Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Vijf eeuwen medisch leven in de stede van Der Goude - Dr. J.G.W.F. Bik
Knielen op een bed violen van Jan Siebelink.
Ik vind het niet alleen maar mooi. Enkele mooie passages, verder komt het me over als dopers jodendom. De tekst 'ze leggen lasten op die het volk niet kan dragen' komt vrijwel elk hoofdstuk bij me boven.CvdW schreef: ↑28 jul 2025, 15:31Een mooi boek. Bij SSNR besproken.Anselmus schreef: ↑25 jul 2025, 16:50 Praktijk der God zaligheid van Lewis Bayley (in het kader van de discussie over kranten die titelatuur bij predikanten weglaten: het valt mij steeds weer op dat predikanten uit vorige eeuwen hun voorwoord met voor- en achternaam ondertekenen, nooit met ds. Zo ook Lewis/Lodocicus Bayley).
Denk jij bij het zien van je bed aan je graf? En bij het zien van je deken aan de zoden op je graf en bij het uitkleden aan je naaktheid zoals je geboren werd en naar de aarde terugkeert als je begraven zult worden? Etc.? Dan liever de Lutherse nuchterheid: gewoon je dagelijks werk doen, dan ben je het meest bezig met je goddelijke roeping.
Fides Quaerens Intellectum
Gisteren gelezen: Noem mijn naam, van Monica Nieuwenhuijse.
Vandaag gelezen: Het hele dorp wist het, van Rinke Verkerk
Morgen wil ik beginnen in het Verlaten Individu, van Esther van Fenema.
Dan liggen nog op mijn vakantiestapeltje: Mensenkind, Seksuele revolutie, laatste twee delen van Narnia, De gebroeders Leeuwenhart.
Dan is de vakantie wel voorbij denk ik.
Vandaag gelezen: Het hele dorp wist het, van Rinke Verkerk
Morgen wil ik beginnen in het Verlaten Individu, van Esther van Fenema.
Dan liggen nog op mijn vakantiestapeltje: Mensenkind, Seksuele revolutie, laatste twee delen van Narnia, De gebroeders Leeuwenhart.
Dan is de vakantie wel voorbij denk ik.
Fides Quaerens Intellectum
Taalkundig vind ik het mooi. Inhoudelijk weet ik nog niet goed, ik ben nog niet op de helft. Dus een eindoordeel geef ik (nog) niet.
Het komt op mij niet over op een ziek-agressief boek. Maarten ‘t Hart schetst het geloof veel zieker. Bewuste aanval op religie.
Meer zo van: Mieras spoort niet, en Hans wordt geclaimd en meegezogen.
- J.C. Philpot
Lyndal Roper - Luther
Zojuist uitgelezen. Wat mij betreft een gedegen biografie. Tegelijkertijd is Luther er niet door in achting gestegen bij mij. Aan het einde vond ik het wel genoeg wat betreft het verbale geweld, manipulatie en scheldpartijen, platte humor, antisemitisme, advies aan een kinderloze vrouw om in het geheim met de broer van haar man naar bed te gaan, enzovoorts.
Zojuist uitgelezen. Wat mij betreft een gedegen biografie. Tegelijkertijd is Luther er niet door in achting gestegen bij mij. Aan het einde vond ik het wel genoeg wat betreft het verbale geweld, manipulatie en scheldpartijen, platte humor, antisemitisme, advies aan een kinderloze vrouw om in het geheim met de broer van haar man naar bed te gaan, enzovoorts.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Gisteren ook gekocht. Ben wel gelijk de bijbel vertaling vraag tegen gekomen. SV - Psalm 40 vers 9: Ik boodschap de gerechtigheid in de grote gemeente; zie, mijn lippen bedwing ik niet; HEERE! Gij weet het. HSV - Psalm 40 vers 10: Ik breng de blijde boodschap van de gerechtigheid in de grote gemeente; zie, mijn lippen belet ik niet. Ú, HEERE, weet het!Ad Anker schreef: ↑01 aug 2025, 09:21Ik lees het nu ook. Gaat niet hard, het is veel informatie die tot me komt. Maar ik vind het een heel mooi boek.
Er wordt veel naar verklaringen verwezen. Dus daarnaast is er genoeg te lezen, volledig zal het niet zijn maar dat is onmogelijk. Veel achtergrondinformatie is voor mij verhelderend. Ik geniet er wel van.
- J.C. Philpot
Als ik dit zo lees, denk ik dat ik dit boek maar op mijn verjaardagslijstje zet.Ad Anker schreef: ↑01 aug 2025, 09:21Ik lees het nu ook. Gaat niet hard, het is veel informatie die tot me komt. Maar ik vind het een heel mooi boek.
Er wordt veel naar verklaringen verwezen. Dus daarnaast is er genoeg te lezen, volledig zal het niet zijn maar dat is onmogelijk. Veel achtergrondinformatie is voor mij verhelderend. Ik geniet er wel van.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ja Luther had je echt liever niet tegen je. Karlstadt werd ook vreselijk door hem behandeld. We moeten ook in protestantse kring uitkijken dat we voor onze helden niet al te mild zijn.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 21:48 Lyndal Roper - Luther
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."