@ Bobber, het zou ons kunnen helpen als we in de lijn van Johannes Calvijn onderscheid maakten tussen wedergeboorte in engere zin en wedergeboorte in ruimere zin.Bobber schreef: ↑04 jun 2025, 10:55 Wat moet je doen als mensen commentaar hebben op het element van de noodzaak van wedergeboorte wat tijdens de zondagse eredienst ook een plaats krijgt in de prediking, naast de oproep tot bekering en de onvoorwaardelijke nodiging tot het heil?
Verwarrende vraag. Je moet dus wedergeboren worden en je moet bekeerd worden.
Het komt mij voor dat als de vraag wordt gesteld of de wedergeboorte een plaats kan krijgen in de prediking men bedoelt: de wedergeboorte in engere zin. Meer het moment dus. Het uur van de wedergeboorte. Het krachtdadige souvereine ingrijpen van God in een mensenleven.
Ik zie het gevaar dat mensen die hier sterk de nadruk op leggen de wedergeboorte los zien van geloof, bekering, rechtvaardiging, heiliging. Dat deden onze vaderen niet. Mag ik zou vrij zijn om te suggereren dat in de afgescheiden kerken meer nadruk wordt gelegd op de wedergeboorte in engere zin? En dat zij die wedergeboorte in engere zin drijven nogals eens een beschuldigende vinger uitsteken naar een prediking waarin wordt opgeroepen tot geloof en bekering? Daarbij vergetend dat geloof en bekering ook bij de wedergeboorte horen.
Dit topic heet HHK. Gaarne laat ik de vraag of de HHK een afgescheiden kerk is onbeantwoord. Ik weet het niet. Laat de kerkgeschiedenis en de kerkelijke praktijk hier maar spreken. Leden van de HHK zien zich in ieder geval niet als afgescheiden.