Gereformeerde Gemeenten

KDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Wat verder onderwijs uit een oude posting:
ds. Smytegelt schreef:
U zult zeggen: hoe komt het, dat er zoveel aan verbonden is, om behouden en zalig te worden?

Dat is, omdat er zoveel tegenstand is; en omdat er zovele boze en boze vijanden zijn, en omdat er zoveel verleiding van buiten, Ja, zulk een verdorven hart van binnen is, Rom. 7: 21, zegt Paulus: ik vind deze wet in mij, dat, als ik het goede wil, dan ligt het kwaad mij bij; ja, zovele verbergingen van Gods aangezicht zijn er; en zoveel druk en tegenheden, wanneer iemand zijn voet maar zet op de weg naar de hemel, en bovenal door al de klippen die er zijn, waartegen gewaakt moet worden, opdat men daar niet tegen de een of andere klip aanstoot en schipbreuk komt te lijden. Daarom moet men de goede streek houden, en men dient voorzichtig te wandelen. Op dat laatste moeten wij nog een weinig staan.
Wat zijn er al voor klippen, die men mijden moet?
Eerst. De klip van wanhoop. Ach! als men hoort prediken en als men leest in het Woord, daar zien wij het Wezen Gods , dat zulke ontzaglijke eigenschappen heeft. Bezien wij daartegen eens onszelf met het gehele schepsel, hoe ellendig wij allen zijn; hoe lichtelijk zou men stoten en schipbreuk lijden op de klip van wanhoop. Als wij onze grote zonden en onze kleine genade bezien, en dat het in onszelf buiten hoop is, om ooit terecht te komen, daar geraakt een Káin aan verzeild, een Saul, een Judas en meer dergelijke lijden er schipbreuk op.
Ten tweede. De klip van zorgeloosheid. De mens valt doorgaans tot het een uiterste of tot het andere: tot wanhoop vallen er weinigen; maar tot zorgeloosheid zeer velen, die zeggen: beroer mij niet voor de tijd, gelijk die vermeende Samuel eens zei: Waarom hebt u mij onrustig gemaakt? Zei hij tegen Saul, 1 Sam. 28: 15. En gelijk die weduw te Zarfath, zei: Man Gods, zegt ze tegen de profeet: wat heb ik met u te doen? Zijt gij bij mij gekomen, om mijn ongerechtigheid in gedachtenis te brengen? 1 Kon. 17: 18. Daar geraakt er menigeen aan zorgeloosheid verzeild; en zij blijven er aan vast, en gaan er zo mede naar het eeuwige verderf.
Dan is er ten derde de klip van algemene genade. Die daarop verzeilen, gaan bezwangerd met de gedachten, dat God een God is van alle mensen, en dat God niet alleen is een God der Joden, maar ook der Heidenen, die de dood des zondaars niet begeert, gelijk zij zeggen, maar zijn leven.
Ik doe er een vierde klip bij, en dat is de klip van eigen kracht. O, zeggen dezulken, dat iemand niet zalig wordt, dat schort aan Gods genade niet, noch aan de verdiensten van Christus. Hij kan, en wil alle mensen volkomen zalig maken; maar het ligt aan 't gebruik van 's mensen vrije wil. O, als men maar wilde, wij zouden allemaal zalig worden. De Zaligmaker zegt het: Gij wilt niet tot Mij komen, zegt Hij, opdat gij het leven hebt in Mijn Naam, Joh 5: 40.
Ten vijfde. Is er de klip van een vals geloof. O, de zondaar krijgt een gestadig begrip, dat hij geloven moet, en daar gaat hij bouwen op een dood geloof in plaats van te bouwen op een levend geloof, zijn geloof is een geloof met hetwelk hij verloren kan gaan, Jak. 2: 26, Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

De Onderwijzer als een groot Schriftgeleerde zulks ziende, geeft een verstandig bericht aan degenen, die graag naar de hemel zou gaan, en graag zouden zalig worden, ziet gij die klip van wanhoop wel? Zegt hij. U moet niet wanhopen met een kwade, maar met een goede wanhoop. Verslagen mens, o hier is uitkomst tegen de dood.
Dan, zegt hij, ziet gij de klip van zorgeloosheid wel? Daar is niemand ten hemel binnengekomen, of hij kende kommer, zodat hij moest uitschreeuwen, dat het zo bitter was, dat het hem aan het hart raakte.
Dan waarschuwt hij hen tegen de klip van algemene genade. Dan tegen de krachten van de vrije wil. Wij zijn krachteloos; wij kunnen niets doen, wij moeten 't opgeven voor onszelf, en voor alle schepselen; en hij waarschuwt tegen de algemene genade. In Adam zijn wij allemaal verdoemd; maar allen die in Adam verdoemd zijn, zullen niet allen in Christus levend gemaakt worden.
Dan gaat hij onderzoeken naar het waarachtig oprecht geloof. Daar nu staat wat tegenover, en dat gaat hij als een verstandig man ook ontdekken. Daar staat tegenover het vals geloof.
JanRap

Bericht door JanRap »

KDD schreef: 13 jun 2025, 02:21 Wat verder onderwijs uit een oude posting:
ds. Smytegelt schreef:
U zult zeggen: hoe komt het, dat er zoveel aan verbonden is, om behouden en zalig te worden?

Dat is, omdat er zoveel tegenstand is; en omdat er zovele boze en boze vijanden zijn, en omdat er zoveel verleiding van buiten, Ja, zulk een verdorven hart van binnen is, Rom. 7: 21, zegt Paulus: ik vind deze wet in mij, dat, als ik het goede wil, dan ligt het kwaad mij bij; ja, zovele verbergingen van Gods aangezicht zijn er; en zoveel druk en tegenheden, wanneer iemand zijn voet maar zet op de weg naar de hemel, en bovenal door al de klippen die er zijn, waartegen gewaakt moet worden, opdat men daar niet tegen de een of andere klip aanstoot en schipbreuk komt te lijden. Daarom moet men de goede streek houden, en men dient voorzichtig te wandelen. Op dat laatste moeten wij nog een weinig staan.
Wat zijn er al voor klippen, die men mijden moet?
Eerst. De klip van wanhoop. Ach! als men hoort prediken en als men leest in het Woord, daar zien wij het Wezen Gods , dat zulke ontzaglijke eigenschappen heeft. Bezien wij daartegen eens onszelf met het gehele schepsel, hoe ellendig wij allen zijn; hoe lichtelijk zou men stoten en schipbreuk lijden op de klip van wanhoop. Als wij onze grote zonden en onze kleine genade bezien, en dat het in onszelf buiten hoop is, om ooit terecht te komen, daar geraakt een Káin aan verzeild, een Saul, een Judas en meer dergelijke lijden er schipbreuk op.
Ten tweede. De klip van zorgeloosheid. De mens valt doorgaans tot het een uiterste of tot het andere: tot wanhoop vallen er weinigen; maar tot zorgeloosheid zeer velen, die zeggen: beroer mij niet voor de tijd, gelijk die vermeende Samuel eens zei: Waarom hebt u mij onrustig gemaakt? Zei hij tegen Saul, 1 Sam. 28: 15. En gelijk die weduw te Zarfath, zei: Man Gods, zegt ze tegen de profeet: wat heb ik met u te doen? Zijt gij bij mij gekomen, om mijn ongerechtigheid in gedachtenis te brengen? 1 Kon. 17: 18. Daar geraakt er menigeen aan zorgeloosheid verzeild; en zij blijven er aan vast, en gaan er zo mede naar het eeuwige verderf.
Dan is er ten derde de klip van algemene genade. Die daarop verzeilen, gaan bezwangerd met de gedachten, dat God een God is van alle mensen, en dat God niet alleen is een God der Joden, maar ook der Heidenen, die de dood des zondaars niet begeert, gelijk zij zeggen, maar zijn leven.
Ik doe er een vierde klip bij, en dat is de klip van eigen kracht. O, zeggen dezulken, dat iemand niet zalig wordt, dat schort aan Gods genade niet, noch aan de verdiensten van Christus. Hij kan, en wil alle mensen volkomen zalig maken; maar het ligt aan 't gebruik van 's mensen vrije wil. O, als men maar wilde, wij zouden allemaal zalig worden. De Zaligmaker zegt het: Gij wilt niet tot Mij komen, zegt Hij, opdat gij het leven hebt in Mijn Naam, Joh 5: 40.
Ten vijfde. Is er de klip van een vals geloof. O, de zondaar krijgt een gestadig begrip, dat hij geloven moet, en daar gaat hij bouwen op een dood geloof in plaats van te bouwen op een levend geloof, zijn geloof is een geloof met hetwelk hij verloren kan gaan, Jak. 2: 26, Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.

De Onderwijzer als een groot Schriftgeleerde zulks ziende, geeft een verstandig bericht aan degenen, die graag naar de hemel zou gaan, en graag zouden zalig worden, ziet gij die klip van wanhoop wel? Zegt hij. U moet niet wanhopen met een kwade, maar met een goede wanhoop. Verslagen mens, o hier is uitkomst tegen de dood.
Dan, zegt hij, ziet gij de klip van zorgeloosheid wel? Daar is niemand ten hemel binnengekomen, of hij kende kommer, zodat hij moest uitschreeuwen, dat het zo bitter was, dat het hem aan het hart raakte.
Dan waarschuwt hij hen tegen de klip van algemene genade. Dan tegen de krachten van de vrije wil. Wij zijn krachteloos; wij kunnen niets doen, wij moeten 't opgeven voor onszelf, en voor alle schepselen; en hij waarschuwt tegen de algemene genade. In Adam zijn wij allemaal verdoemd; maar allen die in Adam verdoemd zijn, zullen niet allen in Christus levend gemaakt worden.
Dan gaat hij onderzoeken naar het waarachtig oprecht geloof. Daar nu staat wat tegenover, en dat gaat hij als een verstandig man ook ontdekken. Daar staat tegenover het vals geloof.
@ KDD, Dankuwel. Mooie posting op de vroege morgen. Wat mooi ook, dat naar ik ten stelligste vermoed, de meeste refoforummers zich hierin kunnen vinden. Er zit voor mij nog wel een les in: Smytegelt noemt een aantal klippen. En dan heb ik nog al eens de totaal verkeerde neiging om die te lezen voor een ander, en dan denk ik: goeie les voor die en die...Hopelijk heeft u daar geen last van dat je stilletjes een te positief beeld van jezelf hebt, al weten we dat natuurlijk wel goed te verbergen achter een nederig gelaat. Het zelfbeeld van: ik denk er niet zo gemakkelijk over hoor als vele anderen, ik weet dat het allemaal zo maar niet gaat.
helma

Bericht door helma »

https://www.rd.nl/artikel/196317

In dit artikel staat iets over de theologie van ds Kersten.

Zijn boek ' Meer dan overwinnaars is inderdaad een boek waarin je ds Kersten ook op een andere manier leert kennen.

„Wie ganselijk mist het vertrouwen dat hem al zijn zonden om Christus wil vergeven zijn, die mist het ware geloof; dié is dood en onwedergeboren!”
JanRap

Bericht door JanRap »

helma schreef: 13 jun 2025, 07:26 https://www.rd.nl/artikel/196317

In dit artikel staat iets over de theologie van ds Kersten.

Zijn boek ' Meer dan overwinnaars is inderdaad een boek waarin je ds Kersten ook op een andere manier leert kennen.

„Wie ganselijk mist het vertrouwen dat hem al zijn zonden om Christus wil vergeven zijn, die mist het ware geloof; dié is dood en onwedergeboren!”
@ Helma, Uw opmerking klopt, maar er is één restrictie: ds. G.H. Kersten gebruikte vaak oude gereformeerde termen maar vulde die in de praktijk van de prediking nog al eens anders in. Hij was immer bezig om de verschillen met de CGK en de Gereformeerde Kerken te benadrukken dan wel uit te vergroten. Daardoor maakte hij het te ingewikkeld. Jammer dat hij zo onder de indruk was van de filosofische Comrie. Al weten we dat Comrie ook mooie en pastorale dingen heeft gezegd
Bobber

Bericht door Bobber »

SanderL schreef: 16 jun 2025, 10:37 Gereformeerde Gemeenten

Tweetal te Houten:
1. Ds. H. Brons te Moerkapelle
2. Ds. W.A. Zondag te Dordrecht
Stemming: donderdag 19 juni.

Tweetal te Vlissingen:
1. Ds. G.J. Baan te Rotterdam-Zuidwijk
2. Ds. H. Brons te Moerkapelle
Stemming: maandag 23 juni.

Tweetal te Kapelle-Biezelinge:
1. Ds. S.W. Janse te Rijssen-Zuid
Stemming: dinsdag 24 juni.

Tweetal te Oostkapelle:
2. Ds. W. Harinck te Utrecht

Tweetal te Goes: (o.v.b. van kandidaatstelling)
1. Stud. W. de Jong te Kootwijkerbroek
2. Stud. J. Kroon te Nunspeet
Duidelijk signaal van deze gemeenten. Ze vinden de studenten niet passen in hun gemeente.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat is toch niet erg? Jij en ik passen vast ook niet in ieder bedrijf of iedere organisatie.

Bovendien komen er ook nog een aantal midden-rechtsgemeenten met tweetallen zonder student, of maar met 1 van de 2 studenten.
CvdW

Bericht door CvdW »

Heeft Hoes niet geleerd van de vorige keer?
Bobber

Bericht door Bobber »

Erskinees schreef: 16 jun 2025, 12:44 Dat is toch niet erg? Jij en ik passen vast ook niet in ieder bedrijf of iedere organisatie.

Bovendien komen er ook nog een aantal midden-rechtsgemeenten met tweetallen zonder student, of maar met 1 van de 2 studenten.
Ik vind het ook niet erg. Maar het opmerken waard.
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 16 jun 2025, 13:07 Heeft Hoes niet geleerd van de vorige keer?
Ik hoop voor de student, als hij het beroep aanneemt, van wel.
MGG

Bericht door MGG »

Bobber schreef: 16 jun 2025, 11:02
SanderL schreef: 16 jun 2025, 10:37 Gereformeerde Gemeenten

Tweetal te Houten:
Stemming: donderdag 19 juni.

Tweetal te Vlissingen:
1. Ds. G.J. Baan te Rotterdam-Zuidwijk
2. Ds. H. Brons te Moerkapelle
Stemming: maandag 23 juni.

Tweetal te Kapelle-Biezelinge:
1. Ds. S.W. Janse te Rijssen-Zuid

Tweetal te Oostkapelle:
2. Ds. W. Harinck te Utrecht

Tweetal te Goes: (o.v.b. van kandidaatstelling)
1. Stud. W. de Jong te Kootwijkerbroek
2. Stud. J. Kroon te Nunspeet
Duidelijk signaal van deze gemeenten. Ze vinden de studenten niet passen in hun gemeente.
Dat is wel vaker. Vaak is het vrij voorspelbaar welke gemeenten geen of niet alle studenten op tweetal zetten. Beter selectief beroepen dan achter klagen.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

Erskinees schreef: 16 jun 2025, 12:44 Dat is toch niet erg? Jij en ik passen vast ook niet in ieder bedrijf of iedere organisatie.

Jaja
En ondertussen maar klagen dat het curatorium zo weinig mannenbroeders toelaat
Als er 10 werden aangenomen waren ze nog niet goed genoeg
johannes123

Bericht door johannes123 »

Ik begreep dat de Gereformeerde Gemeente van Oosterland een nieuw kerkgebouw gaat bouwen op de bestaande plaats, of de kerk grondig verbouwen waardoor er meer zitplaatsen komen.
De huidige kerk is ontzettend oud, de vloeren zijn rot en de isolatie is ontzettend slecht. Daarnaast is er veel ruimtegebrek en kunnen gezinnen niet meer bij elkaar in de kerk zitten. Een mooie stap voor deze gemeente dacht ik zo.

Aanstaande vrijdagavond is er een informatie avond voor de gemeenteleden om de plannen toe te lichten en te bespreken. De ontwerpen van de kerk zagen er in ieder geval heel mooi uit!
Nu nog hopen op een predikant voor deze gemeente/classis.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

J de Groot schreef: 16 jun 2025, 14:11

Jaja
En ondertussen maar klagen dat het curatorium zo weinig mannenbroeders toelaat
Als er 10 werden aangenomen waren ze nog niet goed genoeg
Jaja. Dat is onzin. Zullen we een beetje realistisch blijven? Al deze gemeenten hebben de afgelopen jaren wél studenten op de tweetallen gezet en toen waren er ook geen 10 aangenomen, maar om in jou woordkeuze te blijven was men "wel goed genoeg". Duik maar eens in de archieven. Je kunt de tweetallen wel terugvinden.
SanderL

Bericht door SanderL »

CvdW schreef: 16 jun 2025, 13:07 Heeft Hoes niet geleerd van de vorige keer?
Blijkbaar niet.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Waarom moet je per se een student beroepen dan?
Plaats reactie