Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Tiberius
Administrator

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: Gisteren, 12:03 Het verschil tussen twee of drie verbonden is voornamelijk een kwestie van definitie, en zeker niet kerkscheidend, mijns inziens.

Ik denk ook niet dat ds. Kersten dat allemaal goed heeft begrepen, eerlijk gezegd. Hij was denk ik te druk met epistels erover schrijven. Ik zie veel misverstanden, in ieder geval.
Ik ben zelf theologisch deels gevormd door ds. J. Veenendaal, die zichzelf een 2,5 verbonder noemde. Hij vond dat in ieder geval inderdaad niet kerkscheidend.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wat was dat halve verbond dan? Er is wel of geen verbond, en 2 of 3 verbonden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 12:09 Wat was dat halve verbond dan? Er is wel of geen verbond, en 2 of 3 verbonden.
Hij bedoelde het volgens mij gekscherend.
Namelijk dat hij een tussenpositie innam.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Het is niet of of. Het is maar net welke naam je eraan geeft.
Johann Gottfried Walther

Tiberius schreef: Gisteren, 12:11
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 12:09 Wat was dat halve verbond dan? Er is wel of geen verbond, en 2 of 3 verbonden.
Hij bedoelde het volgens mij gekscherend.
Namelijk dat hij een tussenpositie innam.
Ja oké, maar waaruit bleek die tussenpositie? Ik ken(de) ds. J. Veenendaal niet/nauwelijks.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: Gisteren, 11:26
Tiberius schreef: Gisteren, 09:59 Het zou mij niet verbazen als Rijnsburg c.s. zich op termijn aansluit bij de GG. Ds. Egas heeft als naamvoorstel CGG (Christelijke Gereformeerde Gemeenten) voorgesteld.
Dat lijkt mij geen verkeerde ontwikkeling.
Ik weet niet hoe representatief iemand als Huisman is voor Rijnsburg c.s., maar hij zou uitstekend in de GG passen. En dan nog niet eens in de linkervleugel.
Dit is uitlokking. :) Jij kent mij echt niet. Zou ik met mijn verbondsvisie in de GG passen? Ik kan de beknopte Dogmatiek van van Genderen en Velema volledig voor mijn rekening nemen en dat geldt zeker niet van de dogmatiek van Kersten.
Ik ben ongeveer 60 jaar lid van de CGK en belijdend lid geweest in 5 gemeenten uit de volle breedte. Ouderling in drie van die gemeenten en jij wil mij naar de GG duwen omdat ik de synodale besluiten van de CGK die zorgvuldig en Schriftuurlijk onderbouwd zijn onderschrijf? Het moet niet gekker worden. Jij vindt jezelf blijkbaar niet bij ‘Rijnsburg’ passen. Dat is dat ook weer duidelijk.

Ik vind het trouwens uiterst kwalijk dat jij meedoet in het framen van ‘Rijnsburg’ Maar goed dan weten we waar jij staat in deze discussie.
Ik ben het eens met Tiberius. In de GG zou je, met verbondsvisie en al, tot het midden behoren. Al denk ik dat op het punt van de verbonden de GG niet zo scherpslijperig meer is als jij bent. Juist ook omdat de meeste predikanten wel inzien dat hier het een en ander grondig is misgegaan bij ds. Kersten.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Gisteren, 12:01
huisman schreef: Gisteren, 11:49
Tiberius schreef: Gisteren, 11:34 Kan je ook normaal reageren in plaats van gelijk op de persoon?
Hooguit de verbondsvisie verschilt enigszins, maar ik denk dat ze daar wel uitkomen. In de CGK zijn er maar weinig die daar verschil in horen, tussen 2 of 3 verbonden. En in de GG is dat ook aan het tanen, naar mijn idee, zeker bij jongeren.
Ik ben niet de enige beslisser uiteraard, maar het zou mij overigens niet verbazen als onze gemeente ook bij Rijnsburg aansluit, gezien de toegezegde diversiteit.
Nee ik reageer zoals ik het gepast vind. Ik vind het schandalig en ben ronduit boos dat jij zo maar leugens over mij op het forum gooit.
En dan speel ik op de persoon? :bobo Ik reageer fel omdat jij mijn positie binnen de CGK in twijfel trekt.

Als er geen CGK zou zijn waren wij (mijn vrouw en ik) lid in een HHK omdat wij daar dan het beste zouden passen. GG ondanks mijn respect en waardering voor dat kerkverband en ik er ook geestelijke vrienden en vriendinnen heb is voor ons om meerdere redenen geen optie. Dat weten onze GG vrienden ook van ons.

Maar er is een CGK en net als mijn vriend @DDD vind ik dat je moet blijven in het kerkverband waar je geplaatst bent totdat er vrijzinnigheid wordt toegelaten. Een zeer hoge drempel dus om je kerkverband te mogen verlaten.
Het is niet als leugens bedoeld, maar zoals ik het waarneem vanuit je postings.

Ik lees veel emotie bij je over de GG, maar kan je eens duidelijk aangeven waarom?
Wat is er mis met de GG? Ik heb er zelf ook jarenlang gekerkt, waarvan het merendeel als ouderling gediend. Het kerkverband heeft wel wat mindere kanten maar dat heb je overal, ook in de CGK.
Behalve de leesdiensten dan denk ik dat jij aardig in de GG zou passen. Beter dan sommige andere forummers die wel lid van de GG zijn.
Zeker als ik lees hoeveel waardering je hebt voor GG diensten in de vakanties bijvoorbeeld.
Ik ga hier verder niet op in. Een ieder die mij persoonlijk kent weet hoe het zit. Mijn boosheid komt door het frame wat jij volledig bewust op dit forum zet. ‘Rijnsburg’ en huisman zijn eigenlijk niet CGK maar GG.
Dat wil de linkerkant van de CGK graag horen om zichzelf vrij te pleiten van hun ongehoorzaamheid aan de synodale besluiten rond v&a en homoseksueel samenleven. Zij vinden dat de ‘echte’ CGK de ongehoorzamen zijn. Blijkbaar val jij hun bij.

Lees het boek van Dr. David H. Kranendonk en leer hoe de oorspronkelijke CGK was, is en moet blijven.

https://www.hertog.nl/artikel/978940291 ... d%20Kranen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Niemand ontkent hier de rechtmatige plaats van BhP in de CGK. Maar dat wil nog niet zeggen dat daar nu wezenlijke verschillen zijn met de GG.

Die zijn er mijns inziens niet of nauwelijks.
Johann Gottfried Walther

Het zal wel aan mij liggen, maar Huisman u heeft zich toch meermaals positief uitgelaten over preken uit de GG.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
Tiberius schreef: Gisteren, 12:01
huisman schreef: Gisteren, 11:49
Tiberius schreef: Gisteren, 11:34 Kan je ook normaal reageren in plaats van gelijk op de persoon?
Hooguit de verbondsvisie verschilt enigszins, maar ik denk dat ze daar wel uitkomen. In de CGK zijn er maar weinig die daar verschil in horen, tussen 2 of 3 verbonden. En in de GG is dat ook aan het tanen, naar mijn idee, zeker bij jongeren.
Ik ben niet de enige beslisser uiteraard, maar het zou mij overigens niet verbazen als onze gemeente ook bij Rijnsburg aansluit, gezien de toegezegde diversiteit.
Nee ik reageer zoals ik het gepast vind. Ik vind het schandalig en ben ronduit boos dat jij zo maar leugens over mij op het forum gooit.
En dan speel ik op de persoon? :bobo Ik reageer fel omdat jij mijn positie binnen de CGK in twijfel trekt.

Als er geen CGK zou zijn waren wij (mijn vrouw en ik) lid in een HHK omdat wij daar dan het beste zouden passen. GG ondanks mijn respect en waardering voor dat kerkverband en ik er ook geestelijke vrienden en vriendinnen heb is voor ons om meerdere redenen geen optie. Dat weten onze GG vrienden ook van ons.

Maar er is een CGK en net als mijn vriend @DDD vind ik dat je moet blijven in het kerkverband waar je geplaatst bent totdat er vrijzinnigheid wordt toegelaten. Een zeer hoge drempel dus om je kerkverband te mogen verlaten.
Het is niet als leugens bedoeld, maar zoals ik het waarneem vanuit je postings.

Ik lees veel emotie bij je over de GG, maar kan je eens duidelijk aangeven waarom?
Wat is er mis met de GG? Ik heb er zelf ook jarenlang gekerkt, waarvan het merendeel als ouderling gediend. Het kerkverband heeft wel wat mindere kanten maar dat heb je overal, ook in de CGK.
Behalve de leesdiensten dan denk ik dat jij aardig in de GG zou passen. Beter dan sommige andere forummers die wel lid van de GG zijn.
Zeker als ik lees hoeveel waardering je hebt voor GG diensten in de vakanties bijvoorbeeld.
Ik ga hier verder niet op in. Een ieder die mij persoonlijk kent weet hoe het zit. Mijn boosheid komt door het frame wat jij volledig bewust op dit forum zet. ‘Rijnsburg’ en huisman zijn eigenlijk niet CGK maar GG.
Dat wil de linkerkant van de CGK graag horen om zichzelf vrij te pleiten van hun ongehoorzaamheid aan de synodale besluiten rond v&a en homoseksueel samenleven. Zij vinden dat de ‘echte’ CGK de ongehoorzamen zijn. Blijkbaar val jij hun bij.

Lees het boek van Dr. David H. Kranendonk en leer hoe de oorspronkelijke CGK was, is en moet blijven.

https://www.hertog.nl/artikel/978940291 ... d%20Kranen
Je leest volgens mij dingen die Tiberius niet schrijft. Vanuit je emoties (die ik me kan voorstellen) lijkt je wat last te hebben van inlegkunde bij zijn schrijfsels.

Toch niet zo vreemd om te veronderstellen dat een deel van de CGK bij de GG past?

Wel leuk om te lezen dat jij meer HHK bent ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
huisman

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 12:21 Het zal wel aan mij liggen, maar Huisman u heeft zich toch meermaals positief uitgelaten over preken uit de GG.
Zeker, en over preken in de HHK/PKN. Ik heb zelfs een prekenbundel van ds. J. Roos (GGiN) aanbevolen. Ook overdenkingen van Antoine Bodar trouwens. Toch wordt ik geen lid van de RKK/GG/GGiN/PKN/HHK enz.
Wij CGK’ers zijn niet van de ‘ware’ kerk gedachte en kunnen andere kerkverbanden ongedwongen waarderen.

Maar mijn plaats is in de CGK omdat ik daar door de HEERE geplaatst ben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: Gisteren, 11:38 Vraag is wel of de CGK straks nog de CGK is, als het de CGK-Rijnsburg is.
Voor een bepaald gedeelte wel. Als je je hele leven CGK bent geweest en je krijgt nu opeens GG of HHK dominees die je amper kent, dan is het gevoel bij niet weinigen: geef ons onze eigen dominees maar. Ik weet niet hoe breed dat gevoel leeft, maar ik kan me het goed voorstellen.
merel

Bericht door merel »

@ huisman Volgens mij was jij toch geplaatst binnen de GKv?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 11:07
Ik zeg niet dat God een verbond heeft met een kerk, maar dat God verbondsgewijs handelt. Het kiezen van een eigen kerk past daar duidelijk niet bij.
Ik zou niet weten waarom niet. Ik heb nog nooit een overtuigend argument gehoord waarom je niet van kerk zou mogen wisselen, om welke reden dan ook.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Gisteren, 12:58 @ huisman Volgens mij was jij toch geplaatst binnen de GKv?
Ben op mijn 4de jaar door mijn ouders meegenomen naar de CGK. Kan mij dus weinig tot niets herinneren van mijn GKv tijd. Mijn ouders gingen uit de GKv vanwege de strijd en scheuring die daar toen speelde . Mijn toenmalige woonplaats was toen het episch centrum van die strijd.

De GKv en de 'buitenverbanders' (later NGK) trokken een diep spoor in vooral de familie van mijn moeder. Mijn ouders waren de ruzies beu en kozen voor een geheel ander kerkverband. De CGK dus en namen huismannetje en zijn broers en zus mee. Nooit spijt van gehad.
Plaats reactie