Rido91 schreef: ↑18 jun 2025, 00:55
MGG schreef: ↑18 jun 2025, 00:31
Rido91 schreef: ↑18 jun 2025, 00:14
MGG schreef: ↑18 jun 2025, 00:04
Dus omdat een deel waar jij niet toe behoort een bepaald soort preken niet gewend is, is het geheel waar jij wel toe behoort van de oude waarheid afgeweken. Begrijp ik je zo goed?
Ongeveer al kan ik er nog een hele rij kanttekeningen bij geven maar ik denk dat je het op zich wel begrijpt wat ik bedoel
Ik begrijp wat jouw mening is. Opzich is het logisch dat mensen vinden dat zij goed zitten. Als iemand vindt dat hij fout zit, dan stuurt hij meestal bij. Tegelijkertijd kom je meestal weinig verder als partijen vinden dat andere afwijken en zij in het goede spoor lopen. Persoonlijk denk ik dat de oude waarheid vaak wat breder is dan dat hij soms geschetst wordt. De verschillen tussen Luther en Calvijn zijn fors en toch gelooft iedereen dat zij nu als broeders hun Koning dienen.
Dat ben ik met je eens maar over de kern der zaak (de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof in Christus) ware beiden het aardig eens. En juist daarin zie je toch wel een duidelijke verschuiving in de rechterflank van de gereformeerde gezindte ten opzichte van de leer der Reformatie. Het geloof wordt weggepoetst want een mens kan niet geloven, de goede werken om de zaligheid te verdienen van Rome zijn ingewisseld voor de zondekennis, we voegen wat kenmerken toe die dan wel niet in de Bijbel staan maar 'Gods volk leert het nou eenmaal zo' een tekst als 'Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden' wordt een 'te makkelijk geloven bevonden' als we niet de mitsen en maren van stal halen etc. Over Sola Scriptura gesproken...
@ Rido91, Een pittige analyse. Maar ik moet toegeven dat uw waarnemingen juist zijn. Over het algemeen gesproken. Voortdurend verbaas ik me erover hoever men is afgeweken van de HC, NGB en DL. En van de liturgische formulieren. Altijd weer zie je dat veel predikanten moeite doen om wel de genoemde geschriften na te spreken, maar vervolgens aan de slag gaan om voorwaarden in te bouwen. De rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof gaat tegen vlees en bloed in. Men durft het uiteindelijk niet te wagen met de leer van Luther en Calvijn. En wat je vaak tegenkomt is het angstvallig vermijden van het woord 'geloof'. Terwijl men wel graag en veel spreekt over een lichtvaardig geloof, of verstandsgeloof, of beredeneerd geloof, of verondersteld geloof. De theologie van Alexander Comrie is hier debet aan denk ik. Hij bedoelde het goed in zijn strijd tegen de Arminianen, maar is veel te ver doorgeslagen. Het was een teken aan de wand dat ooit een predikant zei: Je kunt de prediking in de GG niet begrijpen als je Comrie niet kent. Helaas, Comrie gaat boven m'n pet. Ben laagopgeleid en van filosofie weet ik niks.