Niet ds Zondag. Hij lijkt een willekeurig gekozen nieuw slachtoffer. Omdat je zulke versen in de context moet lezen. Van mij mag ds. Zondag zelf weten of hij het gesprek aan gaat. Het lijkt mij zinloos, maar ik vind niet dat hij perse niet in gesprek moet gaan.Rido91 schreef: ↑10 jul 2025, 12:36Waar heb jij gelezen dat dominee Zondag met hen in gesprek is gegaan? En daarnaast snap ik even niet welk punt je wilde maken met de toevoeging van de tekst uit Spreuken 4:5 als je vindt dat de dominee niet in gesprek moet gaan metMGG schreef: ↑10 jul 2025, 12:00Omdat dit al gebeurt is en het niet geholpen heeft.Rido91 schreef: ↑10 jul 2025, 09:53Ik ben alleen wel benieuwd hoe je dit dan ziet omdat je eerder juist zei dat een gesprek zinloos is. In Spreuken 4:5 (inclusief kanttekeningen) waar jij op wijst, lees ik dat je een dwaas met goede, vaste grond moet weerleggen/bestraffen, dus wel in gesprek gaan. Dat staat dus haaks op wat je eerder zei.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat gedachten hierover.
Ik denk dat veel van deze ontwikkelingen komen door de tijdgeest. We leven in een tijd waar we over alles gelijk een antwoord op krijgen. Ik merk dat ook met mezelf. Vroeger bijv. wist ik wat op mijn bankrekening stond op zijn meest een keer per week als ik met mijn bankpasje naar de bank ging - nu kan ik het zien wanneer ik wil. S'ochtends effe kijken hoe het er bij staat - of ik al betaald ben enzovoort. En dat is met alles zo. Met geestelijk dingen is (en blijft) dat anders want dat niet met de tijdgeest mee. Een paar quotes:
DL H.1 Par. 16a - Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelf onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
Ds. Bakker - Tussen het gebed en gebedsverhoring ligt de vrijmacht Gods.
Ik denk dat veel van deze ontwikkelingen komen door de tijdgeest. We leven in een tijd waar we over alles gelijk een antwoord op krijgen. Ik merk dat ook met mezelf. Vroeger bijv. wist ik wat op mijn bankrekening stond op zijn meest een keer per week als ik met mijn bankpasje naar de bank ging - nu kan ik het zien wanneer ik wil. S'ochtends effe kijken hoe het er bij staat - of ik al betaald ben enzovoort. En dat is met alles zo. Met geestelijk dingen is (en blijft) dat anders want dat niet met de tijdgeest mee. Een paar quotes:
DL H.1 Par. 16a - Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelf onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
Ds. Bakker - Tussen het gebed en gebedsverhoring ligt de vrijmacht Gods.
Dat is toch mooi dat Geloofstoerusting de Bijbel en de Reformatie weer laat spreken op een frisse, heldere manier. Juist in een tijd waarin jongeren zich verdiepen in wat de Schrift en de belijdenis werkelijk zeggen, is het waardevol dat er ruimte komt voor eerlijk Bijbellezen en theologische verdieping.Rido91 schreef: ↑10 jul 2025, 15:25Ja, zij laten de Bijbel en de reformatie weer spreken. Jongeren horen in bepaalde kerken een leer die wel reformatorisch klinkt maar op zn minst erg eenzijdig is en zien in de Bijbel en de belijdenisgeschriften ook dingen die niet rijmen met wat ze zondag in de kerk horen en gaan daar vragen over stellen. Dominees / ouderlingen kunnen dit soms ook niet onderbouwen vanuit de Bijbel maar enkel en alleen met 'Gods volk leert het zo' 'Bid er maar veel om hoor' etc, verder dan wat bevindelijke kennis komt het soms niet. Dat zijn natuurlijk niet de dooddoeners waar jongeren op zitten te wachten, zij zoeken een antwoord vanuit de Bijbel. Die krijgen zij bij Geloofstoerusting wel heel concreet! En inderdaad, de thema's bij Geloofstoerusting zijn ook wel wat breder dan alleen zondekennisBobber schreef: ↑10 jul 2025, 14:49En Geloofstoerusting geeft hier antwoorden op?Michaels schreef: ↑10 jul 2025, 14:27Ja, ik begrijp je wel – maar in wezen gaat het om oude wijn in nieuwe zakken.Hoopende schreef: ↑10 jul 2025, 13:57Ja dat klopt denk ik wel, ik kom er af en toe ook. Vaak is het toch wel zo dat ze in hun eigen gemeente geen antwoord krijgen op vragen. praktische antwoorden op vragen zijn er bijna niet. Bij geloofstoerusting krijg je antwoorden op de vragen over heiligmaking. helaas is het toch vaak zo dat de heiligmaking in de preken gemist wordt, over heiligmaking krijg je bijna geen onderwijs, en als dat wel zo is, dan gaat het meestal niet over wat een Kind van God krijgt, maar wat hij voelt als hij gaat vorderen in zijn geloofsleven. van anderen hoor ik echt vaak dat als je tot geloof gekomen bent in een gat valt. alsof het doel dan bereikt is. maar het leven begint pas als je tot geloof gekomen bent. Ik verlang zelf ook persoonlijk gewoon meer naar zo'n prediking waar je leert over levendmaking en heiligmaking zodat de hele gemeente een woord meeheeft gekregen op zondag.
We hebben hier te maken met twee theologische kwesties die hun wortels hebben in het verleden, maar die vandaag de dag nog steeds tot discussie leiden:
1618/1619 – Dordtse Leerregels
Samengevat in één zin: God alleen is de oorzaak van de zaligheid, en de mens is geheel afhankelijk van Zijn genadige verkiezing.
Deze leer onderstreept dat de redding volledig uit genade is, berustend op Gods soevereine wil – en niet op enige menselijke verdienste.
1525 – Volwassendoop tegenover kinderdoop
Tijdens de Reformatie kwam bij de wederdopers de volwassendoop op als bewuste geloofskeuze. Daarmee keerden zij zich tegen de gangbare kinderdoop, die zij als onbijbels beschouwden.
Over deze beide thema’s – verkiezing en doop – wordt tot op de dag van vandaag stevig nagedacht, geschreven en gediscussieerd. De vragen zijn oud, maar de worsteling is nog altijd actueel.
Veel jongeren lopen er inderdaad tegenaan dat de boodschap die ze op zondag horen soms eenzijdig is, of niet goed onderbouwd wordt vanuit de Schrift. Vragen die zij stellen worden dan niet altijd serieus genomen of worden beantwoord met vrome uitdrukkingen als: “Gods volk leert het zo” of “Bid er maar veel om”. Hoe goed bedoeld ook, zulke reacties bieden zelden inhoudelijke voeding voor een denkend en zoekend hart. Jongeren zoeken geen dooddoeners – ze zoeken Bijbelse duidelijkheid, geestelijke echtheid en theologische eerlijkheid.
Daarin vervult Geloofstoerusting een belangrijke rol. De boodschap is niet alleen bevindelijk, maar ook Bijbelgetrouw, helder en evenwichtig, met een gezonde aandacht voor thema’s als genade, identiteit in Christus, roeping, heiliging, en ja – ook zondekennis, maar dan in het bredere kader van Gods reddingsplan.
Dat juist jongeren hierin hernieuwde interesse tonen en Bijbel en belijdenis naast wat ze horen durven leggen, is geen probleem maar een zegen. Het dwingt tot herbronning. En het laat zien dat de Reformatie vandaag nog steeds spreekt – als we maar goed luisteren.
Precies. Ik kan mij ook niet echt goed voorstellen dat een kerkenraad van zoiets een probleem maakt. Maar goed, er zijn zelfs kerkenraden die zo van het rechte spoor zijn afgeweken dat bijbelstudie niet in de smaak valt.
Dit lijkt mij géén goede samenvatting van de DL. Waar heb je deze samenvatting aan ontleend?Michaels schreef: ↑10 jul 2025, 14:27Ja, ik begrijp je wel – maar in wezen gaat het om oude wijn in nieuwe zakken.Hoopende schreef: ↑10 jul 2025, 13:57Ja dat klopt denk ik wel, ik kom er af en toe ook. Vaak is het toch wel zo dat ze in hun eigen gemeente geen antwoord krijgen op vragen. praktische antwoorden op vragen zijn er bijna niet. Bij geloofstoerusting krijg je antwoorden op de vragen over heiligmaking. helaas is het toch vaak zo dat de heiligmaking in de preken gemist wordt, over heiligmaking krijg je bijna geen onderwijs, en als dat wel zo is, dan gaat het meestal niet over wat een Kind van God krijgt, maar wat hij voelt als hij gaat vorderen in zijn geloofsleven. van anderen hoor ik echt vaak dat als je tot geloof gekomen bent in een gat valt. alsof het doel dan bereikt is. maar het leven begint pas als je tot geloof gekomen bent. Ik verlang zelf ook persoonlijk gewoon meer naar zo'n prediking waar je leert over levendmaking en heiligmaking zodat de hele gemeente een woord meeheeft gekregen op zondag.
We hebben hier te maken met twee theologische kwesties die hun wortels hebben in het verleden, maar die vandaag de dag nog steeds tot discussie leiden:
Samengevat in één zin: God alleen is de oorzaak van de zaligheid, en de mens is geheel afhankelijk van Zijn genadige verkiezing.
Deze leer onderstreept dat de redding volledig uit genade is, berustend op Gods soevereine wil – en niet op enige menselijke verdienste.
Tijdens de Reformatie kwam bij de wederdopers de volwassendoop op als bewuste geloofskeuze. Daarmee keerden zij zich tegen de gangbare kinderdoop, die zij als onbijbels beschouwden.
Over deze beide thema’s – verkiezing en doop – wordt tot op de dag van vandaag stevig nagedacht, geschreven en gediscussieerd. De vragen zijn oud, maar de worsteling is nog altijd actueel.
het gaat de GG helaas niet voorbij
https://www.rd.nl/artikel/1114095-class ... Zc3p_5Zu5g
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Tsja. Het is ook zeker niet de enige gemeente waar problemen zijn.
-
Wat bedoel je? Ik heb, ook na het lezen van het artikel, geen idee wat er aan de hand is. Ik weet alleen dat deze dominee ook losgemaakt is van zijn vorige gemeente. Aan de ene kant hoef ik niet te weten wat er aan de hand is, soms is het beter niets te weten. Aan de andere kant denk ik zomaar dat wanneer deze dominee weer beroepbaar is (en dat is tijdens de interimperiode) er wel openheid moet zijn. Stel dat hij in je gemeente op het tweetal staat, dan is wat achtergrond niet verkeerd denk ik.Bertiel schreef: ↑10 jul 2025, 17:34 het gaat de GG helaas niet voorbij
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Triest, ook voor de predikant dat hij 3 jaar na zijn losmaking weer in een conflict verzeild is geraakt.
Het is samengevat in één regel uit het Engelse acroniem TULIPDDD schreef: ↑10 jul 2025, 17:13Dit lijkt mij géén goede samenvatting van de DL. Waar heb je deze samenvatting aan ontleend?Michaels schreef: ↑10 jul 2025, 14:27Ja, ik begrijp je wel – maar in wezen gaat het om oude wijn in nieuwe zakken.Hoopende schreef: ↑10 jul 2025, 13:57Ja dat klopt denk ik wel, ik kom er af en toe ook. Vaak is het toch wel zo dat ze in hun eigen gemeente geen antwoord krijgen op vragen. praktische antwoorden op vragen zijn er bijna niet. Bij geloofstoerusting krijg je antwoorden op de vragen over heiligmaking. helaas is het toch vaak zo dat de heiligmaking in de preken gemist wordt, over heiligmaking krijg je bijna geen onderwijs, en als dat wel zo is, dan gaat het meestal niet over wat een Kind van God krijgt, maar wat hij voelt als hij gaat vorderen in zijn geloofsleven. van anderen hoor ik echt vaak dat als je tot geloof gekomen bent in een gat valt. alsof het doel dan bereikt is. maar het leven begint pas als je tot geloof gekomen bent. Ik verlang zelf ook persoonlijk gewoon meer naar zo'n prediking waar je leert over levendmaking en heiligmaking zodat de hele gemeente een woord meeheeft gekregen op zondag.
Wat vind jij er niet goed aan?
-
Ja, ik twijfel ook om zon avond te bezoeken. Maar denk er wel over na want wil geen gedoe.. Ik heb al best wat kortere filmpjes gekeken en dan een lange lezing over evangelie zonder kleine lettertjes, dat is mij wel positief bevallen... Je voelt dat je dan echt mag komen, terwijl je normaal altijd hoort dat het niet zomaar gaat en eigenlijk de vragen niet opgelost zijn en je met meer vragen naar huis gaat dan antwoorden krijgt ... Op die filmpjes is het gewoon heel duidelijk. Het kwartje valt dan ineens: oh, moet ik het zo zien: nu snap ik het!Hoopende schreef: ↑10 jul 2025, 13:57Ja dat klopt denk ik wel, ik kom er af en toe ook. Vaak is het toch wel zo dat ze in hun eigen gemeente geen antwoord krijgen op vragen. praktische antwoorden op vragen zijn er bijna niet. Bij geloofstoerusting krijg je antwoorden op de vragen over heiligmaking. helaas is het toch vaak zo dat de heiligmaking in de preken gemist wordt, over heiligmaking krijg je bijna geen onderwijs, en als dat wel zo is, dan gaat het meestal niet over wat een Kind van God krijgt, maar wat hij voelt als hij gaat vorderen in zijn geloofsleven. van anderen hoor ik echt vaak dat als je tot geloof gekomen bent in een gat valt. alsof het doel dan bereikt is. maar het leven begint pas als je tot geloof gekomen bent. Ik verlang zelf ook persoonlijk gewoon meer naar zo'n prediking waar je leert over levendmaking en heiligmaking zodat de hele gemeente een woord meeheeft gekregen op zondag.Rido91 schreef: ↑10 jul 2025, 13:16Uit het onderzoek bleek juist dat Geloofstoerustingavonden niet perse zorgen voor een grote koerswijziging in het denken van jongeren maar meer dat zulke avonden woorden geven aan wat jongeren ervaren, ze krijgen eindelijk antwoord op vragen waar ze in hun eigen gemeente geen antwoord op krijgen. Ik citeer uit het interview: Kerken hebben veel krediet bij jongeren. Die zeggen: we schoppen wel, niet om weg te gaan, maar omdat we antwoorden willen. Voordat ze de stap zetten om te vertrekken, is er echt al heel wat gepasseerd in hun ontwikkeling.”Job schreef: ↑10 jul 2025, 13:06Je ziet ook dat er nogal wat jongeren losweken van de eigen gemeente als gevolg van het bezoeken van deze avonden (en ouderen door het kijken van de lezingen). Het gaat opvallend vaak schuren. Verder zal voor de GG als argument inmiddels ook gelden dat ds. Van den Brink er zo'n groot podium heeft gekregen.Henk J schreef: ↑10 jul 2025, 12:49
Valide argumenten tegen Geloofstoerusting als organisatie zijn er niet echt denk ik, zullen ook niet veel mensen hebben. Of je moet vinden dat alleen kerkelijke organisaties mogen doen aan toerusting onder jongeren. Het punt bij Geloofstoerusting is dat het een wat andere ligging is dan de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten, wat ook wel geldt voor de HHK. Daar komen de argumenten tegen Geloofstoerusting vandaan.
Je hebt ook een ander kanaal op YouTube en dat is Evangelie Herauten. Dat is wel beetje zelfde qua inhoud.. Staan ook goeie filmpjes op!
-
Kun je nog meer uit dat RD artikel kopieëren en plakken?Rido91 schreef: ↑10 jul 2025, 11:48 https://www.rd.nl/artikel/1114031-weekt ... n-gemeente
Interessant, in het verlengde van de pas gevoerde discussie hier.
Schokkend vond ik ook wel dit verhaal:
Daarom denk ik dat het goed is als predikanten soms beter na zouden denken over de impact van hun woorden en dit soort ongefundeerde waarschuwingenDat jongeren van de kerk vervreemden, komt dus vooral door de kerk zelf, zegt u?
„Ja. Ik sprak een jongen uit de Gereformeerde Gemeenten die regelmatig de hersteld hervormde gemeente van zijn opa en oma bezocht. Zijn predikant liet zich denigrerend uit over predikanten in onder meer de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Die jongen dacht: ik herken niet wat u zegt, waarom doet u zo lelijk? Hij haakte af en vertrok naar de HHK. Het is goed om als kerk ergens voor te staan, maar dat wil niet zeggen dat je keuzes van andere kerken daarom moet afkraken.”
Zou het bezoeken van zo'n avond serieus gedoe op kunnen leveren? Ik weet natuurlijk dat er voor gewaarschuwd wordt maar heeft zoiets ook consequenties? En aan de andere kant: jouw dominee/kerkenraad of eventuele gemeenteleden kunnen waarschijnlijk alleen weten dat jij daar bent geweest als ze er zelf ook naartoe zijn gegaanDe Rijssenaar schreef: ↑10 jul 2025, 18:44Ja, ik twijfel ook om zon avond te bezoeken. Maar denk er wel over na want wil geen gedoe.. Ik heb al best wat kortere filmpjes gekeken en dan een lange lezing over evangelie zonder kleine lettertjes, dat is mij wel positief bevallen... Je voelt dat je dan echt mag komen, terwijl je normaal altijd hoort dat het niet zomaar gaat en eigenlijk de vragen niet opgelost zijn en je met meer vragen naar huis gaat dan antwoorden krijgt ... Op die filmpjes is het gewoon heel duidelijk. Het kwartje valt dan ineens: oh, moet ik het zo zien: nu snap ik het!Hoopende schreef: ↑10 jul 2025, 13:57Ja dat klopt denk ik wel, ik kom er af en toe ook. Vaak is het toch wel zo dat ze in hun eigen gemeente geen antwoord krijgen op vragen. praktische antwoorden op vragen zijn er bijna niet. Bij geloofstoerusting krijg je antwoorden op de vragen over heiligmaking. helaas is het toch vaak zo dat de heiligmaking in de preken gemist wordt, over heiligmaking krijg je bijna geen onderwijs, en als dat wel zo is, dan gaat het meestal niet over wat een Kind van God krijgt, maar wat hij voelt als hij gaat vorderen in zijn geloofsleven. van anderen hoor ik echt vaak dat als je tot geloof gekomen bent in een gat valt. alsof het doel dan bereikt is. maar het leven begint pas als je tot geloof gekomen bent. Ik verlang zelf ook persoonlijk gewoon meer naar zo'n prediking waar je leert over levendmaking en heiligmaking zodat de hele gemeente een woord meeheeft gekregen op zondag.Rido91 schreef: ↑10 jul 2025, 13:16Uit het onderzoek bleek juist dat Geloofstoerustingavonden niet perse zorgen voor een grote koerswijziging in het denken van jongeren maar meer dat zulke avonden woorden geven aan wat jongeren ervaren, ze krijgen eindelijk antwoord op vragen waar ze in hun eigen gemeente geen antwoord op krijgen. Ik citeer uit het interview: Kerken hebben veel krediet bij jongeren. Die zeggen: we schoppen wel, niet om weg te gaan, maar omdat we antwoorden willen. Voordat ze de stap zetten om te vertrekken, is er echt al heel wat gepasseerd in hun ontwikkeling.”Job schreef: ↑10 jul 2025, 13:06
Je ziet ook dat er nogal wat jongeren losweken van de eigen gemeente als gevolg van het bezoeken van deze avonden (en ouderen door het kijken van de lezingen). Het gaat opvallend vaak schuren. Verder zal voor de GG als argument inmiddels ook gelden dat ds. Van den Brink er zo'n groot podium heeft gekregen.
Je hebt ook een ander kanaal op YouTube en dat is Evangelie Herauten. Dat is wel beetje zelfde qua inhoud.. Staan ook goeie filmpjes op!
Maar in elk geval erg dat er zoveel wantrouwen is vanuit bepaalde, reformatorische kerken. Als dominees/kerkenraden niet willen dat jongeren uit hun gemeente naar zulke avonden gaan zou men zelf beter met antwoorden vanuit de Schrift kunnen komen op de vragen waar veel van hun jeugd mee worstelt.
De profeet Jeremiah had er zelf ook last van - Wee mij, mijn moeder, dat gij mij gebaard hebt, een man van twist, en een man van krakeel den gansen lande!HHR schreef: ↑10 jul 2025, 19:01Zoveelste conflict.Bertiel schreef: ↑10 jul 2025, 17:34 het gaat de GG helaas niet voorbij
Je vraagt je af of een eigen gemeente dan nog wel verstandig is.
Zie mailDe Rijssenaar schreef: ↑10 jul 2025, 18:47Kun je nog meer uit dat RD artikel kopieëren en plakken?Rido91 schreef: ↑10 jul 2025, 11:48 https://www.rd.nl/artikel/1114031-weekt ... n-gemeente
Interessant, in het verlengde van de pas gevoerde discussie hier.
Schokkend vond ik ook wel dit verhaal:
Daarom denk ik dat het goed is als predikanten soms beter na zouden denken over de impact van hun woorden en dit soort ongefundeerde waarschuwingenDat jongeren van de kerk vervreemden, komt dus vooral door de kerk zelf, zegt u?
„Ja. Ik sprak een jongen uit de Gereformeerde Gemeenten die regelmatig de hersteld hervormde gemeente van zijn opa en oma bezocht. Zijn predikant liet zich denigrerend uit over predikanten in onder meer de Hersteld Hervormde Kerk (HHK). Die jongen dacht: ik herken niet wat u zegt, waarom doet u zo lelijk? Hij haakte af en vertrok naar de HHK. Het is goed om als kerk ergens voor te staan, maar dat wil niet zeggen dat je keuzes van andere kerken daarom moet afkraken.”