Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

J de Groot

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door J de Groot »

DDD schreef: 04 jun 2025, 09:52 Het niet aanwijzen van een roepende kerk is toch niet volgens de kerkorde?
Volgens mij heeft de synode dat voorstel weggestemd. Ik zie niet in waarom het dan niet volgens de kerkorde mogelijk is om dit in uitzonderlijke situaties te doen.
Bovendien is het een gevolg van het feit dat men de vrouwen in het ambt heeft bevestigd.
Dat onkerkordelijk gedrag is veel verstrekkender dan dit voorstel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 04 jun 2025, 09:52 Het niet aanwijzen van een roepende kerk is toch niet volgens de kerkorde?
De kerkorde voorziet niet in de ontbinding van het kerkverband. Dus ja, het niet aanwijzen van een roepende kerk is tegen de kerkorde.

Dat is het eigenaardige. Een normaal statuut van een vereniging bevat ook de bepalingen waaronder tot ontbinding kan worden overgegaan, maar aangezien dat in een kerkorde niet is vastgelegd, handel ja altijd tegen de orde.
merel

Bericht door merel »

Refojongere schreef: 04 jun 2025, 06:37
merel schreef: 04 jun 2025, 06:10
Geytenbeekje schreef: 03 jun 2025, 23:56
Middenrefo schreef: 03 jun 2025, 23:45

Het heeft er alle schijn van dat de plannen daarvoor al klaar liggen. Dat werd vandaag al genoemd door een aantal afgevaardigden. De vraag is of de middengemeenten die zich wel aan de synodebesluiten hebben gehouden met die groep mee willen. En of ze gaan uittreden of de CGK proberen voort te zetten.
Vooruit dan maar toch een reactie :D
Zouden veel midden-gemeenten dan niet bang zijn dat ze (uit nood) dominees op de kansel krijgen die voor vrouw in het ambt staan?
''Ja dominee, u mag wel bij ons preken maar u mag niet preken over dit dit en dat want daar verschillen we van mening.
Het respect dat men had voor andersdenkenden is altijd juist het mooie van de CGK geweest. Daae deed men niet zo moeilijk over bijbelvertaling, hoeden en wel/geen gezangen, maar respecteerden elkaar als broeders/zusters in het geloof.
Dat is ook wat de broeders Sok in het RD betogen. Alleen trekken zij de grens bij het Schriftgezag. Hoe sta jij tegenover hun artikel?
Het artikel ken ik niet. Wel kan je blijkbaar over schriftgezag van mening verschillen. Waar ik meer moeite mee heb is dat men zich niet houdt aan de gemaakte afspraken. Men heeft afspraken gemaakt over vrouwen in het ambt en homoseksuele praxis binnen de kerk. Ik vind dat een kerk zich daar dan aan moet houden en via de officiële weg bezwaar in moet dienen.
Laatst gewijzigd door merel op 04 jun 2025, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik ook, maar in een netwerksamenleving wordt zoiets steeds ingewikkelder vol te houden. Ik begrijp wel dat sommige kerkenraden de eenheid binnen de gemeente voorrang geven boven de eenheid binnen het kerkverband.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 04 jun 2025, 11:05 Dat vind ik ook, maar in een netwerksamenleving wordt zoiets steeds ingewikkelder vol te houden. Ik begrijp wel dat sommige kerkenraden de eenheid binnen de gemeente voorrang geven boven de eenheid binnen het kerkverband.
Dan kan een kerkenraad ook een voorstel voorleggen aan de gemeente met twee opties
- we houden het zoals het is en wij wachten totdat de rest van de CGK er aan toe is om dit te veranderen
- wij willen de optie 'vrouw in het ambt' verkrijgen en sluiten ons desgewenst aan bij een kerkgenootschap waar dat wel mogelijk is.
Alleen bij 2/3 meerderheid van de stemmen stappen we over naar een andere gemeente
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Ideaal zou het zijn als de gemeenten die zich niet langer houden aan Schrift en belijdenis, zouden overgaan naar de NGK. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit zal gebeuren. Binnen die gemeenten ligt de nadruk vooral op liefde en onderlinge verbondenheid, en dat maakt het lastig om een andere koers te varen. Die blijven zo doorgaan en zijn zich van geen kwaad bewust.

Aan de andere kant is het mogelijk dat de rechterflank met een voorstel komt om de CGK op een bepaalde manier voort te zetten. Maar wat gebeurt er dan met de zogenaamde middengemeenten? Veel van deze gemeenten hebben, voor zover ik weet, nog een kerkenraad die achter de besluiten van de synode staat. De vraag is dan: waar kies je als kerkenraad voor, als je weet dat de gemeente zelf verdeeld is over thema’s als de vrouw in het ambt?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Alles is teruggegeven aan de kerken. Dat komt er dus op neer dat elke kerkenraad een afweging kan gaan maken of ze wel of niet in het verband zitten, wat feitelijk niet meer bestaat op classicaal en synodaal overlegniveau.

Dus binnenkort zullen we daar wel persberichten over gaan lezen.
mcgk

Bericht door mcgk »

In een aantal classes wordt het wellicht nu wel mogelijk door de meerderheidsverhouding om de niet-luisterende gemeenten uit de classes en dus het kerkverband te zetten. Dat zou een mooie oplossing zijn om hen zo te dwingen naar NGK te gaan.
merel

Bericht door merel »

Hoe kan iemand uit de classis en kerkverband gezet worden? Worden dan stiekem de naambordjes van de betrokken kerken gewijzigd?
HHR

Bericht door HHR »

Opvallend dat er gisteren verongelijkte vragen kwamen nav geruchten of 'rechts' al onderling contact zou hebben hoe nu verder.
Terwijl er nu vanuit linkerflank, net na sluiting van de GS, er al een mail aan kerkenraden wordt gestuurd om toch het benoemen van een roepende kerk te forceren.
Tegen besluit van GS in dus. Het lijkt mij toch verstandiger eerst brief moderamen af te wachten.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

HHR schreef: 04 jun 2025, 17:25 Opvallend dat er gisteren verongelijkte vragen kwamen nav geruchten of 'rechts' al onderling contact zou hebben hoe nu verder.
Terwijl er nu vanuit linkerflank, net na sluiting van de GS, er al een mail aan kerkenraden wordt gestuurd om toch het benoemen van een roepende kerk te forceren.
Tegen besluit van GS in dus. Het lijkt mij toch verstandiger eerst brief moderamen af te wachten.
Tja vanuit hun perspectief kunnen ze niet anders
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 04 jun 2025, 10:24
Het artikel ken ik niet. Wel kan je blijkbaar over schriftgezag van mening verschillen. Waar ik meer moeite mee heb is dat men zich niet houdt aan de gemaakte afspraken. Men heeft afspraken gemaakt over vrouwen in het ambt en homoseksuele praxis binnen de kerk. Ik vind dat een kerk zich daar dan aan moet houden en via de officiële weg bezwaar in moet dienen.
De Bijbel heeft het duidelijk steeds over een man en een vrouw als het over een huwelijk gaat.
Homoseksuele praxis/relaties worden afgewezen, die kunnen het koninkrijk van God niet beërven.

( kwam ik tegen dat hoogleraren Gordon Fee en Douglas Stuart, aangeven dat het: "bij mannen slapen" uit 1 Kor6 vers 10, letterlijk vertaald betekend: mannen die genitaal contact hebben met mannen. Dit in combinatie met de andere teksten,... zoals ik al eerder aangehaald heb)

Zo ook met de vrouw in het ambt, dit zijn geen onduidelijke zaken in de Bijbel,
maar men verdraait van alles om maar hun eigen visie in de Bijbel te krijgen, dus dan heeft niet Gods woord gezag, maar wat diegene vindt.

Merel je preekt alsmaar dat er ruimte moet gegeven worden, maar je wil die ruimte vooral voor de modernen, vooruitstrevende mensen, de mensen die verandering willen, onbijbels gefundeerde veranderingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

Ik begrijp niet wat jij bedoelt met jouw laatste alinea en al helemaal niet hoe dit in samenhang is met mijn bijdrage.
Martijn

Bericht door Martijn »

In een video van het RD stelt de journalist dat er geruchten rond gaan dat behoudende gemeenten uit de CGK zich gaan verenigen en zo de aloude CGK willen voortzetten. Met gemeenten die zich aan eerdere synodebesluiten willen houden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HHR schreef: 04 jun 2025, 17:25 Opvallend dat er gisteren verongelijkte vragen kwamen nav geruchten of 'rechts' al onderling contact zou hebben hoe nu verder.
Addy de Jong is anders wel tamelijk stellig over die geruchten en de wijze waarop behoudende gemeenten zich organiseren of gaan organiseren.
Plaats reactie