DDD schreef: ↑Gisteren, 21:09
Een kwart van de gegeven punten? Is daar ook nog toezicht op door het Cvte?
Als het werk heel slecht is nagekeken, kun je het in principe terugsturen naar de school met het verzoek het eerst zelf goed te doen. Maar ja, dat is tamelijk grof. En ja, meestal ben je al een aardig eind op dreef als je de conclusie gaat trekken dat het beroerd is nagekeken, en om dan halverwege te stoppen (terwijl je weet dat het dan nog een keertje naar je toekomt) is ook niks. Bovendien betekent het dat de school in kwestie op de dag van de examenuitslag waarschijnlijk geen examenuitslag zal hebben. Ik heb deze route nog nooit meegemaakt.
De gebruikelijke route is dat je bij slecht nagekeken werk als tweede corrector zuchtend aan de slag gaat.
Ik trof het dit jaar in het eerste tijdvak slecht: ik kreeg van één docent twee klassen binnen die belabberd waren nagekeken. En het was ook nog erg laat opgestuurd. Dat heeft mij mijn Pinksterweekend (muv zondag) met de omliggende nachten gekost. Ik had elf kantjes met opmerkingen getypt, en ging in totaal 250 punten in mindering brengen op 50 leerlingen. De docent in kwestie wilde meer dan de helft van die kritiekpunten telefonisch bespreken. Dat bellen was niet leuk, want die docent vond het niet prettig om zoveel kritiek te krijgen. Maar goed, zij had het correctievoorschrift beschouwd als een suggestie, niet als een harde eis. Ongeveer driekwart van mijn kritiek kreeg ik er doorheen. Als we er samen niet waren uitgekomen, had ik de examensecretaris op mijn school moeten inschakelen. Die zou de directeur of adjunct-directeur hebben ingeseind. Beide directeuren zouden dan gebeld hebben. Geen idee wat dat oplevert, want volgens mij komen zij dan niet verder dan 'Ja, Zita is echt bij haar verstand' en vice versa. Als het overleg van de directeuren niets oplevert, kan een derde corrector worden ingeschakeld. Die onbekende staat buiten de betreffende scholen en begint van voor af aan met nakijken en bepaalt de uiteindelijke score. De school in kwestie had zelf nog een extra tussenstap: als je er telefonisch niet uitkwam, zou je ergens fysiek moeten afspreken. Alsof je in examentijd de gelegenheid hebt om naar de andere kant van het land te reizen en alsof het dan heel anders wordt dan wanneer je het telefonisch bespreekt.
Ik geloof dat je alleen een melding bij Cvte doet als er klaarblijkelijke opzet in het spel is. Dat is bij een examen met meerkeuzevragen eerder vast te stellen dan bij een examen met hoofdzakelijk open vragen.
Ik heb één keer een examen gehad waarbij de docent keurig de gegeven scores in de kantlijn vermeldde, maar andere scores invoerde in het online-systeem Wolf. Dus in de kantlijn stond een terechte 0, in Wolf stond 2 (de maximumscore). En dat een keer of 8 in de klas. Als ik niet de controleronde papier-Wolf had gedaan, was ik er nooit achter gekomen. Toen heb ik aan de examensecretaris gevraagd of melding bij Cvte aan de orde was. Nee, het kon een vergissing zijn geweest. En dat was het ook, volgens die docent.
Maar goed, de examens zitten er weer op.