De verwarring ontstond juist doordat als gast hier reageerde op jouw post met dezelfde ervaring terwijl hij/zij niet kan afleiden in welke dienst jij bent geweest. Dat is bijzonderGedachtespinsel schreef: ↑Gisteren, 23:38 Sorry voor deze communicatie.Was niet handig van me hierop te reageren.
Ieder zijn eigen postings.
Dat het toch nog maar tot eer van Zijn Naam mag strekken.
Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Klinkt alsof de predikant losgemaakt wordt van de gemeente, maar dat is meestal negatief en dit klinkt meer positief.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Hoe was je zondag [2]?
Volgens mij bedoelt de tweevoudige spreker dat het niet de fout meer van de predikant is als de luisteraars zich niet bekeren.
Maar het is wel een wat wonderlijke en onaangename uitdrukking. Alsof het dan jouw probleem niet meer is.
Maar het is wel een wat wonderlijke en onaangename uitdrukking. Alsof het dan jouw probleem niet meer is.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.
Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.
Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Nog nooit van deze opmerkelijke uitdrukking gehoord, terwijl ik de tale Kanaäns toch zeker wel beheers.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Deze uitdrukking behoort toch wel echt tot de tale Kanaäns, mijns inziens. Daarom kunnen er nog wel beperkte betekenisnuances zijn, maar ik denk dat huisman het goed heeft weergegeven.
Re: Hoe was je zondag [2]?
40 jaar geleden was ik drie, vandaarhuisman schreef: ↑Vandaag, 18:51Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.
Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.
Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Bertiel schreef: ↑Vandaag, 19:0740 jaar geleden was ik drie, vandaarhuisman schreef: ↑Vandaag, 18:51Wat Paulus zegt tegen de ouderlingen van Efeze bij zijn afscheid: Handelingen 20. : 26 en 27. Hij is rein van het bloed van hen omdat hij niets heeft achtergehouden in de prediking en zo al de raad Gods verkondigd heeft.
Dat rein zijn van hun bloed verwijst natuurlijk naar de ernstige passage uit Ezechiël 3 : 16-21 over hoe een getrouw wachter Israëls moet spreken en handelen om rein te zijn van het bloed van het verbondsvolk. Ontrouwe wachter wordt het bloed van hun handen geeist.
Het is dus een Bijbelse uitspraak die pakweg 40 jaar geleden iedereen in onze gezindte nog begreep

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Heldere uitleg van huisman, nooit van deze uitdrukking gehoord. Het vrijmaken van de gemeente door de predikant werd door 'als gast hier'/ ' gedachtespinsel' beschreven als iets heel bijzonders maar een predikant zou zich, als ik deze uitleg volg, toch in elke preek moeten vrijmaken van een gemeente lijkt mij ?