@ DIA, Ik vind oude waarheid een vaag begrip. Mooi trouwens dat u een heel klein beetje oecumenisch denkt ( al zie ik dat van de GG's alleen GG rechts mee mag doen bij u). Ik blijf echter volhouden dat wat u de bevinding van de levende kerk noemt al eeuwen is uitgedrukt in de Schrift en de door ons aangenomen Formulieren van Enigheid. En in de beide GG's heeft men de oude waarheid gemeend te moeten ophelderen ( inperken, schematiseren?) met o.a. 1. de leeruitspraken van 31.2. de uitspraken van de GG over de beloften van het genadeverbond en de beloften van het evangelie, en zoals recent: 3. de Dogmatiek van de. G.H. Kersten. 4. Een synode uitspraak over de Algemene Genade ( jaar?) Daar is niks ouds aan.-DIA- schreef: ↑01 aug 2025, 01:28Toch werkt het bij schrijver dezes wel zo. Ik voel me niet meer thuis op dit forum. Voel wel banden met een kerkgenootschap als de GGiN, maar daar houdt ook de grens weer niet op. Onze hartelijke wens zou zijn dat de GGiN, de OGG(iN) en de rechterflank van de GG elkaar konden vinden. Ergens is daar al herkenning en erkenning, maar forceren van eenheid zal ook niet gewenst zijn.JanRap schreef: ↑30 jul 2025, 12:24@DIA, Men is in de GGinNed de laatste jaren zeer beducht voor karikaturen die van hun prediking de rondte doen. In de brochure Wet en Evangelie gaat men nadrukkelijk in op een aantal van deze karikaturen. Wellicht is dat de reden van de 'terugtrekking'. Het is buitengewoon nadelig voor het kerkelijk samenleven als men elkaar niet meer wil begrijpen of bepaalde zaken uitvergroot dan wel onderbelicht. Anderzijds zou ik ervoor willen pleiten om niet direct alles als 'vijandschap' te bestempelen. En we mogen elkaar ook gerust opscherpen. Spreuken 27:17 SV: Ijzer scherpt men met ijzer, alzo scherpt een man het aangezichts zijns naasten. kanttekening: Versta het gelaat of wezen des aanschijns, tot droefheid, vrees, toorn, enz., gesteld zijnde, hetwelk een ander naar gelegenheid der zaak door samenspreking opwekt, als hij met goed onderwijs, troost en raad het hart naar behoren stiert en sterkt. Anders aldus: IJzer verblijdt (dat is, maakt blinkende) het ijzer, alzo verblijdt een man het aangezicht zijns naasten.-DIA- schreef: ↑30 jul 2025, 10:21 Oorzaak en gevolg, deze zijn altijd aan elkaar verbonden.
Ligt aan het bovenstaande, laten we het als een symptoom zien, 'terugtrekking' niet iets ten grondslag?
Ik ben ervan overtuigd dat dit het geval kan zijn.
Wat doe je in een wereld die je niet meer begrijpt, of erger, die je wantrouwend, of zelfs vijandig gezind is?
PS Voor de duidelijkheid, ik hou ook geen halt bij de O(GG(iN). Denk aan (vooral vroegere predikers in de Ned. Herv. Kerk. en de Chr. Geref. Kerk).
De reden van vervreemding ligt vooral in het vaak niet neer begrijpen wat de bevinding van de levende Kerk inhoudt. Uitleggen helpt niet want dan zou het sinds mijn kennismaking hier in 2008 zeker een keertje zijn doorgedrongen. Het enige wat misschien nog zin heeft is de oude waarheid verspreiden door hier af en toe een meditatie te plaatsen of een link naar een preek.
Integendeel; in de vier genoemde punten zijn zelfs moderne, neo-gereformeerde invloeden aanwijsbaar. Die hang naar het eigentijdse is zelfs in het blad van de Mbuma zending zichtbaar. Daar zie je ook regelmatig meditaties van predikanten uit de door u goedgekeurde afgescheiden kerken. Geef mij dan maar bijvoorbeeld het goud van de Engelse Puriteinen. En wat die zogenaamde bevinding betreft in die eigentijdse meditaties: helaas komt men vaak niet verder dan het schamperen over wat men 'de godsdienst van onze dagen' noemt. Voor mezelf houd ik als ijkpunt voor de 'oude waarheid' aan: de theologie zoals die in 1618-1619 is verdedigd op de Synode van Dordrecht. En zoals enkele jaren daarna uitgedrukt in de Leidse Synopsis.