Ik ken een paar gezinnen die gastvrijheid echt in praktijk brengen, namelijk met een huis met extra ruimte waar ze gasten kunnen opvangen. Bijvoorbeeld een verbouwde garage, waar ze iemand laten logeren die even geen andere plek heeft. Ik vind dat heel mooi, dat je er zoveel voor over hebt.
Ik vind in huis nemen een heel ding, dat raakt echt aan je privacy.
Alleen voor vrouwen - gastvrijheid
- Dodo
Re: Alleen voor vrouwen - gastvrijheid
Daar heb je volledig gelijk in. Ik had het dan ook specifiek niet over mensen met autisme, of andere stoornissen/angsten. Dat had ik er natuurlijk bij moeten zetten.Job schreef: ↑Gisteren, 18:15 Voor mensen die dit niet aankunnen is deze norm heel hoog en beklemmend. Dat is echt jammer, ik zie van dichtbij hoe mensen dichtklappen omdat ze sociaal net iets anders gebouwd zijn dan hoe de mainstream vindt dat het hoort. Nee, bij hen heeft het helemaal niets met fatsoen te maken dat ze dat niet kunnen.
Zeker!Maanenschijn schreef:Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. En het is zeker geen veroordeling. Ik heb twee kinderen met autisme die onverwacht contact (of zelfstandig ergens op af moeten) erg moeilijk vinden. Wat je beschrijf herken ik!parel schreef:Eerlijk gezegd voel ik mij wel een beetje veroordeeld door sommige hier?
Je voldoet niet aan het christelijke basisprincipe als je niet ten alle tijde je deur open zet voor iedereen en alles?
Ik krijg al stress bij het idee dat elk moment de deur kan gaan en dat ik dan persé wat met deze mensen moet. Alhoewel nooit gediagnosticeerd, herken ik enorm veel van vrouwen en autisme bij mij (dat zich heel anders uit bij mannen).
Sociaal zijn en koffiedrinken vind ik heel leuk, maar wel als ik ruimte in mijn hoofd ervoor heb gemaakt. En niet teveel achter elkaar. Gelukkig speelt onverwachts op de stoep staan totaal niet in mijn omgeving
Als je onverwachts hulp nodig hebt, is dat natuurlijk anders.
Maar toch, en dat bedoel ik zeker niet veroordelend, proberen wij deze kinderen te leren dat er soms moeilijke zaken op hun pad komen waar ze het hoofd aan moeten bieden. Zoals naar een winkel gaan, zoals een pakje ergens op halen, zoals de deur open doen en iemand even ontvangen. Dat is moeilijk, maar met goede tools ook te leren en te aanvaarden (denk ik).
@Job had het over mijn referentiekader. Inderdaad kom ik uit een (boeren)dorpse sfeer waar de voordeur vol met spinrag zat en de achterdeur open stond. Maar ook in volksbuurten in steden waar men op elkaar was aangewezen was hulp en gastvrijheid een deugd. Ik meen ook een bijbelse deugd, vandaar dat ik het als een basishouding zie om mensen even te ontvangen.
Niet zelden komt er met wildvreemde een gesprek op gang waarin ook iets van geloof kan worden benoemd. Als voorbeeld: recent kwam de postbode even bij mijn moeder binnen omdat ze een operatie moest ondergaan. Ze zei: “u brandt geen kaarsje voor me, maar wil wel voor mij bidden”.
Dus als iemand hulp nodig heeft, doen we dat.
En ander voorbeeld: ik vind verjaardagen door de week echt (te) veel. Mijn schoonfamilie heeft graag de verjaardag op de dag zelf (‘s avonds). Ik zit dan al ‘vol’ van de dag (en wat mij betreft ook niet handig met een jong gezin). Dan ga ik wel, al zie ik er al twee weken tegenop.
Andersom willen zij graag bij ons op de dag zelf op verjaardagen komen, maar dat vier ik toch echt in het weekend en dan geniet ik er ook van.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Edelweiss schreef: ↑Vandaag, 10:01Daar heb je volledig gelijk in. Ik had het dan ook specifiek niet over mensen met autisme, of andere stoornissen/angsten. Dat had ik er natuurlijk bij moeten zetten.Job schreef: ↑Gisteren, 18:15 Voor mensen die dit niet aankunnen is deze norm heel hoog en beklemmend. Dat is echt jammer, ik zie van dichtbij hoe mensen dichtklappen omdat ze sociaal net iets anders gebouwd zijn dan hoe de mainstream vindt dat het hoort. Nee, bij hen heeft het helemaal niets met fatsoen te maken dat ze dat niet kunnen.

Dank je wel!Job schreef:Wij voelen hierin erg met je mee, Parel. De druk die er vanuit de buitenwereld gelegd wordt, is soms onwaarschijnlijk groot. Men lijkt dan niet verder te kunnen of willen denken dan het eigen referentiekader. "Zo hoort het en niet anders". Wijsheid gewenst in je zoektocht, er is gelukkig veel mogelijk met de juiste aanpassingen.parel schreef: ↑Vandaag, 07:36 Eerlijk gezegd voel ik mij wel een beetje veroordeeld door sommige hier?
Je voldoet niet aan het christelijke basisprincipe als je niet ten alle tijde je deur open zet voor iedereen en alles?
Ik krijg al stress bij het idee dat elk moment de deur kan gaan en dat ik dan persé wat met deze mensen moet. Alhoewel nooit gediagnosticeerd, herken ik enorm veel van vrouwen en autisme bij mij (dat zich heel anders uit bij mannen).
Sociaal zijn en koffiedrinken vind ik heel leuk, maar wel als ik ruimte in mijn hoofd ervoor heb gemaakt. En niet teveel achter elkaar. Gelukkig speelt onverwachts op de stoep staan totaal niet in mijn omgeving
Als je onverwachts hulp nodig hebt, is dat natuurlijk anders.
Hartelijke groet,
Jobke en Job
Absoluut is er veel mogelijk! Wij hebben het werkend voor ons gezin en proberen zeker Gods licht te verspreiden in onze omgeving. Maar wel wat aansluit bij onze karakters en gezin.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Zeker waar. Daarom is het denk ik ook echt goed dat verschillende kanten hier ter sprake komen en belicht worden. Ik denk dat dat leerzaam is voor ons allemaal, voor mij in elk geval wel.Job schreef: ↑Vandaag, 10:14Edelweiss schreef: ↑Vandaag, 10:01Daar heb je volledig gelijk in. Ik had het dan ook specifiek niet over mensen met autisme, of andere stoornissen/angsten. Dat had ik er natuurlijk bij moeten zetten.Job schreef: ↑Gisteren, 18:15 Voor mensen die dit niet aankunnen is deze norm heel hoog en beklemmend. Dat is echt jammer, ik zie van dichtbij hoe mensen dichtklappen omdat ze sociaal net iets anders gebouwd zijn dan hoe de mainstream vindt dat het hoort. Nee, bij hen heeft het helemaal niets met fatsoen te maken dat ze dat niet kunnen.Is goed hoor. Het is voor ieder ook goed om te realiseren dat daar meer mensen mee behebt kunnen zijn dan je misschien op het eerste, tweede of derde gezicht vermoedt. Ook die ogenschijnlijk sociale buurman of hartelijke vrouw uit te kerk. Nooit te snel oordelen als je niet verder komt dan de mat, daar kan een wereld van strijd, verdriet en onmacht achter achuil gaan.
@parel: mooi om te lezen dat je/jullie echt je eigen weg erin proberen te vinden! Daar lijkt me niets mis mee.