Kleine ergernissen

KDD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door KDD »

DDD schreef: 14 jun 2025, 13:49 Daar is mijns inziens anders niets mis mee.

Het nieuwe wordt zwaar overgewaardeerd. Als je een verhaal drie keer gedaan hebt en er nog wat aan geschaafd hebt, zit het meestal beter in elkaar.

Preken is ook gewoon een ambacht. Ik ontken het werk van de Geest niet, maar de gewone gang van zaken is dat een slecht voorbereide preek ook een slechte preek is.
Luisteren is ook een ambacht. Een slecht voorbereide luisteraar zal weinig oppikken - of het een nieuwe preek of een weer opgewarmde preek is. En dan is andersom ook waar natuurlijk.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

helma schreef: 14 jun 2025, 14:04
Wim Anker schreef:
helma schreef: 14 jun 2025, 12:44
Wim Anker schreef:Al die luisterrommel (podcast, preken) die van mensen dove remies maken.
Individualisme, luiheid en egocentrisme in een paar oortjes.

Je ziet ze wel maar ze zijn er niet.
Oh wow.
Goede inhoudelijke reactie weer! Nu zal dit nog wel een "Pay back" drijfveer hebben na een reageren van mij in een ander topic over - al dan niet bewuste - onbekwaamheid (iig onbekwaamheid).

De reacties zijn daar en hier typerend.
Vooral niet inhoudelijk, enkel op de persoon en forummer in diskrediet zien te brengen.
Ik wist werkelijk niet hoe ik moest reageren op deze posting van jou. Maar aangezien de laatste podcast luistertip van mij was voelde ik me wel aangesproken.

En ik probeer jou niet in diskrediet te brengen, maar ik heb het idee dat jij soms wel heel scherp over mensen/dingen kan oordelen. Terwijl je aan de andere kant er ook wel de vinger bij legt als iemand negatief is.

Het is voor mij vaak even zoeken hoe je bepaalde dingen bedoelt. En als payback was mijn reactie in elk geval niet bedoeld, je mag van mij een andere mening hebben dan ik.

Als je nu even je posting terug leest over
de podcast hoe denk je dat dat op iemand overkomt?
Zou ik dat ook niet als een 'payback' kunnen opvatten of mezelf in 'diskrediet gebracht' te voelen?

Ik kan best tegen een stootje dus je mag me een eerlijk antwoord geven.
Het eerlijke antwoord is dat ik dat podcast topic helemaal niet volg en dus ook geen flauw idee had wie de laatste scribent daar was.
(Ook niet zo gek gelet op mij aversie tegen al dat audio geweld).
helma

Bericht door helma »

Een tip is voor de liefhebbers toch? Je hoeft er niks mee.
Ik luister ook niet alles wat ik aangereikt krijg. Maar soms ben ik wel blij met een luistertip.

En tijdens het strijken oid vind ik het fijn om een podcast, preek of luisterboek te luisteren. Ook tijdens een wandeling. Maar niemand is verplicht om dat ook te doen.
Mijn vader las vroeger kerkblaadjes tijdens het fietsen naar school. En tijdens het aardappels/appels/peren schillen luisterde hij een prekenbandje via een cassetterecorder en later walkman.
Ik kreeg het met de paplepel ingegoten zeg maar.

Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef: 14 jun 2025, 13:57
Een geschreven preek - gemaakt voor alle tijden en plaatsen! - kan het overlevingspakket zijn als de levende verkondiging ontbreekt.

Dus: preek gemaakt voor een tijd en plaats voor een specifieke gemeente (hopelijk overal zondagmorgen en - avond - is ongeschikt voor naluisteren.

Preek geschreven voor alle tijden en alle plaatsen en iedereeen (desnoods aangeven voor wie bedoeld) is noodvoorziening die levens kan redden.
De preken van Smytegelt werden ook gemaakt voor een bepaalde tijd, plaats en gemeente. Doordat ze zijn opgetekend, zijn ze bewaard gebleven voor het nageslacht. Geen preken van Smytegelt meer lezen? :livre
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: 14 jun 2025, 14:43
Wim Anker schreef: 14 jun 2025, 13:57
Een geschreven preek - gemaakt voor alle tijden en plaatsen! - kan het overlevingspakket zijn als de levende verkondiging ontbreekt.

Dus: preek gemaakt voor een tijd en plaats voor een specifieke gemeente (hopelijk overal zondagmorgen en - avond - is ongeschikt voor naluisteren.

Preek geschreven voor alle tijden en alle plaatsen en iedereeen (desnoods aangeven voor wie bedoeld) is noodvoorziening die levens kan redden.
De preken van Smytegelt werden ook gemaakt voor een bepaalde tijd, plaats en gemeente. Doordat ze zijn opgetekend, zijn ze bewaard gebleven voor het nageslacht. Geen preken van Smytegelt meer lezen? :livre
Krijgen we dat niveau weer.........

We hebben iets wat niet past in een generieke gestelde opmerking dus klopt het niet.
Om te beginnen heb ik geen audio file van smytegeld uit 16 zoveel opgenomen te Middelburg. Jij wel?
DDD

Bericht door DDD »

KDD schreef: 14 jun 2025, 14:28
DDD schreef: 14 jun 2025, 13:49 Daar is mijns inziens anders niets mis mee.

Het nieuwe wordt zwaar overgewaardeerd. Als je een verhaal drie keer gedaan hebt en er nog wat aan geschaafd hebt, zit het meestal beter in elkaar.

Preken is ook gewoon een ambacht. Ik ontken het werk van de Geest niet, maar de gewone gang van zaken is dat een slecht voorbereide preek ook een slechte preek is.
Luisteren is ook een ambacht. Een slecht voorbereide luisteraar zal weinig oppikken - of het een nieuwe preek of een weer opgewarmde preek is. En dan is andersom ook waar natuurlijk.
Daar ben ik het niet mee eens. Afgezien van een gebed is er weinig voorbereiding nodig voor een preek. Dat is ook helemaal niet het idee. Een preek moet hapklaar zijn.
KDD

Bericht door KDD »

Het is altijd bijzonder als waar je over tobde door de week een opklaring voor kwam op zondag in de kerk. Onder leesdienst of onder een live dominee.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef: 14 jun 2025, 14:46 Krijgen we dat niveau weer.........

We hebben iets wat niet past in een generieke gestelde opmerking dus klopt het niet.
Om te beginnen heb ik geen audio file van smytegeld uit 16 zoveel opgenomen te Middelburg. Jij wel?
Sneren geven is goedkoop. Maria Boter heeft de preken van Smytegelt opgetekend. Dus geen audiofile, wel een geschreven file.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: 14 jun 2025, 20:27
Wim Anker schreef: 14 jun 2025, 14:46 Krijgen we dat niveau weer.........

Sneren geven is goedkoop. Maria Boter heeft de preken van Smytegelt opgetekend. Dus geen audiofile, wel een geschreven file.
1. Geredigeerd dus. (Hoeveel weten we niet..... ).
2. Elke generalisatie (algemene stelling) bevat - uiteraard - uitzonderingen. Zo'n uitzondering is geen argument verder om een algemene stelling te bestrijden.
3. Lezen is wat anders dan luisteren. Dat is wat ik opmerk over al die audio rommel. Al heb ik idd evenzogoed een hekel aan preken die via het programma "speech to text" en de word grammatica corrector in uitgaven verschijnen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef: 14 jun 2025, 20:34 2. Elke generalisatie (algemene stelling) bevat - uiteraard - uitzonderingen. Zo'n uitzondering is geen argument verder om een algemene stelling te bestrijden.
Leuk bedacht. Je kunt ook zeggen: de uitzondering toont aan dat je generalisatie niet klopte. Maar ik heb verder geen zin in dit gehakketak. ::bye
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: 14 jun 2025, 20:59
Wim Anker schreef: 14 jun 2025, 20:34 2. Elke generalisatie (algemene stelling) bevat - uiteraard - uitzonderingen. Zo'n uitzondering is geen argument verder om een algemene stelling te bestrijden.
Leuk bedacht. Je kunt ook zeggen: de uitzondering toont aan dat je generalisatie niet klopte. Maar ik heb verder geen zin in dit gehakketak. ::bye
Prima hoor. Maar dit was wel mijn verzuchting over het kinderlijke niveau. (zo'n simpele omdraaing die kant nog wal raakt).

Als ik zou zeggen dat door rood rijden niet mag kom jij ws met de ziekenauto die het wel mag en ik dus onzin vertel.
Christen

Bericht door Christen »

KDD schreef: 14 jun 2025, 16:14 Het is altijd bijzonder als waar je over tobde door de week een opklaring voor kwam op zondag in de kerk. Onder leesdienst of onder een live dominee.
Nou, overweldigend soms, maar bemoedigend. Wie is God denk je dan.. wij kennen ten dele..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: 14 jun 2025, 21:05 kinderlijke niveau.
Je opmerking over oortjes is toch ook gewoon uit de lucht gegrepen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef: Gisteren, 12:29
Fijn dat, d.m.v. het woordeke "ook" wordt ingestemd met mijn qualificatie.
De oortjes zijn dat m.i. niet. Door het gebrek aan argumenten waarom dit dan kinderachtig zou zijn is verder lastig te duiden waarom dit wordt geponeert.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: Gisteren, 13:59
Herman schreef: Gisteren, 12:29
Fijn dat, d.m.v. het woordeke "ook" wordt ingestemd met mijn qualificatie.
De oortjes zijn dat m.i. niet. Door het gebrek aan argumenten waarom dit dan kinderachtig zou zijn is verder lastig te duiden waarom dit wordt geponeert.
Waarom zou ik daarvoor een argument moeten aandragen? Het is gewoon wat ik vind. Daar heb je het maar mee te doen.
Plaats reactie