Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Job

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Job »

MGG schreef: 26 jun 2025, 23:07
Deels komt het ook door acceptatie van mensen. Als je een kwart krimpt heb je ook minder personeel nodig.
Bij een internaat zou je die keuze nog kunnen maken; bij een school wordt dat al een stuk moeilijker. Waar moeten de kinderen (die er wel zijn) dan heen?

Maar goed, deze technische oplossing gaat voorbij aan het punt wat ik wilde aanstippen. Het zou een pleister zijn over een voortwoekerende ziekte die onze gezindte bedreigt. Hoe geef je gestalte aan "helpen of doen onderwijzen" wanneer je niet achter de identiteit kunt staan van mensen aan wie je jouw kind toevertrouwt?
DDD

Bericht door DDD »

Je kunt natuurlijk beginnen met alleen mensen toe te laten die twee keer per zondag naar de kerk gaan. Maar goed, ik weet ook van leden van bondsgemeenten die de Driestar te zwaar vinden, dus je doet het niet snel goed.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 26 jun 2025, 23:35
MGG schreef: 26 jun 2025, 23:07
Deels komt het ook door acceptatie van mensen. Als je een kwart krimpt heb je ook minder personeel nodig.
Bij een internaat zou je die keuze nog kunnen maken; bij een school wordt dat al een stuk moeilijker. Waar moeten de kinderen (die er wel zijn) dan heen?

Maar goed, deze technische oplossing gaat voorbij aan het punt wat ik wilde aanstippen. Het zou een pleister zijn over een voortwoekerende ziekte die onze gezindte bedreigt. Hoe geef je gestalte aan "helpen of doen onderwijzen" wanneer je niet achter de identiteit kunt staan van mensen aan wie je jouw kind toevertrouwt?
Algemeen christelijk onderwijs. Ik heb moeite met het accepteren van leerlingen die bij niet reformatorische kerken horen. Waar de grens ligt, is een lastige vraag.

Je tweede alinea vind ik een grote zorg. Je kiest de optie die het beste past. Het is een verantwoordelijkheid om te pogen dat scholen hun identiteit bewaren. Tegelijkertijd is dat ook een spiegel voor mij. Hoe probeer ik standvastig te blijven zonder te verzanden in houding dat elke verandering negatief is.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 26 jun 2025, 20:33
Als je 1 of 2 dagen werkt dan is de betaalde inkomstenbelasting vaak minimaal en als je kinderopvangtoeslag krijgt, dan is dat vaak al hoger.
Dan verdien je wel erg weinig per uur.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 20:56
Ook een tweeverdiener. (Net als ik overigens). Maar de rest kan stikken is het adagium.
Voor mensen die vanwege chronische ziekte o.i.d. niet in staat zijn om te werken zou een oplossing moeten komen. Een religieuze opvatting valt daar dus niet onder.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 28 jun 2025, 08:03
Als je 1 of 2 dagen werkt dan is de betaalde inkomstenbelasting vaak minimaal en als je kinderopvangtoeslag krijgt, dan is dat vaak al hoger.
Wat vind je weinig? Bij een uurloon van 30 euro betaal je amper inkomstenbelasting als je 1 of 2 dagen werkt.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 28 jun 2025, 08:29
Ambtenaar schreef: 28 jun 2025, 08:03
Wat vind je weinig? Bij een uurloon van 30 euro betaal je amper inkomstenbelasting als je 1 of 2 dagen werkt.
Met dat salaris kom je uit op anderhalf keer modaal op jaarbasis. De kans dat je een werkgever vindt waar met dit salaris 1 of dagen in de week kan werken is nihil. De enige sectoren waar parttimers werken met zulke kleine contracten zijn zorg en onderwijs. Alleen liggen de salarissen daar rond modaal.
DDD

Bericht door DDD »

Veel hoger, volgens mij. Het onderwijs verdient heel goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk

merel

Bericht door merel »

Jij hebt gelijk. ik dacht dat de salarisschalen lager lagen.
MGG

Bericht door MGG »

Opzich maakt het niet uit. Mensen die partime en werken en daardoor weinig belasting betalen hebben baat bik het huidige systeem. De lasten liggen voor het grootste deel bij mensen die (bijna) fulltime werken. Daarom zouden belastingkortingen gekoppeld moeten worden aan het aantal uur dat iemand werkt.
merel

Bericht door merel »

Hoe zie je dat voor je? Betalen mensen minder belasting naarmate ze meer uren werken?
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef:Hoe zie je dat voor je? Betalen mensen minder belasting naarmate ze meer uren werken?
Niet ingewikkeld toch? Gewoon het brutomaandloon bij voltijd gebruiken voor de belastingschijf.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 28 jun 2025, 17:27 Hoe zie je dat voor je? Betalen mensen minder belasting naarmate ze meer uren werken?
Relatief gezien wel of de druk blijft gelijk. Afhankelijk van hoe je het tarief en de korting regelt. Laat werken lonen in plaats van minder werken belonen.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 28 jun 2025, 20:13
merel schreef:Hoe zie je dat voor je? Betalen mensen minder belasting naarmate ze meer uren werken?
Niet ingewikkeld toch? Gewoon het brutomaandloon bij voltijd gebruiken voor de belastingschijf.
MGG bedoelt toch echt wat anders dan jij zegt. Jij gaat uit van hoogte salaris en hij van percentage dat iemand in loondienst is.
MGG schreef: 28 jun 2025, 20:17
merel schreef: 28 jun 2025, 17:27 Hoe zie je dat voor je? Betalen mensen minder belasting naarmate ze meer uren werken?
Relatief gezien wel of de druk blijft gelijk. Afhankelijk van hoe je het tarief en de korting regelt. Laat werken lonen in plaats van minder werken belonen.
Ik kan niet overzien of dit in het kader van solidariteit ook beter is voor Nederland. Ik denk dat reformatorisch Nederland geen voorstander is van dit systeem.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 28 jun 2025, 20:31
DDD schreef: 28 jun 2025, 20:13
MGG bedoelt toch echt wat anders dan jij zegt. Jij gaat uit van hoogte salaris en hij van percentage dat iemand in loondienst is.
MGG schreef: 28 jun 2025, 20:17
Ik kan niet overzien of dit in het kader van solidariteit ook beter is voor Nederland. Ik denk dat reformatorisch Nederland geen voorstander is van dit systeem.
Dubbele solidariteit is het beste. Dus uurloon en aantal gewerkte uren meewegen. Vanuit praktisch oogpunt kan je beter een flinke belastingvrije voet hebben. Dan hoef je enkel nog rekening te houden met het aantal gewerkte uren. Mensen die fulltime werken hebben baat bij deze wijziging en mensen die partime werken gaan meer betalen. Naar mijn idee een eerlijke bijdrage aan de overheidsfinanciën.
Plaats reactie