Vooruit, weersproken dan. In elk geval zegt hij niets nieuws.DDD schreef: ↑01 aug 2025, 11:05Wat heet weerlegd? Ik was toen al niet overtuigd en ben dat nu nog niet. Maar goed. Ik denk dat het goed is dat ik mij niet teveel in deze discussie meng, omdat ik het meerderheidsstandpunt niet deel.Refojongere schreef: ↑01 aug 2025, 07:33Ik lees geen enkel argument pro vrouw ambt wat niet al in het CGK rapport 1998 weerlegd is. Jij wel? Vraag me af of Speelman dit wel gelezen heeft.DDD schreef: ↑30 jul 2025, 10:10 In het ND een stuk van een Friese evangelisch voorganger. Ik kan mij er wel in vinden.
https://www.nd.nl/opinie/opinie/1277229 ... eerlijk-ov
Ook het boek Geestspraak van prof Van den Belt gaat uitgebreid in op handen omhoog heffen, slavernij en vrouw ambt. Je kunt bij zorgvuldige theologie niet alles maar op een hoop gooien onder de noemer cultuurgebonden.
Opstandingsverhalen en hemelvaarten waren in de cultuur van Jezus ook alom aanwezig bij de keizerlijke aanbiddingscultuur...alleen vrijzinnigen trekken de conclusie dst de Bijbel zich daar ook door liet beïnvloeden.
Wat mij stoort is dat een deel van dit forum of voor vrouwen in het ambt zijn of dat tot de adiafora schaart en dat wil combineren met "gereformeerd". Het moge duidelijk zijn dat alle kerken en organisaties als de GB die onverkort vasthouden aan de gereformeerde belijdenis dit niet zo zien.
Bij de NGK is het al zo dat je daar wel mag afwijken van de gereformeerde belijdenis ook al heeft deze kerk "gereformeerd" in de naam.
Historisch gezien hebben de gereformeerden dit echt als dwaling gezien. Dat dit niet zo gezien wordt door een deel van het forum bepaalt vervolgens de discussie. Op de "vaderen" kan men zich alleen onmogelijk beroepen. Helaas geldt dat ook jou.