Gereformeerde Gemeenten

GG links

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

Herman schreef: 11 jun 2025, 15:50
GG links schreef: 11 jun 2025, 14:59 Wat vinden jullie van de stelling dat binnen de GG een ongezonde druk ligt op de kennis van de ellende ? Dit moet je meegemaakt hebben, zus moet je beleefd hebben en zo moet je leven er na de bekering eruit zien. In mijn beleving is e.e.a. gestoeld op een sterk persoonlijke en niet Bijbelse overtuiging. Voorbeeld: vroeger had je geen TV als je bekeerd was, nu loopt bijna iedereen rond met een mobieltje waarmee je meer rotzooi kunt binnenhalen dan ooit op TV vertoond is.
Wat is je intentie om dit gesprek op te starten en wat wil je hiermee bereiken? Het is prima om hier een discussie over te starten, maar het is wel handig om te weten waar het gesprek naar toe zou moeten om op een respectvolle manier in gesprek te blijven.
???????????

Ik heb geen idee waar het gesprek naar toe gaat. Daar is een discussie voor. En de opmerking over respectvol zou je eens aan je mede moderator Ad Anker moeten doen.
Terri

Bericht door Terri »

GG links schreef: 11 jun 2025, 15:54
GG links schreef: 11 jun 2025, 14:59 Wat vinden jullie van de stelling dat binnen de GG een ongezonde druk ligt op de kennis van de ellende ? Dit moet je meegemaakt hebben, zus moet je beleefd hebben en zo moet je leven er na de bekering eruit zien. In mijn beleving is e.e.a. gestoeld op een sterk persoonlijke en niet Bijbelse overtuiging. Voorbeeld: vroeger had je geen TV als je bekeerd was, nu loopt bijna iedereen rond met een mobieltje waarmee je meer rotzooi kunt binnenhalen dan ooit op TV vertoond is.
Wat is je intentie om dit gesprek op te starten en wat wil je hiermee bereiken? Het is prima om hier een discussie over te starten, maar het is wel handig om te weten waar het gesprek naar toe zou moeten om op een respectvolle manier in gesprek te blijven.
???????????

Ik heb geen idee waar het gesprek naar toe gaat. Daar is een discussie voor. En de opmerking over respectvol zou je eens aan je mede moderator Ad Anker moeten doen.
Als ik je raden mag; voer deze discussie niet. Doe het met bekenden, vrienden, mede kerkleden desnoods, maar hier werkt het niet. Over en weer komt er narrigheid, sneren en bozigheid.
Het wil niet. Het ligt te gevoelig en ( dat ondervond ik door de jaren heen) het geeft koude harten en hete hoofden.
Zelf heb ik er wel een mening over, maar deel die hier niet, want of ze geloven je niet of je beschadigd anderen die het zich persoonlijk erg aantrekken als er kritiek komt op prediking binnen hun kerkverband/ de reformatorische gezindte.
Alhoewel ik inmiddels al regelmatig een schrijven heb gelezen van bv @Ad Anker, waarin ik wel e.e.a. verwoord vind wat er speelt.
Maar sommigen verstaan blijkbaar de kunst om de zorgen/kritiek die ze hebben over hun kerkverband, of de gereformeerde gezindte zo te brengen dat de bom niet barst.
Of hebben een uitzonderingspositie.
Ik accepteer dat. Het is tenslotte maar een forum :)
GG links

Bericht door GG links »

Terri schreef: 11 jun 2025, 16:47
GG links schreef: 11 jun 2025, 15:54
???????????

Als ik je raden mag; voer deze discussie niet. Doe het met bekenden, vrienden, mede kerkleden desnoods, maar hier werkt het niet. Over en weer komt er narrigheid, sneren en bozigheid.
Het wil niet. Het ligt te gevoelig en ( dat ondervond ik door de jaren heen) het geeft koude harten en hete hoofden.
Zelf heb ik er wel een mening over, maar deel die hier niet, want of ze geloven je niet of je beschadigd anderen die het zich persoonlijk erg aantrekken als er kritiek komt op prediking binnen hun kerkverband/ de reformatorische gezindte.
Alhoewel ik inmiddels al regelmatig een schrijven heb gelezen van bv @Ad Anker, waarin ik wel e.e.a. verwoord vind wat er speelt.
Maar sommigen verstaan blijkbaar de kunst om de zorgen/kritiek die ze hebben over hun kerkverband, of de gereformeerde gezindte zo te brengen dat de bom niet barst.
Of hebben een uitzonderingspositie.
Ik accepteer dat. Het is tenslotte maar een forum :)
Dank voor deze reactie. Jammer dat sommige mensen geen kritiek kunnen verdragen. Ik had verwacht dat deze discussie juist op een refoforum zou kunnen worden gevoerd. Ik zal me met deze discussie dan maar niet meer bemoeien. Dank voor de tip 👍
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

De vraag is - uiteraard - nogal polariserend. Het verongelijkte toontje dat het blijkbaar niet kan op RF siert GG links derhalve niet. De nickname - waarom in het duister blijven - uberhaupt al, de gekozen nicknaam zelf en de vraagformulering verraad de intentie. 3x een signaal dat de vraag voor zichzelf al lang is beantwoord en men zoekt naar wat handenopleggers.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Mooie vraag en ik denk dat iedereen het antwoord wel weet: er ligt veel nadruk op de ellende en te weinig nadruk op de verlossing en dankbaarheid.

Het gevoel van deze ellende wordt altijd breed uit gemeten en noodzakelijk geacht, totdat je tot een punt komt dat je totaal hopeloos bent geworden. Dan KAN het gebeuren dat je eens iets van de genade mag zien. Maar het KAN ook heel goed niet gebeuren want de man bij Bethesda moest ook 30 jaar lang wachten.

En als het gezicht op genade komt is dat vaak maar heel zwak en van korte duur... Mensen die die zeker mogen zijn, moeten alles maar eens nalopen: want op het ware werk komt de duivel af. Dus grote kans dat je dan bedrogen uit komt als je verzekerd bent…

Eigenlijk weet je dan nooit of het echt waarheid is. De meeste hoop heb je als je het soms eens even mag zien. Dan pas je het beste in het beeld van Gods volk. je bent niet verzekerd, maar bent ook niet totaal vreemd van genade.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

De Rijssenaar schreef: 11 jun 2025, 17:34
Mooie vraag en ik denk dat iedereen het antwoord wel weet: er ligt veel nadruk op de ellende en te weinig nadruk op de verlossing en dankbaarheid.

Het gevoel van deze ellende wordt altijd breed uit gemeten en noodzakelijk geacht, totdat je tot een punt komt dat je totaal hopeloos bent geworden. Dan KAN het gebeuren dat je eens iets van de genade mag zien. Maar het KAN ook heel goed niet gebeuren want de man bij Bethesda moest ook 30 jaar lang wachten.

En als het gezicht op genade komt is dat vaak maar heel zwak en van korte duur... Mensen die die zeker mogen zijn, moeten alles maar eens nalopen: want op het ware werk komt de duivel af. Dus grote kans dat je dan bedrogen uit komt als je verzekerd bent…

Eigenlijk weet je dan nooit of het echt waarheid is. De meeste hoop heb je als je het soms eens even mag zien. Dan pas je het beste in het beeld van Gods volk. je bent niet verzekerd, maar bent ook niet totaal vreemd van genade.
Aanvulling: Zeg dus gewoon tegen jezelf: ik geloof! Volg wat psychologische cursussen hoe een wens in het hoofd waar is en voilla! Leef gelukkig in de zekerheid dat het eeuwige leven wacht.
Het bordje "en bekeerd zijn we ook al" kan dan op de voordeur worden geplakt. Weet de huisbezoekende broeder ook dat daar niet meer naar gevraagd hoeft te worden.
GG links

Bericht door GG links »

Wim Anker schreef: 11 jun 2025, 17:20 De vraag is - uiteraard - nogal polariserend. Het verongelijkte toontje dat het blijkbaar niet kan op RF siert GG links derhalve niet. De nickname - waarom in het duister blijven - uberhaupt al, de gekozen nicknaam zelf en de vraagformulering verraad de intentie. 3x een signaal dat de vraag voor zichzelf al lang is beantwoord en men zoekt naar wat handenopleggers.
Ik merk dat Wim Anker een profeet is. Hij kent mijn intenties en kan zelfs geschreven woorden horen. Op handopleggers zit ik echt niet te wachten en die zal ik waarschijnlijk op Refoforum ook niet vinden.
Niet invullen voor een ander Wim, Het is moeilijk voor je maar probeer het is zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door GG links op 11 jun 2025, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

:bobo :haha :jongle
GG links schreef: 11 jun 2025, 17:49
Wim Anker schreef: 11 jun 2025, 17:20 De vraag is - uiteraard - nogal polariserend. Het verongelijkte toontje dat het blijkbaar niet kan op RF siert GG links derhalve niet. De nickname - waarom in het duister blijven - uberhaupt al, de gekozen nicknaam zelf en de vraagformulering verraad de intentie. 3x een signaal dat de vraag voor zichzelf al lang is beantwoord en men zoekt naar wat handenopleggers.
Ik merk dat Ad Anker een profeet is. Hij kent mijn intenties en kan zelfs geschreven woorden horen. Op handopleggers zit ik echt niet te wachten en die zal ik waarschijnlijk op Refoforum ook niet vinden.
Niet invullen voor een ander Ad. Het is moeilijk voor je maar probeer het is zou ik zeggen.
GG links

Bericht door GG links »

Ik haal per ongeluk Wim en Ad Anker door elkaar. Mijn excuus.
Laatst gewijzigd door GG links op 11 jun 2025, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Wim Anker schreef: 11 jun 2025, 17:45

Aanvulling: Zeg dus gewoon tegen jezelf: ik geloof! Volg wat psychologische cursussen hoe een wens in het hoofd waar is en voilla! Leef gelukkig in de zekerheid dat het eeuwige leven wacht.
Het bordje "en bekeerd zijn we ook al" kan dan op de voordeur worden geplakt. Weet de huisbezoekende broeder ook dat daar niet meer naar gevraagd hoeft te worden.
Dat bordje aan de voordeur leidt uiteraard tot verscherpt onderzoek. Je kunt beter zeggen: ik ben hopeloos. Dat opent deuren. Je krijgt dat te horen dat het nog “kan”. Dan heb je dus de meeste hoop, dat het ooit nog eens “kan” gebeuren. Als je het bordje “ik ben bekeerd” opplakt weet je in ieder geval zeker dat je het niet bent. Dus dan is “kan” veel hoopvoller. Bij het eerste is er nog hoop
GG links

Bericht door GG links »

Wim Anker schreef: 11 jun 2025, 17:45
GG links schreef: 11 jun 2025, 14:59
Hier was ik dus voor gewaarschuwd door Terri. Ben ik er toch ingetrapt. Wat een zotheid.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

Zou dit nou de ultieme vorm van een karikatuur zijn

Ik vermoed van wel
Sterker nog : het is het moedwillig beginnen van een discussie om een karikaturenwedloop te ontlokken

Wat een doorzichtigheid
GG links

Bericht door GG links »

J de Groot schreef: 11 jun 2025, 18:21 Zou dit nou de ultieme vorm van een karikatuur zijn

Ik vermoed van wel
Sterker nog : het is het moedwillig beginnen van een discussie om een karikaturenwedloop te ontlokken

Wat een doorzichtigheid
Dit soort reacties moedigen mij aan om de GG te verlaten. Blijkbaar mag je niet anders denken. Terri heeft alweer gelijk.
KDD

Bericht door KDD »

GG links schreef: 11 jun 2025, 15:37
Ad Anker schreef: 11 jun 2025, 15:29
FlyingEagle schreef: 11 jun 2025, 15:27
GG links schreef:Hoof dat mijn posting dit keer geen ban opleverd.Afbeelding
De spelling wel dan ik
Begreipelijk, deze gedachtewisel
Daar houden de moderators zich dus mee bezig. Doe lekker je ding!
Waar houd je jezelf mee bezig? Weer op dezelfde rotonde om weer een 'drive-by-sneer' uit te delen?
MGG

Bericht door MGG »

GG links schreef: 11 jun 2025, 18:47
J de Groot schreef: 11 jun 2025, 18:21 Zou dit nou de ultieme vorm van een karikatuur zijn

Ik vermoed van wel

Wat een doorzichtigheid
Dit soort reacties moedigen mij aan om de GG te verlaten. Blijkbaar mag je niet anders denken. Terri heeft alweer gelijk.
Dat zou jammer van je naam zijn. Een suggestie is GLPKN of GGGM.
Plaats reactie