Was maar een gokje en een grapjeDDD schreef: ↑21 jun 2025, 13:49Werken, oefenen voor het orgelspelen morgen, en naar de evensong, en dan nog een verjaardag.GG links schreef: ↑21 jun 2025, 13:27Naar de AH ?DDD schreef: ↑21 jun 2025, 13:25 De bezwaren kunnen betrekking hebben op leer en leven.
Het lijkt mij persoonlijk dat daar alles onder valt. Maar dat is wellicht een kwestie van definitie.
Maar tegen het stellen van een kandidaat voor ouderling die daar qua persoon ongeschikt voor is, kun je dus geen formeel bezwaar maken.
Dan kun je nog steeds je mening melden, natuurlijk.
Maar ik moet nodig wat anders gaan doen.
Hoe dat zo?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
De echte beroepingsbrief is volgens mij in heel de GG hetzelfde conform een format van het BKD of deputaatschap Kerkrecht. Daarin komen beelduitzendingen zeker niet voor. Sommige gemeenten voegen een extra brief of motivatie toe.DDD schreef: ↑21 jun 2025, 12:33Als dat in de beroepingsbrief staat, is het geen probleem. Geen idee of kerkenraden dat doen. Je mag van een kandidaat voor een functie ook verwachten dat hij zich verdiept in de functie en werkomgeving, dat geldt ook voor een predikant.GG links schreef: ↑21 jun 2025, 12:31In mijn gemeente zou dat ook voor onrust zorgen. Daarom, denk ik, geen kandidaat op 2-tal.Silo schreef: ↑21 jun 2025, 12:28 https://www.rd.nl/artikel/1111631-ds-zo ... -voorkomenInteressant artikel. Ook met het oog op het huidige beroepingswerk. Ik zie gemeenten die al bijna 5 jaar een beelduitzending hebben, en waarbij het een besluit van de kerkenraad is om dit te behouden, een kandidaat op het tweetal zetten die pertinent tegen beelduitzendingen is. Ik geloof dat dit in mijn gemeente voor grote onrust zou zorgen als dan een beroep zou worden aangenomen. Waarschijnlijk wordt in zulke gemeenten de andere student gekozen, maar de vraag is of je dat risico moet nemen. Beelduitzendingen is natuurlijk geen heel belangrijk onderwerp, 't is slechts een voorbeeld van mij.Gemeenten binnen de Gereformeerde Gemeenten zouden zich meer moeten bezinnen op het beroepingswerk, stelt de predikant tijdens de paneldiscussie. „Er is geen beroepingscommissie zoals de PKN heeft, bijvoorbeeld. De gemeente stemt soms over een predikant die ze nog nooit gehoord heeft. Er wordt ook niet getoetst of een predikant wel bij de gemeente past. Daardoor komen gemeenten soms voor onaangename verrassingen te staan zodra de predikant eenmaal bevestigd is.”
-
Niet overal* in een van onze vorige gemeente gebeurde het zeker wel.Tiberius schreef: ↑21 jun 2025, 13:17Nee, dat gebeurt niet.Job schreef: ↑21 jun 2025, 12:35Nee, mits ik kan blijven geloven dat de ledenvergadering zelfstandig denkend en gewetensvol stemt. Tot op heden is dat voor mij zo in mijn gemeente.GG links schreef: ↑21 jun 2025, 12:08Daar heb je gelijk in. Dat was zo maar dat hoeft niet meer aangezien we weer terug zijn bij de afgesproken regels. De praktijk is dat er bijna nooit iemand uitgestemt wordt. De ongeschreven regel was dat je er niet ieman uistemt die het niet al te bont maakt en de nieuwe oude regel is na 8 jaat eruit. Er zitten nu diverse broeders bij ons in de kerkenraad die na een aantal jaar weer opnieuw dienen.Job schreef: ↑21 jun 2025, 11:54
Daarmee doe je de manslidmaten tekort. Naar een ledenvergadering komen is bewust ruimte maken in je agenda. Zij zitten daar niet ter decoratie en om willoos bij het voorgedrukte kruisje te tekenen, maar maken een gewetensvolle afweging. Als je dat niet gelooft, kun je wel stoppen met ledenvergaderingen.
Ben jij tegen die nieuwr oude regels ?
Recent nog gehoord van een gemeente waar een oude broeder er onverwacht is uitgestemd. Pijnlijk, maar wel hoe het er in een democratisch proces aan toe kan gaan. Het mag vanzelfsprekend pijn doen bij zo'n ambtsdrager; tegelijk, wanneer beleefd wordt wat beleden wordt, nl. dat ambtsdragers maar instrumentjes zijn, dan moet het kunnen lijden.
Zodra een ambtsdrager gaat denken onvervangbaar te zijn, of misschien wel erger: meent dat er geen geschikte vervangers zijn, dan gaat er iets goed mis. Ik hoop dat men elkaar open en eerlijk bevraagt op zulke gevoelens tijdens de kerkenraadsvergaderingen waar kandidaten worden gesteld.
De kerkenraad bepaalt toch wat het wil. Niet de predikant. Of hebben predikanten in de GG toch meer een hiërarchische positie?
Net zoals bij al de andere onderwerpen die in dit topic besproken wordt heeft de zienswijze praktisch altijd te maken met de eigen ervaringen. Dat kan een divers beeld opleveren.MGG schreef: ↑21 jun 2025, 14:07Niet overal* in een van onze vorige gemeente gebeurde het zeker wel.Tiberius schreef: ↑21 jun 2025, 13:17Nee, dat gebeurt niet.Job schreef: ↑21 jun 2025, 12:35Nee, mits ik kan blijven geloven dat de ledenvergadering zelfstandig denkend en gewetensvol stemt. Tot op heden is dat voor mij zo in mijn gemeente.GG links schreef: ↑21 jun 2025, 12:08
Daar heb je gelijk in. Dat was zo maar dat hoeft niet meer aangezien we weer terug zijn bij de afgesproken regels. De praktijk is dat er bijna nooit iemand uitgestemt wordt. De ongeschreven regel was dat je er niet ieman uistemt die het niet al te bont maakt en de nieuwe oude regel is na 8 jaat eruit. Er zitten nu diverse broeders bij ons in de kerkenraad die na een aantal jaar weer opnieuw dienen.
Recent nog gehoord van een gemeente waar een oude broeder er onverwacht is uitgestemd. Pijnlijk, maar wel hoe het er in een democratisch proces aan toe kan gaan. Het mag vanzelfsprekend pijn doen bij zo'n ambtsdrager; tegelijk, wanneer beleefd wordt wat beleden wordt, nl. dat ambtsdragers maar instrumentjes zijn, dan moet het kunnen lijden.
Zodra een ambtsdrager gaat denken onvervangbaar te zijn, of misschien wel erger: meent dat er geen geschikte vervangers zijn, dan gaat er iets goed mis. Ik hoop dat men elkaar open en eerlijk bevraagt op zulke gevoelens tijdens de kerkenraadsvergaderingen waar kandidaten worden gesteld.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Klopt. Daarom verbaast mij de stelligheid. Zeker als het van (ex)ambtsdragers komt. Nuance en vooral waarheid zijn erg belangrijk.pierre27 schreef: ↑21 jun 2025, 15:59Net zoals bij al de andere onderwerpen die in dit topic besproken wordt heeft de zienswijze praktisch altijd te maken met de eigen ervaringen. Dat kan een divers beeld opleveren.MGG schreef: ↑21 jun 2025, 14:07Niet overal* in een van onze vorige gemeente gebeurde het zeker wel.Tiberius schreef: ↑21 jun 2025, 13:17Nee, dat gebeurt niet.Job schreef: ↑21 jun 2025, 12:35
Nee, mits ik kan blijven geloven dat de ledenvergadering zelfstandig denkend en gewetensvol stemt. Tot op heden is dat voor mij zo in mijn gemeente.
Ik denk dat het niet eenvoudig is om deze rol te pakken wanneer je als gemeente vacant bent, al zou het natuurlijk moeten kunnen lijden. Dit vind ik nou echt iets wat een groot gemis geeft in herderloze kerkenraden, wanneer er niemand van de broeders echt het gezag heeft om zulke vragen op tafel te leggen in de consistorie.
Nou mij verbaast me dat wat minder. Soms ziiten er wel verrassingen bij...MGG schreef: ↑21 jun 2025, 16:15Klopt. Daarom verbaast mij de stelligheid. Zeker als het van (ex)ambtsdragers komt. Nuance en vooral waarheid zijn erg belangrijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik vermoed dat dit een broodje aap verhaal is, en uit het feit dat je er geloof aan hecht denk ik dat je geen ambtelijke ervaring hebt.MGG schreef: ↑21 jun 2025, 14:07Niet overal* in een van onze vorige gemeente gebeurde het zeker wel.Tiberius schreef: ↑21 jun 2025, 13:17Nee, dat gebeurt niet.Job schreef: ↑21 jun 2025, 12:35Nee, mits ik kan blijven geloven dat de ledenvergadering zelfstandig denkend en gewetensvol stemt. Tot op heden is dat voor mij zo in mijn gemeente.GG links schreef: ↑21 jun 2025, 12:08
Daar heb je gelijk in. Dat was zo maar dat hoeft niet meer aangezien we weer terug zijn bij de afgesproken regels. De praktijk is dat er bijna nooit iemand uitgestemt wordt. De ongeschreven regel was dat je er niet ieman uistemt die het niet al te bont maakt en de nieuwe oude regel is na 8 jaat eruit. Er zitten nu diverse broeders bij ons in de kerkenraad die na een aantal jaar weer opnieuw dienen.
Want het zou niet alleen onkies zijn, maar ook onzinnig.
Onkies, omdat de kerkenraad de kandidering moet laten afhangen van de vraag of de betreffende persoon (nog) geschikt is om zijn ambt uit te oefenen. Voor de rest ligt de roeping tussen de persoon en God. We belijden dat we geen hartenkenners zijn en zover ik weet belijden in ieder geval de meeste ambtsdragers dat.
En onzinnig ook: als God iemand roept geeft het geen pas om te stiekem te gaan zitten loeren of een ander niet geschikter zou zijn voor dat ambt. Denk aan Samuel, die zou ook de eerste de beste zoon van Isai als de meest geschikte beoordeeld hebben.
Verder denk ik ook dat het goed is, om machtsmisbruik te voorkomen, om een limiet te stellen aan de ambtstermijn. Je kan uiteraard discussiëren hoe lang die termijn moet zijn.
Zo stel ik het me ook helemaal niet voor. Ik weet dat de tijd van ambtsdragers kostbaar is, maar als je de gemeente Gods regeert, lijkt me dat er tijd mag worden uitgetrokken om je taak zorgvuldig te doordenken. Ik ben vast een idealist, maar net als dat er aan huwelijkscatechese wordt gedaan, zou ik me een soort ambtsdragerscatechese kunnen voorstellen. Dus een keer de hele agenda leegvegen en elkaar in de ogen en de ziel kijken. Intervisie, zouden we hedendaags zeggen. Maar dan bij een open Bijbel.Tiberius schreef: ↑21 jun 2025, 16:55Ik vermoed dat dit een broodje aap verhaal is, en uit het feit dat je er geloof aan hecht denk ik dat je geen ambtelijke ervaring hebt.MGG schreef: ↑21 jun 2025, 14:07Niet overal* in een van onze vorige gemeente gebeurde het zeker wel.Tiberius schreef: ↑21 jun 2025, 13:17Nee, dat gebeurt niet.Job schreef: ↑21 jun 2025, 12:35
Nee, mits ik kan blijven geloven dat de ledenvergadering zelfstandig denkend en gewetensvol stemt. Tot op heden is dat voor mij zo in mijn gemeente.
Onkies, omdat de kerkenraad de kandidering moet laten afhangen van de vraag of de betreffende persoon (nog) geschikt is om zijn ambt uit te oefenen. Voor de rest ligt de roeping tussen de persoon en God. We belijden dat we geen hartenkenners zijn en zover ik weet belijden in ieder geval de meeste ambtsdragers dat.
En onzinnig ook: als God iemand roept geeft het geen pas om te stiekem te gaan zitten loeren of een ander niet geschikter zou zijn voor dat ambt. Denk aan Samuel, die zou ook de eerste de beste zoon van Isai als de meest geschikte beoordeeld hebben.
Dat kan, en dat gebeurt ook regelmatig, maar dat staat los van een eventuele herkandidering.
Ik zou het een nuttige koppeling aan dat thema vinden. De roeping en zending van predikanten worden terecht als zwaarwegende zaken gezien. Maar ouderlingen en diakenen dienen evenzeer in de Gemeente van Christus.
-
Je leest niet wat er staat. Dat jij je zaken niet voor kan stellen of een negatief beeld hebt, zegt niet dat jouw ervaring/beeld overal klopt.Tiberius schreef: ↑21 jun 2025, 16:55Ik vermoed dat dit een broodje aap verhaal is, en uit het feit dat je er geloof aan hecht denk ik dat je geen ambtelijke ervaring hebt.MGG schreef: ↑21 jun 2025, 14:07Niet overal* in een van onze vorige gemeente gebeurde het zeker wel.Tiberius schreef: ↑21 jun 2025, 13:17Nee, dat gebeurt niet.Job schreef: ↑21 jun 2025, 12:35