Beroepingswerk discussie [7]

Bertiel

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

Op ‘t Hof mag verder in Driedorp.
De verslaggever van het ND vond het op een kerkdienst lijken. Er werden rollen mentors doorgegeven en tijdens lange toespraken zaten mensen te dommelen.
Ben benieuwd of hij zondag ook daadwerkelijk preekt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Klaas Frl

Bericht door Klaas Frl »

De colleges verschillen met de voorganger van Driedorp van mening over diens prediking en catechese, schrijft het RD:
https://www.rd.nl/artikel/1114956-recht ... iet-geldig
Klaas Frl

Bericht door Klaas Frl »

Toevoeging: Volgens de kerkenraad, vandaag in kort geding voor de rechter vanwege het ontslag van hun voorganger en zoals geciteerd in het Nederlands Dagblad, was de situatie in de VHG te Driedorp onhoudbaar geworden. De prediking beoordeelden ze als te ‘praktisch en maatschappelijk’ en niet ‘bevindelijk genoeg’.

Dat begrijp ik niet. De ontslagen dominee is in de vele honderden preken die hij in Driedorp heeft gehouden, en die via https://www.kerkfoon.nl/vhgdriedorp.php in volle openheid te beluisteren zijn, een toonvoorbeeld van afsnijdend preken. Het geloofsleven, en de ontwikkeling hiervan, is een permanent gevecht tussen vlees en geest. Steeds terugkerend: ‘Je moet sterven aan de wet. Gericht op Jezus als volmaking van de wet. Als borg. Daarbij kan alleen de Geest je leiden’.

De mens is helemaal niets. Daarbij krijgen ook de gereformeerde gezindte en de eigen gemeente, laat staan de wereld om ons heen, er continu van langs.

Volgens mij heeft de kerkenraad iets uit te leggen - of leg het mij als verbonden forum- en geloofsgenoten uit. Maar o, wat een pijn wordt hier gevoeld. En wat een verdriet omdat mensen elkaar niet (meer) verstaan. Gebed, gebed!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik kan me niet voorstellen dat zijn prediking veel veranderd is de laatste 10 jaar.
Geen standaard bevindelijk riedeltje, dat heeft hij nog nooit gehad.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Klaas Frl schreef: 18 jul 2025, 20:30 De colleges verschillen met de voorganger van Driedorp van mening over diens prediking en catechese, schrijft het RD:
https://www.rd.nl/artikel/1114956-recht ... iet-geldig
Wat een zooitje… je zou dat als rechter maar allemaal aan moeten horen. Al wordt hij daar ook wel weer goed voor betaald natuurlijk.
Je vraagt je af of 1 Korinthe 6 nog enige zeggingskracht heeft in Driedorp. Het lijkt erop dat de rechter vooral heeft getoetst of het ontslag paste binnen de statuten en dat er in die zin geen rechtsgrond was. Tegelijk lijkt me dat de verhouding tussen bestuur en predikant dermate gebrouilleerd is dat er geen basis meer is om voor(t) te gaan zonder dat de gemeente scheurt. Het toont ook aan waarom het nuttig is om aangesloten te zijn bij een kerkverband ipv een vrije gemeente te zijn. En waarom lid zijn van zo’n ‘vrijgevochten’ gemeente niet benijdenswaardig is.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet zo want de predikanten die af en toe zondags maar vooral doordeweeks voorgaan zijn geregeld een minder bevindelijk/anders bevindelijk dan dr op t hof zelf....
Ik vind het heel jammer hoe het is gegaan maar ik kan persoonlijk opzich wel inkomen in dat maatschappelijke, vond ik zelf ook wel, net als Openbaringen preken en dan zo 'n beetje elke 5 verzen 1 preek, tja anders dan normaal zeg maar, dat laatste speelde zich meer af op het einde van het boek. Ik denk ook zijn visie op het verbond, dat is ook anders dan de meeste daar preken.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 19 jul 2025, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef: 18 jul 2025, 19:34 Op ‘t Hof mag verder in Driedorp.
Dit is prachtig nieuws. In de vroege morgen de Heere loven, want Hij is het die alles bestuurd.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

CvdW schreef: Gisteren, 06:49
Bertiel schreef: 18 jul 2025, 19:34 Op ‘t Hof mag verder in Driedorp.
Dit is prachtig nieuws. In de vroege morgen de Heere loven, want Hij is het die alles bestuurd.
Prof Op t Hof zou zeggen. De Heere bestuurt alles, een deel bestuurt Hij onder Zijn gunst, een deel onder Zijn voorzienigheid. Lijkt me iets om hier over na te denken.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Een predikant die een rechtszaak aanspant tegen een kerk... Ik vind het niet Bijbels. Ds. Op 't Hof had zijn zaak rustig aan de Heere moeten overgeven.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef: Gisteren, 08:54 Een predikant die een rechtszaak aanspant tegen een kerk... Ik vind het niet Bijbels. Ds. Op 't Hof had zijn zaak rustig aan de Heere moeten overgeven.
Ik zou ook niet weten waarom je überhaupt verder zou willen na alles wat er gebeurd is. Maar goed, ik hoop dat ze eruit komen
wfloor

Bericht door wfloor »

Sinds Op 't Hof in Driedorp voorgaat is de gemeente flink gegroeid. Van heinde-en-ver komen ze daarheen. De grootste groep die achter hem staat zijn diegene die de laatste jaren daarbij gekomen zijn. Daarnaast staan er namen onder de brief van zijn "aanhangers" van gemeenteleden die helemaal niet achter hem staan (dit heb ik uit de eerste hand van iemand die onder de aanklacht staat, maar dat niet wilde). Een terugkeer naar de oude paden zou gewenst zijn. De nieuwkomers terug naar hun eigen honk en weer "gewoon" het gemoedelijke "boeren" volk in dit kerkje.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Uitgesproken predikanten, hebben ook uitgesproken voor en tegenstanders. Ik weet dat als ds. Op 't Hof ergens voorgaat, de kerkenraden telefoontjes uit het land krijgen of men toegang mag om mee te luisteren. Terwijl hij bij anderen geen goed kan doen.

Hopenlijk krijgt iedereen in Driedorp, predikant, gemeente en kerkenraad, de genade en nederigheid om elkaar de voeten te wassen. Bij ons onmogelijk, maar bij God mogelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

De beste man presenteert zichzelf als bijzonder hoogmoedig dus het zal een hele klus worden
CvdW

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef: Gisteren, 09:52 De beste man presenteert zichzelf als bijzonder hoogmoedig dus het zal een hele klus worden
Ik ken hem persoonlijk. Hij is zeker niet hoogmoedig.
CvdW

Bericht door CvdW »

Posthoorn schreef: Gisteren, 08:54 Een predikant die een rechtszaak aanspant tegen een kerk... Ik vind het niet Bijbels. Ds. Op 't Hof had zijn zaak rustig aan de Heere moeten overgeven.
Geldt voor kerkenraad ook. Ontslag was niet nodig geweest. Rustig aan de Heere overlaten. Zeker geen advocaat in de arm nemen. Wat de tegenpartij ook doet, rustig aan de Heere overlaten.
Plaats reactie