Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
En dan niet aansluiten bij Dordrecht-Zuid? Of staat dat los van elkaar?
Dat zou ook mijn indringende oproep zijn. Vinden we elkaar toch nog....Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:47Ik zou alle middengemeenten willen oproepen om daar naar toe te gaan, ook de moderne middengemeenten die zich wel aan de synodebesluiten houden. En dan kijken of er ook echt ruimte is voor hun manier van kerk-zijn en beleving, ook op de langere termijn. Dat is namelijk de essentie. Anders wordt het geen eenheid maar uniformiteit.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:15 Ook de kerkenraad van de CGK Rijnsburg, roepende kerk van de laatstgehouden generale synode 2024-2025, heeft aan alle 'plaatselijke Christelijke Gereformeerde Kerken die zich in woord en daad wensen te houden aan Schrift belijdenis, kerkorde en geldende synodale besluiten' een uitnodiging gestuurd voor een bijeenkomst om elkaar vast te houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ben blij met de oproep van Rijnsburg. Uiteindelijk wás dat de roepende kerk dus vind ik het ook wel een 'logische' vervolgstap.
- J.C. Philpot
De oproep van Rijnsburg lijkt me inderdaad een goede (of wellicht de minst slechte) stap. Als de gemeenten die op de oude wijze de CGK willen voortzetten elkaar kunnen vasthouden, dan voorkomt dat dat de schriftgetrouwe gemeenten ieder een eigen kant op gaan.
Als de gemeenten die zich niet in het beleid van de landelijke kerk kunnen vinden en gehoorzamen, hier helaas geen gevolgen aan verbinden door zich te onttrekken, dan is dit de minst slechte weg naar de toekomst toe.
Tegelijkertijd is de situatie dusdanig, dat er aan elk scenario grote nadelen kleven.
Als de gemeenten die zich niet in het beleid van de landelijke kerk kunnen vinden en gehoorzamen, hier helaas geen gevolgen aan verbinden door zich te onttrekken, dan is dit de minst slechte weg naar de toekomst toe.
Tegelijkertijd is de situatie dusdanig, dat er aan elk scenario grote nadelen kleven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ben ik de enige die dit een slecht voorstel vind?
-
Het lijkt mij als middengemeente goed om bij beide initiatieven aan te sluiten. Je hoeft dan niet meteen onder (tijds)druk een keuze te maken en je kunt rustig beoordelen welke het beste past en welke levensvatbaar is. Aansluiten bij een ander verband zoals NGK of PKN kan altijd nog.
-
De kansels zullen dan ook wel echt open moeten voor iedereen in zo'n nieuw verband. Er zijn nu nog te veel predikanten uit het midden die bijvoorbeeld in Rijnsburg zelf niet mogen preken en dat kan natuurlijk niet.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:13Dat zou ook mijn indringende oproep zijn. Vinden we elkaar toch nog....Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:47Ik zou alle middengemeenten willen oproepen om daar naar toe te gaan, ook de moderne middengemeenten die zich wel aan de synodebesluiten houden. En dan kijken of er ook echt ruimte is voor hun manier van kerk-zijn en beleving, ook op de langere termijn. Dat is namelijk de essentie. Anders wordt het geen eenheid maar uniformiteit.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:15 Ook de kerkenraad van de CGK Rijnsburg, roepende kerk van de laatstgehouden generale synode 2024-2025, heeft aan alle 'plaatselijke Christelijke Gereformeerde Kerken die zich in woord en daad wensen te houden aan Schrift belijdenis, kerkorde en geldende synodale besluiten' een uitnodiging gestuurd voor een bijeenkomst om elkaar vast te houden.
Waarom haal je dit er nu opeens bij?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:43De kansels zullen dan ook wel echt open moeten voor iedereen in zo'n nieuw verband. Er zijn nu nog te veel predikanten uit het midden die bijvoorbeeld in Rijnsburg zelf niet mogen preken en dat kan natuurlijk niet.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:13Dat zou ook mijn indringende oproep zijn. Vinden we elkaar toch nog....Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:47Ik zou alle middengemeenten willen oproepen om daar naar toe te gaan, ook de moderne middengemeenten die zich wel aan de synodebesluiten houden. En dan kijken of er ook echt ruimte is voor hun manier van kerk-zijn en beleving, ook op de langere termijn. Dat is namelijk de essentie. Anders wordt het geen eenheid maar uniformiteit.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:15 Ook de kerkenraad van de CGK Rijnsburg, roepende kerk van de laatstgehouden generale synode 2024-2025, heeft aan alle 'plaatselijke Christelijke Gereformeerde Kerken die zich in woord en daad wensen te houden aan Schrift belijdenis, kerkorde en geldende synodale besluiten' een uitnodiging gestuurd voor een bijeenkomst om elkaar vast te houden.
Het lijkt er op dat je dit mooie initiatief een beetje negatief benaderd.
Doorgaan op kerkordelijke wijze is toch prachtig.
-
Waarom is dat negatief? Als je verder wilt met andere kerken op basis van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodebesluiten dan moet er wel onderling vertrouwen zijn. Als dat er niet is, dan komen er op langere termijn weer fricties.HHR schreef: ↑Gisteren, 11:45Waarom haal je dit er nu opeens bij?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:43De kansels zullen dan ook wel echt open moeten voor iedereen in zo'n nieuw verband. Er zijn nu nog te veel predikanten uit het midden die bijvoorbeeld in Rijnsburg zelf niet mogen preken en dat kan natuurlijk niet.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:13Dat zou ook mijn indringende oproep zijn. Vinden we elkaar toch nog....Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:47
Ik zou alle middengemeenten willen oproepen om daar naar toe te gaan, ook de moderne middengemeenten die zich wel aan de synodebesluiten houden. En dan kijken of er ook echt ruimte is voor hun manier van kerk-zijn en beleving, ook op de langere termijn. Dat is namelijk de essentie. Anders wordt het geen eenheid maar uniformiteit.
Nou denk ik ook niet dat ze in Gouda, om maar een voorbeeld te noemen, prof Baars uitnodigden.Middenrefo schreef:De kansels zullen dan ook wel echt open moeten voor iedereen in zo'n nieuw verband. Er zijn nu nog te veel predikanten uit het midden die bijvoorbeeld in Rijnsburg zelf niet mogen preken en dat kan natuurlijk niet.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:13Dat zou ook mijn indringende oproep zijn. Vinden we elkaar toch nog....Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:47Ik zou alle middengemeenten willen oproepen om daar naar toe te gaan, ook de moderne middengemeenten die zich wel aan de synodebesluiten houden. En dan kijken of er ook echt ruimte is voor hun manier van kerk-zijn en beleving, ook op de langere termijn. Dat is namelijk de essentie. Anders wordt het geen eenheid maar uniformiteit.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 10:15 Ook de kerkenraad van de CGK Rijnsburg, roepende kerk van de laatstgehouden generale synode 2024-2025, heeft aan alle 'plaatselijke Christelijke Gereformeerde Kerken die zich in woord en daad wensen te houden aan Schrift belijdenis, kerkorde en geldende synodale besluiten' een uitnodiging gestuurd voor een bijeenkomst om elkaar vast te houden.
-
Ik heb het over middengemeenten die overwegen om naar Rijnsburg te gaan. Niet over Gouda of Zwolle.helma schreef: ↑Gisteren, 12:01Nou denk ik ook niet dat ze in Gouda, om maar een voorbeeld te noemen, prof Baars uitnodigden.Middenrefo schreef:De kansels zullen dan ook wel echt open moeten voor iedereen in zo'n nieuw verband. Er zijn nu nog te veel predikanten uit het midden die bijvoorbeeld in Rijnsburg zelf niet mogen preken en dat kan natuurlijk niet.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:13Dat zou ook mijn indringende oproep zijn. Vinden we elkaar toch nog....Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:47
Ik zou alle middengemeenten willen oproepen om daar naar toe te gaan, ook de moderne middengemeenten die zich wel aan de synodebesluiten houden. En dan kijken of er ook echt ruimte is voor hun manier van kerk-zijn en beleving, ook op de langere termijn. Dat is namelijk de essentie. Anders wordt het geen eenheid maar uniformiteit.
Eens hoor maar dat vertrouwen moet wel groeien. En al in de vijftiger jaren van de vorige eeuw was er verschil in prediking. Het bekende onderscheid was toen al dat het zuiden onderwerpelijk en het noorden voorwerpelijk zou preken. Ze vonden elkaar vanwege hetzelfde Schriftverstaan het het onvoorwaardelijk buigen voor het Schriftgezag. Er zal een behoorlijke diversiteit blijven maar dat behoort juist ook tot het ‘eigene’ van de CGK .Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:49Waarom is dat negatief? Als je verder wilt met andere kerken op basis van Schrift, belijdenis, kerkorde en synodebesluiten dan moet er wel onderling vertrouwen zijn. Als dat er niet is, dan komen er op langere termijn weer fricties.HHR schreef: ↑Gisteren, 11:45Waarom haal je dit er nu opeens bij?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:43De kansels zullen dan ook wel echt open moeten voor iedereen in zo'n nieuw verband. Er zijn nu nog te veel predikanten uit het midden die bijvoorbeeld in Rijnsburg zelf niet mogen preken en dat kan natuurlijk niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tja, opnieuw een voorstel in stemming brengen is natuurlijk overbodig. De eerste twee reddingsboeien waren nutteloos gepasseerd en vervolgens wil men nog een derde gooien. Dat is een gebrekkig beeld, maar je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat als voorstellen met een 60%-80% meerderheid worden weggestemd, dat een derde keer de verhouding opeens andersom komt te liggen. Nu hebben gemeenten volgens mij precies de situatie die ze willen, een organisatie waar B zich niks van A aantrekt en andersom. Maar dat heet wel scheuring.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:44 Dat klopt inderdaad. Daarom wilde ds. Schenau het A/B model afgelopen dinsdag ook opnieuw in stemming brengen, terwijl hij daar eerder niet voor was. Maar omdat nu duidelijk was welke gevolgen dat afwijzen heeft vond hij het A/B model toch een betere oplossing. Dat is met 27 tegen 24 weggestemd. Da wekte bij mij de indruk dat het behoudende deel en het moderamen stuurden richting de situatie die we nu hebben, en dan vooral de oproep van Rijnsburg. Dat is blijkbaar nu voor hen de enige oplossing.
En leidt dit ook niet tot de volgende breuk? Immers wat vroeger midden was en zich aansluit bij rechts, is daarmee opeens links geworden…Herman schreef: ↑Gisteren, 12:09Tja, opnieuw een voorstel in stemming brengen is natuurlijk overbodig. De eerste twee reddingsboeien waren nutteloos gepasseerd en vervolgens wil men nog een derde gooien. Dat is een gebrekkig beeld, maar je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat als voorstellen met een 60%-80% meerderheid worden weggestemd, dat een derde keer de verhouding opeens andersom komt te liggen. Nu hebben gemeenten volgens mij precies de situatie die ze willen, een organisatie waar B zich niks van A aantrekt en andersom. Maar dat heet wel scheuring.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:44 Dat klopt inderdaad. Daarom wilde ds. Schenau het A/B model afgelopen dinsdag ook opnieuw in stemming brengen, terwijl hij daar eerder niet voor was. Maar omdat nu duidelijk was welke gevolgen dat afwijzen heeft vond hij het A/B model toch een betere oplossing. Dat is met 27 tegen 24 weggestemd. Da wekte bij mij de indruk dat het behoudende deel en het moderamen stuurden richting de situatie die we nu hebben, en dan vooral de oproep van Rijnsburg. Dat is blijkbaar nu voor hen de enige oplossing.