Dat klopt inderdaad niet maar uiteindelijk is de taak wel vergelijkbaar met het curatorium in de GG.Reformer schreef: ↑14 aug 2025, 14:00Sinds wanneer laat de Commissie Toelating studenten toe tot de opleiding?Henk J schreef: ↑14 aug 2025, 13:45 Nou ja, de taak is niet anders, namelijk studenten toelaten tot de opleiding en begeleiden totdat ze beroepbaar gesteld kunnen worden. De werkwijze is wel anders maar ook in de HHK worden studenten geweigerd. Ligt alleen niet zo onder vuur omdat er inderdaad niet echt een predikantentekort is.
Ontwikkelingen HHK
-
Re: Ontwikkelingen HHK
-
Dat zou je niet zeggen met al die CGK predikanten op HHK kansels. Wij hadden deze zomer drie leesdiensten terwijl in de directe omgeving op vele HHK kansels een CGK predikant stond

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Globaal de lijst wat doorgekeken, schat een stuk of 16. Meer dan ik dacht eigenlijk.
Hier in de omgeving waren er de afgelopen weken ook best veel leesdiensten bij verschillende hhg viel mij op.
Het was natuurlijk wel vakantietijd.
En sommige behelpen zich dan inderdaad met CGK predikanten, dat zag ik ook inderdaad;).
En sommige behelpen zich dan inderdaad met CGK predikanten, dat zag ik ook inderdaad;).
Ik snap het niet helemaal, maar...JanRap schreef: ↑14 aug 2025, 08:01@ 2eHans, Mag ik eens broederlijk informeren of er in de HHK separerend wordt gepreekt? Met name door de jongere generatie predikanten? In een gemiddeld Hervormd gereformeerde gemeente binnen de PKN lijkt dat toch wel wat te ontbreken. Separatie, of anders gezegd het verschil tussen schijn en zijn hoort er toch echt bij in de prediking. We vinden het bij Calvijn, maar ook bij zeer royale evangeliepredikers als Spurgeon en Ryle. Ik noem als voorbeeld het boek: 'Gelijkenissen van de Heiland' van Spurgeon. Dat is niet bepaald een gemoedelijk boek maar zeer onderzoekend. Calvijn gaat met separatie anders om. Hij spreekt over oprechte gelovigen en over hypocrieten of huichelaars. Hij maakt niet die subtiele onderscheidingen zoals je die tegenkomt in bijv. de Toetssteen van van der Groe.
De Bijbel zegt zelf dat “het Woord Gods levend en krachtig is, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot de verdeling der ziel en des geestes, en der samenvoegselen en des mergs, en oordeelt de gedachten en overleggingen des harten” (Hebr. 4:12).
In de tijd van Jezus, later bij Petrus op de Pinksterdag en bij Paulus, was dat direct zichtbaar: het Woord, in de kracht van de Heilige Geest, bracht zelf het onderscheid aan tussen wie geloofde en wie afwees. Nu is dat separerende element vaak minder merkbaar, misschien omdat sommige verbondsvisies er in de praktijk toe leiden dat we iedereen als ‘kinderen van één Vader’ zien. Dat denk ik. Daardoor wordt er dan minder duidelijk gepreekt dat je door geloof in Christus moet overgaan van geestelijk dood naar levend.
Maar als het Woord in de kracht van de Geest gebracht wordt, maakt het die scheiding nog steeds zelf: “Want ons Evangelie is onder u niet alleen geworden in woorden, maar ook in kracht, en in den Heiligen Geest, en in veel verzekerdheid; gelijk gij weet, hoedanigen wij onder u geweest zijn om uwentwil.” (1 Thess. 1:5) “En mijn rede, en mijn prediking was niet in beweeglijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des Geestes en der kracht; opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid van mensen, maar in kracht van God.” (1 Kor. 2:4-5)
Dan kom ik hierbijuit: als het Woord van God, wanneer het gedeeld wordt, níet separeert, is het dan nog wel gebracht in de kracht van God, in de Heilige Geest? Je hoeft het Woord niet scherpsnijdend te maken — het is het al. Ik hoop niet dat dit een forumtrigger is en in hgaat tegen wijze mannen zoals van de Groe.
O en wat er gezegd wordt over de jongere generatie predikanten in de HHK? Die kunnen toch ook in betoning des Geestes Gods Woord prediken. IN de kracht van de Heilige Geest?
Vind je dat 'behelpen' @Bourdon?Bourdon16 schreef:Hier in de omgeving waren er de afgelopen weken ook best veel leesdiensten bij verschillende hhg viel mij op.
Ik heb niets tegen af en toe een leesdienst met goede preek en spreker, ik heb ook niets tegen een cgk, pkn predikant.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
kwestie van eerder beginnen met vragen

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Nee hoor, het was een grapje richting broeder Huisman. Wat mij betreft zijn ze van harte welkom. Helaas gebeurt dat in onze eigen gemeente binnen de PKN niet.Orchidee schreef: ↑14 aug 2025, 14:42Vind je dat 'behelpen' @Bourdon?Bourdon16 schreef:Hier in de omgeving waren er de afgelopen weken ook best veel leesdiensten bij verschillende hhg viel mij op.
Ik heb niets tegen af en toe een leesdienst met goede preek en spreker, ik heb ook niets tegen een cgk, pkn predikant.
- Reformer
Had hen in Renswoude uitgenodigd
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
1 er is gezonde roulering, er is geen gemeente die langer dan 5 jaar beroept
2 er zijn nog een aatal kandidaten zonder gemeente
Het gaat om 19 gemeentes die nu vacant zijn / worden, waarvan er 12 in de afgelopen 12 maanden vacant zijn geworden, 1 al een predikant heeft en zes maximaal 3,5 jaar aan het beroepen zijn
Correct. Maar de preekvoorzieners van de HHK beginnen ongeveer nu al met 2027. Dat moet echt anders. Ik gun trouwens elke kansel een CGK predikant.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
nee, dat duurt nog 17 dagen...
Precies en wij beginnen in december. Is dat zo vroeg beginnen trouwens een gewoonte uit de NHK en is het ook ergens voorgeschreven in de HHK.?