Mooie en waardevolle vraag.huisman schreef: ↑01 jul 2025, 16:51 Hoe zie je dan dat met deze thema’s landelijk moet worden omgegaan? Er zijn namelijk ook al tientallen gemeenten die op het thema homoseksualiteit afwijken van de synodale lijn. Kinderen aan het Avondmaal volgens mij tot nu toe slechts één.
De ongehoorzaamheid aan kerkorde en synodale besluiten (en naar mijn overtuiging ook aan de Schrift) gaat dus veel verder dan alleen vrouw en ambt. Ik heb nog niemand binnen de CGK met een oplossing zien komen die te dragen is voor de volle breedte van onze kerken. De grove afwijkingen van de synodale besluiten zijn in ieder geval voor een groot aantal gemeenten niet te dragen. Dat heeft alles te maken met Schriftverstaan en Schriftgezag.
Dat er tientallen gemeenten zijn die op het thema van homoseksualiteit afwijken, betwist ik. Zelf ben ik redelijk goed op de hoogte van wat er speelt in de kerken. Meer redelijk is een inschatting dat het gaat om een tiental gemeenten, die hierin een afwijkend beleid hanteren. Maar dat terzijde.
Hoe dan wel omgaan met die landelijke thema's?
Waar we samen een heldere lijn hebben getrokken is rondom de omgang met homoseksuele relaties.
Wat mij betreft is daar het gesprek te rechtvaardigen rondom de vraag 'staan we nog op hetzelfde fundament'. Daar vermaan toepassen en ook 'opvolgen', lijkt mij de kerkelijke weg. Met als uiterste consequentie van een uiteengaan in de erkenning dat we hier elkaar niet meer zondemeer als 'ware kerk' kunnen erkennen.
Kind en avondmaal is landelijk nog niet besproken. Dus lijkt mij de weg de instructie vanuit het Westen op te pakken, te onderzoeken - het gesprek te zoeken, etc. Dus de route volgen zoals hierin gewoon is. Kerken die hierin voor de muziek uitgaan, moet je dan wel eerlijk ook aan de voorkant benoemen dat wat ze nu doen indruist tegen de kerkelijke weg. En ook met die eerlijkheid dat als we verderop in het proces stellen dat het hier inhoudelijk om zonde gaat, dit ook consequenties heeft.
Rondom vrouw en ambt is voor mij de weg om onomwonden als GS een inhoudelijke uitspraak te doen en daar dan in lijn mee handelen. En dan geen inhoudelijke uitspraak over het Schriftuurlijk zijn van het standpunt rondom man en ambt (daar twijfelt namelijk geen enkele kerk aan!). Maar spreek nu als kerken eens klare taal over vrouw en ambt. Is dit wel of niet Bijbels. Raakt dit wel of niet aan het Schriftgezag. Ergo, gaat het hier om 'valse' of 'ware' kerk zijn. En verbindt, wat die uitspraak dan ook is, daar ook consequenties aan. Bij het vals zijn, volgt hetzelfde als rondom homoseksuele relaties. Bij het niet vals zijn (en met alle minderheids-/meerderheidsrapporten sinds het begin van dit onderwerp in de kerken, lijkt dit de situatie) is de eerlijkheid daar ook consequenties aan te verbinden.
Voor mij is het maar zeer de vraag of het 'grove afwijken' niet is te dragen of dat het toch gaat om het standpunt 'dat vrouwen in de ambten zouden mogen dienen' niet te dragen is. Ik meen zelf dat het gaat om het laatste. Alleen daar schuurt dan wel dat landelijk dit nooit zo op tafel is komen te liggen, laat staan dat het zo op schrift gesteld is.