Ja, gelukkig hebben we janRap om ons op onze zonden te wijzen. Maar bedoelt hij met 'we' nu alleen mij en hemzelf? Dat wordt niet duidelijk. En het is ook wat traag, want de aanhaling is van precies 3 jaar terug.R+ck schreef: ↑Gisteren, 08:56Dank voor deze treffende bijdrageJanRap schreef: ↑Gisteren, 08:35Beste Refoforummers, we zijn afgedaald tot op het niveau van de boulevardpers. We zouden ons een potje moeten schamen. Vroeger waren we als ger. gezindte mensen die wat achteraan kwamen, kleine luiden. Inmiddels zijn we rijk en verrijkt, en onze zonde is stille gerustheid en zatheid van brood. In ons mensbeeld zijn we volop werelds geworden. Is er nog plaats voor ( laat ik het eens zwaar zeggen) een arm en ellendig zondaar die nochtans op de Naam van de Heere vertrouwt? Is er nog plaats voor mensen uit de Kreupelstraat? ( uitdrukking Kohlbrugge). Of accepteren we alleen nog top-talenten? En top-predikanten? Laten we ons wat inhouden als het gaat over moeite en zorgen in een gemeente. Het is al erg genoeg. En wat een persoonlijk leed schuilt er achter? En je loopt bij dit type conflicten geheid vast in een psychologisch drama zonder begin of einde.refo schreef: ↑12 jul 2022, 07:23 Het zal hier wel over gaan:
. De volgens artikel 11 losgemaakte predikant behoudt zijn titel en waardigheid, mag Woord en sacramenten bedienen en is beroepbaar. Hij ontvangt gedurende een door de classis te bepalen termijn een wachtgeld van de gemeente waaraan hij het laatst verbonden was.
1 september lijkt me wel wat snel. Maar misschien wordt het in de praktijk langer.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Zou je me willen helpen door uit te leggen hoe dit er bij jou en de mensen die bij die 'ons' horen uitziet in de praktijk? Ik herken dat graag.JanRap schreef: ↑Gisteren, 08:35Beste Refoforummers, we zijn afgedaald tot op het niveau van de boulevardpers. We zouden ons een potje moeten schamen. Vroeger waren we als ger. gezindte mensen die wat achteraan kwamen, kleine luiden. Inmiddels zijn we rijk en verrijkt, en onze zonde is stille gerustheid en zatheid van brood. In ons mensbeeld zijn we volop werelds geworden. Is er nog plaats voor ( laat ik het eens zwaar zeggen) een arm en ellendig zondaar die nochtans op de Naam van de Heere vertrouwt? Is er nog plaats voor mensen uit de Kreupelstraat? ( uitdrukking Kohlbrugge). Of accepteren we alleen nog top-talenten? En top-predikanten? Laten we ons wat inhouden als het gaat over moeite en zorgen in een gemeente. Het is al erg genoeg. En wat een persoonlijk leed schuilt er achter? En je loopt bij dit type conflicten geheid vast in een psychologisch drama zonder begin of einde.refo schreef: ↑12 jul 2022, 07:23 Het zal hier wel over gaan:
. De volgens artikel 11 losgemaakte predikant behoudt zijn titel en waardigheid, mag Woord en sacramenten bedienen en is beroepbaar. Hij ontvangt gedurende een door de classis te bepalen termijn een wachtgeld van de gemeente waaraan hij het laatst verbonden was.
1 september lijkt me wel wat snel. Maar misschien wordt het in de praktijk langer.
(Liefst bij een ander)
We hebben het toch ontzettend goed? Nieuwe refodome, drie keer stampen en er ligt € 250.000 voor de kerk, mooie auto op het kerkplein, luxe kleding. Armoede komt in onze gezindte veel minder voor. We regelen reformatorische scholen voor onze kinderen, die kwalitatief bovengemiddeld goed zijn. Hetzelfde geldt voor reformatorische verzorgingshuizen. Minder echtscheidingen en seksualiteit buiten het huwelijk heeft een positieve invloed op kinderen en gezinnen. De sociale verbondenheid is groter, wat ook een positieve invloed heeft.
Ellendig? Ik merk er weinig van. Gezellig, dat komt meer in de buurt.
...met een geestelijke leegte erachter. Het is een verhullend maskertje, niet meer dan dat. De kerk vaart niet wel in Nederland.Philip schreef: ↑Gisteren, 22:12 We hebben het toch ontzettend goed? Nieuwe refodome, drie keer stampen en er ligt € 250.000 voor de kerk, mooie auto op het kerkplein, luxe kleding. Armoede komt in onze gezindte veel minder voor. We regelen reformatorische scholen voor onze kinderen, die kwalitatief bovengemiddeld goed zijn. Hetzelfde geldt voor reformatorische verzorgingshuizen. Minder echtscheidingen en seksualiteit buiten het huwelijk heeft een positieve invloed op kinderen en gezinnen. De sociale verbondenheid is groter, wat ook een positieve invloed heeft.
@ Refo, Er ging wat mis toen ik deze reactie plaatste waar u op reageert. Weet niet wat er precies aan de hand was. Mogelijk probeerde ik een reactie te plaatsen op het moment dat de moderator aan het opschonen was. Neem me niet kwalijk. Over dat andere kan ik duidelijk zijn. Bij het woord 'we' sluit ik me zelf volledig in. En zet ik mezelf voorop. In de hoop dat mensen zich herkennen. Over anderen mag ik niet oordelen. Opmerken en trends in de gereformeerde gezindte zien mag ik wel. We mogen elkaar waarschuwen!refo schreef: ↑Gisteren, 09:00Ja, gelukkig hebben we janRap om ons op onze zonden te wijzen. Maar bedoelt hij met 'we' nu alleen mij en hemzelf? Dat wordt niet duidelijk. En het is ook wat traag, want de aanhaling is van precies 3 jaar terug.R+ck schreef: ↑Gisteren, 08:56Dank voor deze treffende bijdrageJanRap schreef: ↑Gisteren, 08:35Beste Refoforummers, we zijn afgedaald tot op het niveau van de boulevardpers. We zouden ons een potje moeten schamen. Vroeger waren we als ger. gezindte mensen die wat achteraan kwamen, kleine luiden. Inmiddels zijn we rijk en verrijkt, en onze zonde is stille gerustheid en zatheid van brood. In ons mensbeeld zijn we volop werelds geworden. Is er nog plaats voor ( laat ik het eens zwaar zeggen) een arm en ellendig zondaar die nochtans op de Naam van de Heere vertrouwt? Is er nog plaats voor mensen uit de Kreupelstraat? ( uitdrukking Kohlbrugge). Of accepteren we alleen nog top-talenten? En top-predikanten? Laten we ons wat inhouden als het gaat over moeite en zorgen in een gemeente. Het is al erg genoeg. En wat een persoonlijk leed schuilt er achter? En je loopt bij dit type conflicten geheid vast in een psychologisch drama zonder begin of einde.refo schreef: ↑12 jul 2022, 07:23 Het zal hier wel over gaan:
Schrik hier echt van. Ondanks zijn gevorderde leeftijd gaat het in Driedorp om een zeer welbespraakte dominee die in de heldere uitwerking van zijn preeklijnen in elk geval vrijwel nooit hoeft te zoeken naar woorden. En als hij per abuis bij wijze van spreken even Isaäk en Jakob of Jakob en Esau omdraait herstelt de predikant zich onmiddellijk. Zelf luisteren of meeluisteren naar de honderden preken die deze herder en leraar in de Vrije Hervormde Gemeente (VHG) in Driedorp mocht houden? Zie kerkfoon https://www.kerkfoon.nl/vhgdriedorp.phpJob schreef: ↑30 jun 2025, 13:04Moeilijke materie. Voor kerkenraden een hele stap om de dominee erop aan te spreken wanneer hij zelf de verantwoordelijkheid niet neemt. "Maar", zegt ds. P. Mulder: "Een half signaal zou dan genoeg moeten zijn". https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr17154371mulder schreef: ↑30 jun 2025, 12:42 Onlangs nog een dienst in Driedorp meegemaakt en toen leek er nog niets aan de hand. k Merkte wel dat de dominee veel fouten maakte qua bijbelse namen en zoekend was naar woorden soms. Gezien de leeftijd 76 is dat niet gek. Los van het ontslag vraag ik mij dan wel af of het niet beter is op die leeftijd om rustig aan te doen. ook in mijn eigen kerkverband (ggin) al meegemaakt dat een predikant eigenlijk veel en veel te lang doorgaat en zelf niet doorheeft dat de gemeente er onder lijdt. ...
Vergelijk het met je oude vader aanspreken op zijn rijgedrag, alleen is dit dan nog 1.000 keer zo gevoelig omdat hier een roeping meespeelt.
Zijn drie Pinksterpreken op 8 en 9 juni zijn veelzeggend(er). Je voelt er zoveel bij, eerlijk gezegd ook aan emotie. Zo ook de zondagen erna, totdat het daags na de zondagavonddienst van 22 juni ineens was afgelopen.
Deze gemeente en haar predikant verdienen alle wijsheid, gebed en ondersteuning.
overal zijn er dergelijke zaken bezig. Neem nu, wat het RD gisteren meldde over de gemeente Tricht-Geldermalsen bij de Gereformeerde Gemeenten in die plaats. Daar zit het allemaal ook niet lekker. Wat of er precies aan de hand is, weet ik niet. Maar dat ook ds. Brugge erbij betrokken is, is wel duidelijk, getuige het feit, dat hij een half jaar voorzitter-af is én een half jaar maar één keer per zondag mag preken, aldus het RD.
je vraagt je als buitenstaander wel af wat daar nou precies aan de hand is. Het is sowieso een verdrietige zaak!
je vraagt je als buitenstaander wel af wat daar nou precies aan de hand is. Het is sowieso een verdrietige zaak!