Dat kan soms zo zijn, maar dat dit altijd zo is, zou ik niet durven zeggen. Ik weet uit gesprekken met ambtsdragers dat velen tegen het doen van huisbezoeken op zien, en achteraf sommige bezoeken moeten verwerken, maar dat er toch ook een drive/verlangen is gemeenteleden te bereiken en te spreken over de wezenlijke dingen.
Gereformeerde Gemeenten
- J.C. Philpot
Re: Gereformeerde Gemeenten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik weet dat ze bij ons weleens moeite moeten doen om überhaupt binnen te komen bij sommige leden.
Juist een wezenlijk onderdeel van de ontmoeting en het inwinnen voor Christus.
Kan ook ploegen op de rotsen zijn maar ook hele mooie ontmoetingen
Kan ook ploegen op de rotsen zijn maar ook hele mooie ontmoetingen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Daar heb je gelijk in, het is natuurlijk ook niet zo dat iemand alles uitmuntend hoeft te kunnen, er vind ook nog verdere bekwaammaking plaats.Tiberius schreef: ↑23 jun 2025, 11:15 Ook eens.
Alleen kan het zo zijn, dat een kerkenraad wel bepaalde bekwaamheden ziet voor een bepaalde taak binnen het ambt, die jij (of een ander lid) niet ziet.
Niet iedereen hoeft bijvoorbeeld catechisatie te geven of preken te lezen. Het kan ook zijn, dat iemand daar geen bekwaamheden voor heeft, maar een goede pastoraal bezoeker is met een luisterend oor.
Stel dat een ouder persoon (die al gepensioneerd is) op tweetal staat, en jij dient een bezwaar in, omdat hij totaal geen orde kan houden op catechisatie, of een rommel maakt van leesdiensten, terwijl de kerkenraad hem graag ziet als bezoekouderling, dan zal jouw bezwaar niet wettig verklaard worden.
Bovendien: in taken als catechisatie geven zal je ook groeien: in het begin is dat voor iedereen moeilijk.
Verder denk ik dat in de situatie die jij noemt , het goed zou zijn dat ook misschien dan duidelijk gecommuniceerd moet worden van tevoren welke rol van een ouderling wordt verwacht, welke specifieke taak hij zal krijgen als hij wordt gekozen, al vraag ik mij tegelijkertijd ook af hoe goed het is om iemand alleen maar op een tweetal te zetten voor maar een aspect/taak van het ambt.
In de praktijk zal het inderdaad voor gemeenteleden die zo'n kandidaat-kerkenraadslid niet goed kennen lastig worden om een wettig bezwaar in te kunnen dienen. Op het gebied van catechisatie zouden misschien de didactische vaardigheden nog later ontwikkeld kunnen worden met wat bijles/ervaring maar een bewogen hart voor de jeugd lijkt mij toch wel een goed criterium voor geschikheid. Als jij bijvoorbeeld ziet dat iemand niks met de jeugd heeft en zelfs al niet goed met zijn kinderen omgaat lijkt mij dat toch wel een wettig bezwaar om in te dienen.
Datzelfde geldt ook voor de mate waarin iemand kan communiceren, geduld, etc.
Aan de andere kant dienen ook de gemeenteleden te toetsen of hun bezwaren wettig zijn of zondig omdat de persoon ze niet aan staat.
Maar inderdaad, er kan verschil van inzicht zijn tussen de kerkenraad en gemeenteleden. Het blijft daarom primair de taak van een kerkenraad om onder andere aan de hand van iemands gaven zijn roeping te toetsen. En natuurlijk in de eerste instantie van de geroepene zelf.
Inderdaad, dat ben ik met je eens. Ik denk dat als iemand dat echt niet wil hij of niet geschikt is (dus geen roeping heeft) of toch wel op een hele verkeerde weg zit, zoals Jona bijvoorbeeld want er zou juist een verlangen moeten zijn om mensen in te winnen voor Christus!
Ik ken een broeder (met een jong gezin) die niet in de kerkenraad zat, maar met veel vreugde bezoekbroeder was.J.C. Philpot schreef: ↑23 jun 2025, 12:11Dat kan soms zo zijn, maar dat dit altijd zo is, zou ik niet durven zeggen. Ik weet uit gesprekken met ambtsdragers dat velen tegen het doen van huisbezoeken op zien, en achteraf sommige bezoeken moeten verwerken, maar dat er toch ook een drive/verlangen is gemeenteleden te bereiken en te spreken over de wezenlijke dingen.
Hij ging altijd graag op huisbezoek. Er zijn er meerderen die er echt geen hekel aan hebben.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Als je gekozen bent, hoef je niet iedere taak op je te nemen hoor. Als het geheel vindt dat er meer uren nodig zijn, dan kan de kerkenraad een nieuw lid laten verkiezen.Erskinees schreef: ↑23 jun 2025, 12:00 Maar dat is wel een ideaalbeschrijving. Niet veel kerkenraden zijn zo flexibel met taken verdelen, omdat er gewoonweg te veel werk is. Zeker in een vacante GG is je doordeweekse gezinsleven in de avonden gewoonweg verdwenen. Je hebt dan niet de keuze om taak A wel te doen en taak B niet. Want geen enkel kerkenraadslid zit te wachten om huisbezoeken te doen.
Daar begrijp ik ook niets van. Waarom zou je geen huisbezoeken willen doen? Ik vind een ouderling of dominee die geen zin heeft om huisbezoeken te doen volstrekt ongeschikt voor zijn werk. Dat zou juist in de eerste plaats een grote vreugde moeten zijn.J.C. Philpot schreef: ↑23 jun 2025, 12:11Dat kan soms zo zijn, maar dat dit altijd zo is, zou ik niet durven zeggen. Ik weet uit gesprekken met ambtsdragers dat velen tegen het doen van huisbezoeken op zien, en achteraf sommige bezoeken moeten verwerken, maar dat er toch ook een drive/verlangen is gemeenteleden te bereiken en te spreken over de wezenlijke dingen.
Ik kan er met mijn pet niet bij.
Ik ken ook iemand die de huisbezoeken het hoogtepunt vond, en de kerkpolitiek het dieptepunt. Daar kan ik mij wat meer bij voorstellen.Mistig schreef: ↑23 jun 2025, 13:22Ik ken een broeder (met een jong gezin) die niet in de kerkenraad zat, maar met veel vreugde bezoekbroeder was.J.C. Philpot schreef: ↑23 jun 2025, 12:11Dat kan soms zo zijn, maar dat dit altijd zo is, zou ik niet durven zeggen. Ik weet uit gesprekken met ambtsdragers dat velen tegen het doen van huisbezoeken op zien, en achteraf sommige bezoeken moeten verwerken, maar dat er toch ook een drive/verlangen is gemeenteleden te bereiken en te spreken over de wezenlijke dingen.
Hij ging altijd graag op huisbezoek. Er zijn er meerderen die er echt geen hekel aan hebben.
Dat is een zeer overdreven generalisatie.Erskinees schreef: ↑23 jun 2025, 12:00 Maar dat is wel een ideaalbeschrijving. Niet veel kerkenraden zijn zo flexibel met taken verdelen, omdat er gewoonweg te veel werk is. Zeker in een vacante GG is je doordeweekse gezinsleven in de avonden gewoonweg verdwenen. Je hebt dan niet de keuze om taak A wel te doen en taak B niet. Want geen enkel kerkenraadslid zit te wachten om huisbezoeken te doen.
Dat lijkt mij ook. Ik heb een aantal vrienden die predikant of ouderling of diaken zijn. Maar van geen van hen hoor ik dit geluid, integendeel, met vreugde doen ze dat werk.Zeeuw schreef: ↑23 jun 2025, 18:04Dat is een zeer overdreven generalisatie.Erskinees schreef: ↑23 jun 2025, 12:00 Maar dat is wel een ideaalbeschrijving. Niet veel kerkenraden zijn zo flexibel met taken verdelen, omdat er gewoonweg te veel werk is. Zeker in een vacante GG is je doordeweekse gezinsleven in de avonden gewoonweg verdwenen. Je hebt dan niet de keuze om taak A wel te doen en taak B niet. Want geen enkel kerkenraadslid zit te wachten om huisbezoeken te doen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Waarom zijn de preekbeurten van ds. Brugge in zijn eigen gemeente niet op kerktijden.nl gezet?
Diensten in andere gemeenten zie ik nl. wel staan en de site is recent bijgewerkt zie ik staan.
Diensten in andere gemeenten zie ik nl. wel staan en de site is recent bijgewerkt zie ik staan.
Je mag 1x raden.Als gast hier schreef: ↑23 jun 2025, 20:22 Waarom zijn de preekbeurten van ds. Brugge in zijn eigen gemeente niet op kerktijden.nl gezet?
Op vakantie denk ik.
-
Dat is een lange vakantie dan...GG links schreef: ↑23 jun 2025, 20:32Je mag 1x raden.Als gast hier schreef: ↑23 jun 2025, 20:22 Waarom zijn de preekbeurten van ds. Brugge in zijn eigen gemeente niet op kerktijden.nl gezet?
Op vakantie denk ik.
-
Die staan er gewoon op. Waarschijnlijk heb je niet goed gekeken.Als gast hier schreef: ↑23 jun 2025, 20:22 Waarom zijn de preekbeurten van ds. Brugge in zijn eigen gemeente niet op kerktijden.nl gezet?