Gereformeerde Gemeenten

HHR

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Ah ja, oke...
DDD

Bericht door DDD »

Sorry hoor. Maar ouderlingen die geen tegenspraak dulden, stappen heus niet op. Die melden gewoon aan de dominee wat ze ervan vinden.

Als jouw verhaal klopt, dan is dat een geruststellende gedachte. De kerkenraad heeft immers het toezicht op de leer. Maar als het in Doetinchem en Geldermalsen niet gaat, zijn er ook een hoop gemeenten in Zeeland waar het niet zo past, vrees ik.
KDD

Bericht door KDD »

HHR schreef: Gisteren, 19:01
Bertiel schreef: Gisteren, 17:34 het gaat de GG helaas niet voorbij
https://www.rd.nl/artikel/1114095-class ... Zc3p_5Zu5g
Zoveelste conflict.
Je vraagt je af of een eigen gemeente dan nog wel verstandig is.
De profeet Jeremiah had er zelf ook last van - Wee mij, mijn moeder, dat gij mij gebaard hebt, een man van twist, en een man van krakeel den gansen lande!
HHR

Bericht door HHR »

Natuurlijk is het onzin.
Altijd zo makkelijk om critici te verwijten de waarheid niet te willen horen.
Hoef je niets te doen aan zelfreflectie.
DDD

Bericht door DDD »

Die indruk wekt het wel. Maar ouderlingen horen wat mij betreft -in beginsel- gewoon hun termijn af te maken. Het is toch al een probleem dat gematigde ambtsdragers veel vaker na twee periodes afscheid nemen terwijl zware broeders jaren blijven zitten, soms zelfs tot de gemeente beslist dat een ander hun opzienersambt krijgt.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

johannes123 schreef: Gisteren, 19:05 Ontzettend sneu voor ds. Brugge, hij mag de rechte waarheid niet verkondigen in Geldermalsen, het is te zwaar voor de mensen daar, een paar ouderlingen dulden geen tegenspraak en zijn per direct opgestapt, zo zielig voor deze ds. en zijn gezin.
Laat hem maar naar Zeeland komen, ontvangen we hem met open armen, Geldermalsen in een predikant op deze manier niet waardig!

En ik heb dit uit zeer betrouwbare bron, gemeenteleden die daar kerken en ook achter hún prediker staan.
Volgens mij heb jij inmiddels al 5x zaken uit betrouwbare bron hier verkondigd die achteraf nonsens bleken te zijn. Ik (notabene) vind deze predikant bovendien helemaal niet zwaar. Ik kan me niet voorstellen dat een kerkenraadslid uit Geldermalsen dat dan wel vindt.
Rido91

Bericht door Rido91 »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 18:47
Rido91 schreef: Gisteren, 11:48 https://www.rd.nl/artikel/1114031-weekt ... n-gemeente

Interessant, in het verlengde van de pas gevoerde discussie hier.
Schokkend vond ik ook wel dit verhaal:
Dat jongeren van de kerk vervreemden, komt dus vooral door de kerk zelf, zegt u?

„Ja. Ik sprak een jongen uit de Gereformeerde Gemeenten die regelmatig de hersteld hervormde gemeente van zijn opa en oma bezocht. Zijn predikant liet zich denigrerend uit over predikanten in onder meer de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Die jongen dacht: ik herken niet wat u zegt, waarom doet u zo lelijk? Hij haakte af en vertrok naar de HHK. Het is goed om als kerk ergens voor te staan, maar dat wil niet zeggen dat je keuzes van andere kerken daarom moet afkraken.”
Daarom denk ik dat het goed is als predikanten soms beter na zouden denken over de impact van hun woorden en dit soort ongefundeerde waarschuwingen
Kun je nog meer uit dat RD artikel kopieëren en plakken?
Zie mail
MGG

Bericht door MGG »

Tegenwoordig ben je al snel zwaar en rechts. Het zou mij verbazen als het niet deels een herhaling van Doetichem is.
MGG

Bericht door MGG »

Rido91 schreef: Gisteren, 19:44
Rido91 schreef: Gisteren, 11:48 https://www.rd.nl/artikel/1114031-weekt ... n-gemeente

Dat jongeren van de kerk vervreemden, komt dus vooral door de kerk zelf, zegt u?

„Ja. Ik sprak een jongen uit de Gereformeerde Gemeenten die regelmatig de hersteld hervormde gemeente van zijn opa en oma bezocht. Zijn predikant liet zich denigrerend uit over predikanten in onder meer de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Die jongen dacht: ik herken niet wat u zegt, waarom doet u zo lelijk? Hij haakte af en vertrok naar de HHK. Het is goed om als kerk ergens voor te staan, maar dat wil niet zeggen dat je keuzes van andere kerken daarom moet afkraken.”
Daarom denk ik dat het goed is als predikanten soms beter na zouden denken over de impact van hun woorden en dit soort ongefundeerde waarschuwingen
Zie mail
Ik zal de discussie over plagiaat maar niet opnieuw starten. Maar het bij de oproep te houden om ook bij voor het gevoel kleine punten de regels in acht te nemen.
Rido91

Bericht door Rido91 »

johannes123 schreef: Gisteren, 19:05 Ontzettend sneu voor ds. Brugge, hij mag de rechte waarheid niet verkondigen in Geldermalsen, het is te zwaar voor de mensen daar, een paar ouderlingen dulden geen tegenspraak en zijn per direct opgestapt, zo zielig voor deze ds. en zijn gezin.
Laat hem maar naar Zeeland komen, ontvangen we hem met open armen, Geldermalsen in een predikant op deze manier niet waardig!

En ik heb dit uit zeer betrouwbare bron, gemeenteleden die daar kerken en ook achter hún prediker staan.
Ik zou zeggen: deden maar meer ouderlingen dat die geen tegenspraak dulden, die blijven vaak het langste zitten. Maar bijzonder dat je altijd meteen weet hoe zulke verhalen zitten
Rido91

Bericht door Rido91 »

MGG schreef: Gisteren, 19:46

Zie mail
Ik zal de discussie over plagiaat maar niet opnieuw starten. Maar het bij de oproep te houden om ook bij voor het gevoel kleine punten de regels in acht te nemen.
Ik heb keurig de bron erbij gezet dus ik zou niet weten hoe ik mij hierin schuldig zou maken aan plagiaat
Michaels

Bericht door Michaels »

MGG schreef: Gisteren, 19:45 Tegenwoordig ben je al snel zwaar en rechts. Het zou mij verbazen als het niet deels een herhaling van Doetichem is.
Ik ken Ds. A.A. Brugge niet als een zware predikant.
Onder een zware predikant versta ik preken met de nadruk op zondekennis, bevinding en de onmacht van de mens, en die het geestelijk leven tekent als een diep ingrijpend, vaak langdurig proces waarin slechts enkelen tot troost en zekerheid komen.
Of zoals je misschien uitgebreid wilt:
Die veel nadruk legt op zonde, schuld, verlorenheid en het oordeel van God.
Die voorzichtig spreekt over geloofszekerheid – vaak met het idee dat het werk van genade zeldzaam is en alleen aan duidelijke kenmerken te herkennen is.
Die het heil vaak beschrijft in bevindelijk-theologische termen: innerlijke worsteling, zelfkennis, Godskennis, en een diepe weg tot Christus.
Die veel verwijst naar de oude schrijvers (bijv. Comrie, Brakel, Smytegelt enz.).
Die de nadruk legt op het feit dat alleen God werkt tot bekering, en de mens niets kan bijdragen.
Dit is zeker geen typeren van Ds, A.A. Brugge het is dus geen zware predikant.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ik vind ‘eens per twee weken voorgaan’ wel een bijzondere keuze. Voor welk probleem is dat een oplossing?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

vriend-en-metgezel schreef: Gisteren, 20:11 Ik vind ‘eens per twee weken voorgaan’ wel een bijzondere keuze. Voor welk probleem is dat een oplossing?
Waarschijnlijk hebben zijn preken te weinig diepgang en kan hij er nu beter op studeren.
JvW

Bericht door JvW »

Rido91 schreef: Gisteren, 19:53
MGG schreef: Gisteren, 19:46

Zie mail
Ik heb keurig de bron erbij gezet dus ik zou niet weten hoe ik mij hierin schuldig zou maken aan plagiaat
Omdat je vanaf een bepaalde hoeveelheid toestemming van de auteur/eigenaar (hier dus het rd) nodig hebt. Heb je die toestemming niet, dan maak je inbreuk op het copyright.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie