Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Houden jullie er serieus rekening mee dat ds Vergunst ( misschien) naar Nederland komt? Dat klikt toch niet echt meer zou ik denken, als je zo lang hier weg bent.
Ik vind hem altijd zo vrij van kerkverband-eigenschappen.
Ik vind hem altijd zo vrij van kerkverband-eigenschappen.
Ik luister en luisterde graag naar hem. Veel aan zijn preken gehad. Maar ook is helder dat er duidelijke verschillen zijn tussen diverse predikanten.Job schreef: ↑Gisteren, 13:23Ja, in een bepaalde flank van de GG is deze predikant erg populair.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 13:19Meen je dit echt Job?Job schreef: ↑Gisteren, 12:59Een populaire predikant brengt zelf zijn eigen salaris mee. Als deze dominee werkelijk zou komen, staat er spoedig file rondom Haamstede op zondag en zullen de collectezakken uitpuilen. Dat hoef je een gemeente overigens niet te gunnen, maar het is wel hoe het vaak gaat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zijn verschillen nou zo bezwaarlijk?
- Delftenaar
Op zich niet. Het hoeft geen eenheidsworst te zijn.
Wel is het een valkuil om verschillen bezwaarlijk te vinden.
Wel is het een valkuil om verschillen bezwaarlijk te vinden.
-
Mocht Carterton uit de GG stappen, dan zou het voor hem mogelijk fijn zijn als hij een roeping voor een andere GG voelt.
Daarom woont ds. Vreugdenhil in Houten en staat ds. Huiser in Rijssen. Wees er blij mee dat je hem hebt en je niet in Houten woont. Ook is het zo dat het 1e gedeelte van het formulier wat gaat over de zelfbeproeving de zondag voorafgaand aan het H.A. gelezen wordt. Is een extra preek over de zelfbeproeving.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 16:19In de preek van ds Vreugdenhil hoor ik niets van toetsing, en eigenlijk helemaal geen voorbereiding voor het H. Avondmaal. Deze separatie hoor juist helder bij de andere preek. Daar ligt een heel groot verschil. De preek van ds. Vreugdenhil zal voor velen wel aangenaam zijn om te horen, maar er zit geen ontdekking in. Daarentegen, de andere preek zal voor sommigen onverteerbaar zijn omdat het teveel bloot legt wat niet kan lijden. Dat zou best een pijnpunt kunnen zijn voor niet weinigen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 16:06De preek van ds. Vreugenhil is meer op Christus gericht! Dat heb ik wel gemist in preek die jij nu aanhaalt. Ik denk dat er helemaal geen sprake is van avondmaalsdrang. Als je ziet hoe weinig er aan HA gaan, kun je onmogelijk zeggen dat er drang is..-DIA- schreef: ↑Gisteren, 13:52 Zondagmorgen voorbereiding H.A.
Ik heb net de bovenstaande preek van ds. Vreugdenhil beluisterd, maar wat een andere preek als wij hier gewend zijn...
Kom, laten we eens luisteren! (zondagmorgen in Noord)
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
Ik vond juist dat ds. Huiser in de ochtenddienst van 8 juni iedereen aan het bang maken was voor Jezus door het als maar benadrukken van de Heiligheid van God.
-
--- knip --- niet op de persoon
Carterton stapt niet uit de GG. Het wordt gewoon een losse zusterkerk, net zoals de NRC, met over en weer kanselruil en beroepen etc. en blijft dus gewoon een GG tussen aanhalingstekens.
Tenminste, dat begreep ik.
Kan het ook normaal? Ik vind de uitspraak helemaal niet raar of onfatsoenlijk.
DDD schreef: ↑Gisteren, 19:55Ik ben niet zo snel van m'n stuk gebracht maar ik heb nu wel even moeten slikken. Maar ik denk maar zo: intelligente mensen beledigen mij niet en domme mensen kunnen mij niet beledigen.
-
Er zijn mensen die weglopen als er een preek van hem gelezen wordt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
-
Welk voordeel levert dat op?Erskinees schreef: ↑Gisteren, 19:45Carterton stapt niet uit de GG. Het wordt gewoon een losse zusterkerk, net zoals de NRC, met over en weer kanselruil en beroepen etc. en blijft dus gewoon een GG tussen aanhalingstekens.
Tenminste, dat begreep ik.
Ik heb beide preken beluisterd (de door u en GG-links gedeelde preken) Ik was positief verrast over de preek van ds Vreugdenhil, wat een ruim aanbod van genade! Als je dan de preek van ds Huijser er meteen achteraan luistert hoor je toch wel meer dan alleen een accentverschil. Ik geef ook toe dat het natuurlijk 2 preken over verschillende teksten zijn waardoor je dit misschien ook niet hekemaal goed kan vergelijken. In de preek van Ds Vreugdenhil staat meer Christus centraal, in de preek van ds Huijser meer de christen. In de eerste preek wordt je op Christus gewezen, in de tweede preek op allerlei kenmerken.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 16:19In de preek van ds Vreugdenhil hoor ik niets van toetsing, en eigenlijk helemaal geen voorbereiding voor het H. Avondmaal. Deze separatie hoor juist helder bij de andere preek. Daar ligt een heel groot verschil. De preek van ds. Vreugdenhil zal voor velen wel aangenaam zijn om te horen, maar er zit geen ontdekking in. Daarentegen, de andere preek zal voor sommigen onverteerbaar zijn omdat het teveel bloot legt wat niet kan lijden. Dat zou best een pijnpunt kunnen zijn voor niet weinigen.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 16:06De preek van ds. Vreugenhil is meer op Christus gericht! Dat heb ik wel gemist in preek die jij nu aanhaalt. Ik denk dat er helemaal geen sprake is van avondmaalsdrang. Als je ziet hoe weinig er aan HA gaan, kun je onmogelijk zeggen dat er drang is..-DIA- schreef: ↑Gisteren, 13:52 Zondagmorgen voorbereiding H.A.
Ik heb net de bovenstaande preek van ds. Vreugdenhil beluisterd, maar wat een andere preek als wij hier gewend zijn...
Kom, laten we eens luisteren! (zondagmorgen in Noord)
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
In de preek van ds Vreugdenhil beluister ik toch wel duidelijk separatie (bijv over huichelachtige leraars, mensen die niet door de deur ingaan), deze preek is juist bij uitstek een preek ter voorbereiding van het avondmaal ook voor hen die nog buiten Christus zijn. In de preek van ds Huijser worden toch wel een heleboel barricaden opgeworpen om tot Christus te komen
Eigenlijk is het toch wel droevig te noemen dat jullie niet zulke preken gewend zijn als die van ds Vreugdenhil, dat geeft toch wel aan hoever we ook in de rechterflank van de gereformeerde gezindte van de oude waarheid zijn afgeweken. Een 'ontdekkende' prediking wijst niet alleen de zonden aan maar wijst ook op het middel om behouden te worden, daar moet het een prediker om te doen zijn. Ook de passage over avondmaalsdrang was erg ver gezocht. Al met al kan ik mij voorstellen dat er kleingelovigen onder zo'n preek eerder ontmoedigd dan bemoedigd worden om deel te nemen aan de tafel des Heeren. Dat is bij de preek van ds Vreugdenhil toch wel heel anders