Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk dat we allemaal verlangen naar het echte, wezenlijke Christelijke geloof. Vol van de Heilige Geest. En dan gaan alle 'bijzaken' verbleken, of we kunnen, vanuit het oordeel der liefde, veel van elkaar verdragen.
Jammer! Dit is het slot:
RD schreef:God zal terugkomen in Nederland, en dan komt Hij als eerste terug in de Protestantse Kerk, want Hij begint in de meest vervallen kerk van Nederland. Dan gaan we, van Groningen tot Terneuzen, dagen beleven waarbij Pinksteren nog maar een kleinigheid was.”
-
In veel kerken waar de hoed vanzelfsprekend is, wordt deze steeds meer ingeruild voor een haarstuk of (brede) haarband. Dus nog wel iets op het hoofd, maar dan heel minimaal.
Dat is echt niet typisch iets voor de linkerflank.
In het RD heeft hier een keer een artikel over gestaan:
https://www.rd.nl/artikel/1036420-haard ... in-de-kerk
Klopt, op een refocampingkerkdienst zag ik dit jaar een heuse, smetteloze en naar mijn smaak smakeloze modeshow met creatieve creaties op hoofden van vrouwen en meisjes, wat naar alle waarschijnlijkheid voor een hoed moest doorgaan.
Deze bewering heeft nadere uitleg nodig. Oneliners zoals deze kunnen door verschillende mensen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd.
Niet zo moeilijk hoor. In christelijk zit de naam van Christus, reformatorisch is mensmiddelpuntig, om Stelwagens terminologie te gebruiken. Hij noemt als voorbeeld scholen die naar dominees genoemd zijn. Hij vindt dat verschrikkelijk.
Dat is precies het punt wat ik wilde maken en wat Bertiel ( dank daarvoor) terecht koppelde aan de visie van wijlen ds. Stelwagen.
Dat is precies het punt wat ik wilde maken en wat Bertiel ( dank daarvoor) terecht koppelde aan de visie van wijlen ds. Stelwagen.
-
OnlineMaanenschijn
Versierde gebasksschotels op haarband?Ad Anker schreef:Klopt, op een refocampingkerkdienst zag ik dit jaar een heuse, smetteloze en naar mijn smaak smakeloze modeshow met creatieve creaties op hoofden van vrouwen en meisjes, wat naar alle waarschijnlijkheid voor een hoed moest doorgaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
OnlineMaanenschijn
"Dat in de gezindte jaren geleden de aanduiding ”christelijk” is ingeruild voor die van ”reformatorisch” zit ds. Stelwagen ook hoog. „We hebben ons dat ”christelijke” laten afpakken. Alsof we de Christus der Schriften hebben ingeruild voor de reformatoren. Dat scholen naar een dominee worden genoemd. Ach nee.”KDD schreef:Deze bewering heeft nadere uitleg nodig. Oneliners zoals deze kunnen door verschillende mensen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat ja. Een teken dat de hoed in onze gezindte in bepaalde gevallen een inhoudsloze vormendienst is geworden.
Zoiets als de Basisschool 't Anker.Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 13:21 Niet zo moeilijk hoor. In christelijk zit de naam van Christus, reformatorisch is mensmiddelpuntig, om Stelwagens terminologie te gebruiken. Hij noemt als voorbeeld scholen die naar dominees genoemd zijn. Hij vindt dat verschrikkelijk.

Hoe moet ik de Reformatie en Nadere Reformatie dan duiden?Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 13:27"Dat in de gezindte jaren geleden de aanduiding ”christelijk” is ingeruild voor die van ”reformatorisch” zit ds. Stelwagen ook hoog. „We hebben ons dat ”christelijke” laten afpakken. Alsof we de Christus der Schriften hebben ingeruild voor de reformatoren. Dat scholen naar een dominee worden genoemd. Ach nee.”KDD schreef:Deze bewering heeft nadere uitleg nodig. Oneliners zoals deze kunnen door verschillende mensen op verschillende manieren worden geïnterpreteerd.
als een deel van het christendom, wat ook de grond van zaligheid vind in Christus.
En ds Stelwagen wilde absoluut niet de (nadere) reformatie teniet doen, maar het fenomeen van "refoïsering" gaf ook aan verstolling / verkoeling / etc.
En ds Stelwagen wilde absoluut niet de (nadere) reformatie teniet doen, maar het fenomeen van "refoïsering" gaf ook aan verstolling / verkoeling / etc.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Reformatorisch in de zin zoals wij het kennen is gekomen met P. Kuijt, de Driestaroprichter. Het heeft niet veel te maken met de (nadere) reformatie. Het is een naam die wat rechtzinniger klinkt dan christelijk. Kijk maar naar het onderscheid tussen christelijk en reformatorisch onderwijs.
Helder. Onderscheid tussen Reformatorisch en Christelijk onderwijs klinkt niet alleen verschillend maar is het ook.Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 14:05 Reformatorisch in de zin zoals wij het kennen is gekomen met P. Kuijt, de Driestaroprichter. Het heeft niet veel te maken met de (nadere) reformatie. Het is een naam die wat rechtzinniger klinkt dan christelijk. Kijk maar naar het onderscheid tussen christelijk en reformatorisch onderwijs.
Nu besef ik wel dat dit per regio / plaats kan verschillen.
dat is er, omdat het zelf gefaciliteerd wordt. Als we het ergens niet mee eens zijn, scheiden we ons liever af, dan dat we de handschoen oppakken en het van binnenuit proberen aan te pakken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!