Geef daar nu eens antwoord opRido91 schreef: ↑18 jun 2025, 11:45Waar ligt uw moeite met de uitwerking die de prediking van ds Vreugdenhil zou kunnen hebben?GGotK schreef: ↑18 jun 2025, 11:31 De moeite ligt niet zozeer in de prediking van ds Vreugdenhil, maar meer in de uitwerking van zijn prediking. Aan de andere kant moeten we ook geen karikatuur maken van zogenaamde linkse dominees binnen de GG: er wordt altijd de dood in Adam en het leven in Christus gepredikt, ellende, verlossing en dankbaarheid, er wordt wel degelijk (en soms nog scherp ook) gesepareerd etc.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zeker, maar als ik voor mijzelf spreek probeer ik toch wel een duidelijke scheiding te maken tussen de inhoud van de prediking en de prediker. We bespreken hier geen 2 predikanten maar 2 verschillende preken, zo probeer ik er zelf althans in te staan.Sallander schreef: ↑18 jun 2025, 12:07Kijk, dat vind ik nu eens een wijze raad!!!! Bedankt Herman! Wat je de dominee zelf niet durft te zeggen, moet je hier niet WILLEN zeggen.Herman schreef: ↑18 jun 2025, 11:56Meestal worden fatsoensnormen overschreden. Verder is het common sense in bijvoorbeeld HHK en CGK gemeenten om preekbesprekingen te houden. Het verschil is dat de dominee er dan bij is, dus dat zorgt voor een filtering van de feedback. Dus ja, ik zou willen oproepen, zet hier alleen tekst neer die je ook zou zeggen als de dominee er bij zit.
En zeker niet als daarbij de fatsoensnormen worden overschreden. En dat is hier de laatste tijd nogal eens gebeurd.
Ik neem je raad ter harte voor zover het mijzelf betreft, en beveel het anderen aan!
En toch... wellicht is een een mens die een weinig inlevingsvermogen kent? Hier verder op ingaan zou niet baten. Wij kennen dit forum helaas te goed, en degenen die hier tegenop komen zijn sterker dan ik. We hebben al vaker gedacht te bezwijken, maar tot op deze dag mogen we er nog zijn. Maar we gaan niet meer verder, ik zei het al, we kennen de tegenstanders te goed.Rido91 schreef: ↑18 jun 2025, 12:07Aha, ik snap het maar het punt wat ik nu juist probeer te maken is dat de leer die u wenst hoog te houden in elk geval een andere is dan de leer der Reformatie en de leer uit de Bijbel. Kunt u mij nog proberen een serieus antwoord op mijn vraag te geven? En nee, ik 'veracht ' u niet, ik spreek u ('als enige bij wie ik dit ongemerkt doe merk ik ) als 'u' aan , ben geen 'smader' en ik probeer geen 'schampere woorden' te gebruiken dus zie het zeker niet als een persoonlijke aanval.-DIA- schreef: ↑18 jun 2025, 11:57Kort en bondig dan op uw verzoek: Wie wordt hier gejaagd van den beginne aan? Nee, niet deze persoon, maar wel de leer die we begeren te belijden en hoog te houden. En deze leer heeft vele bestrijders.
Wij worden moe van al deze bittere van al die bittere woorden.
Misschien voelen we wel iets van wat de dichter zong in Psalm 123 vers 2:
Geef ons genâ, geef ons genâ, o HEER,
En red ons tot Uw eer;
Wij zijn reeds moe van al de schamp're woorden,
Die wij van smaders hoorden;
Ons treurig hart is moe van al het spotten,
En 't honend samenrotten
Der hovaardij, die need'rigen veracht,
En weelderig belacht.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Johann Gottfried Walther
DIA in het verleden had je best wel eens de mond vol van de oudvaders, hoe goed ken je die prediking?
Want als je goed gaat lezen en luisteren, staat iemand als Ds. Vreugdenhil echt veel dichterbij de lijn van vele Nadere-Reformatoren en Puriteinen dan iemand als Ds. Huijser.
IK noem nu deze, maar je mag ook Ds. Baan en Ds. Van Boven lezen....
of Ds. A.T. Vergunst en Ds. M.T. Al-Chalabi...
Ik zou nog wel eens de Bijna-Christen ontdekt willen lezen, maar ik ben nog geen goede/betrouwbare vertaling tegengekomen.
Want als je goed gaat lezen en luisteren, staat iemand als Ds. Vreugdenhil echt veel dichterbij de lijn van vele Nadere-Reformatoren en Puriteinen dan iemand als Ds. Huijser.
Ik zou nog wel eens de Bijna-Christen ontdekt willen lezen, maar ik ben nog geen goede/betrouwbare vertaling tegengekomen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jammer dat u hier niet verder op in wil gaan want dit is toch wel een wezenlijke vraag lijkt mij. U neemt het ook persoonlijker op dan nodig is kan ik opmaken uit uw post.-DIA- schreef: ↑18 jun 2025, 12:17En toch... wellicht is een een mens die een weinig inlevingsvermogen kent? Hier verder op ingaan zou niet baten. Wij kennen dit forum helaas te goed, en degenen die hier tegenop komen zijn sterker dan ik. We hebben al vaker gedacht te bezwijken, maar tot op deze dag mogen we er nog zijn. Maar we gaan niet meer verder, ik zei het al, we kennen de tegenstanders te goed.Rido91 schreef: ↑18 jun 2025, 12:07Aha, ik snap het maar het punt wat ik nu juist probeer te maken is dat de leer die u wenst hoog te houden in elk geval een andere is dan de leer der Reformatie en de leer uit de Bijbel. Kunt u mij nog proberen een serieus antwoord op mijn vraag te geven? En nee, ik 'veracht ' u niet, ik spreek u ('als enige bij wie ik dit ongemerkt doe merk ik ) als 'u' aan , ben geen 'smader' en ik probeer geen 'schampere woorden' te gebruiken dus zie het zeker niet als een persoonlijke aanval.-DIA- schreef: ↑18 jun 2025, 11:57Kort en bondig dan op uw verzoek: Wie wordt hier gejaagd van den beginne aan? Nee, niet deze persoon, maar wel de leer die we begeren te belijden en hoog te houden. En deze leer heeft vele bestrijders.
En red ons tot Uw eer;
En 't honend samenrotten
En weelderig belacht.
Maar ik zal u verder niet pushen tot antwoorden die u niet wil geven, wel merk ik helaas vaker dat mensen in deze zaken zeer strijdig zijn in het vasthouden van 'de oude waarheid ' maar als men bevraagt wordt om dat eens concreet aan de Bijbel/belijdenisgeschriften te toetsen de wagen al snel stilstaat.
-
Wie heeft ontdekt dat zijn eigen hart ook na ontvangen genade arglistig is en dat schijn en zijn enorm op elkaar kunnen lijken die houdt van ontdekkende prediking. Zie of bij mij een schadelijke weg is en leidt mij op de eeuwige weg. Niet een ieder die Heere Heere zegt wordt zalig.
Tegelijkertijd mogen we de blijdschap en de zekerheid van het geloof niet verdacht maken. Als mensen berouw hebben over hun zonden, belijden dat Christus alles is en voor Hem begeren te leven. Is dat niet voldoende om iemand te beschouwen als broeder of zuster? Hoe zie jij dat?
Je bezigt anders stevige taal.-DIA- schreef: ↑18 jun 2025, 12:17En toch... wellicht is een een mens die een weinig inlevingsvermogen kent? Hier verder op ingaan zou niet baten. Wij kennen dit forum helaas te goed, en degenen die hier tegenop komen zijn sterker dan ik. We hebben al vaker gedacht te bezwijken, maar tot op deze dag mogen we er nog zijn. Maar we gaan niet meer verder, ik zei het al, we kennen de tegenstanders te goed.Rido91 schreef: ↑18 jun 2025, 12:07Aha, ik snap het maar het punt wat ik nu juist probeer te maken is dat de leer die u wenst hoog te houden in elk geval een andere is dan de leer der Reformatie en de leer uit de Bijbel. Kunt u mij nog proberen een serieus antwoord op mijn vraag te geven? En nee, ik 'veracht ' u niet, ik spreek u ('als enige bij wie ik dit ongemerkt doe merk ik ) als 'u' aan , ben geen 'smader' en ik probeer geen 'schampere woorden' te gebruiken dus zie het zeker niet als een persoonlijke aanval.-DIA- schreef: ↑18 jun 2025, 11:57Kort en bondig dan op uw verzoek: Wie wordt hier gejaagd van den beginne aan? Nee, niet deze persoon, maar wel de leer die we begeren te belijden en hoog te houden. En deze leer heeft vele bestrijders.
En red ons tot Uw eer;
En 't honend samenrotten
En weelderig belacht.
@DIA laat je niet gek maken. Je trekt het je te persoonlijk aan. Dit verwoest je van binnen en dat in een week van voorbereiding. Laat het los. Koester waar je je aan verbonden voelt in de prediking en bespreek het veel met de Heere. Dat is vruchtbaarder dan hier op het forum. Ik wens je sterkte!!!
Het is maar wie je kiest uit 'de ouden'. Hooker, Shepard, Philpot e.a. daar komen de anderen weer dichter bij in de buurt. De verscheidenheid is van alle tijden. En daarom moeten we niet oordelen op de millimeter, maar binnen het wat bredere kader van Schrift en belijdenis. Daar is ook ruimte voor accent verschillen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑18 jun 2025, 12:22 DIA in het verleden had je best wel eens de mond vol van de oudvaders, hoe goed ken je die prediking?
In 2001 stond we opnieuw een recensie in het RD die goed weergeeft wat de ontdekking beoogt.
Meade spoort aan tot zelfonderzoek
"Arglistig is het hart, meer dan enig ding." De puriteinse predikant Mattheüs Meade (1630-1699) heeft helder beschreven hoe een mens zichzelf kan bedriegen door te rusten op een gedaante van godzaligheid. Hij wil niet de zwakste gelovigen ontmoedigen, maar uitwendige belijders laten ontwaken.
Mattheüs Meade leefde in de tijd van Cromwell en Karel II. Tijdens de vervolging onder Karel II week hij een aantal jaren uit naar Holland. Hij preekte enige tijd in Utrecht. Zijn bekendste werk "The Almost Christian Discovered" verscheen voor het eerst in een Nederlandse uitgave in 1682. Sindsdien werd het ongeveer twintig keer herdrukt. Aan belangstelling voor dit geschrift heeft het dus in het verleden niet ontbroken. "De bijna-christen ontdekt" bevat zeven preken. Toch is het boek geen prekenbundel geworden. Het onderwerp -het nabijkomend christendom- wordt aan de hand van vier vragen besproken, gevolgd door een toepassing.
Meade wijst er in zijn voorwoord op dat het werk bedoeld is als een toetssteen voor het onderzoek naar iemands staat. "Bent u een huichelaar", zo schrijft hij, "lees dan en beef. Maar als Christus een gestalte in u gekregen heeft, lees dan en verblijd u." De titel van het boek is ontleend aan de uitspraak van koning Agrippa tot Paulus: "Gij beweegt mij bijna een christen te worden" (Hand. 26:28). Bij de beantwoording van de vragen gaat Meade uit van de stelling: Er zijn zeer veel mensen in de wereld die bijna-, en toch niet meer dan bijna-christenen zijn.
Kromgegroeide kleermaker
Het kan zeer ver gaan met een mens. Hij kan uitzonderlijke vorderingen maken in de godsdienst, en toch slechts "bijna" een christen zijn. Meade noemt een groot aantal gevallen waarin iemand een waar christen schijnt te zijn, maar het niet is. Hij gebruikt prachtige voorbeelden. Zoals hij schrijft over het bezit van voortreffelijke gaven: "Een kromgegroeide kleermaker kan een pak maken waarin een recht lichaam past, ook al past het pak niet degene die het heeft gemaakt, omdat hij krom is." God kan iemands gaven gebruiken om een ander tot Christus te brengen, terwijl hijzelf een vreemdeling van Christus blijft.
Meade wilde met dit boek geen geleerde verhandeling te schrijven. Integendeel, het is zeer eenvoudig en duidelijk van opzet. Hij schreef het omdat hij zeer bewogen was met het zielenheil van zijn lezers. Dat maakt het geschrift zo waardevol.
De vertaling is zeer betrouwbaar. Het boek is in goed, hedendaags Nederlands vertaald. Vergeleken met de oude vertaling is ze nauwkeuriger en leest ze ook veel gemakkelijker. Meade besloot zijn inleiding met de wens dat het boek voor de lezer mocht zijn "wat een regenwolk is voor de droge grond." Bij deze wens sluit ik me helemaal aan.
N.a.v. "De bijna-christen ontdekt", door Mattheüs Meade; vert. M. Krijgsman; uitg. Den Hertog, Houten 2000; ISBN 90 331 1431 3; 195 blz.; 34,50.
Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad, 14-02-2001
Mij trof met name dat stukje over de kromgegroeide kleermaker.
"Arglistig is het hart, meer dan enig ding." De puriteinse predikant Mattheüs Meade (1630-1699) heeft helder beschreven hoe een mens zichzelf kan bedriegen door te rusten op een gedaante van godzaligheid. Hij wil niet de zwakste gelovigen ontmoedigen, maar uitwendige belijders laten ontwaken.
Mattheüs Meade leefde in de tijd van Cromwell en Karel II. Tijdens de vervolging onder Karel II week hij een aantal jaren uit naar Holland. Hij preekte enige tijd in Utrecht. Zijn bekendste werk "The Almost Christian Discovered" verscheen voor het eerst in een Nederlandse uitgave in 1682. Sindsdien werd het ongeveer twintig keer herdrukt. Aan belangstelling voor dit geschrift heeft het dus in het verleden niet ontbroken. "De bijna-christen ontdekt" bevat zeven preken. Toch is het boek geen prekenbundel geworden. Het onderwerp -het nabijkomend christendom- wordt aan de hand van vier vragen besproken, gevolgd door een toepassing.
Meade wijst er in zijn voorwoord op dat het werk bedoeld is als een toetssteen voor het onderzoek naar iemands staat. "Bent u een huichelaar", zo schrijft hij, "lees dan en beef. Maar als Christus een gestalte in u gekregen heeft, lees dan en verblijd u." De titel van het boek is ontleend aan de uitspraak van koning Agrippa tot Paulus: "Gij beweegt mij bijna een christen te worden" (Hand. 26:28). Bij de beantwoording van de vragen gaat Meade uit van de stelling: Er zijn zeer veel mensen in de wereld die bijna-, en toch niet meer dan bijna-christenen zijn.
Kromgegroeide kleermaker
Het kan zeer ver gaan met een mens. Hij kan uitzonderlijke vorderingen maken in de godsdienst, en toch slechts "bijna" een christen zijn. Meade noemt een groot aantal gevallen waarin iemand een waar christen schijnt te zijn, maar het niet is. Hij gebruikt prachtige voorbeelden. Zoals hij schrijft over het bezit van voortreffelijke gaven: "Een kromgegroeide kleermaker kan een pak maken waarin een recht lichaam past, ook al past het pak niet degene die het heeft gemaakt, omdat hij krom is." God kan iemands gaven gebruiken om een ander tot Christus te brengen, terwijl hijzelf een vreemdeling van Christus blijft.
Meade wilde met dit boek geen geleerde verhandeling te schrijven. Integendeel, het is zeer eenvoudig en duidelijk van opzet. Hij schreef het omdat hij zeer bewogen was met het zielenheil van zijn lezers. Dat maakt het geschrift zo waardevol.
De vertaling is zeer betrouwbaar. Het boek is in goed, hedendaags Nederlands vertaald. Vergeleken met de oude vertaling is ze nauwkeuriger en leest ze ook veel gemakkelijker. Meade besloot zijn inleiding met de wens dat het boek voor de lezer mocht zijn "wat een regenwolk is voor de droge grond." Bij deze wens sluit ik me helemaal aan.
N.a.v. "De bijna-christen ontdekt", door Mattheüs Meade; vert. M. Krijgsman; uitg. Den Hertog, Houten 2000; ISBN 90 331 1431 3; 195 blz.; 34,50.
Ik wil dit nog hierover opmerken: Het kan langs je heen gaan, maar het kan ook door je heen gaan. Dat laatste heeft een veel grotere impact, zowel op lichaam als je geest.GG links schreef: ↑18 jun 2025, 12:28Je bezigt anders stevige taal.-DIA- schreef: ↑18 jun 2025, 12:17
En toch... wellicht is een een mens die een weinig inlevingsvermogen kent? Hier verder op ingaan zou niet baten. Wij kennen dit forum helaas te goed, en degenen die hier tegenop komen zijn sterker dan ik. We hebben al vaker gedacht te bezwijken, maar tot op deze dag mogen we er nog zijn. Maar we gaan niet meer verder, ik zei het al, we kennen de tegenstanders te goed.
-
Ik denk dat je het goed ziet dat velen benauwd zijn voor kenmerkenprediking of christenprediking. Dat wordt dan afgedaan als dat je mensen terugwerpt op zichzelf in plaats van Christus.-DIA- schreef: ↑18 jun 2025, 13:01 In 2001 stond we opnieuw een recensie in het RD die goed weergeeft wat de ontdekking beoogt.
Kromgegroeide kleermaker
Dat gevaar is er ook als dit soort prediking de overhand krijgt. Dat verklaart ook dat hoe meer kenmerkenprediking er is, hoe leger de avondmaalstafels zijn. De ruif wordt te hoog gelegd zegt men dan wel.
Andersom: zonder kenmerkenprediking is er hoog risico op zelfbedrog, veelal wel volle avondmaalstafels. Ik snap dat je daar beducht voor bent en in dat licht preken als die van ds. Vreugdenhil gaat zien. Alleen preken die vaak wel in een context dat zwakke christenen vastlopen met kenmerken. Meade zegt niet voor niets:
Kenmerkenprediking is echter Bijbels (zie de Bergrede, zie 1 Johannes). Maar moet altijd verbonden zijn met de oproep om zonder omhaal te vluchten tot Christus om bekering en om oprechtheid. Zelfs een kind van God als David had niet door dat hij onoprecht was en was niet ontdekt aan de zonde van moord, leugen en overspel. Dat nam niet weg dat hij niet twijfelde aan zijn staat voor God.Hoewel ik weet dat het moeilijk is om de gevaarlijke staat en toestand van de belijdende huichelaar bloot te leggen zonder dat de zwakke christen zich in deze ontdekking betrokken zal voelen
Eén opmerking nog. Alsof dit achterwege blijft, nee dit is ook van wezenlijk belang.Refojongere schreef: ↑18 jun 2025, 13:13 Maar moet altijd verbonden zijn met de oproep om zonder omhaal te vluchten tot Christus om bekering en om oprechtheid. Zelfs een kind van God als David had niet door dat hij onoprecht was en was niet ontdekt aan de zonde van moord, leugen en overspel. Dat nam niet weg dat hij niet twijfelde aan zijn staat voor God.
4 Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
5 Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet;
mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij:
ik boog me'en geloofde, en-mijn God sprak mij vrij.
Laten we dan ook vers vier erbij lezen, daar zien we: toen Gods Geest hem aan zichzelf had ontdekt.
Het blijft toch een wat vreemd figuur op een forum als dit om hier allerlei recensies van boeken te plaatsen maar als u wordt bevraagt om het Boek der boeken er eens bij te pakken en er naast te leggen er dan een zielig verhaal komt. Maar goed, u gaat over uw eigen antwoorden. Ik krijg alleen toch het idee dat we niet mogen becommentariëren of de Bijbel er naast mogen leggen op alles wat u hier deelt
Rido91 schreef: ↑18 jun 2025, 13:50 Het blijft toch een wat vreemd figuur op een forum als dit om hier allerlei recensies van boeken te plaatsen maar als u wordt bevraagt om het Boek der boeken er eens bij te pakken en er naast te leggen er dan een zielig verhaal komt. Maar goed, u gaat over uw eigen antwoorden. Ik krijg alleen toch het idee dat we niet mogen becommentariëren of de Bijbel er naast mogen leggen op alles wat u hier deelt