Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Heeft hij nog wel "preekrechten" in de HHK?
Ja. Waarom niet?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- J.C. Philpot
Ja, hoor. Hij heeft alle rechten van een emeritus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Onlangs nog een dienst in Driedorp meegemaakt en toen leek er nog niets aan de hand. k Merkte wel dat de dominee veel fouten maakte qua bijbelse namen en zoekend was naar woorden soms. Gezien de leeftijd 76 is dat niet gek. Los van het ontslag vraag ik mij dan wel af of het niet beter is op die leeftijd om rustig aan te doen. ook in mijn eigen kerkverband (ggin) al meegemaakt dat een predikant eigenlijk veel en veel te lang doorgaat en zelf niet doorheeft dat de gemeente er onder lijdt. ...
Moeilijke materie. Voor kerkenraden een hele stap om de dominee erop aan te spreken wanneer hij zelf de verantwoordelijkheid niet neemt. "Maar", zegt ds. P. Mulder: "Een half signaal zou dan genoeg moeten zijn". https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr17154371mulder schreef: ↑30 jun 2025, 12:42 Onlangs nog een dienst in Driedorp meegemaakt en toen leek er nog niets aan de hand. k Merkte wel dat de dominee veel fouten maakte qua bijbelse namen en zoekend was naar woorden soms. Gezien de leeftijd 76 is dat niet gek. Los van het ontslag vraag ik mij dan wel af of het niet beter is op die leeftijd om rustig aan te doen. ook in mijn eigen kerkverband (ggin) al meegemaakt dat een predikant eigenlijk veel en veel te lang doorgaat en zelf niet doorheeft dat de gemeente er onder lijdt. ...
Vergelijk het met je oude vader aanspreken op zijn rijgedrag, alleen is dit dan nog 1.000 keer zo gevoelig omdat hier een roeping meespeelt.
Als je geen taken meer correct kunt uitvoeren, dan is je roeping voorbij. Dat geldt voor een boer die geen koeien meer kan melken, net zoals voor een predikant die niet meer uit zijn woorden komt.
Een dominee die structureel niet meer goed uit zn woorden komt zou om te beginnen natuurlijk ook gewoon zijn preek (wat meer) kunnen voorlezen van papier
Ik vind dit laster. Onlangs een dienst van ds. W.J. op 't Hof meegemaakt en niets gemerkt van wat mulder hier zegt. Je moet hier heel erg mee oppassen.
Zo'n waarneming waarbij N=1, zou je niet moeten willen delen en zou je hier op het forum ook niet moeten tolereren.
Zo'n waarneming waarbij N=1, zou je niet moeten willen delen en zou je hier op het forum ook niet moeten tolereren.
Maak een eigengereide vader maar eens duidelijk dat zijn rijkwaliteiten niet meer zijn wat ze ooit waren. Maak een eigengereide dominee maar eens duidelijk dat zijn preken minder goed te verstaan zijn dan vroeger. De buitenwacht kan van alles vinden, maar als de eigen innerlijke overtuiging er niet is... Mijn ervaring is dat met de jaren ook de eigenwijsheid nogal eens wil toenemen

Nu lijkt het of het probleem geheel bij de dominee ligt.
Een kerkenraad van een gemeente waar eerder een predikant is 'ontslagen' is volgens mij een groter probleem.
Het zegt ook iets dat ds. M. van Kooten zijn opdracht terug heeft gegeven. Wellicht is dat een onderzoek waard.
Een kerkenraad van een gemeente waar eerder een predikant is 'ontslagen' is volgens mij een groter probleem.
Het zegt ook iets dat ds. M. van Kooten zijn opdracht terug heeft gegeven. Wellicht is dat een onderzoek waard.
Dat ben ik met je eens. Uit de woorden van @mulder moeten we ook niet de conclusie trekken dat 'het niet uit zijn woorden kunnen komen' de reden voor het ontslag van de dominee was (dat doet hij zelf ook niet). In de brief lees ik ook dat ds Van Kooten geen aanleiding zag tot de stap die de kerkenraad heeft gezet om hun predikant te ontslaan. Vaak wordt de schuld automatisch bij de predikant gelegd maar onderschat ook niet het haantjesgedrag in sommige kerkenradenCvdW schreef: ↑30 jun 2025, 13:56 Nu lijkt het of het probleem geheel bij de dominee ligt.
Daarom is het voor alle partijen ook niet zo'n gek idee als een dominee op zijn 67e met emeritaat gaatJob schreef: ↑30 jun 2025, 13:43Maak een eigengereide vader maar eens duidelijk dat zijn rijkwaliteiten niet meer zijn wat ze ooit waren. Maak een eigengereide dominee maar eens duidelijk dat zijn preken minder goed te verstaan zijn dan vroeger. De buitenwacht kan van alles vinden, maar als de eigen innerlijke overtuiging er niet is... Mijn ervaring is dat met de jaren ook de eigenwijsheid nogal eens wil toenemen![]()
Inderdaad, al blijkt uit het artikel wat ik net linkte dat er geen eenduidige opvatting over is. Ik zie binnen de Geref. Gemeenten toch nogal wat dominees de 70 fors passeren in actieve dienst. De één is de ander niet maar ik ben benieuwd wat hun gezinnen daarvan vinden.Rido91 schreef: ↑30 jun 2025, 14:10Daarom is het voor alle partijen ook niet zo'n gek idee als een dominee op zijn 67e met emeritaat gaatJob schreef: ↑30 jun 2025, 13:43Maak een eigengereide vader maar eens duidelijk dat zijn rijkwaliteiten niet meer zijn wat ze ooit waren. Maak een eigengereide dominee maar eens duidelijk dat zijn preken minder goed te verstaan zijn dan vroeger. De buitenwacht kan van alles vinden, maar als de eigen innerlijke overtuiging er niet is... Mijn ervaring is dat met de jaren ook de eigenwijsheid nogal eens wil toenemen![]()
Als ik me probeer voor te stellen dat mijn 70+ pa nog een hele gemeente onder zich had... ik geloof dat ik zou zeggen: "Grote inzet gepleegd pa, maar nu is het aan anderen, u bent niet onmisbaar en wij zijn er ook nog".
Helemaal eens!Rido91 schreef:
Daarom is het voor alle partijen ook niet zo'n gek idee als een dominee op zijn 67e met emeritaat gaat
Maar wat als je als hoorder merkt dat een emeritus predikant nog regelmatig voorgaat en pastoraal werk doet en je hoort en merkt dat hij regelmatig 'de plank misslaat' zaken/dingen/gebeurtenissen en personen niet meer herinnert en/of vergeet?
Mag of moet je dit als gemeentelid melden en/of bespreken bij de kerkenraad?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Je kan navragen wat de gezinnen vindenJob schreef: ↑30 jun 2025, 14:16Inderdaad, al blijkt uit het artikel wat ik net linkte dat er geen eenduidige opvatting over is. Ik zie binnen de Geref. Gemeenten toch nogal wat dominees de 70 fors passeren in actieve dienst. De één is de ander niet maar ik ben benieuwd wat hun gezinnen daarvan vinden.Rido91 schreef: ↑30 jun 2025, 14:10Daarom is het voor alle partijen ook niet zo'n gek idee als een dominee op zijn 67e met emeritaat gaatJob schreef: ↑30 jun 2025, 13:43Maak een eigengereide vader maar eens duidelijk dat zijn rijkwaliteiten niet meer zijn wat ze ooit waren. Maak een eigengereide dominee maar eens duidelijk dat zijn preken minder goed te verstaan zijn dan vroeger. De buitenwacht kan van alles vinden, maar als de eigen innerlijke overtuiging er niet is... Mijn ervaring is dat met de jaren ook de eigenwijsheid nogal eens wil toenemen![]()
Als ik me probeer voor te stellen dat mijn 70+ pa nog een hele gemeente onder zich had... ik geloof dat ik zou zeggen: "Grote inzet gepleegd pa, maar nu is het aan anderen, u bent niet onmisbaar en wij zijn er ook nog".

Ik heb er geen bezwaar tegen. De kinderen werken en als de eventuele vrouw het goed vindt, dan is het wat mij betreft geen probleem.
Waarom zou een kerkverband een dominee verplichten om te stoppen? Johannes was ook de jongste niet meer toen hij Openbaringen schreef.