Het is voor mij de vraag of met dat" bijeen te brengen wat bijeen hoort" de verschillende kerken worden bedoeld. Ik denk eerder aan Gods kinderen die zich overal bevinden dat die elkaar mogen vinden. Ik zie geen enkele aanleiding om te bidden voor eenheid met HHK of GGinNed.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 19:04Waarom bidden we dan nog om 'bijeen te brengen wat bijeen hoort' als er eigenlijk toch geen verlangen is?pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 18:51Je kunt niet verlangen naar eenheid als het geen eenheid te vinden is. Het zijn wezenlijk verschillende kerken.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wat is er nu kwalijk aan? Toch juist goed dat er dergelijke waarschuwingen klinken. Hopelijk ook tegen de keet en festivals...Martijn schreef: ↑02 jul 2025, 19:23Zo kwalijk en gevaarlijk om dat zo te benoemen.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 18:30Fijn dat je vooroordelen niet bleken te kloppen. Dit wordt overigens ook wel vaak zo geframed dat organisaties als geloofstoerusting 'evangelisch' zouden zijn. Ik vind ze wel evangelisch maar dan in de goede zin des woords.De Rijssenaar schreef: ↑01 jul 2025, 21:12Ik heb deze preek geluisterd, maar het is echt een aanrader zeg! Vond het voorbeeld dat het geloven van het evangelie voorgesteld wordt als een boobytrap wel heel raak! Pas er mee op als je gelooft, dat mag en kan echt niet zomaar. Ook dat de beslissing niet valt in het evangelie en het geloof, maar in allerlei andere maatstaven…. ook groot verschil dat je hier tot Christus mag komen,. Het viel mij heel erg mee van geloofstoerusting. Zeker niet evangelisch, wat ik eerst dacht. Ik zie dat er ook andere sprekers komen. Veel dominees, dus niet evangelisch. Ze hebben echt super veel filmpjes, dus kan nog heel wat kijken!
Ik hoorde een tijd geleden dat vanaf een Ger Gem kansel de jeugd werd opgeroepen om toch vooral niet naar de Geloofstoerustingsavond te gaan die in die week daar ter plaatse gehouden zou worden want daar werd je te makkelijk bekeerd, leer van de duivel etc. Het grote gevaar is dat de waarheid voor leugen wordt gehouden en de leugen voor waarheid
Waarom vind jij het goed dat er gewaarschuwd wordt vanaf een kansel tegen een avond van Geloofstoerusting?pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 21:09Wat is er nu kwalijk aan? Toch juist goed dat er dergelijke waarschuwingen klinken. Hopelijk ook tegen de keet en festivals...Martijn schreef: ↑02 jul 2025, 19:23Zo kwalijk en gevaarlijk om dat zo te benoemen.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 18:30Fijn dat je vooroordelen niet bleken te kloppen. Dit wordt overigens ook wel vaak zo geframed dat organisaties als geloofstoerusting 'evangelisch' zouden zijn. Ik vind ze wel evangelisch maar dan in de goede zin des woords.De Rijssenaar schreef: ↑01 jul 2025, 21:12
Ik heb deze preek geluisterd, maar het is echt een aanrader zeg! Vond het voorbeeld dat het geloven van het evangelie voorgesteld wordt als een boobytrap wel heel raak! Pas er mee op als je gelooft, dat mag en kan echt niet zomaar. Ook dat de beslissing niet valt in het evangelie en het geloof, maar in allerlei andere maatstaven…. ook groot verschil dat je hier tot Christus mag komen,. Het viel mij heel erg mee van geloofstoerusting. Zeker niet evangelisch, wat ik eerst dacht. Ik zie dat er ook andere sprekers komen. Veel dominees, dus niet evangelisch. Ze hebben echt super veel filmpjes, dus kan nog heel wat kijken!
Ik hoorde een tijd geleden dat vanaf een Ger Gem kansel de jeugd werd opgeroepen om toch vooral niet naar de Geloofstoerustingsavond te gaan die in die week daar ter plaatse gehouden zou worden want daar werd je te makkelijk bekeerd, leer van de duivel etc. Het grote gevaar is dat de waarheid voor leugen wordt gehouden en de leugen voor waarheid
Omdat er in veel gevallen een andere kijk op tal van zaken wordt gegeven dan in veel kerken gepredikt wordt.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 21:19Waarom vind jij het goed dat er gewaarschuwd wordt vanaf een kansel tegen een avond van Geloofstoerusting?pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 21:09Wat is er nu kwalijk aan? Toch juist goed dat er dergelijke waarschuwingen klinken. Hopelijk ook tegen de keet en festivals...Martijn schreef: ↑02 jul 2025, 19:23Zo kwalijk en gevaarlijk om dat zo te benoemen.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 18:30
Fijn dat je vooroordelen niet bleken te kloppen. Dit wordt overigens ook wel vaak zo geframed dat organisaties als geloofstoerusting 'evangelisch' zouden zijn. Ik vind ze wel evangelisch maar dan in de goede zin des woords.
Ben je weleens bij zo'n avond geweest, heb je toen de Bijbel er naast gelegd en welke zaken heb je gehoord die niet naar het Woord waren ? (let wel: naar het Woord, want een andere kijk op tal van zaken die anders zijn dan in veel kerken gepredikt worden is niet perse een reden om ergens het etiket 'leer van de duivel' op te plakken.)
Ik heb een aantal lezingen beluisterd, daar zitten mooie elementen in. Maar omdat ik ook hoor dat dit soms een andere voorstelling van zaken is dan in veel kerken gepredikt wordt vind ik het goed en begrijpelijk dat ertegen gewaarschuwd wordt.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 21:51Ben je weleens bij zo'n avond geweest, heb je toen de Bijbel er naast gelegd en welke zaken heb je gehoord die niet naar het Woord waren ? (let wel: naar het Woord, want een andere kijk op tal van zaken die anders zijn dan in veel kerken gepredikt worden is niet perse een reden om ergens het etiket 'leer van de duivel' op te plakken.)
En welke van die zaken gaan zozeer in tegen het Woord dat ze als leer van de duivel bestempeld mogen worden?pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 22:22Ik heb een aantal lezingen beluisterd, daar zitten mooie elementen in. Maar omdat ik ook hoor dat dit soms een andere voorstelling van zaken is dan in veel kerken gepredikt wordt vind ik het goed en begrijpelijk dat ertegen gewaarschuwd wordt.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 21:51Ben je weleens bij zo'n avond geweest, heb je toen de Bijbel er naast gelegd en welke zaken heb je gehoord die niet naar het Woord waren ? (let wel: naar het Woord, want een andere kijk op tal van zaken die anders zijn dan in veel kerken gepredikt worden is niet perse een reden om ergens het etiket 'leer van de duivel' op te plakken.)
Ik kijk mijn ogen uit. Ik ga er vanuit dat dit het wel betekent. Maar dat krijg je met dit soort vage uitspraken die iedereen voor zichzelf kan invullen.pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 21:07Het is voor mij de vraag of met dat" bijeen te brengen wat bijeen hoort" de verschillende kerken worden bedoeld. Ik denk eerder aan Gods kinderen die zich overal bevinden dat die elkaar mogen vinden. Ik zie geen enkele aanleiding om te bidden voor eenheid met HHK of GGinNed.
Er is alle aanleiding om in de GG zowel te bidden om eenheid met de GGiN als met de HHK en ik ga ervan uit dat de meeste dominees dat ook bedoelen. Maar er zullen er ook zijn die vooral bidden om eenheid met de (O)GG(iN).
Dat kun je niet vergelijken. Festivals in zijn algemeenheid zijn trouwens evenmin fout.pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 21:09Wat is er nu kwalijk aan? Toch juist goed dat er dergelijke waarschuwingen klinken. Hopelijk ook tegen de keet en festivals...Martijn schreef: ↑02 jul 2025, 19:23Zo kwalijk en gevaarlijk om dat zo te benoemen.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 18:30Fijn dat je vooroordelen niet bleken te kloppen. Dit wordt overigens ook wel vaak zo geframed dat organisaties als geloofstoerusting 'evangelisch' zouden zijn. Ik vind ze wel evangelisch maar dan in de goede zin des woords.De Rijssenaar schreef: ↑01 jul 2025, 21:12
Ik heb deze preek geluisterd, maar het is echt een aanrader zeg! Vond het voorbeeld dat het geloven van het evangelie voorgesteld wordt als een boobytrap wel heel raak! Pas er mee op als je gelooft, dat mag en kan echt niet zomaar. Ook dat de beslissing niet valt in het evangelie en het geloof, maar in allerlei andere maatstaven…. ook groot verschil dat je hier tot Christus mag komen,. Het viel mij heel erg mee van geloofstoerusting. Zeker niet evangelisch, wat ik eerst dacht. Ik zie dat er ook andere sprekers komen. Veel dominees, dus niet evangelisch. Ze hebben echt super veel filmpjes, dus kan nog heel wat kijken!
Pff gelukkig niet, vanwaar dat gepush? Als je al zaken wil samenvoegen dan heb je als eerst de plicht om dat samen te voegen waar je vandaan komt/verwant aan bent. Dus HHK met PKN weer de hervormde kerk worden. Dus gewoon weer NHK. Want die ene H is natuurlijk raar, Hersteld…wat is er dan hersteld? Had het dan VHK genoemd, voortgezet. Maar afijn andere discussie. En dan lijkt het me logisch dat GG en GGiN samengaan. Theoretisch dan, want van mij hoeft dit allemaal niet. Gewoon houden zo, wordt anders een en al problemen.GG links schreef: ↑02 jul 2025, 17:30Ja hoor, dan krijgt zowel links als rechts de ruimte. En daarom gaat dat niet gebeuren. Een curatorium opheffen is onbespreekbaar. En dat is voor de HHK weer onbespreekbaar.MGG schreef: ↑02 jul 2025, 17:26De keuze van de meerderheid is om het niet te doen. Dat betekent niet dat tranen niet echt kunnen zijn. Misschien horen de mensen die het verdriet doet niet bij de meerderheid. Of hebben zij verdient ondanks dat zij geen oplossing zien.GG links schreef: ↑02 jul 2025, 17:18Wat bedoel je precies? Ik heb de minderheid niet of nauwelijks gehoord.
Ik vermoed dat als je ds. Hoogerland en ds. Huijser zou vragen naar samengaan met de HHK ze beiden dat geen goed idee vinden. Het gaat alleen om samengaan met de GGiN.
Zou jij het een goed idee vinden MGG ?
Vermoeden of iets zeker weten is heel wat anders.
Ik vind samengaan met de HHK prima. Met de GGiN lijkt mij gezien de geschiedenis en de onnodige scheuring meer voor de hand liggen.
Zou jij een fusie van (O)GG(iN) en HHK een goed idee vinden?
Mijn vermoeden is een naar zeker weten waarschijnlijkheid.
Laat jij er tranen om ? Ik eerlijk gezegd niet dat we nog niet samenzijn met de GGiN.
Ik wordt er vooral verdrietig van. Dat er gewaarschuwd wordt tegen het werk van God betekent dat er aan de kant van de waarschuwer iets mis zit. Vanuit het oordeel der liefde kan ik geloven dat het bij de waarschuwer een blinde vlek betreft waarvan deze zichzelf niet bewust is. Maar het gevolg is helaas wel dat er een cultuur ontstaat die zichzelf in stand houdt. Maar nog belangrijker: dat er zoekende, hongerige zielen van God vandaan gehouden worden. En dat doet pijn.pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 22:22Ik heb een aantal lezingen beluisterd, daar zitten mooie elementen in. Maar omdat ik ook hoor dat dit soms een andere voorstelling van zaken is dan in veel kerken gepredikt wordt vind ik het goed en begrijpelijk dat ertegen gewaarschuwd wordt.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 21:51Ben je weleens bij zo'n avond geweest, heb je toen de Bijbel er naast gelegd en welke zaken heb je gehoord die niet naar het Woord waren ? (let wel: naar het Woord, want een andere kijk op tal van zaken die anders zijn dan in veel kerken gepredikt worden is niet perse een reden om ergens het etiket 'leer van de duivel' op te plakken.)
Een onverschillige zuipende keet bezoeker zit niet op een avond van geloofstoerusting. Daar zitten jongeren die op zoek zijn naar God, maar Hem in hun eigen kerk niet vinden (omdat er drempels worden opgeworpen, voor sommigen zo hoog als bergen). Dat een stichting als geloofstoerusting bestaat én hun avonden wél vol zitten met jongeren is een (in mijn ogen terechte) aanklacht tegen de kerk.
Mijn voorzichtige conclusie is dat in delen van de rechts reformatorische kerken het behoud van ledenaantallen blijkbaar sterker telt dan het behoud van zielen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
Deze hele redenatie zou je ook kunnen omdraaien. Met een nog scherpere conclusie.Forummer schreef: ↑Gisteren, 06:52Ik wordt er vooral verdrietig van. Dat er gewaarschuwd wordt tegen het werk van God betekent dat er aan de kant van de waarschuwer iets mis zit. Vanuit het oordeel der liefde kan ik geloven dat het bij de waarschuwer een blinde vlek betreft waarvan deze zichzelf niet bewust is. Maar het gevolg is helaas wel dat er een cultuur ontstaat die zichzelf in stand houdt. Maar nog belangrijker: dat er zoekende, hongerige zielen van God vandaan gehouden worden. En dat doet pijn.pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 22:22Ik heb een aantal lezingen beluisterd, daar zitten mooie elementen in. Maar omdat ik ook hoor dat dit soms een andere voorstelling van zaken is dan in veel kerken gepredikt wordt vind ik het goed en begrijpelijk dat ertegen gewaarschuwd wordt.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 21:51Ben je weleens bij zo'n avond geweest, heb je toen de Bijbel er naast gelegd en welke zaken heb je gehoord die niet naar het Woord waren ? (let wel: naar het Woord, want een andere kijk op tal van zaken die anders zijn dan in veel kerken gepredikt worden is niet perse een reden om ergens het etiket 'leer van de duivel' op te plakken.)
Een onverschillige zuipende keet bezoeker zit niet op een avond van geloofstoerusting. Daar zitten jongeren die op zoek zijn naar God, maar Hem in hun eigen kerk niet vinden (omdat er drempels worden opgeworpen, voor sommigen zo hoog als bergen). Dat een stichting als geloofstoerusting bestaat én hun avonden wél vol zitten met jongeren is een (in mijn ogen terechte) aanklacht tegen de kerk.
Mijn voorzichtige conclusie is dat in delen van de rechts reformatorische kerken het behoud van ledenaantallen blijkbaar sterker telt dan het behoud van zielen.
In de kern is het ik beoordeel iets als werk van God en mensen met een andere mening hebben een blinde vlek.
Ik zeg niet dat je mening onjuist is, maar op op basis van dit uitgangspunt verder redeneren is niet sterk.
-
Helaas is scheuren makkelijker dan herstellen. Zeker als de wil ontbreekt om fouten te herstellen.Simon0612 schreef: ↑Gisteren, 00:14Pff gelukkig niet, vanwaar dat gepush? Als je al zaken wil samenvoegen dan heb je als eerst de plicht om dat samen te voegen waar je vandaan komt/verwant aan bent. Dus HHK met PKN weer de hervormde kerk worden. Dus gewoon weer NHK. Want die ene H is natuurlijk raar, Hersteld…wat is er dan hersteld? Had het dan VHK genoemd, voortgezet. Maar afijn andere discussie. En dan lijkt het me logisch dat GG en GGiN samengaan. Theoretisch dan, want van mij hoeft dit allemaal niet. Gewoon houden zo, wordt anders een en al problemen.GG links schreef: ↑02 jul 2025, 17:30Ja hoor, dan krijgt zowel links als rechts de ruimte. En daarom gaat dat niet gebeuren. Een curatorium opheffen is onbespreekbaar. En dat is voor de HHK weer onbespreekbaar.MGG schreef: ↑02 jul 2025, 17:26De keuze van de meerderheid is om het niet te doen. Dat betekent niet dat tranen niet echt kunnen zijn. Misschien horen de mensen die het verdriet doet niet bij de meerderheid. Of hebben zij verdient ondanks dat zij geen oplossing zien.GG links schreef: ↑02 jul 2025, 17:18
Wat bedoel je precies? Ik heb de minderheid niet of nauwelijks gehoord.
Ik vermoed dat als je ds. Hoogerland en ds. Huijser zou vragen naar samengaan met de HHK ze beiden dat geen goed idee vinden. Het gaat alleen om samengaan met de GGiN.
Zou jij het een goed idee vinden MGG ?
Vermoeden of iets zeker weten is heel wat anders.
Ik vind samengaan met de HHK prima. Met de GGiN lijkt mij gezien de geschiedenis en de onnodige scheuring meer voor de hand liggen.
Zou jij een fusie van (O)GG(iN) en HHK een goed idee vinden?
Mijn vermoeden is een naar zeker weten waarschijnlijkheid.
Laat jij er tranen om ? Ik eerlijk gezegd niet dat we nog niet samenzijn met de GGiN.
Wanneer je het belang van de zielen van je hoorders op het oog hebt heb je ze er niet voor over dat ze verloren gaan maar dat ze behouden worden. Daarom klinken deze waarschuwingen er. En natuurlijk is er een verschil tussen de keet en een avond bij geloofstoerusting, er tussen de bezoekers van de keet en deze toerustingsavonden. Maar het gaat mij even over het de zorgen die hierover zijn . Zo bekijk ik het. En daar mogen we wat mij betreft van mening over verschillen.DDD schreef: ↑02 jul 2025, 22:38Dat kun je niet vergelijken. Festivals in zijn algemeenheid zijn trouwens evenmin fout.pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 21:09Wat is er nu kwalijk aan? Toch juist goed dat er dergelijke waarschuwingen klinken. Hopelijk ook tegen de keet en festivals...Martijn schreef: ↑02 jul 2025, 19:23Zo kwalijk en gevaarlijk om dat zo te benoemen.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 18:30
Fijn dat je vooroordelen niet bleken te kloppen. Dit wordt overigens ook wel vaak zo geframed dat organisaties als geloofstoerusting 'evangelisch' zouden zijn. Ik vind ze wel evangelisch maar dan in de goede zin des woords.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 03 jul 2025, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Forummer schreef: ↑Gisteren, 06:52Ik wordt er vooral verdrietig van. Dat er gewaarschuwd wordt tegen het werk van God betekent dat er aan de kant van de waarschuwer iets mis zit. Vanuit het oordeel der liefde kan ik geloven dat het bij de waarschuwer een blinde vlek betreft waarvan deze zichzelf niet bewust is. Maar het gevolg is helaas wel dat er een cultuur ontstaat die zichzelf in stand houdt. Maar nog belangrijker: dat er zoekende, hongerige zielen van God vandaan gehouden worden. En dat doet pijn.pierre27 schreef: ↑02 jul 2025, 22:22Ik heb een aantal lezingen beluisterd, daar zitten mooie elementen in. Maar omdat ik ook hoor dat dit soms een andere voorstelling van zaken is dan in veel kerken gepredikt wordt vind ik het goed en begrijpelijk dat ertegen gewaarschuwd wordt.Rido91 schreef: ↑02 jul 2025, 21:51Ben je weleens bij zo'n avond geweest, heb je toen de Bijbel er naast gelegd en welke zaken heb je gehoord die niet naar het Woord waren ? (let wel: naar het Woord, want een andere kijk op tal van zaken die anders zijn dan in veel kerken gepredikt worden is niet perse een reden om ergens het etiket 'leer van de duivel' op te plakken.)
Inderdaad, goede en scherpe analyse! Dat men zo ontvankelijk is voor zulke blinde vlekken komt overigens ook doordat men in dat soort kerken graag de bevindingen en bekeringswegen van Gods volk stelt boven Gods Woord. Naar mijn idee is zo'n blinde vlek die een dominee heeft vooral een aanklacht tegen de predikant zelf om niet zijn eigen mening maar het Woord te laten spreken. Op grond van het Woord kun je onmogelijk het werk van Geloofstoerusting als leer van de duivel bestemmen, en al zeker niet als de predikant de inhoud van de lezing vooraf niet eens kent.
En je conclusie is denk ik juist. Men zal het zeker niet met een verkeerde intentie doen maar door zulke waarschuwingen te geven op organisaties, die het Woord wel uitdragen zonder allerlei barrières op te werpen, lijkt het inderdaad dat de waarschuwer bang is dat de ogen van de jeugd werkelijk geopend zullen worden. Zeker voor een jongere die tot geloof komt in bepaalde reformatorische kerken is soms geen enkel perspectief vanuit zo'n kerk.