Beroepingswerk discussie [7]

MGG

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: Gisteren, 07:28
Job schreef: Gisteren, 07:06
DDD schreef: 15 jul 2025, 23:59
Bogerman schreef: 15 jul 2025, 23:46 Waarom lopen mensen altijd weg als er problemen zijn in de gemeente? Zouden die mensen ook alle contacten met hun familie verbreken als er een keer gedoe is? Waarom niet samen de schouders eronder om de rust weer te laten keren?
Helemaal eens. Ik ben benieuwd. Vaak is het denk ik de druppel in een emmer van ongenoegen.
Of ze zien hun kans schoon. Zodat ze voorgoed de schuld van hun koerswijziging en veranderende levensstijl bij de kerk kunnen leggen.
Dit soort standaard negatieve gedachten (als eerste van het lelijkste uitgaan) is trouwens ook voor veel mensen een aanleiding om uit de kring van kerkgangers te vertrekken.
Toen ik Job zijn reactie las dacht ik, ik snap je punt, maar het is wachten op terecht commentaar. Het grappige is wel dat jouw bericht aansluit bij Job zijn punt dat de reden vaak door een ander komt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: Gisteren, 07:35
DDD schreef: 15 jul 2025, 23:59

Helemaal eens. Ik ben benieuwd. Vaak is het denk ik de druppel in een emmer van ongenoegen.
Of ze zien hun kans schoon. Zodat ze voorgoed de schuld van hun koerswijziging en veranderende levensstijl bij de kerk kunnen leggen.
Dit soort standaard negatieve gedachten (als eerste van het lelijkste uitgaan) is trouwens ook voor veel mensen een aanleiding om uit de kring van kerkgangers te vertrekken.
Toen ik Job zijn reactie las dacht ik, ik snap je punt, maar het is wachten op terecht commentaar. Het grappige is wel dat jouw bericht aansluit bij Job zijn punt dat de reden vaak door een ander komt.
Vaak wel ja. Men is teleurgesteld in de houding van mensen, die ze vaak eerst zelf op een voetstuk hadden gezet, misschien niet letterlijk maar wel in gedachten. Juist van christenen verwachten ze zulke reacties niet. Daardoor gaat het mis.

Het is niet voor niets dat de 1e bede van het Onze Vader is: 'Uw Naam worde geheiligd'. Dat is: '(...) Geef ook dat wij heel ons leven daarop richten dat Uw Naam door onze gedachten, woorden en daden niet gelasterd, maar geëerd en geprezen wordt.' (HC zondag 47).
johantje

Bericht door johantje »

Job schreef: Gisteren, 07:15
johantje schreef: 15 jul 2025, 23:11
claus schreef: 12 jul 2025, 20:03 overal zijn er dergelijke zaken bezig. Neem nu, wat het RD gisteren meldde over de gemeente Tricht-Geldermalsen bij de Gereformeerde Gemeenten in die plaats. Daar zit het allemaal ook niet lekker. Wat of er precies aan de hand is, weet ik niet. Maar dat ook ds. Brugge erbij betrokken is, is wel duidelijk, getuige het feit, dat hij een half jaar voorzitter-af is én een half jaar maar één keer per zondag mag preken, aldus het RD.
je vraagt je als buitenstaander wel af wat daar nou precies aan de hand is. Het is sowieso een verdrietige zaak!
Een keer per zondag zou ik maar weglaten, het RD heeft dat niet juist.
Om het toch even precies te maken: het RD zegt "de helft van de tijd". Dat kan iets anders betekenen dan één keer per zondag. Misschien drie van de zes maanden?
Ze hebben het inderdaad iets aangepast. Om precies te zijn zullen het 6 ruilzondagen worden.
refo

Bericht door refo »

Bogerman schreef: 15 jul 2025, 23:46
mark1985 schreef: 15 jul 2025, 22:03 Maar elke ruzie kost leden en levert negatieve publiciteit op…
Waarom lopen mensen altijd weg als er problemen zijn in de gemeente? Zouden die mensen ook alle contacten met hun familie verbreken als er een keer gedoe is? Waarom niet samen de schouders eronder om de rust weer te laten keren?
Er is gedoe. Hoe zou je dan samen de schouders daaronder zetten? Dan komt er nog meer onrust.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: Gisteren, 07:43
Vaak wel ja. Men is teleurgesteld in de houding van mensen, die ze vaak eerst zelf op een voetstuk hadden gezet, misschien niet letterlijk maar wel in gedachten. Juist van christenen verwachten ze zulke reacties niet. Daardoor gaat het mis.

Het is niet voor niets dat de 1e bede van het Onze Vader is: 'Uw Naam worde geheiligd'. Dat is: '(...) Geef ook dat wij heel ons leven daarop richten dat Uw Naam door onze gedachten, woorden en daden niet gelasterd, maar geëerd en geprezen wordt.' (HC zondag 47).
Voor de schuld buiten jezelf te leggen kan het geen kwaad om zondag 47 te overdenken. Het soms negatieve beeld van vertrekkers heeft twee kanten. Naar mijn idee proberen beide groepen zichzelf te rechtvaardigen en dan helpt het om negatief over de ander te doen.
Job

Bericht door Job »

Veel vertrokken leden die ik ken zitten in een "hullie-proces" en tonen geen zelfreflectie. Jij bevestigt dat hier en ik ga aan de andere kant hangen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Silo schreef: 15 jul 2025, 19:56 https://www.rd.nl/artikel/1114608-kerke ... voorganger
Driedorp gaat naar de rechter...
De situatie in Driedorp lijkt wel een soort herhaling van Urk, waar de kerkenraad ook wilde stoppen met ds. Op 't Hof. En waar er door mensen die het er niet mee eens waren, een soort evangelisatie (Hervormd Gereformeerd Comité) met doordeweekse diensten werd opgericht.

De leden hebben bezwaar tegen het feit dat het contract met emeritus predikant prof. dr. W. J. op ’t Hof als bijstand in het pastoraat is beëindigd, „terwijl eerder door de kerkenraad van de genoemde gemeente beloofd was om met hem verder te gaan (op 19 april in een openbare schuldbelijdenis voor God en Zijn gemeente).” Het bestuur stelt verder: „Wij weten ons nauw verbonden aan onze herder en leraar ds. Op ’t Hof en andere predikanten die de gereformeerd bevindelijke prediking een warm hart toedragen. Het comité voorziet dus in een geestelijke behoefte.”

https://www.rd.nl/artikel/646748-bezwaa ... -comite-op

Het lijkt erop dat er in beide plaatsen gemeenteleden zijn, die hem op handen dragen. Maar dat het voor de kerkenraden toch moeilijker is om met hem samen te werken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Wanneer is kand Van der Schans beroepbaar in de HHK?
Martijn

Bericht door Martijn »

HHKtE schreef: Gisteren, 09:19 Wanneer is kand Van der Schans beroepbaar in de HHK?
Als hij beroepbaarstelling aanvraagt en krijgt.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Martijn schreef: Gisteren, 06:26
mark1985 schreef: 15 jul 2025, 22:03 Ja kun je stellen.
Snap het wel als je zo abrupt aan de kant gezet wordt.
Maar elke ruzie kost leden en levert negatieve publiciteit op van de buitenstaanders.
En roddelvoer voor de kerkelijke mensen zoals hier en ik.

Maar of het wat gaat opleveren en het verstandig is, dat is de vraag.
Het is onbijbels lijkt me.

1 Korinthe 6:5-7
[5] Tot beschaming zeg ik u dit. Is er dan onder u niemand die wijs is, zelfs niet één, die in staat zou zijn een oordeel te vellen in een geschil tussen zijn broeders? [6] Integendeel, de ene broeder spant tegen de andere broeder een rechtszaak aan, en dat voor ongelovigen. [7] Dan is er al volledig sprake van verlies onder u, dat u onder elkaar rechtszaken hebt. Waarom lijdt u niet liever onrecht? Waarom laat u zich niet liever benadelen?

Treffend deze tekst, geeft veel stof tot nadenken! Twee predikanten in korte tijd die (overwegen) een rechtszaak aan te spannen. In ons welvarende, vrije Nederland zijn we als christenen niet meer gewend om onrecht te lijden. Ook in deze kwesties spelen ego's. Dan heb ik het niet over de aanleiding die beide predikanten hebben om een rechtszaak aan te (willen) spannen maar wel in het feit dat ze (en ik denk de meeste christenen in Nederland) liever hun eigen naam gezuiverd willen zien dan willen voorkomen dat Gods Naam niet verder gelasterd wordt door de wereld. En laten we eerlijk zijn... hoeveel schade zou hen dit opleveren als ze dit onrecht zouden lijden? Ze hoeven er nog niet eens de brandstapel voor op.

Het is overigens niet mijn bedoeling om af te geven op predikanten want we zijn allemaal (inclusief ik) zo.
Job

Bericht door Job »

refo schreef: Gisteren, 07:45
Bogerman schreef: 15 jul 2025, 23:46
mark1985 schreef: 15 jul 2025, 22:03 Maar elke ruzie kost leden en levert negatieve publiciteit op…
Waarom lopen mensen altijd weg als er problemen zijn in de gemeente? Zouden die mensen ook alle contacten met hun familie verbreken als er een keer gedoe is? Waarom niet samen de schouders eronder om de rust weer te laten keren?
Er is gedoe. Hoe zou je dan samen de schouders daaronder zetten? Dan komt er nog meer onrust.
Door biddend en in stilte (dus niet onderling roddelend en klagend) trouw te blijven.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: Gisteren, 07:55

Voor de schuld buiten jezelf te leggen kan het geen kwaad om zondag 47 te overdenken. Het soms negatieve beeld van vertrekkers heeft twee kanten. Naar mijn idee proberen beide groepen zichzelf te rechtvaardigen en dan helpt het om negatief over de ander te doen.
Kijk, wanneer mensen vertrekken omdat de leer niet deugt, houdt dat impliciet ook een oordeel in over de blijvers. Als we het houden bij mensen die uit de Gereformeerde Gemeenten vertrekken, blijkt op dit forum in elk geval in overgrote mate dat men zich qua reflectie louter slachtoffer voelt. Ik ben het wel zat dat altijd gevraagd wordt dat enkel de GG zelfreflectie moeten tonen. Dan ga ik hier aan gene zijde des boots hangen. In het echte leven ben ik daar stukken genuanceerder in, mits men ook bereid is naar zichzelf te kijken. Dat eis ik van mezelf ook.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Gisteren, 10:21 Kijk, wanneer mensen vertrekken omdat de leer niet deugt, houdt dat impliciet ook een oordeel in over de blijvers.
Mensen vertrekken omdat de verhoudingen verstoord zijn. Dat kan als oorzaak hebben dat er een verschil van inzicht is over theologische opvattingen, maar ook met verschillen van inzicht over levensstijl, wijze van aansturing van de gemeente, gemis aan betrokkenheid, etc.
merel

Bericht door merel »

En waarom zouden mensen bij vertrek een oordeel hebben over de blijvers? Is het zo moeilijk voor te stellen dat mensen hierin neutraal kunnen zijn?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: Gisteren, 10:21
MGG schreef: Gisteren, 07:55

Kijk, wanneer mensen vertrekken omdat de leer niet deugt, houdt dat impliciet ook een oordeel in over de blijvers. Als we het houden bij mensen die uit de Gereformeerde Gemeenten vertrekken, blijkt op dit forum in elk geval in overgrote mate dat men zich qua reflectie louter slachtoffer voelt. Ik ben het wel zat dat altijd gevraagd wordt dat enkel de GG zelfreflectie moeten tonen. Dan ga ik hier aan gene zijde des boots hangen. In het echte leven ben ik daar stukken genuanceerder in, mits men ook bereid is naar zichzelf te kijken. Dat eis ik van mezelf ook.
Ik begrijp je redenering, maar in dit geval schiet je standaard wantrouwen in je eigen voet. Deze vertrekkers zijn geen GerGemmers maar zullen zich waarschijnlijk bij de GerGem aansluiten. :)
Plaats reactie