We of jij? Ik vind zo'n bericht meer zeggen over de verzender dan over de mensen voor wie hij het invult.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Berichten: 6091
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Jij vult toch ook in voor anderen hoe zij moeten denken?
Moet de conclusie niet zijn dat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle overtuigd zij ? Welke keuze hij ook maakt ?
Draag je een hoed, (mijn vrouw ook) prima, draag je geen hoed ook prima.
Laatst gewijzigd door GG links op 16 aug 2025, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6091
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee? Ik ben niet voor het verplichten van een mening. Wel voor het kaderen van gedrag.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:53Jij vult toch ook in voor anderen hoe zij moeten denken?
Moet de conclusie niet zijn dat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle overtuigd zij ? Welke keuze hij ook maakt ?
Vanzelfsprekend moeten mensen in hun eigen gemoed overtuigd zijn. Dat neemt niet weg dat je niet elke overtuiging kan steunen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee niet elke overtuiging kun je steunen maar wel een ander vrijlaten in zijn eigen opvatting zolang het om dit soort zaken gaat.MGG schreef: ↑Gisteren, 16:01Nee? Ik ben niet voor het verplichten van een mening. Wel voor het kaderen van gedrag.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:53Jij vult toch ook in voor anderen hoe zij moeten denken?
Moet de conclusie niet zijn dat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle overtuigd zij ? Welke keuze hij ook maakt ?
Vanzelfsprekend moeten mensen in hun eigen gemoed overtuigd zijn. Dat neemt niet weg dat je niet elke overtuiging kan steunen.
Ik steun ook inmiddels een hoop GG-predikanten niet met hun opvatting over de doop. Ik laat ze echter wel vrij in hun opvatting. Zelf zie ik dat anders.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ben wel benieuwd naar het standpunt van DDD in deze. Die is over het algemeen uiterst genuanceerd.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik sprak over we.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat klopt maar je kan dat ook zien als een eindconclusie van het hele stuk. Waarom zou voor de man wel de tijd en de landen (cultuur) meespelen en voor de vrouw niet ? Dat zou erg krom zijn. Maar ik ben blij dat je de moeite genomen hebt om de desbetreffende kanttekening te lezen.HHR schreef: ↑Gisteren, 12:00Met alle respect maar hoe verbind jij kant 11 met hoofdbedekking van de vrouw?GG links schreef: ↑Gisteren, 11:57En hoe zit het dan met kanttekening nr. 11 ? Dat is toch de eindconclusie bij dit hele stuk ?
Het gaat in die tekst over de man.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb het artikel gelezen. Wederom komt het aan op het verstaan van de Schrift, wat hoogst actueel is binnen de CGK. Het woord "tijdgebonden" valt steeds vaker.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:17 https://www.rd.nl/puntuit/nieuws/waarom ... nodig.html
Speciaal voor Huisman
Ik ben toch benieuwd wat jij daar van vindt. Wat vragen:
- Waar houdt wat jou betreft "tijdgebonden" op? Wat is de grens?
- Valt een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht ook onder "tijdgebonden"? Dat is immers tegenwoordig gangbaar en is voor veel "christenen" inmiddels geen probleem meer.
- Vul dat aan met "schepping", "waarheidgetrouwheid" van de Bijbelverhalen;
Nog een laatste vraag. Je geeft meerdere keren aan dat het geen hoofdzaak voor jou is. Dat ben ik met je eens. Maar als het geen hoofdzaak is, dan is het toch een kleine moeite om een hoofddoekje of hoedje op te doen? Dan wek je bij niemand ergenis.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is dus gevaarlijk. De denktrant van 'iedereen in zijn waarde laten' vreet de fundamenten van de kerk kruimel voor kruimel op. Wees niet alleen in het grote, maar ook in het kleine getrouw.
- Maanenschijn
- Berichten: 5407
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Gereformeerde Gemeenten
Mijn vorige gemeente was een PKN dorpsgemeente. Daar trof je diep-in-het-zwart-met-hoed gezusterlijk naast hoogblondgeverfd-broekdragend-zonder-hoed. Ik ben te Hervormd om beide binnen een gemeente te niet kunnen plaatsen.
Maar dat doet niks weg aan het Bijbelse gebod: ‘vrouwen, het is ongepast om met ongedekt hoofd te bidden’. Dit is duidelijker dan het dragen van wel of geen broek. Dus liever met broek en hoed, dan zonder hoed in een rok
.
Maar dat doet niks weg aan het Bijbelse gebod: ‘vrouwen, het is ongepast om met ongedekt hoofd te bidden’. Dit is duidelijker dan het dragen van wel of geen broek. Dus liever met broek en hoed, dan zonder hoed in een rok

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
De hoed alleen op zichzelf is inderdaad niet noodzakelijk om welgetroost te leven en eenmaal zalig te kunnen sterven (Zondag 1).GG links schreef: ↑Gisteren, 15:53Jij vult toch ook in voor anderen hoe zij moeten denken?
Moet de conclusie niet zijn dat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle overtuigd zij ? Welke keuze hij ook maakt ?
Draag je een hoed, (mijn vrouw ook) prima, draag je geen hoed ook prima.
Maar het gaat nu over de hoed. En over een paar decennia lopen de Gereformeerde Gemeenten die nu de vrouw zonder hoed in de kerk prima vinden, voorop in de optocht om ook de vrouw als ouderling maar prima te vinden of de praktiserende homoseksueel aan het Heilig Avondmaal maar goed te praten. Ik ben er van overtuigd dat wij dit, D.V., als we niet ouder zijn dan in de kracht van het leven, ook allemaal nog zullen gaan meemaken.
Waar is dan bij jou de grens van: 'Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd?
Ik ben daar oprecht benieuwd naar.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dit is wel een erg grote sprong. De vraag naar de hoed is een concrete kwestie die binnen jullie kerken verschillend beoordeeld wordt. Maar om daaruit te concluderen dat je automatisch terechtkomt bij vrouwelijke ouderlingen of het goedpraten van homoseksuele praxis, vind ik meer een angstredenering dan een Bijbels gefundeerd standpunt.Hoed schreef: ↑Gisteren, 17:25De hoed alleen op zichzelf is inderdaad niet noodzakelijk om welgetroost te leven en eenmaal zalig te kunnen sterven (Zondag 1).GG links schreef: ↑Gisteren, 15:53Jij vult toch ook in voor anderen hoe zij moeten denken?
Moet de conclusie niet zijn dat een ieder in zijn eigen gemoed ten volle overtuigd zij ? Welke keuze hij ook maakt ?
Draag je een hoed, (mijn vrouw ook) prima, draag je geen hoed ook prima.
Maar het gaat nu over de hoed. En over een paar decennia lopen de Gereformeerde Gemeenten die nu de vrouw zonder hoed in de kerk prima vinden, voorop in de optocht om ook de vrouw als ouderling maar prima te vinden of de praktiserende homoseksueel aan het Heilig Avondmaal maar goed te praten. Ik ben er van overtuigd dat wij dit, D.V., als we niet ouder zijn dan in de kracht van het leven, ook allemaal nog zullen gaan meemaken.
Waar is dan bij jou de grens van: 'Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd?
Ik ben daar oprecht benieuwd naar.
Een visie op man/vrouw en daarom een hoofdbedekking is echt iets heel anders dan de omgang met seksuele geaardheid en praxis.
Er zijn genoeg gemeentes waar ze geen hoed dragen, die vrouwen, maar waar ze een bijbels man / vrouw beeld hebben.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is er al bekend wie de afgevaardigden zijn qua dominees voor de synode in de gg aankomende maand?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Tijdgebonden houd in dat de maatschappij en de cultuur niet stil staat. Christenen hoeven daarin niet voorop te lopen. Neem nu het lange haar voor mannen waartegen Paulus ageert. Ik denk dat Jezus zelf lang haar had. Anders Simson wel. Is duidelijk tijdgebonden. Tijdgebonden houdt dus in principe nooit op. In Barneveld kom/kwam je met baard of snor onder stille censuur te staan in Houten kun je daar gewoon ouderling mee worden. Stukje cultuur.Konijntje schreef: ↑Gisteren, 16:34Ik heb het artikel gelezen. Wederom komt het aan op het verstaan van de Schrift, wat hoogst actueel is binnen de CGK. Het woord "tijdgebonden" valt steeds vaker.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:17 https://www.rd.nl/puntuit/nieuws/waarom ... nodig.html
Speciaal voor Huisman
Ik ben toch benieuwd wat jij daar van vindt. Wat vragen:
- Waar houdt wat jou betreft "tijdgebonden" op? Wat is de grens?
- Valt een seksuele relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht ook onder "tijdgebonden"? Dat is immers tegenwoordig gangbaar en is voor veel "christenen" inmiddels geen probleem meer.
- Vul dat aan met "schepping", "waarheidgetrouwheid" van de Bijbelverhalen;
Nog een laatste vraag. Je geeft meerdere keren aan dat het geen hoofdzaak voor jou is. Dat ben ik met je eens. Maar als het geen hoofdzaak is, dan is het toch een kleine moeite om een hoofddoekje of hoedje op te doen? Dan wek je bij niemand ergenis.
Een homoseksuele relatie is wat mij betreft niet tijdgebonden. Dat denk ik.
Vind ik ook. Daarom draagt mijn vrouw een hoofdbedekking tijdens de dienst alhoewel ze het zelf niet nodig vindt.
Maar een vraag naar jou: is er in de Bijbel geen enkele zaak tijdsgebonden ?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er zijn culturele zaken die inderdaad geen enkels Bijbels fundament hebben. Hier gaat het echter om een zaak waarover de apostel Paulus duidelijke uitspraken doet. Het is niet zo dat bij die duidelijke uitspraken geen exegetische vragen te stellen zijn, maar de kern van wat de apostel naar voren brengt, is duidelijk: aan de vrouw wordt voorgeschreven om het hoofd te bedekken, iets op het hoofd te dragen. Dit in tegenstelling tot de man en als een blijk van onderwerping aan de man.
De apostel brengt het zeker niet als iets dat bepaald wordt door de cultuur; hij spreekt erover als een zaak die gegrond is op Gods Woord c.q. de schepping en het onderscheid van man en vrouw, enzovoort. De apostel noemt ook de engelen die van e.e.a. getuigen zijn. Dat beneemt naar mijn overtuiging iedereen de vrijheid om het dan maar (op wat voor gronden dan ook) "niet nodig te vinden" (hoe banaal en vrijpostig is de uitdrukking al niet...). En evenzo om met "een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd" een voorschrift in Gods Woord krachteloos te maken.
De apostel brengt het zeker niet als iets dat bepaald wordt door de cultuur; hij spreekt erover als een zaak die gegrond is op Gods Woord c.q. de schepping en het onderscheid van man en vrouw, enzovoort. De apostel noemt ook de engelen die van e.e.a. getuigen zijn. Dat beneemt naar mijn overtuiging iedereen de vrijheid om het dan maar (op wat voor gronden dan ook) "niet nodig te vinden" (hoe banaal en vrijpostig is de uitdrukking al niet...). En evenzo om met "een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd" een voorschrift in Gods Woord krachteloos te maken.