Situatie Midden-Oosten

elbert
Contacteer:

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door elbert »

Philip schreef: 19 jun 2025, 12:05 Iran bombardeert volgens eigen zeggen het "commando- en inlichtingenhoofdkwartier (C4i)" van de Israëlische strijdkrachten en een inlichtingencommando van het leger in het zogenoemde Gav-Yam Technology Park.
De Jerusalem Post schreef daarover eerder: 'In the Gav-Yam Negev hi-tech park, the new technological center of the IDF's C4I Directorate has been established, serving thousands of soldiers, NCOs, and officers.' https://www.jpost.com/business-and-inno ... cle-847690

De stelling van Israël dat er geen militaire faciliteiten in de buurt lagen, is dus onjuist.
Eveneens onjuist is de stelling van Iran dat het het ziekenhuis niet geraakt heeft.

Dat rechtvaardigt de aanval vanzelfsprekend niet. Iran mag wel zichzelf verdedigen, maar geen burgers aanvallen.
Het Soroka ziekenhuis ligt een kilometer ten zuidwesten van het Gav-Yam Negev hi-tech park, aan de andere kant van de spoorlijn. Als Iran militaire doelen wil raken, dan moeten de Iraanse strijdkrachten toch echt een stuk beter mikken.
Bovendien heeft Khamenei expliciet de opdracht gegeven om Israelische burgerdoelen aan te vallen. Dat zeggen Israelische bronnen, maar ik denk dat het ook klopt. Vorig jaar viel Iran Israelische militaire vliegvelden aan, waarbij lichte schade werd aangericht. Dat waren tenminste militaire doelen. Nu wordt er rechtstreeks op Israelische steden en bevolkingscentra geschoten, waarbij vanmorgen blijkbaar ook clustermunitie is ingezet om te proberen zoveel mogelijk slachtoffers te maken.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Profesto schreef: 19 jun 2025, 13:27 Ik lees net dat GL-PvdA het standpunt heeft ingenomen dat Nederland moet stoppen met leveren van onderdelen voor Israëlisch luchtafweer.

Dat vind ik een ongekende stap en het valt me heel erg tegen van deze partij.
Dit systeem is bedoeld om burgers te beschermen tegen raketaanvallen. Het lijkt me dat we dat als Nederland en Europa moeten blijven steunen.
Fascinerende ommezwaai in standpunt gezien haar eerdere uitspraken over de Iron Dome.
Wat zou hieraan ten grondslag liggen denk jij? Want dit vind ik een wel heel extreme draai.
MGG

Bericht door MGG »

Edelweiss schreef: 19 jun 2025, 14:41
Profesto schreef: 19 jun 2025, 13:27 Ik lees net dat GL-PvdA het standpunt heeft ingenomen dat Nederland moet stoppen met leveren van onderdelen voor Israëlisch luchtafweer.

Dit systeem is bedoeld om burgers te beschermen tegen raketaanvallen. Het lijkt me dat we dat als Nederland en Europa moeten blijven steunen.
Fascinerende ommezwaai in standpunt gezien haar eerdere uitspraken over de Iron Dome.
Wat zou hieraan ten grondslag liggen denk jij? Want dit vind ik een wel heel extreme draai.
Radicaal links en islamieten steunen vaak de Palestijnen. Regelmatig slaat dit om in afkeer tegen Israël of tegen alle Joden.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Zeker waar - maar waar mevrouw Piri eerst ook nog oog leek te hebben voor Palestijnen, Druzen en christenen die eveneens beschermd worden door de ID, vind ik het des te fascinerender dat die groepen er nu blijkbaar niet meer toe doen. Dat lijkt me zelfs voor GL-PvdA aan de radicaliserende kant, tenzij ik echt een heel onvolledig beeld heb van de partij (en dat sluit ik zeker niet uit, vandaar ook de vraag aan Profesto).
Henk J

Bericht door Henk J »

Edelweiss schreef: 19 jun 2025, 14:41 Fascinerende ommezwaai in standpunt gezien haar eerdere uitspraken over de Iron Dome.
Kati Piri zegt dat Israël nooit Iran had aangevallen als ze zelf geen Iron Dome (en andere systemen) hadden omdat ze anders teveel eigen burgerslachtoffers zouden krijgen. Juist omdat ze de terugslag van Iran grotendeels kunnen neutraliseren durft Israël Iran aan te vallen en daarmee is de Iron Dome ook een offensief wapen. En daar hoor je geen onderdelen voor te leveren vindt Piri. Tja, alsof je dan maar de mensen in Israël, waar ook Palestijnen e.d. wonen maar dood moet laten gaan.
Profesto

Bericht door Profesto »

Als ik slecht denk, dan denk ik inderdaad electorale redenen. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat onder kiezers hier de handen heel erg van op elkaar gaan.
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: 19 jun 2025, 14:50

Radicaal links en islamieten steunen vaak de Palestijnen. Regelmatig slaat dit om in afkeer tegen Israël of tegen alle Joden.
GL-pvda is geen radicaal linkse partij.
ZWP

Bericht door ZWP »

Hendrien schreef: 19 jun 2025, 13:28 Ik vind het allemaal heel ingewikkeld. Heeft Israël echt het recht om dit allemaal te doen? Ik kan er echt mee worstelen. Het brengt het risico op een nucleair conflict in deze wereld veel dichterbij. Of zou Israël op de Heere moeten vertrouwen? Weten we zeker dat Iran bijna een atoombom had? Is het dan gerechtvaardigd? Is dit allemaal nodig uit voorzorg? Wanneer stopt Israël of willen ze niet meer stoppen? Hoe kijkt de rest van de wereld nu naar Israël en de VS? Hoe zit het nu echt met de verwoestingen en het leed in Gaza? Ik kom er niet meer uit.
Dat weten we niet zo goed inderdaad.
Denk ook aan de massavernietigingswapens waar de VS het over hadden in Irak. Ondanks uitgebreide zoekacties werden er echter geen massavernietigingswapens gevonden. Hoewel Irak zich eerder had beziggehouden met massavernietigingswapenprogramma's, waaronder biologische en chemische wapens, en in de jaren tachtig een kernwapenprogramma had, suggereerden aanwijzingen dat deze programma's grotendeels waren ontmanteld of verlaten tegen de tijd van de invasie.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 19 jun 2025, 15:35
MGG schreef: 19 jun 2025, 14:50

Gelukkig niet. GL heeft wel een radicale stroming.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Profesto schreef: 19 jun 2025, 15:35GL-pvda is geen radicaal linkse partij.
ChristenUnie kamerlid Don Ceder had het vanmiddag naar aanleiding van deze extreme motie van Piri over de radicalisering van GL-PvdA. Dat vind ik goed getypeerd: deze partij wordt langzaam maar zeker overgenomen door de radicale vleugel van het GL smaldeel.
Deze motie is een dieptepunt.
Philip

Bericht door Philip »

Iron Dome wordt ook gebruikt om aanvalswapens van Israël te beschermen en wordt ingezet als onderdeel van de aanvalsstrategie.
Het valt me tegen van de CU dat ze de oorlogen van Israël blijven verdedigen.
CvD

Bericht door CvD »

elbert schreef: 19 jun 2025, 17:10
Profesto schreef: 19 jun 2025, 15:35GL-pvda is geen radicaal linkse partij.
ChristenUnie kamerlid Don Ceder had het vanmiddag naar aanleiding van deze extreme motie van Piri over de radicalisering van GL-PvdA. Dat vind ik goed getypeerd: deze partij wordt langzaam maar zeker overgenomen door de radicale vleugel van het GL smaldeel.
Deze motie is een dieptepunt.
Ja rechts heeft de naam,een links weer eens de daad.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Profesto schreef: 19 jun 2025, 15:35
Ik ben het vaak met je eens, maar op dit punt niet. De partij vertoont wel degelijk kenmerken van links-radicalisme.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Philip schreef: 19 jun 2025, 17:45 Iron Dome wordt ook gebruikt om aanvalswapens van Israël te beschermen en wordt ingezet als onderdeel van de aanvalsstrategie.
Het valt me tegen van de CU dat ze de oorlogen van Israël blijven verdedigen.
Het is luchtverdediging. Het beschermt tegen dreigingen uit de lucht. Iran en zijn proxies vallen vooral civiele doelen aan, dus bescherming is zeker noodzakelijk.

Luister eens naar de bondskanselier. Israël doet ons vuile klusje.
merel

Bericht door merel »

Mee eens. Ik ben juist blij met het standpunt van CU.
Plaats reactie