? Bij dit laatste kun je je sterk afvragen: waarom? Ik denk dat er maar één antwoord is: hoogmoed.
Laat ik trouwens vooropstellen dat ik niet van hoogmoed vrij ben. Maar dat betekent niet dat ik het niet mag benoemen.