huisman schreef: ↑Gisteren, 18:20
DDD schreef: ↑Gisteren, 17:33
Het is ofwel een afscheiding ofwel het verwijderen van gemeenten die er niet meer bij horen omdat ze zich niet houden aan de meerderheidsinterpretatie. Ik zie daar geen principieel verschil in.
Hoe de buitenstaanders er tegenaan kijken is een zaak die voor mij in deze situatie van veel minder gewicht is.. Het gaat mij niet om een meerderheidsinterpretatie maar om wat Gods Woord zegt. Mijn overtuiging is dat de twee afwijkingen van de synodale besluiten ongehoorzaamheid tegen Gods Woord is.
Dat kun jij ouderwets vinden of bekrompen dat is dan maar zo. Ik kan op grond van Gods Woord niet tot een andere conclusie komen.
Niets anders als - met een schijn van recht - ontduiken van de vraag. Dat de bezwaarde CGK's er niet meer samen in een kv willen met degenen die ongehoorzaam zijn aan eerdere besluiten is m.i. legitiem.
Maar dat legitimeert niet het oprichten van een eigen kerkverband. Welke verhalen eromheen ook worden verzonnen. Als links gewoon vertrekt en de gemeenten die blijven gewoon wel de synodebesluiten zullen gehoorzamen heb ik niets gezegd. Maar daar lijkt het niet op.
Linksom of rechtsom wordt er - statutair en per oprichting - een (nieuw) kerkverband geregistreerd (tenminste, daar lijkt het naartoe te tenderen). En veel wollige taal gaat niet verhullen dat dat geen wettige voortzetting is maar iets nieuws.
En de vraag blijft: Waarom dan, wat is nu zo! verschrikkelijk aan andere kerkverbanden dat aansluiting daarbij - en zo handelen in de Geest van Christus - niet mogelijk is? Wat maakt de GG, HHK nu zo "goddeloos" dat aanlsuiten daarbij gewoon geen optie is?