Ik ben er vooral een beetje verbaasd over dat hij zich op zijn blog prominent presenteert als 'zoon van'. Wat is daarvan de meerwaarde? Het voelt daarmee een beetje alsof hij zijn overleden vader, breed gewaardeerd in mijn herinnering, voor zijn karretje spant. Hij mag gerust zijn mening en inzichten delen, maar doe dat dan voor eigen rekening zou ik adviseren.Herman schreef: ↑13 jun 2025, 15:05Ik heb ook wel publicaties van mijnheer Van der Heiden gezien waarvan ik dacht dat het niet helemaal de juist toon was. En dan zeg ik het voorzichtig. In ieder geval lijken met zulke types altijd wat Don Quichot achtig, waarbij ik moet opmerken dat ik net zo slecht door hun stukken heen kom als door het boek van De Cervantes.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik neem aan als je een link laat plaatsen dat je een bepaald publiek wil bedienen.
Dus weet niet wat er misselijk aan is en ga me ook niet schamen.
Ga je schamen om zo te reageren.
-
@Bertiel je melde dat de Woesteweg een link gezet het en dat dit alles was. Schaam je voor je boude reactie naar Bobber. Beetje misselijk om hem zo weg te zetten

Mooi dat Kleen af en toe iemand heeft met wie hij wel door een deur kan.
Kan geen kwaad een beetje sparren soms
Enkele boeken
Luther zou het waarschijnlijk eens zijn met ds. C. Stelwagen, die van mening was dat er te weinig ‘fundamentele’ boeken worden gelezen. Hij zei in een interview (RD, 19-1-2018) dat slechts enkele boeken er écht toe doen: ‘Lees de Redelijke Godsdienst van Brakel, de Galatenbrief van Luther, de Institutie van Calvijn en nog iets van Kohlbrugge. Verder moet je niet te veel lezen. Veel stichtelijke boekjes komen op hetzelfde neer. Lees fundamentele boeken, waar je over na moet denken, waar je in jezelf wat over kunt blijven murmelen, waar je je handen bij kunt vouwen, waarbij je ook weleens moet vragen: „Heere, wat bedoelt U?’
Bron: https://vormingvoorelkedag.nl/boeken/le ... el-boeken/
Luther zou het waarschijnlijk eens zijn met ds. C. Stelwagen, die van mening was dat er te weinig ‘fundamentele’ boeken worden gelezen. Hij zei in een interview (RD, 19-1-2018) dat slechts enkele boeken er écht toe doen: ‘Lees de Redelijke Godsdienst van Brakel, de Galatenbrief van Luther, de Institutie van Calvijn en nog iets van Kohlbrugge. Verder moet je niet te veel lezen. Veel stichtelijke boekjes komen op hetzelfde neer. Lees fundamentele boeken, waar je over na moet denken, waar je in jezelf wat over kunt blijven murmelen, waar je je handen bij kunt vouwen, waarbij je ook weleens moet vragen: „Heere, wat bedoelt U?’
Bron: https://vormingvoorelkedag.nl/boeken/le ... el-boeken/
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Gisteren las ik dit bij Brakel: "I. Wij doen het geloof ná de wedergeboorte volgen, niet dat de mens eerst levend en wedergeboren is, en daarna het geloof verkrijgt; integendeel: 't geloof gaat vóór de
wedergeboorte, wel niet in tijd, maar in orde der natuur; want het Woord is het zaad der wedergeboorte, 1 Petrus 1:23, en het Woord kan geen nut doen, dan door het geloof, Hebr. 4:2. Met de eerste aanneming en vereniging met Jezus wordt de mens levend.''
Dit vond ik wel verhelderend. Moest het wel 3 keer lezen. Bij ons wordt ook altijd geleerd dat mens eerst wedergeboren wordt en dan het geloof krijgt... Dat kan soms heel lang duren, zoals de man in Bethesda die moest 30 jaar lang wachten. Maar W a Brakel zegt dat in de orde van de natuur het geloof vooraf gaat aan de wedergeboorte! Dat is een groot verschil, want ik heb altijd geleerd dat je eerst een tijd lang in de ellende moet zitten én het geloof een keer geschonken krijgt.. Je mag zeker niet geloven.. Dat is in tekst van Brakel dus wel anders..
wedergeboorte, wel niet in tijd, maar in orde der natuur; want het Woord is het zaad der wedergeboorte, 1 Petrus 1:23, en het Woord kan geen nut doen, dan door het geloof, Hebr. 4:2. Met de eerste aanneming en vereniging met Jezus wordt de mens levend.''
Dit vond ik wel verhelderend. Moest het wel 3 keer lezen. Bij ons wordt ook altijd geleerd dat mens eerst wedergeboren wordt en dan het geloof krijgt... Dat kan soms heel lang duren, zoals de man in Bethesda die moest 30 jaar lang wachten. Maar W a Brakel zegt dat in de orde van de natuur het geloof vooraf gaat aan de wedergeboorte! Dat is een groot verschil, want ik heb altijd geleerd dat je eerst een tijd lang in de ellende moet zitten én het geloof een keer geschonken krijgt.. Je mag zeker niet geloven.. Dat is in tekst van Brakel dus wel anders..
Dat klopt, al verschilt dat wel erg per predikant. Maar wat Brakel schrijft, is wel de reformatorische leer.
- J.C. Philpot
Ik haal het zinnetje nog even naar boven: niet in tijd, maar in orde der natuur.De Rijssenaar schreef: ↑20 jun 2025, 09:03 Gisteren las ik dit bij Brakel: "I. Wij doen het geloof ná de wedergeboorte volgen, niet dat de mens eerst levend en wedergeboren is, en daarna het geloof verkrijgt; integendeel: 't geloof gaat vóór de
Brakel geeft hier dus aan dat qua tijdsvolgorde het niet zo is dat de wedergeboorte op het geloof volgt.
Echter wel "in orde der natuur", dat wil zeggen logisch of theologisch geordend.
Als het gaat om de tijdsvolgorde, leert á Brakel dat de wedergeboorte en de eerste daad des geloofs tegelijkertijd plaatsvinden:
Vóór de eerste daad des geloofs is de mens dood, hoe vele voorbereiden de bewegingen hij ook mocht ontvangen hebben. Als wij voorbereiding stellen, zo weet, dat wij daardoor niet verstaan beginselen des levens, verre van daar; in alle de voorbereidingen is en blijft de mens dood, en zijn daden kun¬nen God niet behagen, hoe deugdzaam dat ze schijnen.
Het eerste beginseltje des levens ontvangt hij met de eerste daad des geloofs, geloof en leven zijn in de tijd gelijk, maar in de orde gaat het geloof voor, als een oorsprong des levens; want daar is geen leven dan in de vereniging met Christus, die hun Leven is, en het geloof is het middel van vereniging met Christus. (Redelijke Godsdienst)
Tegelijkertijd is de mens in de wedergeboorte volkomen passief, en daarvoor geestelijk dood.
Al deze uitdrukkingen zijn het werk van de Schepper, Levendmaker, Genereerder, in welke het schepsel, dat opgewekt, dat gegenereerd wordt, ten enenmale uitgesloten wordt van medewerking. Dies is het vast, dat de mens in het eerste begin der wedergeboorte niet medewerkt, maar alleen lijdelijk is, en het voorwerp, hetwelk de werking ontvangt. En of hij wel te voren een mens is, en alzo menselijke werking heeft, zo is hij toch, ten opzichte van het geestelijke leven, dood, en kan alzo niet meer in de wedergeboorte medewerken dan een dode. (Redelijke Godsdienst)
Ik hou het persoonlijk bij wat de Dordtse Leerregels ons over de wedergeboorte leren:
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing,
nieuwe schepping, opwekking van de doden, en levendmaking,
waarvan zo heerlijk in de Schriften gesproken wordt, a
dewelke God zonder ons in ons werkt.
En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen,
noch door aanrading, of zulke manier van werking,
dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft,
het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden
of niet wedergeboren te worden,
bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.
Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige,
en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgene en onuitsprekelijke werking,
dewelke, naar het getuigenis der Schrift
(die van den Auteur van deze werking is ingegeven),
in haar kracht niet minder noch geringer is
dan de schepping of de opwekking der doden; b
alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt,
zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.
En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd,
niet alleen van God gedreven en bewogen,
maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. c
Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens,
door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
De Redelijke Godsdienst heeft niet de confessionele status, die de Dordtse Leerregels wel hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
en Brakel spreekt de DL tegen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
De beste dag
om te breken met de zonde
is vandaag
- J.C. Philpot
Had a FANTASTIC breakfast this morning with the wonderful Dutch Royal Family— great people, very classy! For the first time in my life, I tried something called hagelslag—tiny chocolate sprinkles on bread. Sounds crazy, right? But actually VERY good. Might bring it to Mar-a-Lago! The Dutch know what they're doing. #MakeBreakfastGreatAgain #HagelslagWins
President Donald J. Trump of the United States of America
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
J.C. Philpot schreef: ↑26 jun 2025, 09:22 Had a FANTASTIC breakfast this morning with the wonderful Dutch Royal Family— great people, very classy! For the first time in my life, I tried something called hagelslag—tiny chocolate sprinkles on bread. Sounds crazy, right? But actually VERY good. Might bring it to Mar-a-Lago! The Dutch know what they're doing. #MakeBreakfastGreatAgain #HagelslagWins

Beste mensen, dit is een topic dat valt onder Theologie - bezinning. Zullen we het hier theologisch en bezinnend houden? Voor andere zaken die u gelezen hebt, zijn andere, meer passende topics te vinden.
Daar is toch die andere topic voor: Gelezen (geloofsopbouwend)?